Sabtu, September 15, 2007

Membedah Karya Sendiri


Bunyinya mungkin pelik tetapi bukan luar biasa, membedah karya sendiri. Ini mungkin boleh disamai dengan menceritakan proses kreatif. Para penulis sering ditanya bagaimana proses kreatif atau proses penciptaan sehingga karyanya tidak kiralah sama ada novel, cerpen atau puisi terhasil. Namun demikian, ada kalanya penulis seperti ini kesasar apabila berhadapan dengan mereka yang kurang faham tentang bedah karya sendiri ini. Penulis amatur beranggapan penulis ini 'syok sendiri' dan 'angkat bakul'. Mereka juga menanggap apakah ini salah satu cara mempromosi karya selepas menyatakan karya tersebut bermutu baik dan patut dibaca, patut dibeli untuk dijadikan idola atau contoh jika mahu terlibat lebih jauh dalam bidang penulisan.

Tentulah berbeza keadaanya jika bedah karya itu dibuat oleh orang lain, pengkritik sastera misalnya. Tentulah berbeza tanggapan. Inipun tertakluk sejauh mana niat kritikan itu dibuat. Ada kritikan promo, ada kritikan bina, ada kritikan angkat dan ada juga kritikan kawan. Idealisme seorang penulis itu berbagai-bagai. Barangkali dia boleh menghebahkan mengapa dia menulis sesebuah karya itu dengan memberi alasan-alasan terperinci kemudian diperkuat dengan elemen-elemen pembinaan hingga menyerlah sebagai sebuah karya yang diagungi. Itu pun memerlukan reaksi orang lain yang membaca. Apakah dengan pandangan beberapa orang yang rapat sudah memaksa dinobatkan itulah karya yang terbaik. Barangkali penulis ini berpandangan sudah sampai masanya para penulis bangun dari tidur dan mengkhabarkan kepada dunia bahawa 'akulah penulis yang hebat', 'aku menghasilkan sebuah novel besar', 'orang yang tidak membaca rugi besar tapi inilah buku yang terhebat dihasilkan oleh seorang aku bergelar penulis yang tiada tandingnya di negeri ini' dan sebagainya lagi. Wah, ini memberi tanda yang kurang enak didengar. Jika benarlah novel atau cerpennya atau buku puisinya itu memang versatil, sasa dengan gagasan-gagasan baru, teguh dengan buah fikir yang mampu diuji zaman kita tidak ragu-ragu untuk mengakuinya. Tapi harus bersabar dulu kerana karya besar tidak terjadi dengan masa yang terdekat tetapi bakal memakan waktu. Memerlukan juga peranan pihak-pihak lain. Bukan main sumbat, main tangkap atau main cakap sahaja.

Apapun juga terserahlah, jika ada yang begitu suka berkata 'akulah yang hebat' ya teruskan. Apa yang penting setiap langkah yang diatur akan menuju destinasi yang jujur, setiap ungkapan yang diperkatakan akan mengangkat kebenaran bukan kemegahan yang berlebih-lebihan. Saya pernah berkata bahawa zaman keemasan seseorang itu tidak akan berulang.

Tiada ulasan: