Sabtu, Februari 25, 2023

SUMBANGAN HASYUDA ABADI TERHADAP PENDIDIKAN KESUSASTERAAN DAN KEBUDAYAAN DI SABAH


Oleh: Fauziah Haji Moksin


Mengenali Hasyuda Abadi suatu ketika dahulu ketika saya masih di bangku sekolah. Nama beliau ketika itu pada saya sudah meniti di bibir-bibir pencinta sastera termasuklah para pelajar ketika itu seperti saya. 

Saya mengenali beliau ketika mula-mula saya menyertai Minggu Penulis Remaja pada tahun 1992, itupun atas nasihat dan kata-kata semangat daripada allahyarham abang saya, dan ketika itu nama Hasyuda Abadi lah salah satu nama yang disebut beliau yang katanya sahabat. Sehinggakan suatu ketika abang saya pernah bertanya, ada jumpa kawan saya Shukur Husin? Saya kata tiada bang, Hasyuda Abadi sahaja. dan ketika bengkel itu jugalah saya mengenali Puan Azmah Nordin, bersama tenaga pengajar Ali Majood dan Rahman Shaari. Serta ahli-ahli IPS ketika itu. 

Hasyuda Abadi dalam dunia kesusateraan terlalu banyak sumbangannya terhadap pendidikan kesusasteraan dan kebudayaan di Sabah. Hasyuda Abadi telah menghasilkan lebih 1,000 buah puisi di pelbagai media, 45 buah cerpen, 300 buah esei sastera dan 15 buah skrip drama pentas/radio. Puisi-puisi Hasyuda dimuatkan dalam kumpulan puisinya: ‘Balada Paduka Mat Salleh’ (DBP, 1989), ‘Akar Cahaya’ (IPS, 1997), ‘Datang Kembali’ (IPS, 1997), 'Menginai Badai' (DBP, 2004), 'Sirna Sirna' (DBP, 2006) dan 'Kembali di Lahad Rahsia' (Iris, 2008), 'Suara yang Terbuka' (ITBM, 2014) dan ‘Kelahiran Sekuntum Cermin’ (Iris, 2018). Cerpen-cerpen Hasyuda dihimpunkan dalam Kumpulan Cerpen 'Sepasang Sayap Jelita' (Inpes, 2004). Sebuah buku himpunan pantun karya Hasyuda Abadi juga diusahakannya dalam 'Usul Mengenal Asal' (IPS, 2014). Puisi-puisi Hasyuda Abadi juga turut diterbitkan secara bersama dengan para penulis lain melalui 65 buah antologi puisi, antologi cerpen (3 buah), antologi skrip drama pentas (1 buah) dan antologi esei sastera (3 buah). 

Dalam bidang kebudayaan, beliau telah melibatkan diri bersama Anak Seni Kinabalu dan juga terlibat dalam seni teater. Ketika itu guru beliau yang banyak memberi tunjuk ajar dalam penulisan ialah Datuk Zaiton Ajamain. Hasyuda Abadi juga aktif dalam seni teater dan tarian bersama anak seni dan pernah membuat persembahan hingga ke Brunei. Beliau aktif menyertai anak seni dalam bidang tarian antara tahun 1979 hingga 1989. Yang ketika itu banyak membimbing beliau dalam senit teater dan kebudayaan ialah Tn.Hj. Zulkifli Zain, manakala dalam baca puisi pula Tuan Haji Marzuki Ali. 

Bertuah Tuan Hj.Hasyuda Abadi memang sejak awal belajar daripada nama-nama yang hebat. Hasyuda Abadi sememangnya seorang penulis yang prolifik sejak tahun 1979. Malahan Datuk Jasni Matlani pernah berkata bahawa Hasyuda Abadi adalah "salah seorang penulis yang amat konsisten dalam bidang kepenyairan di Sabah” kata-kata ini adalah kerana sepanjang 40 tahun Hasyuda Abadi telah mencipta rekod dalam sejarah sastera Sabah sebagai penulis yang konsisten menulis secara berterusan. 

Kata-kata beliau dalam buku antologi pertama iaitu Akar cahaya yang diterbitkan oleh IPS 1997 selain ucapan terima kasih kepada keluarga adalah beliau sesekali tidak melupakan rakan-rakan dalam IPS yang katanya sama-sama merakam denyut fikir bangsaku. Saya berkata-kata mungkin melihat lebih kepada aspek pendidikan itu sendiri iaitu saya mengambil contoh Hasyuda Abadi sebagai tokoh sasterawan yang dapat menjadi pemangkin kepada golongan pelajar tidak kiralah di sekolah-sekolah atau pun di Institusi pengajian tinggi. Ketokohan beliau sering kita kaitkan dengan pelbagai aktiviti yang melibatkan pelajar. Contohnya, beberapa sekolah pernah mengundang beliau menjadi penceramah bengkel-bengkel penulisan kreatif dan perkongsian kerjaya sebagai penulis kepada para pelajar. SMK SANZAC misalnya telah beberapa kali menjemput beliau dan ternyata, terkini pula adalah pada tahun lepas bersama-sama IPS, Hasyuda Abadi telah menjadi pembimbing peserta bengkel penulisan di salah sebuah sekolah menengah di Sandakan dan seterusnya hadir di SMK Taman Ria Tuaran untuk membuat perkongsian kerjaya. 

Sejak penglibatan beliau dalam penulisan, Hasyuda Abadi menulis berkisar mengenai tranformasi pemikirannya terhadap kemanusiaan, alam batin, kritik sosial dan juga soal-soal keagamaan. Dalam sajaknya yang ditulis dalam tahun 1994 iaitu: 

Aku Penyair 

Tidak aku sebagai penyair jika tidak kerana sajak
Tidak aku membaca sajak jika tidak kerana merak
Tidak aku melepasi merak jika tidak kerana sepi.
Aku tak bergelar penyair semata-mata kerana sajak
Tiada hebatku Menyusun kata-kata jebat
Tiada jebat yang mendada

Daripada kata-kata yang disusun dalam bait-bait sajak ini jelas menunjukkan sifat sederhana yang dimiliki oleh Hasyuda Abadi sejak dulu, kalau saya sepertimana saya mengenali beliau dulu, begitulah yang saya kenal pada hari ini walaupun sudah bergelar Tokoh sasterawan negeri Sabah. 

Konsep wasatiyah yang menjadi pegangan Hasyuda Abadi memang terserlah, sebagaimana kata beliau wasatiyyah itu adalah kesederhanaan. Dalam pelbagai aspek katanya, kita perlu bersederhana, sama juga kata beliau kepada saya bahawa menjadi penulis kita mesti tekun membaca...dan membaca itu adalah seperti kita mengaji. Setelah pandai membaca, kita teruskan menuntut ilmu. 

Hasyuda Abadi dalam perjuangannya mengembangkan sastera adalah untuk memberi apresiasi. Sebab itu kata beliau, sastera sentiasa ada dalam diri kita. Kita berbahasa, kita berkata-kata dan setiap emosi yang wujud dalam diri kit aini itulah sastera. Usahlah kata-kata sastera itu dimomok-momokkan dan seperti suatu yang melalaikan kerana setiap apa-apa terlintas di benak fikiran kita itulah hasil cetusan sastera. 

Hasyuda Abadi melaungkan sajak cukup bertenaga ketika sambutan hari pahlawan pada tahun lepas. Pemilihan beliau ketika itu pada saya sangat memberi kesan yang mendalam kepada anak-anak muda yang sama-sama menyertai perbarisan dan menyaksikan majlis itu, walaupun di Sabah ini memang tidak dinafikan ramai pendekalmator hebat. Tapi kemunculan Hasyuda Abadi ketika itu dapat menjadi pemangkin kepada anak-anak muda. Selepas majlis itu, anak-anak murid saya yang ada di situ Kembali ke sekolah bersemangat memberitahu “cikgu, kami kenal sudah Hasyuda Abadi”. Wah best ooo, kawan-kawan cikgu ni hebat-hebat. Senyum saya, iya saya kata Alhamdulillah, dapat mengenali insan hebat dan kita belajar daripada mereka. 

Impian belliau kepada anak-anak muda yang masih bersekolah, rebutlah peluang untuk menuntut ilmu. Mungkin pada awalnya anak-anak mud aini hanya suka-suka atau mahu belajar untuk lulus. Tetapi mereka harus ingat, bahawa sastera ini adalah sentiasa berada dalam ruang lingkup seharian kita. Nilai sastera sentiasa berada dalam kehidupan kita. Seorang pemimpin misalnya, atau ahli politik ..mereka perlu bijak berkata-kata dan berbahasa. Jika mereka tidak mempunyai kemahiran ini, mana mungkin mereka bisa bercakap di khalayak, menyampai segala amanat, perjuangan visi dan misi mereka. Kata hasyuda Abadi, kita jangan kalah dengan kata-kata yang memomokkan sastera. 

Oleh itulah, setiap kali beliau bercakap tentang sastera, Hasyuda Abadi sentiasa berkata rebutlah peluang, jika minat menulis teruskan menuntut ilmu, kerana dalam sastera ada masa depan. Bina kerjaya dan beranilah menulis yang tercetus menjadi idea. Pada masa yang sama usah takut ditegur dan berhenti menuntut ilmu. Sebagaimana dalam sajak beliau SEBUNGKUS NIAT : 

Kalau niat dibungkus dalam daun yang Tuhan jadikan jauh
daripada iktibar bebaskanlah dari terus diratah dan latahan,
kubimbangi beratnya beban ditanggung saat ditanya setiap
makhluk yang digunakan. Kau alpa dibungkus ketaksuban
ketika seluruh deria telah dirantai syaitan.
Sebelum terlambat pulanglah di pelabuhan, labuhkan kapal
akal sambil melihat kembali gelombang yang menghantar
biduk sengsara di pantai dan ombak prasangka.

Prof. Madya (ts) Dr Ramzah Dambul, Timbalan Naib Cancelor Universiti Malaysia Sabah, ketika membaca karya-karya Hasyuda Abadi:
 

"Berbeza dengan beberapa penyair Sabah, Malaysia yang pernah kita mesrai karyanya, Hasyuda Abadi memilih jalur fikir yang agak tersendiri. Ketika ramai penyair lain gemar berbicara tentang konflik dalaman diri (sama ada melibatkan gelora cinta, idealisme, kerohanian atau pencarian nur jiwa) – penyair ini keluar dari kongkongan begitu. Beliau lebih cenderung memberi kritik sosial. Yang ditujukan kepada pelbagai ceruk komuniti dan entiti-entiti manusiawi yang terolah di persekitaran."

GAGASAN MALAYSIA MADANI: SUDUT PANDANG HASYUDA ABADI DALAM KONTEKS SASTERA ISLAM DI SABAH



Awang Abdul Muizz Awang Marusin 
Ketua Satu, Ikatan Penulis Sabah

ABSTRAK

Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, telah memperkenalkan gagasan Malaysia Madani pada 19 Januari 2023. Gagasan tersebut mengandungi enam rukun iaitu kemampanan, kesejahteraan, daya cipta, hormat, keyakinan dan ihsan. Sastera cuba mencari tempatnya dalam gagasan ini. Persoalannya, sejauh manakah sastera diterima oleh Malaysia Madani? Kajian ini bertujuan untuk merungkaikan pandangan sastera terhadap gagasan ini, terutamanya sastera Islam di Sabah. Kajian kepustakaan dan pemerhatian terhadap 15 buah puisi nukilan Hasyuda Abadi dalam sembilan buah buku kumpulan puisi karya beliau sendiri dan antologi puisi kelolaan kumpulan penyelenggara mendapati bahawa sastera Islam dan Malaysia Madani tidak boleh dipisahkan. Walaupun sastera tidak disebut secara jelas dan lurus dalam dokumen yang mengasaskan gagasan Malaysia Madani, kehadiran karya-karya sastera yang mesra Islam dan mesra masyarakat madani membuatkan sastera dinilai dapat menjadi penyumbang kepada kejayaan gagasan tersebut. Perkara ini sedikit sebanyak membawa kepada idea baru dalam sastera, iaitu sastera madani, iaitu sastera yang menggabungjalinkan Islam dan gagasan Malaysia Madani.

Kata kunci: Malaysia Madani, sastera Islam, sastera Sabah, puisi berunsurkan Islam, masyarakat madani, Hasyuda Abadi.

 

Memahami ‘masyarakat madani’

Masyarakat Malaysia mungkin sahaja mendengar istilah ‘masyarakat madani’ buat pertama kalinya ketika Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Perdana Menteri Malaysia dari tahun 1993 hingga tahun 1998, mengungkapkannya dalam Simposium Nasional sempena Forum Ilmiah Festival Istiqlal di Jakarta, Indonesia pada 26 September 1995. Namun begitu, istilah tersebut telah wujud berabad lamanya, lebih lama sebelum wujudnya Malaysia dalam bentuknya yang sekarang pada tahun 1963. Malah, masyarakat madani itu sendiri telah wujud seiring dengan kewujudan tamadun manusia dan tamadun-tamadun yang dipecahkan mengikut agama, bangsa dan kawasan geografi.

Para sarjana bersepakat bahawa tamadun merupakan asas kepada kewujudan masyarakat madani. Walaupun begitu, mereka berbeza pandangan mengenai ciri yang terdapat pada masyarakat yang hidup dalam sesebuah tamadun. Arnold Toybee dan Oswald Splenger, seperti yang dipetik oleh Navari (2000) dan Kidd (2012), percaya bahawa tamadun jatuh dan bangun dalam bentuk kitaran dan nasib sebenar sesebuah tamadun terletak pada tindak balasnya terhadap cabaran dan krisis.

Confucius, seperti yang dipetik oleh Yuan, Chia dan Gosling (2023), percaya bahawa budi bahasa yang ditanam dalam diri seseorang individu menyumbang kepada kesejahteraan masyarakat. Sun Yat-sen juga percaya kepada budi bahasa yang menjadi salah satu warisan tradisional masyarakat Cina yang dapat digunakan walaupun tamadun China mengalami pemodenan kesan daripada revolusi yang dipimpinnya (Kinderman, 1989). Rabindranath Tagore pula, seperti yang dipetik oleh Mukherjee dan Pyne (2016), memandang pentingnya kepelbagaian budaya dikekalkan dan kefahaman antara budaya dipertingkatkan dalam tamadun menerusi pendidikan. Mahatma Gandhi yang senada dengan Tagore, memandang pentingnya pendidikan bagi merapatkan jurang ekonomi dan sosial yang wujud dalam masyarakat (Bharati, 1991).

Islam mempunyai pandangan yang lebih komprehensif tentang tamadun. Al-Farabi, menurut Akhmetova (2017), menekankan kepentingan bernegara dan mendaulatkan undang-undang demi mengekalkan masyarakat yang adil dan sejahtera. Al-Ghazali, pada sisi yang berbeza, meletakkan Allah sebagai puncak kepada tamadun dan masyarakat yang memayunginya.

Dalam erti kata yang lain, reformasi sosial dan politik hanya dapat dicapai menerusi pembangunan rohani dan penyucian jiwa individu dan masyarakat (Zakaria Stapa, 2009). Begitu juga dengan reformasi ekonomi yang dipromosikan oleh Ibnu Khaldun seperti yang difahami oleh Aimi Khairunnisa Abdul Karim dan Nurliana Suhaimi (2020). Menurut Ibnu Khaldun, kemakmuran sesebuah masyarakat bergantung kepada keupayaannya untuk mengawal dan mengeksploitasi sumber semula jadi, dan tamadun yang paling berjaya adalah mereka yang mampu mengekalkan keseimbangan antara pertanian, perindustrian, dan perdagangan.

Secara ringkasnya, masyarakat madani dapat difahami sebagai masyarakat yang membangun bersama tamadun yang menaunginya secara dalaman dan luaran. Pembangunan secara dalaman merujuk kepada kepercayaan seseorang terhadap sesuatu yang hanya difahami oleh akal dan hati dan penterjemahannya menerusi penampilan dan tingkah laku, manakala pembangunan secara luaran merujuk kepada ciri-ciri yang dapat dilihat dalam sesebuah tamadun di depan mata seperti pembangunan bandar, bentuk pemerintahan, susun lapis sosial dan sistem komunikasi simbolik.

Masyarakat madani di Malaysia

Malaysia merupakan sebuah negara yang memiliki rakyat dan penduduk yang berbilang agama, bangsa dan budaya. Menyedari hakikat ini, Malaysia tidak mengkhususkan masyarakat madani kepada makna tertentu sahaja. Makna masyarakat madani terbuka untuk dikaji dan dibahaskan oleh individu atau kumpulan tertentu mengikut sudut pandang mereka masing-masing.

Kajian ini sendiri merupakan salah satu usaha yang membolehkan masyarakat madani mendapat maknanya di hati komuniti sastera di Sabah. Menerusi kajian kualitatif yang diadakan menerusi ulasan kepustakaan menggunakan kajian-kajian kebelakangan mengenai peradaban dan kesusasteraan serta pemerhatian terhadap karya-karya sastera Islam yang dihasilkan oleh Hasyuda Abadi, kajian ini dibuat untuk menerangkan gagasan Malaysia Madani yang diilhamkan oleh Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, mengeluarkan pandangan Hasyuda Abadi terhadap gagasan tersebut menerusi sastera Islam, dan menggabungjalinkan nilai-nilai Islam dan prinsip-prinsip yang terkandung dalam gagasan Malaysia Madani bagi membentuk disiplin sastera yang baru, iaitu sastera madani.

Secara umumnya, masyarakat madani di Malaysia ialah rakyat dan penduduk Malaysia yang menghargai keamanan, keharmonian, dan penghormatan terhadap kepelbagaian. Antara bentuk penghargaan tersebut termasuklah menghormati hak dan kepercayaan orang daripada latar belakang etnik, agama dan budaya yang berbeza serta menggalakkan toleransi dan persefahaman. Definisi tersebut dibina berasaskan lima prinsip Rukunegara dan diterjemahkan menerusi pelbagai inisiatif dan program yang bermatlamat mempromosikan kesepaduan masyarakat dan perpaduan negara, terutamanya pelaksanaan Dasar Perpaduan Negara oleh Kementerian Perpaduan Negara.

Gagasan Malaysia Madani

Ketika ‘Malaysia Madani’ belum diumumkan sebagai dasar pemerintahan Malaysia, Dato’ Seri Anwar Ibrahim telah menatarkan konsep yang serupa seawal tahun 1995. Zairudin Hashim (2023), memahami masyarakat madani daripada Dato’ Seri Anwar sebagai system sosial yang subur yang diasaskan kepada prinsip moral yang menjamin keseimbangan di antara kebebasan perseorangan dengan kestabilan masyarakat.

Idea ‘Membangun Malaysia Madani’ sebetulnya telah wujud sebelum Dato’ Seri Anwar dipilih menjadi Perdana Menteri. Menurut beliau, Malaysia mesti mendukung reformasi, perubahan menyeluruh bukan sahaja mengambil tempat di peringkat institusi, malah di peringkat akar umbi. Hal ini demikian menurut bagi membolehkan jati diri dan semangat.

Malaysia kekal dalam acuan Malaysia dan bukan mengikut acuan Timur (seperti Korea Selatan dan Jepun) atau Barat (seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom).

“Di sinilah kita harus berubah. Kita tidak bermaksud untuk menepis segala idea dan budaya masyarakat di luar, kerana kerangka dasar yang ingin diketengahkan ini akan mengambil pendekatan terangkum yang menghargai kerencaman idea.

“Dasar yang diperlukan Malaysia sekarang harus merubah kebiasaan yang telah merencatkan kemajuan kita, harus menumpukan kepada memahami kenyataan dunia pasca normal pada hari ini, di samping mengekalkan nilai-nilai tradisi Malaysia yang dikongsi bersama. Demikian ikhtiar kita menerusi kerangka dasar MADANI.”

(Anwar Ibrahim, 2022)

Hanya setelah beliau dipilih menjadi Perdana Menteri, beliau telah memutuskan dasar pemerintahan yang baru dan berbeza berbanding sebelumnya. Beliau telah memperkenalkan gagasan ‘Membangun Malaysia Madani’ buat pertama kalinya pada 19 Januari 2023 di Putrajaya. Menurut Berita Harian (2023), gagasan tersebut diperkenalkan bagi membolehkan kepercayaan dicerna antara kerajaan dan rakyat berdasarkan pada asas ketelusan dan kerjasama.

‘Malaysia Madani’ sejak daripada itu tidak lagi menjadi semata-mata suatu gagasan, tetapi juga rancangan pemerintahan Malaysia untuk tempoh lima tahun yang berikutnya mulai November 2022. Oleh sebab itu, Dato’ Seri Anwar menggariskan enam prinsip yang dapat memacu gagasan tersebut ke arah keberhasilannya, iaitu kemampanan, kesejahteraan, daya cipta, hormat, keyakinan dan ihsan (Anwar Ibrahim, 2022; Berita Harian, 2023).

Sastera sebagai pencitra gagasan Malaysia Madani

Seperti dipetik oleh Mohd Azrone Sarabatin (2023), Timbalan Menteri Sumber Manusia, Mustapha Sakmud telah menghuraikan sebahagian daripada sejarah negeri Sabah yang boleh dijadikan teladan dalam menjayakan gagasan Malaysia Madani. Antara yang disebut oleh beliau termasuklah peranan yang dimainkan oleh Datu Tating, Sharif Osman, Embo Ali dan Pak Musa dalam memperjuangkan kemerdekaan tanah air Sabah daripada penjajahan kuasa asing (Awang Abdul Muizz Awang Marusin, 2023).

Namun begitu, pengkaji masih ada empat persoalan yang ingin dikupas menerusi kajian ini. Pertama, penerimaan sastera oleh Malaysia Madani. Kedua, cara Sabah memahami Malaysia Madani dalam bentuk persuratan. Ketiga, cara Hasyuda Abadi menggunakan sastera Islam untuk mencitrakan Malaysia Madani dalam konteks Sabah. Keempat dan yang lebih penting, masa depan sastera Malaysia, khususnya sastera Islam di Sabah, selama berjalannya gagasan Malaysia Madani sebagai dasar pemerintahan negara.

Umum mengetahui bahawa sastera tidak disebutkan secara khusus dalam gagasan Malaysia Madani. Dato’ Seri Anwar, apabila menulis huraian yang amat panjang tentang ‘Membangun Malaysia Madani’, tidak menyatakan dengan jelas perkataan ‘sastera’ dalam huraian tersebut. Namun begitu, perkara ini tidak bermakna bahawa sastera tidak mempunyai tempat dalam Malaysia Madani.

Sastera, sebagai sebuah seni dan budaya yang liberal dan kreatif (Anwar Ibrahim, 2022), mempunyai tempat yang tersendiri dalam Malaysia Madani. Hal ini demikian pada hemat pengkaji kerana sastera ialah suatu disiplin sains sosial dan kemanusiaan yang memberi kebebasan kepada individu untuk menuliskan sesuatu perkara menggunakan kreativiti dan inovasi yang telah dikurniakan kepadanya dalam bentuk bunga-bunga bahasa.

Kreativiti dan inovasi yang dimaksudkan oleh Muhammad Al Afzan Ali Hussin (2018) termasuklah pemilihan dan pembinaan ayat, rima, diksi, simile, metafora, anafora, hiperbola, sinkope, asonansi, aliterasi, perulangan, perlambangan dan personifikasi yang para penulis sastera di Sabah telah sering gunakan baik dalam puisi, pantun, syair, cerpen mahupun novel. Hakikatnya, penulisan sastera yang ditulis secara tradisional mahupun secara moden sentiasa mengambil gaya-gaya bahasa yang telah digariskan oleh para sarjana sastera sejak sekian lama (Mohammad Fadzli Jaafar, 2006; Mohd Khairul Adenan, Florence Gilliam Kayad & Muhammad Zaid Daud, 2018).

Hasyuda Abadi dan sastera Islam di Sabah

Hasyuda Abadi ‒ atau nama sebenarnya Sukor Usin ‒ memiliki kreativiti dan inovasi yang tersendiri dalam mengeluarkan karya-karya sastera. Perkara ini, menurut Ezura As’ad Azam (2022), diperakui sendiri oleh panel pemilihan Anugerah Sastera Negeri Sabah ke-3 yang sebulat suara memasyhurkan beliau sebagai penerima anugerah tersebut. Mereka berpandangan bahawa sebahagian daripada puisi-puisi nukilan Hasyuda Abadi menunjukkan kebolehan beliau menguasai dan membudayakan unsur Islam dalam penulisan sastera.

Perkara ini turut diakui oleh Abdul Halim Ali (2020) yang melihat sastera Islam yang dicitrakan oleh Hasyuda Abadi sebagai wajah baru dan wajah segar dalam sastera Sabah. Puisi-puisi berunsurkan Islam nukilan Hasyuda Abadi, seperti yang pengkaji cuba tonjolkan dalam kajian ini, menunjukkan sumbangan beliau kepada pembinaan dan pengembangan sastera Islam di Sabah, malah kepada Islam itu sendiri di Sabah, sehingga menjadi ikutan dan teladan kepada para penulis di Sabah yang turut meminati dan menguasai sastera Islam seperti Norawi Haji Kata, Sahara Jais dan Siti Aisyah Mat Saad (Awang Abdul Muizz, 2022).

Hal ini demikian kerana, walaupun Islam merupakan agama rasmi di Sabah dan majoriti rakyat dan penduduk Sabah menganut agama Islam, masih ramai dalam kalangan mereka yang memerlukan dakwah untuk sampai kepada mereka dan kekal bersama mereka.

Berhanundin Abdullah dll. (2016) mencadangkan kebudayaan dan kesenian ‒ termasuk kesusasteraan ‒ sebagai bentuk dakwah yang boleh disampaikan kepada golongan sasar. Hasyuda Abadi dilihat mempunyai kesedaran memikul tanggungjawab dakwah sehinggakan

banyak puisi berunsurkan Islam nukilan beliau mengutamakan mesej akidah berbanding syariah mahupun akhlak. Sajak beliau yang bertajuk ‘Perlimbahan Cinta’, misalnya, cuba menggambarkan pengakuan perhambaan seorang manusia kepada Tuhan yang Maha Mencipta. Tidak kurang juga sajak beliau yang bertajuk ‘Ombak adalah Qasidah Maha Diam’ yang menceritakan gelora hati manusia menempuhi kehidupan sehingga memungkinkan beliau kembali kepada Tuhan yang Maha Kuasa.

Bagaimana dapat kusisih matahari ketika kubuta, cahaya menenggelamkan kelam detik itu membelah kabut menikmati fana, dengan qiam mengalunkan diam memamah kalimat khusyuk di rimba-Nya... Telah sirna sukma, tak mampu kumiliki keupayaan memaknakan betapa debunya wujudku...

‒ Perlimbahan Cinta (Japar Ungki, 2011)

Benar, hingga di pundak malam, ketika kuhidupkan diksi demi diksi di hamparan sunyi, hamparan air laut terus berderai bagai tak pernah sampai. Kulelapkan mata. Hatiku membuka pintu menambang qasidah maha diam paling luluh...

‒ Ombak adalah Qasidah Maha Diam (Hasyuda Abadi, 2021)

Sajak beliau bertajuk ‘Menjelang Hijrah’, pada sudut yang berbeza, merupakan apresiasi kepada peristiwa Hijrah Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah. Sajak tersebut tidak sekadar menerangkan cara peristiwa itu berlaku, tetapi juga menerangkan cara sesuatu perbuatan dikaitkan dengan niat asal seorang manusia.

Memandang hijrah

dari dalam diri juga perlu diubah

jika dipandang di hadapan gimik kehidupan

perbetulkan hijrah ini hanya keikhlasan

sebelum membaca doa pembuka segala perjalanan.

‒ Menjelang Hijrah (Hasyuda Abadi, 2006) 

Walaupun puisi-puisi berunsurkan Islam nukilan Hasyuda Abadi memberatkan akidah, puisi-puisi tersebut turut menampilkan mesej-mesej yang membolehkan seseorang individu memiliki keperibadian yang terpuji. Salah satu mesej yang Hasyuda Abadi cuba bawakan ialah agar seseorang individu menjauhkan diri daripada sifat mazmumah yang menjejaskan diri sendiri dan satu pihak yang lain. Mesej tersebut digambarkan dalam sajak beliau yang bertajuk ‘Jangan Bicara Tentang Jatuh’.

jangan bicara tentang jatuh

sebelum mengenal bangun

yang memulakan payah

tak ada akar kesumat

cemburu atau iri hati

tumbuh antara taman-taman

mengilhami jati diri mengasihi.


‒ Jangan Bicara tentang Jatuh (Hasyuda Abadi, 2004)
 

Penerapan sifat mahmudah juga merupakan fokus dakwah Hasyuda Abadi menerusi puisi. Sajak beliau yang bertajuk ‘Segaris Senyum’, contohnya, mengajak manusia untuk membudayakan senyuman dalam kehidupan seharian. Hasyuda Abadi, dalam sajak tersebut, percaya bahawa senyuman merupakan punca kepada lebih banyak nilai murni yang boleh diamalkan dalam kehidupan seharian seperti keramahan dan penghargaan.

Gambaran tentang keindahan yang

berakar pada cermin fikirku ialah tentang segaris

senyum. Senyum yang dilukis di sela-sela bibir

laksana cermin yang mengambil gambar wajah

dalamanmu: mesra, ceria mahupun menghargai. 

‒ Segaris Senyum (Hasyuda Abadi, 1997)

Dakwah tidak akan lengkap jika tidak ada dalamnya seruan untuk beribadah di samping seruan beriman kepada Allah dan Rasul-Nya serta seruan untuk membudayakan nilai murni dan budi bahasa. Sajak Hasyuda Abadi yang bertajuk ‘Pada Selembar Jumaat’, walaupun berlatar belakangkan solat fardu Jumaat berjemaah di sebuah masjid, cuba mengajak pembaca untuk menyedari kepentingan mengabdikan diri kepada Allah menerusi ibadah solat.

Seketika khatib di atas mimbar

tertunduklah hamba : “malam ialah masa untuk

bertaqarrub dengan Tuhan tatkala semua makhluk telah lena,

subuh ialah untuk berzikir hingga terbitnya fajar,

maghrib adalah untuk bermunajat dan Jumaat adalah hari

sebaik-baiknya buat umat berkumpul dan bertemu Tuhannya”
 

‒ Merangkak pada Selembar Jumaat

(Zaini Ozea dll., 2003)

 

Begitu juga dengan ibadah di bulan Ramadan, yakni puasa, zakat fitrah, solat sunat Tarawih, tadarus al-Quran, zikir, qiamullail dan sedekah. Hasyuda Abadi tidak menyebut ibadah-ibadah wajib dan sunat tersebut dengan jelas satu persatu. Tetapi, puisi beliau bertajuk ‘Segugus Kasih Ramadhan’ menerangkan kelebihan menunaikan ibadah-ibadah tersebut di setiap malam dan siang di bulan Ramadan.

Ramadhan ini

menjanjikan rahmah-Nya

malam-malam hening dan dingin

adalah warung menghirup santapan rohaniah

waktu siang

wadah mengengkang sejarah manusia tabah menghadapi

duga

                             ‒ Segugus Kasih Ramadhan (Hasyuda Abadi, 1997)

Berdasarkan puisi-puisi berunsurkan Islam yang dinukilkan oleh Hasyuda Abadi, kajian ini mendapati bahawa puisi-puisi tersebut benar-benar menggambarkan mesej dakwah Islamiah yang beliau cuba bawakan agar (i) manusia beriman kepada Allah dan Rasul-Nya; (ii) manusia mengabdikan diri kepada Allah mengikut sunnah yang diajarkan oleh Rasul-Nya SAW; dan (iii) manusia berpegang dengan akhlak mulia. Rahmah Ahmad Osman dan Mohd Shahrizal Nasir (2011) memandang penting mesej-mesej kesusasteraan yang disampaikan dengan unsur Islam bagi memastikan individu dan masyarakat dipandu untuk mencapai keseimbangan dan kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat.

Malaysia Madani menurut Hasyuda Abadi

Sastera Islam yang dibidangi oleh Hasyuda Abadi sedikit sebanyak membuka jalan kepada sastera yang mendukung dan mencitrakan gagasan Malaysia Madani. Tambahan pula, gagasan Malaysia Madani itu sendiri banyak dipengaruhi oleh nilai-nilai Islam yang sentiasa bersifat sejagat. Tambahan pula, Islam sentiasa menjadi suatu cara hidup yang lengkap meliputi seluruh aspek kehidupan.

Keyakinan, misalnya, menuntut seseorang ‘menggenggam erat suatu kebenaran atau kebijaksanaan dalam kehidupan’. Namun begitu, keyakinan juga, menurut Dato’ Seri Anwar Ibrahim (2022), menuntut kepercayaan dan kebertanggungjawaban seseorang terhadap sesuatu. Dalam erti kata yang lain, seseorang bukan sahaja dikehendaki percaya dan dipercayai dalam sesuatu hal, tetapi juga bertanggungjawab dan sanggup dipertanggungjawabkan oleh pihak tertentu dalam hal tersebut.

Islam merupakan agama rasmi Malaysia. Walaupun begitu, rakyat dan penduduk Malaysia yang beragama selain Islam boleh mengamalkan agama pegangan mereka tanpa mengganggu-gugat Islam dan umatnya. Dalam kerangka Malaysia, agama sentiasa menjadi sandaran kepada keyakinan individu mahupun masyarakat. Tambahan pula, ‘kepercayaan kepada Tuhan’ merupakan prinsip utama dalam Rukunegara.

Sebagai seorang Muslim, Hasyuda Abadi meletakkan Islam sebagai sandaran kepada keyakinan dan pegangan hidupnya. Oleh hal yang demikian, puisi-puisi yang dinukilkan oleh Hasyuda Abadi banyak dipengaruhi oleh Islam. Puisi beliau yang bertajuk ‘Maw’izhatul Hasanah’ merupakan salah satu daripada banyak lagi puisi nukilan beliau yang banyak dipengaruhi oleh Islam dan Arab sesuai dengan kebitaraan beliau dalam bidang sastera Islam.

Hilanglah duka itu

pada maw’izhah tulen dan agung

kalamullah al-Quran

ada cahaya petunjuk jalan yang sukar

dan benar

- sukar dari segala yang sukar

atau benar dari semua yang benar.

‒ Maw’izhatul Hasanah (Hasyuda Abadi, 2008)

Menariknya, Hasyuda Abadi tidak menerokai dan mencitrakan sastera Islam menerusi puisi seorang diri. Beliau telah dan masih melakukannya bersama ramai lagi penulis Sabah seperti Datuk Jasni Matlani, Juri Durabi, Norawi Haji Kata, Marmoh Kasman, Sahara Jais, Badariah Arbin dan Siti Aisyah Mat Saad (Awang Abdul Muizz Awang Marusin, 2022).

Kemampanan, misalnya lagi, menghendakkan masyarakat menyeimbangkan tuntutan kelangsungan hidup manusia dengan kesejahteraan alam sekitar mengikut nuansa citra Malaysia bagi memenuhi keperluan semasa tanpa menggadaikan keperluan masa depan generasi penerus (Anwar Ibrahim, 2022). Hasyuda Abadi, dalam hal ini, tidak sentiasa menukilkan karya yang khusus tentang kemampanan. Namun begitu, elemen kemampanan sentiasa mendapat perhatian beliau dalam karya-karya yang beliau hasilkan.

Hasyuda Abadi dikenali sebagai seorang penyair yang menghargai hubungan erat antara manusia dan alam sekelilingnya. Puisi bertajuk ‘Rimba Raya Kehidupan’, walaupun cuba bercerita tentang cabaran mengharungi usia dewasa, turut bercerita tentang peranan alam dalam membentuk kedewasaan seseorang manusia.

Bukan hanya kenangan

yang membesarkan kehidupan

inilah kampung halaman kedewasaan

denyut rimba raya

daun-daun yang aman

di sisi akarnya sendiri.

‒ Rimba Raya Kehidupan (Hasyuda Abadi, 2006)

Puisi tersebut juga bercerita tentang pentingnya mencari dan meraih kesejahteraan kehidupan yang diertikan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim (2022) sebagai ‘suatu kehidupan yang baik dan sering dikaitkan dengan... rasa selesa dan selamat’. Begitulah juga dengan puisi yang bertajuk ‘Sasterawan Bukan Menentang’ yang menceritakan peranan penggiat sastera sebagai jambatan antara rakyat di peringkat akar umbi dengan pemimpin di peringkat Persekutuan dan negeri. Nada puisi yang kedengaran kontra tidak menggambarkan perasaan penulis yang juga kontra, tetapi semata-mata suatu seruan kepada pemimpin agar sentiasa memudahkan urusan kehidupan mereka yang sentiasa memerlukan dan menjamin kesejahteraan rakyat yang beliau wakili di peringkat Persekutuan dan negeri.

Membantu rakyat juga tugas sasterawan. Saya tahu puisi tidak bisa menggantikan perabot rumah yang rosak akibat banjir. Tapi dalam puisi itu ada rintih rakyat. Dalam cerpen teradun sukma derita rakyat. Dalam novel terangkum rakaman peristiwa musibah rakyat...

‒ Sasterawan Bukan Menentang (Hasyuda Abadi, 2021)

Di sebalik tema kesejahteraan dalam puisi tersebut, pengkaji turut mendapati tema ihsan, iaitu satu lagi rukun yang diterapkan dalam gagasan Malaysia Madani. Dato’ Seri Anwar Ibrahim (2022) tidak sekadar menggambarkan ihsan sebagai peduli dan belas kasihan, tetapi juga ‘memelihara dan menyediakan keperluan asas yang diperlukan demi kesejahteraan semua pihak’. Dalam hal puisi bertajuk ‘Sasterawan Bukan Menentang’, penulis menggunakan nada yang kontra untuk mengharapkan ihsan pemimpin agar rakyat yang terkesan dapat menikmati kesejahteraan hidup seperti yang diharapkan.

Walaupun begitu, takrifan ihsan tidak terhad kepada menyediakan keperluan asas semata-mata, tetapi lebih meluas kepada nilai berbuat baik sesama manusia mengikut kemampuan yang ada pada seseorang manusia. Malah, nilai ihsan dapat menjangkau nilai-nilai murni yang lain seperti kasih sayang, tolong-menolong dan kesyukuran. Perkara ini bertepatan dengan seruan Allah kepada umat manusia agar menjadikan ihsan sebagaibudaya kehidupan di dunia.

Hasyuda Abadi menggambarkan rasa ihsan tersebut dalam puisi beliau yang bertajuk ‘Negeri Persaudaraan’. Puisi yang beliau nukilkan ketika mengunjungi negara jiran, bercerita tentang kebaikan dan keramahan saudara serumpun yang telah menyambut kunjungan beliau dan rakan-rakan di sana.

Negeri yang bergelar persaudaraan

menggenggam gelombang dan melumatkannya

berlari riang di padang-padang pantai

terbentang lautan menatap keagungan

menadah restu kesyukuran.

‒ Negeri Persaudaraan (Japar Ungki, 2011)

Sifat ihsan biasanya datang daripada sifat hormat-menghormati. Dalam erti kata yang lain, apabila seseorang menghormati seseorang yang lain, maka seseorang itu juga akan berlaku ihsan pada orang lain. Rasa hormat, sebagai salah satu daripada enam rukun Malaysia Madani, dapat dilakukan oleh sesiapa pun dan kepada sesiapa pun juga. Dato’ Seri Anwar Ibrahim (2022) tidak mengehadkan kepada pihak tertentu sahaja, perbuatan ‘memberikan hak yang sewajarnya untuk setiap pandangan yang dilontar, keinginan yang terbuku, serta dalam soal melunaskan hak orang lain’ walaupun keutamaan sifat hormat-menghormati sentiasa didahulukan dalam lingkup kekeluargaan dan persaudaraan dalam sebuah keluarga besar, barulah diperluaskan ke ranah pendidikan, pekerjaan dan kemasyarakatan. Hasyuda Abadi menterjemahkan hormat menerusi sebuah puisi yang bertajuk ‘Sebagai Ayah Entah Apakah yang Pernah Dihargai, Anak’. Walaupun nada puisi ini kedengaran rintihan seorang ayah kepada anak-anaknya, puisi ini secara tersirat mendidik seorang anak untuk memberikan penghormatan yang sewajarnya kepada ibu bapanya.

Sebagai ayah entah apakah yang pernah dihargai, anak melebihi hayat seorang ibu, ada makna akrab yang mendekatkan naluri kasih lebih daripada insani lebih daripada segalanya, waktu-waktu berlalu dan berarus tanpa pernah berkata apa atau memandang silih berganti hari-hari yang membesarkan melihat suntimu kini lebih daripada itu, bijak memilih pilihan bau cuaca dan kegemaran pada mata seorang anak dara

‒ Sebagai Ayah Entah Apakah yang Pernah Dihargai, Anak (Hasyuda Abadi, 2008)

Di atas lima rukun Malaysia Madani yang dikupas dalam kajian ini ialah satu lagi rukun Malaysia Madani, iaitu daya cipta. Dato’ Seri Anwar Ibrahim (2022) meletakkan dua syarat kepada rukun daya cipta, iaitu rancangan proses pencapaian dan kreativiti penghasilan.

Hakikatnya, asas kepada penulisan sastera dalam sebarang genre ialah daya cipta. Dalam erti kata yang lain, seorang penulis sastera dituntut untuk merancang proses untuk menyiapkan sesuatu karya dan memiliki kepelbagaian kreativiti dalam menghasilkannya. Daya cipta merupakan kelebihan yang dimiliki oleh Hasyuda Abadi sejak tahun 1979 sehingga kini. Kemampuan beliau menulis lebih daripada 4,500 buah puisi (Ezura, 2022) menunjukkan daya cipta beliau berada pada tahap yang tinggi.

Puisi beliau bertajuk ‘Memandang Melayu’ yang menceritakan pengembaraan beliau dan rakan-rakan ke Negara Brunei Darussalam hanyalah salah satu daripadanya.

Di daerah Melayu ini, membawaku kembali

ke halaman rumah kami, jiran yang ramah hati

mengutus salam tanpa pagar mengelilingi

menyambut tawa dan menggendong duka bersama

menuai bangga adat, menikmati lazat budaya

ranumnya tanpa musim, susah mudah menyisir rasa

kau atau aku tiada tetapi kami meriwayati persaudaraan

ikatan tidak disulam tetapi mengalir di ufuk kalbu 

‒ Memandang Melayu (Azridah PS Abadi & Firdaus HN, 2013)

Hasyuda Abadi percaya kepada istiqamah dan wasatiyyah yang membuatkan beliau terus menyumbangkan karya-karya sastera dalam pelbagai bentuk sehingga ke hari ini. Dua prinsip hidup tersebut juga membolehkan beliau masih bergerak aktif bersama komuniti penulis di Sabah. Dua prinsip hidup tersebut jugalah yang membolehkan beliau merangsang daya cipta untuk menguatkan keyakinan, menghargai kemampanan, mewujudkan kesejahteraan serta membudayakan hormat dan ihsan.

Sastera Madani sebagai masa depan sastera di Sabah

Sastera madani dapat difahami sebagai sastera yang mengangkat dan mengapresiasi nilai-nilai masyarakat madani. Dalam hal ini, gagasan Malaysia Madani berperanan dalammenyediakan nilai-nilai murni kepada masyarakat Malaysia yang madani. Puisi-puisi nukilan Hasyuda Abadi yang ditunjukkan dalam kajian ini membuktikan bahawa nilai-nilai masyarakat madani telah diterapkan dalam karya-karya sastera sebelum adanya gagasan Malaysia Madani. Di samping daya cipta sebagai asas pengkaryaan, lima nilai lain yang diterapkan dalam gagasan tersebut berperanan sebagai kandungan kepada karya yang dihasilkan. Islam, sebagai suatu cara hidup yang lengkap meliputi seluruh aspek kehidupan, banyak memberi kesan kepada penghasilan karya-karya sastera yang memanfaatkan landskap masyarakat madani. Tambahan pula, Islam merupakan asas kepada tertegaknya gagasan Malaysia Madani. Islam melihat masyarakat madani sebagai kumpulan manusia yang beriman dan bertakwa kepada Allah, mengamalkan semua amalan yang diajarkan oleh Rasul-Nya dan yang membudayakan akhlak mulia dalam kehidupan seharian di dunia.

Semua rukun yang terdapat dalam gagasan Malaysia Madani telah dirasionalkan dengan tuntutan yang terdapat dalam al-Quran dan as-Sunnah. Oleh itu, gambaran kepada masyarakat madani di Malaysia hanya dilihat lengkap dengan kehadiran Islam dalam masyarakatnya yang majmuk sebagai agama rasmi negara dan panduan hidup yang diterima oleh golongan majoriti.

Secara tuntasnya, sastera madani ialah suatu idea yang mengintegrasikan gagasan Malaysia Madani dengan bahasa, sastera dan budaya masyakat majmuk Malaysia berasaskan kepada Islam sebagai cara dan panduan hidup manusia. Kajian ini tidak semata-mata bertujuan untuk mewujudkan atau memperkenalkan sastera madani kepada komuniti sastera di Malaysia, tetapi juga untuk melihat kemampuan penulis menghasilkan karya sastera berunsurkan Islam yang menjiwai gagasan Malaysia Madani.

Berdasarkan puisi-puisi Hasyuda Abadi yang ditonjolkan dalam kajian ini, ternyata kebitaraan Hasyuda Abadi menghasilkan puisi-puisi yang berjiwa Islami dan selari dengan gagasan Malaysia Madani tidak dapat disangkal lagi. Malah, telah ada penulis-penulis di Sabah yang mengikut langkah beliau menghasilkan karya sastera yang beracuankan Islam dan berdasar kepada gagasan Malaysia Madani. Begitu pun, kajian seperti ini perlu dikembangkan lagi dalam pelbagai aspek yang berkaitan dengan bahasa, sastera dan budaya agar masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa, agama dan warna kulit dapat melihat sendiri kesesuaian sastera menjadi salah satu penyumbang kepada kejayaan gagasan Malaysia Madani sebagai sebuah idea dan dasar pemerintahan.

Rujukan

Abdul Halim Ali (2020). Kesepaduan Stail dengan Perutusan dalam Sajak-sajak Terpilih Lima Penyair Sabah. Jurnal Melayu, 19(1), 88-104.

Aimi Khairunnisa Abdul Karim & Nurliana Suhaimi (2020). Kepentingan Teori dan Ilmu Sosiologi dalam Konteks Pendidikan Menurut Perspektif Ibnu Khaldun. Jurnal Tuah, 1(1), 41-53.

Akhmetova, E. (2017). Al-Farabi and Said Nursi on the Civilising Mission of the Prophets. Intellectual Discourse, 25(Special), 453-475.

Anwar Ibrahim (2022). Membangun Negara MADANI: Visi dan Kerangka Dasar Reformasi. Shah Alam: IDE Research Centre Sdn. Bhd.

Awang Abdul Muizz Awang Marusin (2022). Pengaruh Arab dan Islam dalam Sastera Melayu dari Sudut Pandang Penyair Sabah, Malaysia (dalam bahasa Arab). Dlm. 8th International Conference on Arabic Language and Literature, 26-27 Disember 2022, Gombak, Selangor, Malaysia. (Tidak diterbitkan)

Awang Abdul Muizz Awang Marusin (2023). Gagasan Malaysia Madani untuk Komuniti Penulis di Sabah. Dewan Sastera. Dipetik daripada https://dewansastera.jendeladbp.my/2023/02/09/7916/ pada 19 Februari 2023.

Azridah PS Abadi & Firdaus HN (penyelenggara) (2013). Menjilbab Cinta. Kota Kinabalu: Ikatan Penulis Sabah.

Berhanundin Abdullah, Azli Fairuz Laki, Zawawi Yusoff & Nor Salimah Abu Mansor (2016). Pelaksanaan Dakwah kepada Masyarakat Pribumi Sabah dan Sarawak. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 12, 70-82.

Berita Harian (2023, Januari 19). Membangun Malaysia Madani bagi bina masa depan negara - PM. Dipetik daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2023/01/1053738/membangun-malaysia-madani-bagi-bina-masa-depan-negara-pm pada 18 Februari 2023.

Bharathi, K. S. (1991). The social philosophy of Mahatma Gandhi (Vol. 4). Uttam Nagar: Concept Publishing Company.

Ezura As’ad Azam (2022, Disember 15). Hasyuda Abadi Penerima Anugerah Sastera Negeri Sabah ke-3. Dewan Sastera. Dipetik daripada https://dewansastera.jendeladbp.my/2022/12/15/7044/ pada 19 Februari 2023.

Hasyuda Abadi (1997). Kumpulan Puisi: Akar Cahaya. Kota Kinabalu: Ikatan Penulis Sabah.

Hasyuda Abadi (2004). Menginai Badai: kumpulan puisi. Kota Kinabalu: Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah.

Hasyuda Abadi (2006). Sinar Sirna: Kumpulan Puisi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Hasyuda Abadi (2008). Kembali di Lahad Rahsia. Beaufort: Pejabat Perhubungan ADUN N.24 Membakut.

Hasyuda Abadi (2014). Sastera dalam Pandangan Islam. Dipetik daripada http://hasyuda-abadi.blogspot.com/2014/03/sastera-dalam-pandangan -islam.html pada 19 Februari 2023.

Hasyuda Abadi (2021). Kelahiran Sekuntum Cermin: kumpulan puisi. Kota Kinabalu: Iris Publishing & Distributors.

Japar Ungki (penyelenggara) (2011). Sutera Kunjungan. Kota Kinabalu: Dewan Bahasa danPustaka Cawangan Sabah.

Kidd, I.J. (2012). Oswald Spengler, Technology, and Human Nature. The European Legacy,17(1), 19-31.

Kindermann, G. (1989). An Overview of Sun Yat-sen's Doctrine. Dlm. Cheng, C.; Tai, H.; Schiffrin, H.Z. & Ling, L. (penyunting) (1989). Sun Yat-sen's Doctrine in the Modern World.New York: Routledge.

Mohammad Fadzli Jaafar (2006). Aspek gaya bahasa dalam teks sastera Melayu berunsur Islam. Jurnal Pengajian Umum, 7, 53-66.

Mohd Azrone Sarabatin (2023, Januari 21). Malaysia Madani perlu dihayati dan diterjemahkan dalam penulisan. Sabah Taim. Dipetik daripada https://www.sabahtaim.com/2023/01/malaysia-madani-perlu-dihayati-dan.html pada 19 Februari 2023.

Mohd Khairul Adenan, Florence Gilliam Kayad & Muhammad Zaid Daud (2018). Analisis stilistik melalui penggunaan bahasa dalam novel sastera indie: Karya Azwar Kamaruzaman. Jurnal Kesidang, 3(1), 106-121.

Mukherjee, S. & Pyne, S. (2016). Cultural Diversity and Management Learning: A Study on Tagorean Leadership in Philosophy and Action. Philosophy of Management, 15, 51-64.

Muhammad Al Afzan Ali Hussin (2018). Gaya Bahasa dalam Karya Sastera. Dipetik daripada https://cikguafzan96.blogspot.com/2018/03/gaya-bahasa-dalam-karya-sastera.html pada 18 Februari 2023.

Navari, C. (2000). Arnold Toynbee (1889–1975): Prophecy and Civilization. Review of International Studies, 26(2), 289-301.

Norjanah Yusof (penyelenggara) (2008). Rahsia Alam. Kota Kinabalu: Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah.

Rahmah Ahmad Osman & Mohd Shahrizal Nasir (2011). Sastera Islam: Satu Perbandingan antara Pandangan Mohd. Affandi dengan Abu al-Hasan Ali al-Nadwi. Jurnal Elektronik Jabatan Bahasa & Kebudayaan Melayu (3), 55-81.

Yuan, L., Chia, R. and Gosling, J. (2023) Confucian virtue ethics and ethical leadership in modern China. Journal of Business Ethics, 182(1), 110-133.

Zaini Ozea, Sitti Hadiah Abdul Mutalib, Nelawati Ngadul & Melan Bujang (2003). Iktikaf. Kota Kinabalu: Jawatankuasa Kecil Mahrajan Sastera Islam Sabah sempena Maulidur Rasul 2003M/1424H.

Zairudin Hashim (2023, Januari 22). Masyarakat Madani: Antara harapan dan keberanian bertindak. MalaysiaKini. Dipetik daripada https://www.malaysiakini.com/news/652483 pada 17 Februari 2023.

Zakaria Stapa (2009). Manusia Pembina Tamadun: Perspektif Pemikiran Islam. Jurnal Hadhari, 1(1), 31-44.

PROJEK 'DESIGNING' HASYUDA ABADI





[1]A.Halim Ali
Fakulti Bahasa dan Komunikasi
Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak. 

PENGANTAR

HASYUDA ABADI (2023)
Kesusasteraan Melayu di Sabah telah tumbuh dan berkembang dengan baik sejak tahun 1950-an. Hingga tahun 2023, usianya sudah mencecah 70 tahun. Tidak jauh bezanya dengan perkembangan sastera Melayu di beberapa negeri lain di semenanjung. Ini membukti bahawa sastera hidup subur di bumi Sabah, diketahui dan dirasai kehadirannya serta diberi makna oleh pencintanya. 

Dalam usia yang mendewasakan itu, sastera di Sabah telah melahirkan ramai penulis terkenal baik yang bersifat lokal mahupun nasional. Ada dalam kalangan penulis ini pula telah mendapat pengiktirafan antarabangsa, Misalnya Ismail Abbas (Amil Jaya) dan Jasni Matlani yang telah dianugerahkan dengan anugerah Sea Write Award yang sangat berprestij itu. Di peringkat negeri Sabah pula telah dinobatkan tiga orang penulis yang sudah boleh dianggap sebagai penulis mapan sebagai Sasterawan Negeri Sabah yang juga satu pengiktirafan tertinggi di negeri Bawah Bayu ini. MeReka adalah Ismail Abbas, Azmah Nordin dan yang terkini Haji Sukor Usin@ HusSin (Hasyuda Abadi) sebagai penerima ketiga. 

Ini belum dikira pemenang pelbagai hadiah di peringkat negeri dan kebangsaan yang dianjurkan saban tahun. Tidak sedikit jumlah penulis Sabah yang telah memenangi hadiah-hadiah ini misalnya Hadiah Sastera Sabah, Hadiah Sastera Islam Sabah dan Hadiah Sastera Perdana Malaysia. Jika diambil kira juga dengan penerbitan buku-buku kreatif dan non-kreatif, jumlahnya bukan lagi ratusan tetapi sudah mencecah ribuan jika sebuah jenis genre sastera diambil kira. Demikianlah, sedikit latar yang dapat memberi suatu gambaran bahawa negeri Sabah sudah ke hadapan dari sudut perkembangan dan pembangunan sasteranya. 

PERMASALAHAN

Dengan perkembangan yang dikira rancak dan subur itu, apakah sudah ada yang memikirkan secara serius ke manakah arah Sastera Sabah ini hendak dibawa? Penulis yang puluhan dan ratusan jumlahnya yang sudah sekian lama bergiat aktif di manakah semestinya tempat singgah mereka? Apakah sekadar mengikut arus atau mengekori di belakang kelibat dua tiga kerat tokoh tersohor tetapi sudahnya sekadar mengikut sahaja. Ditambah dengan kemunculan ramai penulis baharu yang semangatnya seperti air bah, datang dan kuat semangatnya bermusim tetapi surutnya tidak dipupuk dengan baik.

Apakah sudah cukup dengan hanya tiga orang sahaja penerima anugerah Sasterawan Sabah? Apakah sudah disediakan calon-calon penerimanya bagi kali keempat, kelima, keenam dan kali yang seterusnya? Atau kita hanya sekadar duduk menunggu sesiapa yang berminat, yang berasakan dirinya layak untuk memohon atau dicalonkan? Adakah memadai dengan hanya tiga orang tokoh dari Sabah yang dapat menembusi laluan ke Bangkok untuk meraih anugerah SEA Write Award? Dalam hal SEA Write Award ini Jasni Matlani sejak tahun 2008 telah mengeluh panjang tentang nasib Sabah di wilayah Borneo berbanding Negara Brunei Darussalam yang lebih ramai menerima anugerah berprestij itu pada hal Sabah lebih awal menikmati kemerdekaan berbanding negara Brunei Darussalam. 

Perkembangan sastera di Sabah samalah juga keadaanya di negeri-negeri lain di Malaysia ini - bergerak dan digerakkan sebagai satu kerja sambilan dan bermusim. Penulis dan aktivis yang ada semangat jati diri dan mencintai tamadun bangsanya seta mahu melihat wajah, rupa bentuk dan warna peradaban bangsa sentiasa hidup dan subur menjadi pejuang dan pengurus yang mentadbir, mengurus, melaksana, memaju dan menyebarluas. Meskipun tanggungjawab ini besar, tetapi ia kurang muncul dan tidak melekat dalam minda dan tidak dirasai di dalam hati nurasi hamper kebanyakan manusia bangsa itu sendiri. 

Justeru, penulis Sabah tidak harus berasa kecil dan ketinggalan. Membanding perkembangan di Sabah dengan perkembangan sastera di negeri-negeri lain dari satu sudut ada baiknya, tetapi dalam banyak hal ia tidak sangat perlu. Melihat ke dalam diri adalah satu langkah bijak dalam konteks untuk menjadi Sabah tempat subur bagi pertumbuhan sastera. 

Ada tiga hal yang lebih perlu penulis di Sabah ambil sebagai satu perkara yang serius iaitu;

a) Perancangan strategik yang dapat menentukan hal tuju Sastera pada masa hadapan

b) Pembinaan rangkaian/jaringan kerjasama yang berimpak

c) Pemugaran potensi kearifan tempatan Sabah sebagai sumber daya maju sastera beridentiti local-global. 

PERANCANGAN YANG STRATEGIK

Berdasarkan pengalaman di negeri-negeri lain di Malaysia, boleh dikatakan tiada suatu usaha terancang dibuat oleh pihak persatuan, pihak kerajaan negeri, malah DBP sendiri mungkin bagi mempersiapkan tokoh-tokoh tertentu di negeri mereka atau dalam kawasan pentadbirannya agar tokoh-tokoh ini dapat dipenuhkan keperluan-keperluan yang ditetapkan. Penulis sendiri yang lazimnya mengambil inisiatif untuk menyediakan dirinya sebagai calon juga diusahakan oleh badan atau persatuan. 

Sesudah Ismail Abbas (1992), Azman Nordin (2009) dan Jasni Matlani (2015) terpilih menerimanya, maka persatuan atau badan-badan yang berkaitan dengan sastera di Sabah dengan dukungan DBP Cawangan Sabah perlu merencanakan secara serius untuk mencalonkan dua atau tiga orang tokoh untuk dicadangkan sebagai penerima anugerah SEA Write Award bagi tahun 2022, 2023, 2024 dan seterusnya. Beberapa tokoh penulis yang boleh diketengahkan adalah Sukor Usin (Hasyuda Abadi), Arifin Arif, Ramlee Awang Murshid. Manakala tokoh-tokoh perlu perlu dipersiapkan untuk beberappa tahun ke hadapan pula adalah Norawi Hj Kata, Soibin Madun, Abd Naddin Shaiddin, Ruhaini Matdarin, dan Dayangku Mastura. 

Untuk mempersiapkan tokoh-tokoh penulis Sabah sebagai calon penerima SEA Write Award ini, maka badan-badan dan persatuan penulis serta penulis khususnya harus memahami kriteria-kriteria yang diperlukan bagi melayakkan nama-nama tokoh ini tersenarai untuk diangkat dan dinilai oleh pohak Sekretairat SEA Write Award Malaysia. Aspek-aspek yang perlu diberi perhatian dan pertimbangan adalah; 

(a) Penghargaan/pengiktirafan/hadiah yang pernah diterima di peringkat antarabangsa/ kebangsaan /negeri (seperti Hadiah Sastera MASTERA, Hadiah Sastera Perdana Malaysia, Hadiah Sastera Negeri dan sebagainya. 

      (b) Prolifik dan tekal dalam berkarya.

c) Ketokohan, keterampilan dan sumbangan pemikiran yang memberikan kesan dan impak kepada kemajuan dan perkembangan sastera Iltizam (komitmen) dalam kegiatan yang menyumbang ke arah pembinaan dan pengembangan sastera kebangsaan.

PROJEK DESIGNING HASYUDA ABADI

Tidak boleh dinafikan keberadaan Hasyuda Abadi dalam peta perpuisian sangat signifikan


dengan perkembangan Sastera yang semakin ke hadapan di Sabah sejak dekad 1990an hingga dekad muatakhir. Dengan tidak menafikan ramai lagi penulis lain, nama Hasyuda Abadi adalah tokoh terkehadapan dalam bidang puisi Melayu moden di Sabah dekad ini. Hasyuda memilik ketekunan, semangat, dan nuansa perjuangan yang tinggi yang meletakkan dirinya dalam dunia sastera Sabah dengan tekad yang penuh dan jitu. Seganding dengan Hasyuda adalah Jasni Matlani yang lebih menyerlah menerusi genre cerpen dan kritikan dan Azman Nordin yang unggul dengen genre cerpen dan novel. 

Pencapaian Hasyuda Abadi dalam genre puisi sangat membanggakan. Beliau pernah meraih Hadiah Penyajak Terbaik Berita Sabah pada tahun 1997, Hadiah Tinta Sastera kategori puisi (1999 dan 2004) dan Hadiah Karya Sulung (2002). Hasyuda juga telah menghasilkan lebih 1000 buah sajak dan diterbitkan dalam pelbagai media. 

Sajak-sajak Hasyuda dimuatkan dalam buku-buku kumpulan puisinya seperti ‘Balada Paduka Mat Sal eh’ (DBP, 1989), ‘Akar Cahaya’ (IPS, 1997), ‘Datang Kembali’ (IPS, 1997), ‘Menginai Badai’ (DBP, 2004), ‘Sirna Sirna’ (DBP, 2006) dan ‘Kembali di Lahad Rahsia’ (Iris,2008), ‘Suara yang Terbuka’ (ITBM, 2014), ‘Kelahiran Sekuntum Cermin’ (Iris, 2021), ‘Musim Perubahan di Negeri Kami’ (Iris, 2021), ‘Melawan Kebiasaan’ (DBP, 2023) dan ‘Hutan Ayah’ (IPS, 2023). Puisi-puisi Hasyuda Abadi juga turut diterbitkan secara bersama dengan para penulis lain di Malaysia, Negara Brunei Darussalam, Thailand, Filipina, Korea Selatan dan Indonesia melalui 73 buah antologi puisi. Hasyuda juga pernah dianugerahkan gelaran Tokoh Penyair Islam Sabah pada tahun 2008. Pada tahun 2022, Hasyuda Abadi diperakui sebagai penerima Tokoh Seni Sastera Islam Sabah. 

Berdasarkan rekod pencapaian, penglibatan dan sumbangan besar Hasyuda dalam dunia sastera baik dii Sabah mahupun di Malaysia, Hasyuda sudah selayaknya boleh menjejak kaki ke Bangkok untuk menerima anugerah SEA Write Award. Jika perancangan dibuat dengan baik oleh pihak persatuan, badan-badan sastera di Sabah, terutama dalam konteks melengkapkan keperluan yang ditetapkan pihak penganjur. 

Hasyuda wajar diberi sokongan bagi mengangkat Ketokohan, keterampilan dan sumbangan pemikiran yang memberikan kesan dan impak kepada kemajuan dan perkembangan sastera Iltizam (komitmen) dalam kegiatan yang menyumbang ke arah pembinaan dan pengembangan sastera kebangsaan. Perlu ada pendedahan karya-karya Hasyuda untuk dikaji oleh pelajar sarjana dan Ph.D. Demikian juga perlu diadakan wacana yang membincangkan pemikiran Hasyuda. Hasil wacana ini dibukukan dan diterbitkan. 

Tidak mustahil Hasyuda dalam tempoh 10 tahun ke hadapan mempunyai harpaan cerah untuk dicalonkan sebagai penerima anugerah tertinggi sastera negara. Selain Hasyuda, Jasni Matlani antra tokoh penulis Sabah yang mempunyai ruaang untuk nama mereka dicalonkan. Kerja keras perlu disusun dari sekarang (2023). Penghasil karya dalam bentuk genre puisi perlu ditingkatkan, diterjemah, didiskusikan, dikaji, disebarkan dan dinampakkan keberadaannya. 

Liputan penglibatan Hasyuda harus diperluaskan dan diperbanyakkan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa. DBP Cawangan Sabah wajar memainkan peranan mempromosi Hasyuda dalam pelbagai bentuk wacana dan acara. Nama Hasyuda dari Sabah harus muncul di pentas wacana ilmu bukan setakat Borneo tetapi juga di peringkat Antarabangsa. Menerusi Sekretariat MASTERA Malaysia, DBP Cawangan Sabah boleh menyediakan ruang kepada Hasyuda menjadi tokoh wacana sastera bandingan yang akan menyampaikan siri kuliah di bebrapa buah negara anggota MASTERA. 

Rumah puisi Hasyuda Abadi (RupHA) sangat menginspirasikan bagi sesiapa mencintai ilmu dan dakwah. RupHA menempatkan khazanah buku-buku Pustaka Iqbal Nazim dan rumah tempat pengajian al-Quran yang menghasratkan untuk memandaikan bangsa melalui al-Quran di Baitul Muqaddam. Sudah pasti RupHA sangat istimewa bagi sastera Sabah, kerana ia satu-satunya wadah ilmu, sastera, agama dan perubatan yang berdiri dan wujud di Sabah. RupHA tentu menyamai Rumah Puisi Taufik Ismail penyair tersohor Indonesia yang dibangunkan di pesisir Jalan Padang Panjang, Bukit Tinggi, Sumatra. Dan mungkin juga persis rumah puisi Fadli Zon di ibukota Jakarta, atau sepertimana yang diusahakan oleh Dato’ Seri Dr. Awang Sariyan dengan Rumah BETA di Taman Gombak, Selangor. 

RupHA jika diperluaskan fungsikan boleh menjadi destinasi pelancongan sastera di Sabah dengan rangkaian destinasi dengan bandar raya Kota Kinabalu, Gunung Kinabalu dan beberapa destinasi pelancongan lain. Persinggah penggungjung ke RupHA tidak sekadar untuk menziarahi Hasyuda Abadi tetapi yang lebih penting adalah menghidupkan sastera dalam bentuk institusi dan rangkaian pelancongan. Hasyuda telah mengusahakannya dengan titik peluhnya RupHA yang tentu bukan semata untuk dirinya sensiri tetapi untuk kehidupan ilmu yang ada di dalamnya sastera, bahasa dan segala macam illmu lagi. Justeru, untuk melihat RupHA dalam 10 tahun ke hadapan sebagai aset sastera yang penting di negeri Sabah , maka DBPCS dan juga badan-badan serta persatuan harus mengusahakan sesuatu yang dapat meluruskan dan meringankan kerja-kerja Hasyuda abadi. 

Bagi diri Hasyuda, beliau telah dianugerah dengan gelaran tokoh Penyajak Terbaik Berita Sabah pada tahun 1997, Tokoh Penyair Islam Sabah pada tahun 2008. Pada tahun 2022, Hasyuda Abadi diperakui sebagai penerima Tokoh Seni Sastera Islam Sabah.Pada tahun 2023 Hasyuda diiktiraf pula sebagai tokoh Sasterawan Sabah. Penokohan ini wajar diberi satu atau tanda masyhurnya misalnya `Penyair Islami`, `Sasterawan Kinabalu` sesuai dengan keberadaanya di Sabah dan bidang kepakaran sasteranya iaitu puisi bernuansa Islami. ini harus dipromosikan dalam bentuk yang santai, mudah, mesra tetapi berinti ilmu yang memberi faham dan kebijaksanaan. 

Peranan DBPCS sangat penting bagi menyokong usaha bagi menjayakan projek designing Hasyuda Abadi. Projek ini bukan semata-mata bagi menempatkan Hasyuda Abadi pada mercu kecemerlangan untuk dirinya tetapi Hasyuda secara kolektif adalah mewakili Sabah secara keseluruhannya. Hasyuda dalam satu perspektif adalah milik bersama secara kolektif masyarakat sastera Sabah. Pada diri Hasyuda itu dapat dinampakkan wajah dan warna puisi Sabah. 

RUMUSAN
Sabah beruntung dalam banyak segi dalam konteks keluasan peluang yang ada di hadapan membawa sasteranya maju jauh ke hadapan berbanding negeri-negeri lain di Malaysia. Sabah kaya dengan sumber kearifan tempatan khususnya kepelbagaian etnik, bahasa, budaya, seni, warisan dan budaya. Sabah juga memilik DBPCS yang memberi fokus khusus untuk negeri Sabah sahaja. Sabah juga mempunyai barisan penulis pelapis yang ramai di samping latar sastera yang baik di sekolah mahupun di dalam masyrakat awam. Sabah mempunyai orang sastera yang aktif dalam politik kerajaan. Ini tidak bermakna orang sastera perlu berpolitik, namun ruang dan peluang yang ada harus sentiasa dimanfaatkan. Pelbagai usaha boleh diikhtiarkan supaya sastera dilihat penting kepada pembangunan insan di negeri Sabah ini. 

Projek Designing Hasyuda Abadi tidak bermakna penulis lain tidak penting dan diketepi, tetapi ianya sebagai satu model untuk memastikan hala tuju sastera ada batu tandanya, ada target, ada wawasan dan masa depan yang terancang. Puluhan penulis yang muncul saban hari adalah aset yang boleh memberi makna kepada kejayaan sastera Sabah. Hal ini tidak sukar untuk dicapai, kerana sumber-sumber yang ada di Sabah sangat lumayan dan masih banyak yang belum terusik. Hasyuda Abadi adalah salah satu antara aset sastera Sabah yang masih belum dimanfaatkan sepenuhnya.



[1] A.Halim Ali atau nama penuhnya Dr. Abdul Halim Ali ialah Profesor Kesusasteraan Melayu di Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Beliau juga adalah Presiden Persatuan Penulis Budiman Malaysia.