Sabtu, Ogos 18, 2007

KEMERDEKAAN: Antara ketahuan dan ketaktahuan

Kali ini saya ingin menulis tentang sikap tahu atau ketahuan dengan sikap tidak tahu atau ketaktahuan terhadap sesuatu, dalam apa juga konteks pengertiannya tidak berbeza. Ada yang menganggap dunia ini miliknya, misalnya dunia sastera itu kepunyaannya dan orang lain tidak tahu apa yang dia tahu berkaitan sastera itu. Namun begitu, apakah dia tahu bahawa apa yang ada dalam ketahuan itu juga dipunyai orang lain yang pada firasatnya tidak tahu apa-apa. Wujud semacam sikap tinggi diri, tidak suka mendengar kata-kata orang lain, angkuh, bodoh sombong, tidak mahu bertolak ansur dan sebagainya lagi yang mempunyai pengertian yang sama. Sampai suatu ketika peristiwa demi peristiwa terjadi, ada pengalaman baru dilalui. Malangnya fikirannya yang kebal bebal itu tidak pernah menikmati pengalaman yang mendidiknya menjadi seseorang yang boleh diubah oleh pengalaman tersebut. Sikap bodoh sombongnya semakin mengujanya menjadi seseorang yang amat tahu tetapi tidak tahu bahawa ketahuannya itu hanyalah gambaran peribadinya semata-mata. Orang ini mencari kebencian kerana kebencian bakal menjadikan dirinya fokus atau punca percakaran. Sambil mereka yang tahu bahawa ketaktahuannya itu tidak bermakna dia tewas. Biarlah beralah kerana tidak ada pertandingan dalam kehidupan, tetapi memaknakan kehidupan itu dengan pengalaman yang dimurnikan.

Mungkin bunyi tulisan ini pelik dan berbelit-belit. Saya percaya sahabat-sahabat saya yang namanya Oneh, Mabul dan Abd Naddin masih ingat perbualan kami di sebuah kedai minum yang sering kami singgahi. Isunya mudah saja. Dan fokus saya hanyalah kepada sikap sesetengah orang yang mahu apa yang ada dalam fikirannya diterima orang lain secara mandatori. Pandangan orang lain tidak penting. Alasannya amat semborono tanpa memikirkan keperluan majoriti, kehendak ramai tidak ada dalam kotak fikiran yang membezakannya dengan orang lain yang pernah berada di tempatnya sekarang. Sebagai pengurus sastera, misalnya pelanggannya ialah para penulis dan aktivitis sastera itu sendiri atau orang ramai yang berada dalam lingkungan komuniti sastera berkenaan. Apa yang terjadi kuasa yang ada lebih mengarah kepada kotak yang telah dibentuknya. Kotak-kotak ini tidak boleh dibentuk lagi melainkan ada pihak dalam kotak itu berani menyatakan sesuatu. Mungkin orang ini mula jadi tidak popular dan dipinggirkan, dicop sebagai tidak berdisiplin, tidak mengenang jasa, tidak menghormati orang lain dan sebagainya. Apa tah lagi jika didapati orang kota kini mempunyai ideologi atau isme yang berbeza.

Barangkali perlu kembali kepada fitrah, kembali kepada tiada untuk menjadi ada semula. Apakah semudah itu? Jika bersalah, ucapakan saja: maafkan saya. Cukupkah dengan kata-kata itu? Bagaimana dengan hati yang dilukai, berbaloikah hanya dengan toleransi sebagai 'pekeras'nya? Benarlah apa yang pernah diucapkan oleh seorang sahabat saya di Brunei baru-baru ini, kita sudah terlalu banyak memberi walaupun harga yang kita beri itu telah meletakkan kita di atas keserbasalahan yang amat payah diungkapkan. Mungkin saya suka meminjam ungkapan Mabul, kita mengalah bukan bermakna kalah. Saya ingin menambah perjuangan kita bukan untuk menang. Menang atau kalah sudah berlalu. Dalam kehidupan kita bukan peperangan yang berada di hadapan tetapi keluhuran. Kebebasan dan kemerdekaan kita yang sebenarnya. Kita merdeka tidak hanya dengan kibaran jalur gemilang semata-mata. Perpaduan yang diwara-warakan bukan terletak hanya pada simbol yang dibuat-buat. Paksi kita cukup jelas, tolak ansur harus diterima dengan ikhlas dan ketelusan rasa tanpa mengharapkan belas atau balas.

Inilah antara ketahuan dan ketaktahuan kita secara menyeluruh. Mungkin kita tewas dalam beberapa hal tetapi kita menang dalam perkara yang lain. Namun sekali lagi saya ingin pegang prinsip bahawa kemegahan tidak terletak pada cara kita bergembira, jika kegembiraan itu masih diratapi oleh bangsa kita sendiri yang lebih banyak ketaktahuannya terhadap makna kemerdekaan itu.

18 Ogos 2007

Jumaat, Ogos 17, 2007

Optimis Sastera

Banyak yang boleh dibuat sahabat-sahabat semua. Diam diam atau riuh rendah kita, yang penting hasilnya ada. Orang tua dulu pernah kata diam-diam ubi beriisi kan. Itu yang baik berbanding bercakap lebih hasilnya tidak ada.

Saya teringat kata-kata ini dari mulut Hazami Zahari (DBP Kuching) semasa menyampaikan pembentangan kertas kerjanya di Brunei (Dialog Borneo). Terlalu banyak teori dan cadangan-cadangan yang berbentuk hiperbola semata-mata tidak mungkin memberikan hasil yang diingini jika tidak disusuli kerja keras yang berterusan.

Memang ada kerja kita, menerusi Badan Bahasa dan Sastera Sabah (nama baru BAHASA) dan IPS. Dalam pertemuan saya, rakan-rakan Bahasa dengan ahli-ahli PEKASA (kerabat baru GAPENA), PUTERA dari Miri, PERWILA Labuan dan ASTERAWANI Brunai menganjurkan Simposium Sastera Borneo. Program ini merangkumi wilayah Sabah, Sarawak, Labuan dan Brunei bergilir-gilir diselenggara oleh persatuan-persatuan penulis di wilayah-wilayah berkenaan. Program ini bermula di Miri seterusnya Sabah, Sarawak, Berunei dan Labuan sehinggalah keenam-enam persatuan yang ada melaksanakan tanggungjawab ini.

Justifikasi program ini memang besar dan berbobot khusus untuk kita sebagai generasi sastera di wilayah kita ini. Pada saya tidak ada siapa lagi yang sanggup melakukan aktiviti sebegini jika bukan kita yang komited dan juga optimis terhadap gerakan sastera yang semakin berhadapan dengan pelbagai cabaran domistik dan global. Kerana itu kita harus hidupkan dunia sastera dengan cara kita yang kita rasa mampu dan sesuai untuk kita lestarikan. Saya bermaksud bahawa tanpa bantuan kewangan daripada sesiapa kita masih mampu melakukan sesuatu.

Selama ini kita ingin berusaha secara mandiri biarpun kecil-kecilan. Jangan sampai dipersoalkan bahawa penulis atau aktivitis sastera itu mata duitan! Memang benar bahawa duit amat penting untuk sesuatu yang diharapkan menjadi. Namun jika niat dan hasrat daripada sebarang aktiviti sastera itu semata-mata kerana mahukan duit, baik undurlah dari sekarang. Ya, ini boleh dibuktikan tetapi biarlah yang memakan cili itu rasanya apa bila senario ini berlaku di hadapan kita. Isu surat-surat terbang atau hantaran pesanan ringkas tentulah tidak berbaloi untuk sastera kita yang harus diperkasakan oleh individu yang suci hatinya, murni mulia jiwanya, yang agung hebat nawaitunya. Kita boleh membuat pertimbangan, apakah aktiviti yang paksinya wang itu telah melahirkan produk yang tidak lekang oleh cuaca zaman? Biasanya kreativitinya beku, buntu, layu, kuyu dan tidak membangunkan minda manusiawi kita. Kreatifnya itu-itu saja, tidak berani keluar daripada kepompongnya.

Saya setuju dengan pandangan Mabulmadin Shaiddin dan pilihannya dalam berkarya. Kalau kita buat perkiraan tidak ramai penulis yang bertahan sebagai penulisyang optimis terhadap dunia sastera selain musim-musim yang bertandang. Sesekali ada kepulangan... dan entahlah apakah boleh bertahan sehingga musimnya ituberlalu.

17 Ogos 2007