SALAH seorang penyair yang amat konsisten dalam bidang kepenyairan di Sabah
ialah Hasyuda Abadi. Penyair ini mencipta rekod dalam sejarah sastera Sabah
sebagai penyair yang amat menyerlah dalam genre puisi. Kata Socrates, setiap
orang mempunyai matahari dalam hatinya, dan Hasyuda Abadi mengetahui beliau
memiliki matahari yang baik untuk semua orang, bukan matahari yang boleh
menyebabkan manusia di sekelilingnya terbunuh. Hasyuda Abadi mengisi keperluan
manusia terhadap matahari dengan caranya sendiri, melalui puisinya yang bervariasi,
dengan permainan kata-kata yang indah dan mesejnya yang menggugah hati nurani
manusia dan membijaksanakan. Walau apa pun alasannya, karya puisi penyair ini
meskipun kritis, tetapi selalu membawa manusia keluar daripada jaring kegelapan
dan berhijrah ke dunia baharu yang bermandikan cahaya. Apabila memikirkan hal
ini, saya selalu cenderung mengatakan, matahari yang ada di dalam diri penyair
ini sesungguhnya menerangi orang lain dengan begitu indah dan mengagumkan. MUSIM PERUBAHAN DI NEGERI KAMI
Saya
bertemu dengan Hasyuda Abadi pada tahun 1980-an, ketika saya baharu
berjinak-jinak dengan dunia perpuisian. Saya tidak ingat dengan pasti
tarikhnya, tetapi apa yang pasti ketika saya baharu merangkak-rangkak menulis
puisi, penyair ini sudah pun memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia dalam
genre puisi pada tahun 1984 melalui puisi yang berjudul Salam dari Kekasih. Hasyuda Abadi meraih hadiah
sastera yang paling prestij di Malaysia itu pada ketika saya baharu memasang
impian untuk menjadi penyair, dan bayangkan jarak atau jurang yang terpaksa
saya tempoh untuk mengejar dan mengekori kehebatannya. Melihat pencapaiannya
waktu itu seolah-olah saya menatap bintang di langit yang bersinar terang,
sedang saya baharu meraba-raba di bumi, dibayangi kegelapan.
Hasyuda
Abadi merupakan sosok penyair yang mengagumkan. Gaya pengucapan dan teknik
penulisan puisi yang ditekuninya amat berbeza dengan penyair lain di Sabah,
malah di Malaysia. Dia menggunakan seni sebagai satu bentuk pengucapan untuk
membawa realiti ke pentasnya. Baginya, seni puisi bukan sesuatu yang kosong dan
tidak berpihak, sebaliknya memihak secara luar biasa dan dengan penuh
pertanggungjawaban terhadap hati nurani manusia. Nilai estetiknya sudah pasti
meresap dalam getar keindahan, pada waktu yang sama menggalurkan sejumlah pesan
dan amanat yang berguna kepada perkembangan sastera dan proses menyerlahkan
nilai-nilai ketamadunan yang tinggi. Sebahagian daripada amanat dan pesan itu
diungkapkan dalam bentuk gaya bahasa yang indah tetapi kritis.
Melihat
senario perkembangannya sebagai penyair, kita akur bahawa berlaku proses pasang
surut yang lumrah dalam konteks kepenyairannya merentas zaman. Namun daya
kreativiti Hasyuda Abadi bagi saya, tetap konsisten, berterusan dan mengalahkan
ramai penulis dari segi kekuatan estetiknya. Memperkatakan karya puisi Hasyuda
Abadi, kadang-kadang saya menghela nafas kagum. Bahasa dan ungkapannya selalu
segar dan memukau. Nuansa dan jangkauan puisinya sangat luas, puisinya
mempunyai beberapa tingkat pengertian yang perlu digali dan dijernihkan
maknanya. Kadang-kadang dipenuhi kejutan dan keajaiban. Puisinya membuka
peluang yang mampu membimbing kita meneruskan kehidupan. Kata Horace, seorang
penyair Roman, sastera itu bersifat “Manis dan berguna”, saya menganggapnya
seperti madu, yang mempunyai khasiat yang banyak, tetapi selalu tidak
diperdulikan orang. Sifat madu biasanya manis, tetapi sukar didapatkan, apa
lagi madu berkualiti tinggi. Sesiapa yang memerlukannya terpaksa memanjat pohon
yang tinggi, dalam hutan tebal yang penuh rintangan. Begitulah analoginya jika
kita hendak menelaah karya puisi yang dihasilkan Hasyuda Abadi.
Justeru
itu, puisi beliau yang termuat dalam buku kumpulan puisi Musim
Perubahan di Negeri Kami ini harus dibaca dan
dihadam dengan tenang dan penuh renungan. Sebahagian besarnya saya anggap
sangat berkualiti dan mampu menjana ketamadunan bangsa dan negara, proses
mendapatkannya atau menghasilkannya, saya fikir, bukan mudah. Hutan yang
dilalui mungkin terlalu tebal. Ranjaunya mencabar. Masa yang diperlukan untuk
menempuhnya mungkin agak panjang. Malah, kekuatan, komitmen dan iltizam penyair
barangkali telah dieksploitasi sebaik mungkin, bagi memastikan karya yang
dihasilkan tinggi nilai estetiknya, dan penyair sendiri terus berada di atas
landasan yang betul, dalam konteks menyumbang sesuatu yang bermakna, khususnya
melalui penghasilan karya sastera berkualiti, yang boleh dipertangunggjawabkan
segi pemikiran, wacana, wawasan dan nilai estetiknya. Inilah yang dilakukan
Hasyuda Abadi dalam kebanyakan karya puisi yang dihasilkannya.
Karya
sastera dalam konteks ini puisi, memang subjektif sifatnya, terutama berkaitan
aspek keindahan. Namun, semacam ada konsensus atau persetujuan bersama yang
diterima pakai di mana-mana, yang menegaskan sastera itu mempunyai sisi
kemanusiaannya tersendiri, mempunyai keunggulan tersendiri dalam membangun
peradaban dan ketamadunan bangsa dan negara. Hal ini sangat jelas, apatah lagi
jika dihubungkan konsep sastera untuk kebaikan, sastera untuk kebenaran, yang
ditenun melalui bahasa yang indah, yang menyebabkan khalayak dapat mencerna
dengan mudah, akan kebaikan dan kebenaran yang terkandung dalam sesebuah karya
sastera itu keseluruhannya.
Kamus
Dewan merumuskan “Sastera” sebagai hasil seni (karya tulisan) dalam bentuk
prosa atau puisi yang mempunyai ciri-ciri keistimewaannya tertentu, atau seni
karang mengarang. Jika dihubungkaitkan dengan institusi negara dan bangsa, maka
maksudnya, ialah karya sastera yang dihasilkan selaras dengan keperluan
paradaban dan ketamadunan sesebuah bangsa dan negara itu. Jika sebelum ini,
khalayak diperkenalkan dengan istilah “Sastera Rakyat” yang bermaksud sastera
yang berkembang dalam kalangan rakyat dan disebarkan melalui pertuturan
daripada satu generasi ke satu generasi yang lain seperti mitos, lagenda,
mantera dan sebagainya. Justeru hari ini sastera dalam konteks negara kita,
bermaksud hasil karya sastera moden yang ditulis dalam bahasa Melayu tujuannya
bagi menyemai semangat kebangsaan,
cintakan bangsa dan negara, mempunyai wacana pemikiran, yang menjurus
kepada pembangunan peradaban manusia dan menghala kepada peningkatan kualiti
hidup manusia, peningkatan mobiliti sosial dan mencetuskan semacam gerakan
semangat patriotik terpimpin, berketerampilan dan menggerakkan ketamadunan
bangsa itu sendiri dari segi prestij keilmuan dan pertumbuhan masyarakatnya
secara menyeluruh. Karya Hasyuda Abadi yang termuat di dalam buku kumpulan
puisi, Musim
Perubahan di Negeri Kami ini ternyata memenuhi akan keperluan berkenaan.
Secara peribadi saya ucapkan tahniah
di atas kelahiran buku ini, dan mudah-mudahan buku ini membantu perkembangan
khazanah sastera kita. Kita juga berharap ia akan menjadi bahagian daripada
komitmen kita memperkasa peradaban dan ketamadunan negara bangsa kita. Kita
berharap gugusan puisi yang terdapat di
dalam buku ini bakal menyerlahkan nilai jati diri dan menentukan taraf negara
bangsa, keperibadian kebangsaan, kewarnegaraan, yang bebas daripada sebarang
bentuk tekanan, pengaruh asing dan new
colonialism. Kita berharap puisi yang terdapat di dalam buku ini memberikan
makna baharu kepada hak asasi manusia, kebersamaan, kebebasan dan kemerdekaan
dan mesti disejajarkan dengan perjuangan rakyat negara kita dalam konteks
menegakkan maruah bangsa dan negara, seiring penentangan terhadap penjajah dan
hegemoni Barat, seterusnya membina peradaban bangsa dan negara menurut acuannya
sendiri dan secara terpimpin. Sekali lagi saya ucapkan tahniah dan berharap
lebih banyak lagi buku kumpulan puisi lain yang akan lahir dari tangan Hasyuda
Abadi selepas ini.
DATUK JASNI MATLANI
Presiden Badan Bahasa dan Sastera Sabah (BAHASA)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan