Sabtu, Mei 02, 2009

Lidah Bangsa Ialah Bahasa


Fungsi lidah manusia selain untuk merasa adalah untuk berkata-kata. Lidah ialah alat yang penting yang membolehkan manusia berbahasa. Dalam masyarakat Melayu, lidah dirujuk sebagai bentuk dan cara berbahasa atau sikap individu dalam berbahasa seperti yang diperihalkan dalam ungkapan, kiasan, simpulan bahasa, dan peribahasa, antaranya termasuklah “lidah pendeta, “lidah pengarang”, “lidah Melayu”, “lidah bengkok”, “lidah kelu”, “lidah keras”, “lidah lembut”, “lidah manis”, “lidah masin”, “lidah panjang”, “lidah patah”, “lidah tajam”, “lidah tidak bertulang”, “patah lidah”, dan sebagainya.

“Lidah Terakhir” yang difokuskan oleh Dewan Bahasa, April 2009 merujuk kepada kepentingan bahasa sebagai warisan tak nyata yang harus dipulihara dan dipertahankan oleh masyarakat penutur dan pengguna bahasa, sama ada bahasa itu ialah bahasa kebangsaan, bahasa rasmi ataupun bahasa ibunda.

Bahasa bukan sahaja wahana komunikasi, malah bahasa juga merupakan pancaran milieu dan citra masyarakat atau bangsa. Timbulnya kesedaran terhadap kepentingan bahasa sebagai khazanah masyarakat dan bangsa yang tidak ternilai, telah mendorong pertubuhan dan badan bahasa dari serata dunia, termasuk Malaysia untuk mengikhtiarkan usaha bagi menyuburkan kecintaan, penghayatan, kepunyaan, dan jati diri dalam kalangan masyarakat melalui pengiktirafan hari, minggu atau bulan khas berkaitan bahasa, seperti Hari Bahasa Sedunia, Hari Bahasa Ibunda, Minggu Bahasa, dan Bulan Bahasa.


Dalam hal ini, Malaysia telah menggerakkan usaha kesedaran dalam kalangan rakyat terhadap bahasa, khususnya bahasa kebangsaan selama hampir 50 tahun melalui Minggu Bahasa Kebangsaan, Bulan Bahasa Kebangsaan dan Bulan Bahasa dan Sastera Negara.


Bahasa akan terus hidup subur sebagai ingatan kolektif, artifak dan arkib budaya dalam mandala sesuatu masyarakat atau bangsa melalui pemerkayaan dan perluasan tradisi kelisanan dan persuratan yang berterusan. Sebaliknya, sesuatu bahasa itu akan mengecil dan hilang andai kata masyarakat penuturnya atau penggunanya gagal memainkan peranan mereka.


Lidah Bangsa Ialah Bahasa

Ritah Yahaya


Dipetik daripada Majalah Dewan Bahasa
April 2009

~ Hasyuda Abadi ~

Jumaat, Mei 01, 2009

Apa Cerita MBSS?

Apa dah jadi dengan MBSS? Lama juga tidak ditanyakan hal ini. Lama juga tidak mendengar khabar mengenainya. Nampaknya isu ini kembali diam atau 'didiamkan', samada untuk seketika atau selama-lamanya, kita tidak pasti. Hakikatnya MBSS yang pernah dibawa dan di'janjikan' seorang Menteri kembali menyepi. Sebuah janji dimanisi dengan pelbagai harapan yang kemudiannya mengangankan sebuah gerakan sastera yang lebih dinamik sifatnya, lebih global dan menjejakkan impian menjadikan Sabah sebagai dataran sastera di rantau ini. Bila saya lihat semula foto ini saya tidak akan lupa perbincangan yang maha muluk di pejabat seorang Menteri. Saya tidak bermaksud untuk mengatakan apa-apa selain ingin membawa perhatian anda agar turut melihatnya secara aktif. Siapa 'anda' yang saya maksudkan? Tentu sahaja rakan-rakan penulis di Sabah dan juga pengurus dan aktivis sastera, budaya dan bahasa di Sabah. Saya tidak banyak membantu dalam hal menjana semula MBSS yang telah menyepi sekian lama itu. Selain hanya menyatakan sokongan. Tapi tidak mungkin mengharapkan apa-apa...


~ Hasyuda Abadi ~

Khamis, April 30, 2009

ANTOLOGIA DE POETICAS

NAWAITU

Ingin dilihat besar kerana manusia
ingin dilihat kecil kerana Allah

Buat baik semata-mata kerana Allah
niatkan salawat ini kerana Allah

Merekapun datang berbodong-bodong
bersalawat beramai-ramai

Lelaki dan wanita
bersentuh bahu bersalawat memenuhkan padang

Mereka berkata, kami datang meramaikan
niat kami mengenang hijrah nabi

Namun hairan mereka ketika sampai waktunya
diangkakan bilangan ke sekian

Diberi senyum kerana mencapai rekod kehadiran
hingga habis salawat mereka berkeliaran

Padang ini sepi
mengharap redha dan restu Ilahi.

Dalam entri yang saya buat beberapa waktu lepas, saya ada menyatakan sebuah puisi saya telah diterjemah dalam Bahasa Portugis. Puisi yang tertera di atas inilah puisi yang dimaksudkan. - NAWAITU

NAWAITU mempunyai sejarah tersendiri sepanjang saya menulis puisi. Saya tidak menyangka puisi NAWAITU menawan fahaman pihak panel penilai Hadiah Sastera Sabah 2004/2005 bagi kategori puisi. Hanya apa yang boleh saya ceritakan bagaimana puisi NAWAITU dicipta. Saya mulakan begini: satu kegilaan manusia di Sabah (di tempat-tempat lain juga saya fikir) ialah mencipta rekod Malaysia. Memang banyak sekali, misalnya, membuat bubu (lukah) paling besar, membina menara buah-buahan paling tinggi, mereka gasing paling besar, membaca puisi paling lama, menyanyi lagu rakyat paling lama dan sebagainya lagi. Pada saya ini suatu kecenderungan sebenarnya bukan kegilaan.

Kecenderungan manusia di tempat saya ini menyusur pula dalam dakwah. Pada satu ketika, semasa menyambut Maulid Rasul S.A.W, dianjurkan program di Padang Merdeka, Kota Kinabalu mempelawa seramai mungkin orang Islam berkumpul. Ramailah yang datang dan menyanyikan Salawat Badar beramai-ramai. Positifnya upacara begini mengangkat agama dengan ungkapan-ungkapan kasih kepada Rasul S.A.W. Namun negatifnya program ini telah memperlihatkan kemungkinan-kemungkinan riak, tidak ikhlas dan yang lebih jelas dalam fikiran saya ialah mengapa hal-hal peribadatan ini pun direkodkan berdasarkan jumlah ramai orang mengambil bahagian.

Saya menulis suasana ini dengan kesedaran yang tinggi. Memang saya pernah ditegur mengapa saya bercakap dengan lantang terutama dalam KEMSAS (Milis Kelab Komuniti Maya Sastera Sabah). Saya berasa amat tersentuh sebenarnya. Natijah daripada itu saya merakamkan peristiwa tersebut dalam genre yang lain iaitu puisi. Terjadilah NAWAITU. Tentang niat seseorang terhadap sesuatu apatah lagi yang bersangkutan tentang ibadah dan akidah. Nah, kini ia turut dibaca para pecinta puisi di Indonesia dan Portugal. Saya salinkan sepenuhnya puisi ini dalam versi Portugis:

NAWAITU

Querem parecer grandes frente aos humanos

Querem parecer pequenos frente a Ala


Praticam o bem apenas por Ala

Oferencem este salawat a Ala

Assim vem juntos
Recitando o salawat em romaria


Homens e mulheres

Empurram-se recitando o salawat saturando o espaco


Dizem, chegamos em multidao
Desejamos lembrar hijrah nabi


Porem estranho-os quando chega o momento

Numerados com o numero tal

Sorriem-lhes porque atigem o recorde de assistencia

Ao acabar o salawat dispersam


Este espaco permanece silencioso

Espera a revelacao de Deus


Puisi ini antara ratusan puisi karya Penyair dari tiga negara: Indonesia, Portugal dan Malaysia dikumpul dengan judul ANTOLOGIA DE POETICAS disusun oleh Maria Emila Irmler dan Danny Susanto. Antologi puisi Portugas Indonesia Malaysia ini membuka cakerawala yang komprehensif tentang perjalanan puisi ketiga negara berikut keberagaman kultur yang melatarbelakanginya. Dilengkapi dengan biografi singkat, penyair, aliran serta periodesasi, membuat buku ini dapat dinikmati oleh kalangan pecinta puisi dan menjadi referensi bagi mahasiswa. Di sisi lain, penerbitan buku ini merupakan langkah penting dalam usaha meningkatkan kerjasama antara ketiga negara.

Dari Malaysia selain saya, penyair yang terlibat - Kemala, Firdaus Abdullah, A.Samad Said, Usman Awang, Muhammad Haji Salleh, Baha Zain, Latif Mohidin, a.Ghafar Ibrahim, Siti Zainon Ismail, Moechtar Awang, Kassim Ahmad, Lim Swee Tin, Zaen Kasturi, Marsli NO dan Rahmidin Azhari. Dari Indonesia seramai 52 penyair dan Portugal 50 penyair melengkapkan penyelengaraan antologi puisi ini yang diterbitkan oleh PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.

~ Hasyuda Abadi ~

Ahad, April 26, 2009

Setelah sebulan ayahanda kami...

Kelmarin, 25 April 2009 - genaplah sebulan pamitnya ayahanda kami, Datuk Haji Shuhaibun Yussuf, saat kami akan memberikan ilmu sastera kepada anak-anak putera dan puteri SEMAI (Sekolah Menengah Agama Inanam). Kebetulan anaknya Cikgu Irman Shuhaibun bertugas, di sekolah yang sama, membuatkan saya rasa sebak apatah lagi setelahCikgu Irman meminta izin terhadap sebuah puisi saya yang pernah ditulis pada 15 Januari 2000 (sembilan tahun lalu) berjudul 'Dangau Seribu Makna' untuk disimpan dalam bingkai sebagai mengenang Allahyarham.

Bercerita sedikit latar ayahanda Datuk Shuhaibun, ramai yang maklum kerana beliau merupakan budayawan dan sasterawan yang amat dikenali di Malaysia dan Brunei, dikenali ramai mahasiswa dan pengkaji budaya dan bagi kami yang akrab dengannya merasa tidak puas mendapatkan sebanyak mungkin ilmu yang dia miliki. Jika anda berkesempatan ziarah atau melawat Dangau Budaya (dahulu malah saat ini), pastinya akan melihat sendiri ribuan koleksi buku, majalah, keratan akhbar dan juga artifak-artifak seni dan budaya yang tidak tersimpan di mana-mana. Menurut Cikgu Irman satu ketika ayahanda Datuk Shuhaibun agak sukar juga untuk menulis semula apabila telah meninggalkan lama dunia sastera kerana diriuhi oleh tugas sebagai pengurus budaya di Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan Negeri. Namun benarlah bahawa kegigihan tidak mengenal erti putus asa, telah membayar makna kegigihannya. Buktinya Allahyarham masih boleh menulis karya sastera dengan baik malah mampu menyaingi penulis-penulis semasa. Beliau masih mampu meraih Hadiah Sastera Sabah dan memenangi pelbagai peraduan menulis termasuklah Skrip Drama Pentas. Saya menyatakan pada Cikgu Irman bahawa Ayahanda kami ini tidak pernah 'mati' di dunia sastera dan budaya, di dunia 'seniman' kami beliau masuh 'terus hidup' malah saya merasakan bahawa Ayahanda itu sentiasa berkata-kata, membisikkan di telinga dan kalbu saya untuk meneruskan perjuangan, menggerakkan bahtera sastera dengan siaga tanpa kenal erti putus asa dan dalam keadaan apa sekali pun. Kami memang sentiasa mendengar setiap kalimah Allahyarham meski ada waktunya dalam ungkapan humornya yang sinis dan bermakna.

Pada tahun 2000, sempena hari kelahirannya tanggal 1 Januari, kami seperti biasa melawat beliau, mengunjungi Dangau Budaya untuk mengucapkan Selamat Ulang Tahun. Dan seperti biasa beliau sentiasa memberikan fokus terhadap bahan-bahan budaya dan literasi sastera yang dia punyai. Saat itulah saya merangka-rangka sebuah puisi sebagaimana judulnya yang disebutkan di atas. Mengenai Dangau Budaya dan kehidupan budaya dan sastera di sebuah rumah yang tidak kelihatan jika melalui jalan raya utama Kota Kinabalu-Papar, tapi tetap tampak di mata sesiapa juga yang pernah berada di sana. Maka amat wajarlah sekiranya Dangau Budaya menjadi sebuah bangunan yang lain agar segala khazanah milik Datuk Haji Shuhaibun Yussuf dapat lebih terjaga, lebih dihargai; barangkali semacam sebuah muzium yang patut diperhatikan dengan serius oleh jabatan yang berkaitan. Ya, kita faham hanya orang yang tahu bagaimana mahu memanfaatkan khazanah lama sahaja yang mampu melakukan sesuatu yang diperlukan. Bukan bergantung harap sangat kepada orang-orang besar semata-mata tetapi kita mempunyai jabatan yang khas untuk itu misalnya Jabatan Warisan Negara atau Jabatan Muzium Negeri dan sebagainya. Cita-cita itu telah lama terakam, pernah dibuat tabungan, kempen dan kini cita-cita besar Allahyarham tersebut telah turut dibawa bersama dalam perjalanannya yang baru.

Setelah Allahyarham meninggalkan Dangau Budaya buat selama-lamanya, kita yakin artifak seni dan budaya yang ada akan terus terjaga. Allahyarham memilik keluarga besar yang amat memahami dunianya terutama isterinya, Datin Ripah, anak-anaknya... saat ini saya jadi sebak dan amat merinduinya.


Dangau Seribu Makna
ayahanda Budayawan Datuk Haji Shuhaibun Yussuf

kegembiraan apakah dapat
kami beri kepada bapak
ketika hayat masih hangat membarai semangat
menyengat cita dan impian yang kian puncak
saat kita berkata
melerai sepi menanti hari demi hari
membilang usia tua
menggalas waras tokoh
memanen jasa

di dangau seribu makna
memekar harum ilmu
tak pudar sebagai peribadi perkasa
menangkap cekap warna pintar
tersimpan di celah debu
dan sarang laba-laba
rak-rak tua dan lembar-lembar
kain berbunga

kata bapak,
mengenali nurani pada segala
artifek tua, buku-buku berjilid sempurna
gasing-gasing yang sering
menemukan gemilang purba
perdu budaya masih berakar mekar
adalah nurani bapak
bersemi di dalam senyap impian
dijulang sanjung
sambil di dalam lipatan akhbar lama
bapak sisipkan tanda jati diri kelana
potret yang menyanjung seni
ketimbang busananya
alangkah di tengah kamar tamu
terjepit perit kasih
bapak senandungkan riwayat purba

sambil ratusan ilmuan datang
menemukan keajaiban dangau
mengkhabarkan dunia dan anak-anak bangsa
memanjangkan perkenalan
tapi apakah kegembiraan
dapat kami hulur
buat bapak?

Dangau Budaya,
Kampung Pengalat Kecil,
Papar, Sabah.
15.1.2000

( Juga terdapat dalam Kumpulan Puisi 'Menginai Badai')

Al-Fatihah...

Lihat juga puisi Balasungkawa Pengembara karya JY.


Sekitar Program Bengkel Penulisan Cerpen di SMK Agama Inanam Sabah

Ikatan Penulis Sabah (IPS) menggerakan program bimbingan lestari sastera di Sekolah Menengah Agama Inanam Sabah pada Sabtu, 25 April 2009. Gabungan Jawatankuasa Tertingginya diketuai Ketua Satu, Hasyuda Abadi dan dibantu 5 yang lain iaitu Cikgu Julius Mokejal, Mabulmaddin Haji Shaiddin, Ustazah Oneh Latifah Osman, Cikgu Mohd Fuad Bebit dan Jasni Yakub. Para pelajar telah didedahkan pelbagai teknik penulisan cerpen termasuklah bagaimana menjawab soalan Bahasa Melayu bagi peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Para pelajar juga diterapkan juga apresiasi penciptaan cerpen dalam kumpulan-kumpulan yang dibentuk dengan bimbingan fasilitator. Mereka kemudiannya mengadakan latihan untuk mempersembahkan sebuah sketsa pada penghujung program berdasarkan sebuah cerpen yang dipilih karya para pelajar berkenaan. Lebih menarik lagi para pelajar telah menyelesaikan tugasan mereka dalam tempoh 2 jam menulis cerpen. Cerpen-cerpen itu kemudian diserahkan kepada wakil Pengetua. Terdapat beberapa buah cerpen yang mempunyai ciri-ciri penulisan cerpen yang boleh dipertimbangkan untuk dimasukkan ke dalam majalah sekolah walaupun proses penulisan cerpen berkenaan hanya memakan masa tidak lebih dua jam. Kami merasa bertuah kerana berhadapan dengan anak-anak murid yang komited, memiliki minat yang amat mendalam dan berdisiplin.

Foto-foto di bawah merupakan rakaman yang saya ambil untuk tatapan bersama. Lebih penting lagi kami semua merasakan program ini memberi manfaat yang tentu saja akan kami lebarkan pula ke sekolah-sekolah lain pula agar pengalaman yang serupa dialami anak-anak yang dahagakan ilmu.

Untuk makluman bersama, IPS mempunya tenaga pakar yang boleh menunjuk ajar dan memberi panduan terhadap isu-isu yang perlu diambil perhatian khusus dalam subjek kesusasteraan dan Komsas bagi subjek Bahasa Melayu.