Isnin, Julai 24, 2023

Penyertaan Peraduan Hadiah Puisi T.Alias Taib melahirkan buku puisi 'Hutan Ayah'


Ini sekadar bukti kehadiranku sebagai peserta peraduan penulisan bagi Hadiah Puisi T.Alias Taib anjuran Kata-Pilar Books dan Tukang Puisi. Saya bernasib baik juga kerana daripada ratusan manuskrip puisi yang diterima, karya saya tersenarai antara 29 kumpulan puisi. Walaupun tidak tersenarai sebagai 5 terbaik, saya bersyukur; pertama menyertai peraduan berprestij ini dan keduanya berjaya menghasilkan sebuah manuskrip. Kumpulan puisi ini saya judulkan 'Hutan Ayah'. Memang azam saya hujung daripada peraduan Hadiah Puisi T.Alias Taib ini saya akan terbitkan sendiri. Alhamdulillah melalui inisitif penerbitan Ikatan Penulis Sabah telah mengambul usaha merealisasikan 'Hutan Ayah' menjadi sebuah buku yang dicetak.

Ikuti catatan kecil saya pada buku ini:

"Menulis puisi bermakna menulis fikiran. Secara semula jadi memang beginilah dan tanpa disedari. Berkreatif bermula ketika idea-idea muncul di jendela fikir. Idea-idea mengugah fikiran, menyalin aktiviti berfikir dalam bentuk yang boleh difahami iaitu melalui kata-kata. Kata-kata terpilih digubah menjadi bentuk dan gaya bahasa menjatikan lagi sesebuah ciptaan. Semakin padat semakin segar.

            Sebagai penulis, saya sedar hal sedemikian namun tidak tahu ‘nasib’ puisi-puisi yang dihasilkan. Saya berusaha menyambut sudut pandang Almarhum T. Alias Taib untuk memikat pembaca tiada lain dengan menghasilkan puisi yang baik dan mengandungi nilai keindahan. Tidak memadai dengan itu - keindahan sesebuah puisi juga bergantung kepada bentuk, isi dan kejujuran.

Sejujurnya, saya sesekali memaksakan sesebuah idea dikembangkan. Idea semula jadi adalah benar, bagaimanapun menyiapkannya memerlukan tindakan yang bersungguh-sungguh dan berani. Seboleh yakin melahirkan kalimat-kalimat baharu, bernas dan indah. Ini memerlukan keberanian. Bagaimana melakukannya sudah tentu dengan keazaman - rajin berkarya, rajin berfikir, rajin berinteraksi dan rajin membaca. Saya yakin puisi tidak dapat diajar tetapi boleh dipelajari. Ada pendekatan sainsnya. Maknanya menghasilkan karya kreatif genre ini tiada jalan singkat.

Karya yang akan dibentangkan kepada khalayak seharusnya sebuah hasil yang terbaik untuk pertembungan karya-kara lain secara terbuka. Bukanlah yang teramat baik, kerana tiada yang teramat terbaik berbanding dengan ciptaan Ilahi. Namun, sebagai sebuah karya kreatif, terlalu banyak yang boleh dibentuk mengikut acuan idea, fikiran atau tema-tema yang dikehendaki melalui cara dinamik yang tersendiri. Bagaimana sosok berbaju fikir meruapkan pengalaman-pengalaman zahir dan batin itu dipertemukan.

Jika mendasari cadangan sains dalam menulis puisi, saya bersetuju kita boleh melihat semula, atau merasai kembali suka duka menghasilkan puisi. Namun jika itu semata-mata kepuasan, kita tidak akan menemukannya secara total. Sesungguhnya menulis puisi hanya separuh daripada perjalanan menikmati rahsia kehidupan, tetapi saya bercita-cita agar karya-karya itu melekat dalam fikiran pembaca atau bisa mengubah kehidupan seseorang. Saya inginkan takdir yang terbaik selain diterima pembaca, iaitu dinobatkan sebagai karya yang digemari sepanjang zaman. Seperti adanya sejumlah kecil karya daripada kumpulan puisi ini, agar menjadi perbualan batin terhadap sesuatu yang lain dalam kehidupan dibancuh selumatnya menjadi pradigma keindahan tersendiri. Suatu hutan kehidupan yang rencam, ‘hutan ayah’ yang mengajarkan sejumlah perjalanan. Bukankah menikmati merupakan hal ghaib yang sukar dibicarakan dalam bentuk kata-kata? Saya berharap pertanyaan ini dapat dijawab setelah menghadam puisi-puisi di sini.

semakin memaknai perjuangan

hutan terus menggelorai

setiap detak rahsia fikir.”







Tiada ulasan: