Jumaat, Oktober 05, 2007

Bagaimana 'Nawaitu' Tercipta

NAWAITU
Ingin dilihat besar kerana manusia
ingin dilihat kecil kerana Allah
Buat baik semata-mata kerana Allah
niatkan salawat ini kerana Allah
Merekapun datang berbodong-bodong
bersalawat beramai-ramai
Lelaki dan wanita
bersentuh bahu bersalawat memenuhkan padang
Mereka berkata, kami datang meramaikan
niat kami mengenang hijrah nabi
Namun hairan mereka ketika sampai waktunya
diangkakan bilangan ke sekian
Diberi senyum kerana mencapai rekod kehadiran
hingga habis salawat mereka berkeliaran
Padang ini sepi
mengharap redha dan restu Ilahi.
Saya tidak menyangka puisi NAWAITU menawan fahaman pihak panel penilai Hadiah Sastera Sabah 2004/2005 bagi kategori puisi. Hanya apa yang boleh saya ceritakan bagaimana puisi NAWAITU dicipta. Saya mulakan begini: satu kegilaan manusia di Sabah (di tempat-tempat lain saya fikir) ialah mencipta rekod Malaysia. Memang banyak sekali, misalnya, membuat bubu (lukah) paling besar, membina menara buah-buahan paling tinggi, mereka gasing paling besar, membaca puisi paling lama dan sebagainya lagi. Kecenderungan sebenarnya bukan kegilaan. Kecenderungan manusia di tempat saya ini menyusur pula dalam dakwah. Pada satu ketika, semasa menyambut Maulid Rasul S.A.W, dianjurkan program di Pandang Merdeka, mempelawa seramai mungkin orang Islam berkumpul. Ramailah yang datang dan menyanyikan Salawat Badar beramai-ramai. Positifnya upacara begini mengangkat agama dengan ungkapan-ungkapan kasih kepada Rasul S.A.W. Namun negatifnya program ini telah memperlihatkan kemungkinan-kemungkinan riak, tidak ikhlas dan yang lebih jelas dalam fikiran saya ialah mengapa hal-hal peribadatan ini pun direkodkan berdasarkan jumlah ramai orang mengambil bahagian. Saya menulis suasana ini dengan kesedaran yang tinggi. Memang saya pernah ditegur mengapa saya bercakap dengan lantang terutama dalam KEMSAS (Milis Kelab Maya Sastera Sabah). Natijah daripada itu saya merakamkan peristiwa tersebut dalam genre yang lain iaitu puisi. Terjadilah NAWAITU. Tentang niat seseorang terhadap sesuatu apatah lagi yang bersangkutan tentang ibadah dan akidah.

Wallahu a'lam.


Tiada ulasan: