Selasa, Julai 26, 2022

CATATAN RINGKAS DI PUSTAK IQBAL NAZIM. RUPHA

oleh Mohd Azrone Sarabain

USAI menghadiri Hari Keluarga Ikatan Penulis Sabah (IPS) di Rumah Puisi Hasyuda Abadi (RupHA), Kampung Gudon, Menggatal, rakan wartawan, Abd Naddin Shaiddin mengajak penulis ke Pustaka Iqbal Nazim.

Sekitar Oktober 2020, Pustaka Iqbal Nazim yang terletak dalam 'gugusan' RupHA dipilih antara lima penerima hadiah Pertandingan Sudut Bacaan di Rumah anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Cawangan Sabah.

Kutubkhanah mula dibuka pada 10 April 2013 diurus pasangan suami isteri penerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) masing-masing pada tahun penilaian 2017/2018 dan 2015/2016, iaitu Sukor Usin atau lebih dikenali Hasyuda Abadi dan Sahara Jais.

Ketika ini, perpustakaan itu menyimpan lebih 7,000 judul buku yang tertua Gema Tanah Air - Prosa dan Puisi diterbitkan pada  1952. 

Buku kesayangan Penerima Hadiah Sastera Malaysia (HSM) 1985 itu adalah Hang Tuah terbitan Dewan Bahasa dan Pustakan (DBP) pada 1962.

Buku terbaharu antaranya  Sihir Cinta, Juri Durabi DBP 2022; 100 Selected Poems, William Wordsworth, 2020; Berteduh daripada Kegelisahan Hati, Pahrol Mohamad Juoi, Iman Publication, 2022; Jambangan Puosi jentikan Nurani, Dr Maza, DBP, 2022; dan Tukang Puisi, Bijirin Bintang Malam, Katapillar, 2021.

Koleksi buku penulis yang aktif dalam bidang penulisan melalui  Kelab Penggiat Komuniti Buku Negeri Sabah (KEBUKU) meliputi Karya Am, Falsafah, Agama, Sains Sosial, Bahasa, Sains, Teknologi,  Kesenian, Kesusasteraan, keratan akhbar, Geografi dan Sejarah.

Lokasi pustaka itu berhampiran dua univesiti awam, iaitu Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan Universiti Teknologi MARA (UiTM) Cawangan Sabah, selain Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Kent pastinya memanfaatkan siswa siswi serta serta siswa guru institusi pendidikan terbabit. 

Pada Disember 2015, perpustakaan itu menerima kunjungan siswa dan siswi UMS.

Dari Lumadan ke Gudon. Penulis buku Balada Paduka Mat Salleh terbitan DBP pada 1989 dilahirkan di Kampung Lumadan, Beaufort pada 1960 dan kini menetap di Kampung Gudon.

Carian dalam media sosial (Facebook Hasyuda Abadi) menemukan penulis dengan wawancara Hasyuda Abadi (HA) bersama rakan wartawan, Abd Naddin yang disiarkan Utusan Borneo (UB) pada Oktober 2020.

UB:    Bagaimana mula tertarik buat perpustakaan?

HA:    Sebenarnya sejak bersekolah lagi. Saya terlibat sebagai pustakawan. Kebetulan saya memang gemar pada buku. Atuk saya banyak kitab dalam tulisan jawi. Ada sebuah, saya sempat bawa ke pustaka saya iaitu Syair Dandan Setia.

Setelah bekerja saya rajin membeli buku namun banyak yang musnah kerana terkena hujan dan sebagainya akibat berpindah randah semasa hidup bujang dulu. Namun setelah berkahwin saya mula menyimpan dengan sebaiknya.

Hasyuda Abadi dan Sahara bersama anak-anak mereka di Pustaka Iqbal Nazim, 
Kampung Gudon, Menggatal.- Gambar Fail / Hasyuda Abadi

Koleksi buku makin meriah setelah bergabung dengan koleksi buku milik isteri, kebetulan kami mempunyai minat sama yakni membeli dan mengumpul buku. Pendek kata menjadi bibliofil mengesahkan wujudnya pustaka ini.

Sehinggalah pada tahun-tahun kebelakangan ini apabila membina rumah di Kampung Gudon, saya fikir perlu disediakan bilik atau ruang bacaan. Inspirasi sebuah perpustakaan juga terilham daripada mentor-mentor saya seperti Allahyarham Datuk Haji Shuhaibun Yussuf dan Datuk Haji Hussain Qasau.

Ini ditambahi lagi apabila saya menyertai lawatan ke Sumatera dan Jakarta terutama di Rumah Puisi Taufik Ismail di Aie Angek Padang Panjang dan Fadli Zon Library.

Pustaka Iqbal Nazim terletak di Rumah Puisi Hasyuda Abadi (RupHA)
Kampung Gudon, Menggatal.

Maka terjadilah sebuah koleksi buku bermula di sebuah sudut kecil yang saya ubah suai selepas bersara dari perkhidmatan kerajaan, malah kini diperluaskan lagi apabila menempatkan buku-buku yang semakin bertambah (kira-kira 6,000 judul ketika itu) di ruang tamu rumah.

Pustaka Iqbal Nazim menerima kunjungan siswa dan siswi
UMS pada Disember 2015 - Gambar Fail/Hasyuda A

Rumah saya lebih dikenali sebagai Rumah Puisi Hasyuda Abadi (RupHA) kini menjadi sebutan untuk dikunjungi terutama dalam kalangan kawan-kawan penulis, pelajar universiti awam dan sukarelawan.

Ada yang bertanya kenapa 'Iqbal Nazim'? Sejarahnya ada. Akan diceritakan kemudian, isteri saya berpesan biarlah rahsia dulu.



Begitu buku .menjadi bahagian utama di rumah kami yang amat sederhana itu, saya beri nama Rumah Puisi Hasyuda Abadi dengan hasrat yang besar agar rumah ini menjadi pusat sumber kepada anak-anak saya dan masyarakat kampung serta rakan-rakan yang ingin membuat rujukan.

Alhamdulillah syukur kerana kami juga diberikan ilham untuk membina pondok pengajian al Quran. Rumah Ngaji Baitul Muqaddam nama yang dipilih. 

Mudah-mudahan usaha ini memberi ruang yang terbaik buat ummah mendalami ilmu dan menjabarkan ilmu kepada yang memerlukan.

UB: Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk diwawancara. Semoga kutubkhanah ini setanding dengan Rumah Puisi Taufik Ismail pada masa depan.

Reaksi 

"Kutubkhanah Pustaka Iqbal Nazim bagaikan satu benua dan ia pernah berikan saya ilham lalu menulis cerpen kononnya semasa saya masuk satu sudut perpustakaan, saya terjerumus di satu lohong dan jatuh pada Abad ke-30 ketika semua buku dikumpul untuk dijadikan arang".- Penulis, Yatim Ahmad.


“Singgah di RupHA sebenarnya menerbitkan perasaan kurang tenteram apatah lagi jika waktunya singkat. Melihat begitu banyak buku tetapi tak sempat membacanya. Seketika aku ingin saja menjadi halimunan, bersembunyi dalam hutan, ilmu pengetahuan”.- Wartawan, Abd Naddin Shaiddin.

Tiada ulasan: