SEBENARNYA saya ingin menyebut seberapa ramai
nama para penyair di Sabah. Memang ramai tetapi berapa ramai dalam kalangan
mereka ini benar-benar penyair. Apakah kerana dia veteran dalam dunia puisi?
Atau disebabkan terlalu prolifk, bukan di media tetapi di media sosal. Mungkin
juga dialah penyair sebenar walaupun karyanya tidak banyak. Buku hanya beberapa
buah atau hanya sebuah. Kerana itu juga saya pernah katakan bahawa puisi yang
ditulis oleh penyair dan bukan penyair itu ternyata banyak bezanya. Soalnya
mana satu yang penyair sejati dan mana satu bukan penyair dalam erti kata
menulis dengan jati diri seorang penulis puisi yang versetil.
Definisi siapa penyair sudah begitu banyak
disebut para pengkaji sastera. Penyair adalah orang yang menyedari bahawa
anugerah dan hikmah kehidupannya bukanlah untuk dirinya sendiri, melainkan juga
untuk orang lain. Dengan bekal kejujuran nurani, penyair selalu menghayati dan
memberi kesaksian atas hidup. Tapi tahukah alasan mengapa mereka memilih menjadi
penyair dan melalui sajak membangun
komunikasi dengan pembacanya?
Saya suka mengambil beberapa tafsiran penyair
daripada kutipan seniman masa lalu bernama Khalil Gibran. Penyair katanya,
adalah burung yang membawa keajaiban. Dia lari dari kerajaan syurga lalu tiba
di dunia ini untuk berkicau semerdu-merdunya dengan suara bergetar. Bila kita
tidak memahaminya dengan cinta di hati, dia akan kembali mengepakkan sayapnya
lalu terbang kembali ke negeri asalnya.
Penyair adalah orang yang tidak bahagia,
kerana betapa pun tinggi jiwa mereka, mereka tetap diselubungi air mata.
Katanya lagi, penyair adalah adunan kegembiraan dan kepedihan dan ketakjuban,
dengan sedikit kamus. Penyair adalah raja yang tak bertakhta, yang duduk di
dalam abu istananya dan cuba membangun khayalan dari abu itu.
Penyair sesungguhnya mempunyai kedudukan yang
amat tinggi. Tidak semua orang mampu
menjadi penyair walaupun ramai yang mampu menulis puisi. Mereka adalah
seniman yang amat menyintai bahasa dan kata. Bagaimana mahu dikatakan pencinta
bahasa dan kata andai ejaan sering sahaja didapati salah? Tidak selalu di mana
adanya kata di situ lahir penyair tetapi di mana ada penyair di situ ada kata.
Kita sering tersilap kerana memberikan gelar kepada semua penulis puisi itu
sebagai penyair. Sedangkan pada sisi puisi itu sendiri belum tentu pasti
dikatakan puisi seandainya tidak menepati ciri-ciri komposisinya yang sebenar.
Namun demikian penyair adalah manusia biasa yang
dilahirkan ke dunia, mempunyai kelebihan dan kekurangannya. Jadi apa yang
membezakan penyair dengan manusia lain? Pesu Aftaruddin dalam bukunya
'Pengantar Apresiasi Puisi' menyatakan; yang membezakan penyair dengan manusia
lain adalah: pertama, ia mempunyai kepekaan terhadap rangsangan sekitarnya.
Kedua, ia mampu menterjemahkan kembali kesan-kesan yang dialaminya dan
rangsangan-rangsangan yang diterimanya dan diekspresikannya kembali sebagai
ungkapan sastera, setelah melalui proses pemasakan, melalui pilihan kata-kata
yang tepat, warna bunyi yang sesuai dengan suasana. Ketiga, penyair itu adalah
seniman yang jatuh cinta pada bahasa.
Penyair adalah manusia biasa yang tidak awam,
manusia biasa yang tidak biasa. Penyair adalah manusia yang dianugerahi oleh sang
pencipta kelebihan-kelebihan daripada manusia lain, iaitu dari segi memandang
dan memberi makna alam serta kehidupan ini.
Penyair dalam karyanya selalu mengungkapkan
kebenaran, baik kebenaran dalam masyarakat mahupun kebenaran dalam
cita-citanya. Sebagai manusia ia tidak mahu diperolok-olok, dibohongi atau
diperbudak. Sebagai penyair ia mengungkapkan pengalamannya dalam sebuah puisi
yang dapat menggugah perasaan pembaca dan pendengarnya, sebagai suatu karya
seni yang memukau. Penyair mampu menyatukan antara fikiran dan perasaannya,
seperti rasa rindu, rasa benci, keindahan dan sebagainya.
Dalam kitab suci Al-Qur'an, Allah swt
menerangkan dan memperkenalkan kepada kita, siapa penyair, iaitu dalam surat
Asy-Syu'ara’. Tapi ingat kalau kita membaca surah ini jangan dari ayat 224 -
226 saja, sebab itu akan membuat kita membenci penyair, sebaiknya kita baca harus
sampai pada ayat 227: "Dan penyair-penyair itu, mereka diikuti orang-orang
yang sesat, tidakkah engkau melihat, bahawa mereka mengembara di setiap lembah
dan bahawa mereka mengatakan apa yang tidak mereka kerjakan (Q.S. Asy Syu'ara’
224-226) "Kecuali yang beriman dan beramal soleh, serta mengingat Allah.
Dan hanya membela diri, sesudah teraniaya. Dan orang yang zalim kelak akan
mengetahui ke tempat mana meraka akan kembali. (Q.S. Asy Syu'ara’, 227)
Penyair Islam yang baik akan mendapat manfaat
yang besar daripada al-Quran. Tidak syak lagi diksi atau pilihan kata yang
Islami mempengaruhi karyanya. Hal ini akan bertambah jelas lagi kalau kita
merujuk puisi penyair muslim. Peristiwa tersebut mempunyai unsur moral dan
etika yang kuat yang mempunyai ciri-ciri kesejagatan, bukan hanya untuk orang
Arab sahaja tetapi untuk insan sedunia bagi sebarang peringkat masa dan zaman
hinggalah pada hari kiamat. Dengan ketakwaan yang tinggi, penyair Muslim akan
menyuburkan rasa cintanya kepada Allah Pencipta-Nya. Dan, menerima hakikat
bahawa kebenaran yang mutlak itu adalah Allah semata-mata.
Sebagai umatnya, penyair Muslim wajar
mengharapkan syafaat daripada baginda Rasulullah s.a.w. di akhirat kelak. Jihad
dan ijtihad baginda semata-mata untuk menuntut keredhaan Allah. Bukankah setiap
yang dilakukan kerana Allah itu dapat disebut sebagai suatu ibadah? Menuntut
ilmu, menulis puisi, memimpin, mengeluarkan fikiran, berhujah, berdebat,
berjuang kerana Islam adalah sebagai ibadah. Ini bersesuaian dengan: "karya kreatif dijadikan satu saluaran untuk
beribadah kepada Allah, di samping menjadi saluran dakwah bagi menyampaikan
kebenaran yang hakiki.".(Shahnon Ahmad, "Sastera Sebagai Cabang
Ibadah"' hal,6).
Inilah bezanya dengan aktiviti yang dilakukan
oleh penyair yang bergerak di luar garis keredhaan Allah. Apalagi kalau
perjuangan itu adalah untuk memperjuangkan sesuatu aliran, fahaman, ideologi
yang naif dan jelas bercanggah dengan Islam, misalnya aktiviti 'alam' kerana
'alam' semata, intelektualisme Barat yang pada puncaknya menafikan kewujudan
Allah, perjuangan nasionalisme yang sempit, realisme-sosialis yang menafikan
wujudnya Tuhan adalah mengarah kepada atheisme, yakni fahaman yang tidak
bertuhan. Ini kewajaran yang perlu diawasi oleh penyair Muslim, agar
keislamannya dan akidahnya tidak tergelincir oleh pelbagai aliran fahaman dan
ideologi tersebut.
Penyair yang mengikut pemikiran Barat tentulah
akan mempunyai dasar kreativiti mengikut asas-asas untuk melahirkan karya yang
unik, asli dan baharu. Kebaharuan atau
novelty menjadi matlamat. Masyarakat selalu berhadapan dengan freedom of expression. Kekacauan nilai
berlaku, budaya sensate penuh dengan
nafsu haiwani dengan tulisan erotik dan puisi-puisi liar diutamakan.
Apa yang penting bagi para penulis puisi
sentiasa berawas dalam nukilan karya mereka agar menjurus kepada nilai yang
bermakna. Misalnya nilai keindahan seni yang tidak keterlaluan sehingga hilang
nilai kedalaman maknanya. Menggunakan diksi yang bombastik atau
ungkapan-ungkapan yang tidak menepati teks atau konteks karya secara
keseluruhan.
Dewasa ini, puisi terus mendapat tempat oleh
kebanyakan individu. Berlaku ledakan kreatif yang luar biasa mengisi pelbagai
ruang dan medan. Walaupun baharu menulis sebuah dua puisi mereka telah digelar
penyair sama atau setanding dengan para penulis puisi yang veteran. Karya-karya
mereka diterbitkan dalam buku-buku antologi segera. Mereka menulis puisi kerana
rancaknya aktiviti sastera dan sayembara yang dianjurkan. Mereka menjadi
penyair disebabkan semua ini. Sama ada para penyair ini terus bertahan dan
berkembang atau sebaliknya di mana gerakan sastera kita akan diulangi oleh
generasi yang lain seperti mana zaman yang lalu berulang pada hari ini.
Khazanah karya sastera pasti akan terus
bergemerlapan di persada seni tanah air dengan nawaitu yang jitu tanpa
mengambilkira siapakah tokoh-tokohnya. Penyair itu adalah manusia biasa yang
dibezakan oleh fikiran kreatifnya dan latar dirinya yang harus lebih berbeza
dengan manusia biasa. Untuk ini, mari kembali membaca pemulaan catatan ini
untuk merefleksi fikiran kita.
Sudah pasti, saya percaya, bukan soal aku
penyair sejati atau tidak, yang penting pentas sastera turut disemarakkan.
Inilah pegangan ramai orang yang saya kira karya-karya mereka belum lagi diuji
oleh para pengkaji. Saya tidak berani berkata apa-apa kerana karya sastera kita
di Sabah khususnya tidak banyak diperkatakan kecuali seorang dua. Mudah-mudahan
selepas ini, lahir pengkaji berwibawa tampil menggarap ribuan puisi para
penyair Sabah. Saya terus menunggu penobatan penyair Sabah yang unggul di
persada sastera Malaysia.
PUSTAKA IQBAL NAZIM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan