Isnin, Julai 20, 2020

HASYUDA ABADI DALAM PETA PERSURATAN MALAYSIA


Prolifik dan Tekal dalam Berkarya  

HASYUDA ABADI cenderung kepada penulisan puisi dalam masa yang sama juga menghasilkan karya-karya lain seperti cerpen, esei sastera, esei kritikan dan drama. Karya pertama Hasyuda merupakan sebuah karya protes bertajuk ‘Menapa oh Mengapa’ tersiar di Sabah Times pada 13 Disember 1980.

Pada peringkat awal, bentuk tulisan Hasyuda begitu dipengaruhi karya-karya Datuk Hajah Zaiton Ajamain, kerana beliaulah guru Hasyuda di peringkat awal ketika mengikuti kegiatan-kegiatan kesenian Kumpulan Anak Seni bermula pada 1979. Selepas itu beliau berjaya membina dunia persuratan mengikut acuan dan bentuknya sendiri.

Karya-karya Hasyuda Abadi banyak tersiar di media massa di Sabah seperti Harian Ekspress, Sabah Times, Borneo Mail, Berita Sabah dan Utusan Borneo. Hasyuda amat prolifik mulai tahun 1981 apabila hampir setiap minggu karyanya tersiar di media massa di Sabah. Pada 1985, sebuah karyanya bertajuk Salam Buat Kekasih yang tersiar di Harian Ekspres pada 17 November 1985 telah terpilih menerima Hadiah Sastera Malaysia pada 1985. Kemenangan puisi Hasyuda Abadi ini merupakan kesinambungan penulis-penulis terdahulu seperti Jamdin Buyung, Hasyim Jeffri dan S. Mala dengan tempoh yang sangat langka.

Pada tahun 1987, beliau mengikuti Program Penulis Anak Angkat Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah pada tahun 1987 di bawah asuhan penyair Dato’ Dr. Ahmad Kamal Abdullah (Kemala). Pada tahun 1997, Hasyuda bernasib baik kerana terpilih menyertai Program Penulisan Majlis Bahasa dan Sastera Asia Tenggara (Mastera) di Pusat Pengembangan Bahasa, Jakarta pada tahun 1997. Program anjuran Mastera ini dibimbing oleh di bawah Dr. Sapardi Joko Damono, Dr. Abdul Hadi W.M dan Taufiq Ismail.

Hasil daripada Program Penulis Anak Angkat telah melahirkan buku puisi sejarahnya berjudul Balada Paduka Mat Salleh. Buku puisi panjang ini berlatar belakangkan sejarah perjuangan seorang pahlawan Negeri Sabah menentang Inggeris pada 1896-1900. Buku ini dianggap satu-satunya buku puisi sejarah yang dihasilkan penulis Sabah dan Malaysia ketika itu.

Kegiatan persuratan yang rancak di Negeri Sabah sepanjang 4 dekad telah menajamkan mata pena Hasyuda Abadi. Beliau begitu giat melahirkan puisi-puisi tanpa merasa jemu. Hasyuda sering memenangi Peraduan Menulis Puisi Berunsur Islam anjuran Jabatan Hal Ehwal Agama Negeri Sabah dan DBP Cawangan Sabah bermula tahun 1988. Setiap tahun kegiatan ini berlangsung bersempena dengan Malam Pengucapan Puisi Berunsur Islam di Negeri Sabah.

Hasyuda menjadi penerima Hadiah Sastera Sabah pada tahun 1989, 1991, 1998, 2000, 2002, 2004, 2007, 2008, 2012, 2014 2016, 2018 dan 2020 bagi genre puisi dan cerpen. Selepas Hadiah Sastera Malaysia 1984/1985, Hasyuda Abadi meraih Hadiah Sastera  Sastera Perdana Malaysia pada 2008 dan 2019. Hasyuda merupakan pemenang Hadiah Utama Peraduan Menulis Puisi Berunsur Islam 2011 anjuran DBP Cawangan Sabah melalui kumpulan puisinya berjudul 'Perlimbahan Cinta'. Hasyuda juga turut memenangi Hadiah Menulis Cerpen (Juara) dan Puisi (Naib Juara) berunsur Islam anjuran Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri sempena Karnival Kesenian Islam 2011.       Skrip drama pentas Hasyuda berjudul “Takungan Bayu” telah memenangi hadiah kedua dalam Peraduan Menulis Skrip Drama Pentas anjuran DBP Cawangan Sabah pada tahun 1995. Pencapaian Hasyuda dalam bidang penulisan yang lain ialah Hadiah Penyajak Terbaik Berita Sabah (1997), Hadiah Tinta Sastera (1999 dan 2004) dan Hadiah Karya Sulung (2002). Hasyuda telah menghasilkan lebih 1,000 buah puisi, 45 buah cerpen, 300 buah esei sastera dan 15 buah skrip drama pentas/radio. Puisi-puisi Hasyuda dimuatkan dalam kumpulan puisinya: ‘Balada Paduka Mat Salleh’ (DBP, 1989), ‘Akar Cahaya’ (IPS, 1997), ‘Datang Kembali’ (IPS, 1997), 'Menginai Badai' (DBP, 2004), 'Sirna Sirna' (DBP, 2006), 'Kembali di Lahad Rahsia' (Iris, 2008), 'Suara yang Terbuka' (ITBM, 2014), ‘Kelahiran Sekuntum Cermin’ (Iris, 2020), 'Musim Perubahan di Negeri Kami' (Iris, 2021), 'Hutan Ayah' (IPS, 2023) dan 'Melawan Kebiasaan' (DBP, 2023). Cerpen-cerpen Hasyuda dihimpunkan dalam Kumpulan Cerpen 'Sepasang Sayap Jelita' (Inpes, 2004). Sebuah buku himpunan pantun karya Hasyuda juga diusahakannya dalam 'Usul Mengenal Asal' (IPS, 2014). Puisi-puisi Hasyuda juga turut diterbitkan secara bersama dengan para penulis lain melalui 75 buah antologi puisi, antologi cerpen (2 buah), antologi skrip drama pentas (1 buah) dan antologi esei sastera (2 buah).

Puisi Hasyuda Abadi pernah dibacakan semasa majlis perbarisan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia di Kota Kinabalu. Di samping aktif sebagai penulis, Hasyuda juga sering diundang menjadi pembimbing bengkel-bengkel penulisan baik daripada DBP Cawangan Sabah, Jabatan Pelajaran Negeri Sabah, Univesiti Malaysia Sabah dan Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan (Ngo) di Sabah. Beliau juga pernah terlibat sebagai Ketua fasilitator dan fasilitator Program Penghayatan Sastera dan Budaya (PPSB) Khidmat Negara di Sabah. Hasyuda Abadi juga merupakan pemula untuk progam SUNTIK yang diusahakan oleh beberapa orang penulis dengan kerjasama DBP Cawangan Sabah.

Dalam aktiviti antarabangsa Hasyuda pernah menyertai KL Poetry Reading 2000 di Kuala Lumpur, Korean-Asean Poet and Literature Festival di Riau, Indonesia (2011), Baca Puisi Dunia Numera di Kuala Lumpur (2014), Temu Sastra Indonesia-Malaysia (2015) dan Perhimpunan Budayawan Sastrawan Negara Serumpun di Jogjakarta (2016).

Hasyuda juga turut menyumbang dalam penulisan esei kritikan. Pada sisi ini, beliau pernah menjadi kolumnis di Utusan Borneo Sabah yang disiarkan pada setiap hari Ahad. Ruang pojok beliau ‘Sesekali Menoleh ke Belakang’ memaparkan pemikiran, ulasan dan apresiasi dunia kesusasteraan semasa. Hasyuda juga terlibat menulis puisi sempena perayaan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia peringkat Negeri Sabah iaitu Kemerdekaan Adalah Cinta (2017) dan Prihatin Bangsa Dirgahayu Malaysia (2021).

Hasyuda Abadi merupakan ahli Ikatan Penulis Sabah sejak 1992, menjadi ahli sepanjang hayat Persatuan Penulis Nasional (PENA), ahli sepanjang hayat Badan Bahasa dan Sastera Sabah (BAHASA) dan merupakan Pengarah Urusan Institut Penilaian Sastera (INPES). Pada masa ini Hasyuda sedang mengikuti pengajian di Universiti Terbuka Malaysia (UNITEM), Negeri Sabah dalam pengkhususan Pengajian Melayu dengan Kepujian. Kini beliau mengurus Akademi RupHA (Rumah Puisi Hasyuda Abadi), Pustaka Iqbal Nazim dan Rumah Ngaji Baitul Muqaddam. Beliau memimpin Ikatan Penulis Sabah (IPS) selama 2 dekad sebelum menjadi Ketua Majlis Penasihat IPS.

Atas keprolifikan dan ketekalan Hasyuda dalam dunia penulisan, Hasyuda telah dianugerahkan Tokoh Penyair Islam Sabah pada tahun 2008. Anugerah ini telah disampaikan oleh Tuan Yang Terutama Yang DiPertua Negeri Sabah, Tun Ahmad Shah Abdullah.  Pada tahun 2022, Hasyuda Abadi diperakui sebagai penerima Tokoh Seni Sastera Islam Sabah menerusi Anugerah Seniman Islam Sabah anjuran Kementerian Tugas-tugas Khas & Penyelarasan Sabah, Majlis Ugama Islam Sabah, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Sabah. Pada 2022 juga, Hasyuda Abadi dinobatkan sebagai penerima pengiktirafan tertinggi sepanjanga karirnya sebagai penulis iaitu Anugerah Sastera Negeri Sabah ke-3 daripada Kerajaan Negeri Sabah.

Hasyuda Abadi juga penerima bintang-bintang kebesaran di peringkat persekutuan – Pingat Pangkuan Negara daripada Yang DiPertuan Agong pada 2008 dan daripada Yang DiPertua Negeri Sabah – Bintang Kinabalu (B.K) pada 2005 dan Bintang Seri Kinabalu (B.S.K) pada tahun 2013.

Ketokohan dan Pemikiran yang Memberikan Impak
kepada Pembangunan dan Perkembangan Sastera Tanah Air 

SALAH seorang penulis yang amat konsisten dalam bidang kepenyairan di Sabah ialah Hasyuda Abadi. Penulis ini mencipta rekod dalam sejarah sastera Sabah sebagai penulis yang amat menyerlah dalam genre puisi selama 40 tahun secara berterusan. Kata Socrates, setiap orang mempunyai matahari dalam hatinya, dan Hasyuda Abadi mengetahui beliau memiliki matahari yang baik untuk semua orang, bukan matahari yang boleh menyebabkan manusia di sekelilingnya terbunuh. Hasyuda Abadi mengisi keperluan manusia terhadap matahari dengan caranya sendiri, melalui puisi-puisinya yang bervariasi, dengan permainan kata-kata yang indah dan mesejnya yang menggugah hati nurani manusia dan membijaksanakan. Walau apa pun alasannya, karya puisi penyair ini meskipun kritis, tetapi selalu membawa manusia keluar daripada jaring kegelapan dan berhijrah ke dunia baharu yang bermandikan cahaya. Apabila memikirkan hal ini, matahari yang ada di dalam diri penyair ini sesungguhnya menerangi orang lain dengan begitu indah dan mengagumkan.

Penulis ini sudah memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia dalam genre puisi pada tahun 1984 melalui puisi yang berjudul Salam dari Kekasih. Hasyuda Abadi meraih hadiah sastera yang paling prestij di Malaysia itu pada ketika berusia 24 tahun merupakan sosok penulis muda yang mengagumkan. Gaya pengucapan dan teknik penulisan puisi yang ditekuninya amat berbeza dengan penyair lain di Sabah, malah di Malaysia. Dia menggunakan seni sebagai satu bentuk pengucapan untuk membawa realiti ke pentasnya. Baginya, seni puisi bukan sesuatu yang kosong dan tidak berpihak, sebaliknya memihak secara luar biasa dan dengan penuh pertanggungjawaban terhadap hati nurani manusia. Nilai estetiknya sudah pasti meresap dalam getar keindahan, pada waktu yang sama menggalurkan sejumlah pesan dan amanat yang berguna kepada perkembangan sastera dan proses menyerlahkan nilai-nilai ketamadunan yang tinggi. Sebahagian daripada amanat dan pesan itu diungkapkan dalam bentuk gaya bahasa yang indah tetapi kritis. Dalam buku- bukunya seperti Sinar Sirna, Menginai Badai, Kembali di Lahad Rahsia dan Suara yang Terbuka mengetengah pemikiran-pemikiran yang kritis dan semula jadi. Hasyuda Abadi juga menggugah pemikiran pembaca dalam karya-karya Islami malah turut menyertai kesinambungan para penulis lampau terhadap permasalahan marhaen tanah air.

Melihat senario perkembangannya sebagai penyair, kita akur bahawa berlaku proses pasang surut yang lumrah dalam konteks kepenyairannya merentas zaman. Namun daya kreativiti Hasyuda Abadi tetap konsisten, berterusan dan mengalahkan ramai penulis dari segi kekuatan estetiknya. Memperkatakan karya puisi Hasyuda Abadi, kadang-kadang kita menghela nafas kagum. Bahasa dan ungkapannya selalu segar dan memukau. Nuansa dan jangkauan puisinya sangat luas, puisinya mempunyai beberapa tingkat pengertian yang perlu digali dan dijernihkan maknanya. Kadang-kadang dipenuhi kejutan dan keajaiban. Puisi-puisi nya membuka peluang yang mampu membimbing kita meneruskan kehidupan. Kata Horace, seorang penyair Roman, sastera itu bersifat “manis dan berguna”, kita menganggapnya seperti madu, yang mempunyai khasiat yang banyak, tetapi selalu tidak dipedulikan orang. Sifat madu biasanya manis, tetapi sukar didapatkan, apa lagi madu berkualiti tinggi. Sesiapa yang memerlukannya terpaksa memanjat pohon yang tinggi, dalam hutan tebal yang penuh rintangan. Begitulah analoginya jika kita hendak menelaah karya puisi yang dihasilkan Hasyuda Abadi.

Sebahagian besarnya dianggap sangat berkualiti dan mampu menjana ketamadunan bangsa dan negara, proses mendapatkannya atau menghasilkannya rasanya bukan mudah. Hutan yang dilalui mungkin terlalu tebal. Ranjaunya mencabar. Masa yang diperlukan untuk menempuhnya mungkin agak panjang. Malah, kekuatan, komitmen dan iltizam penyair barangkali telah dieksploitasi sebaik mungkin, bagi memastikan karya yang dihasilkan tinggi nilai estetiknya, dan penyair sendiri terus berada di atas landasan yang betul, dalam konteks menyumbang sesuatu yang bermakna, khususnya melalui penghasilan karya sastera berkualiti, yang boleh dipertangunggjawabkan segi pemikiran, wacana, wawasan dan nilai estetiknya. Inilah yang dilakukan Hasyuda Abadi dalam kebanyakan karya puisi yang dihasilkannya.

Karya sastera dalam konteks ini puisi, memang subjektif sifatnya, terutama berkaitan aspek keindahan. Namun, semacam ada konsensus atau persetujuan bersama yang diterima pakai di mana-mana, yang menegaskan sastera itu mempunyai sisi kemanusiaannya tersendiri, mempunyai keunggulan tersendiri dalam membangun peradaban dan ketamadunan bangsa dan negara. Hal ini sangat jelas, apatah lagi jika dihubungkan konsep sastera untuk kebaikan, sastera untuk kebenaran, yang ditenun melalui bahasa yang indah, yang menyebabkan khalayak dapat mencerna dengan mudah, akan kebaikan dan kebenaran yang terkandung dalam sesebuah karya sastera itu keseluruhannya.

Sebagai satu kesinambungan kreatif, Hasyuda juga menulis cerpen, skrip drama pentas, skrip drama radio dan menulis kritikan serta esei sastera. Pada tahun 2020 sehingga 2019 Hasyuda Abadi menulis dalam sebuah pojok di Utusan Borneo Sabah. Hasyuda Abadi seorang tokoh penulis yang begitu disegani di Sabah dan turut dikenali oleh sebahagian besar pada sasterawan di Malaysia dan beberapa negera Asean. Sumbangan pemikiran tokoh ini tidak dapat diketepikan begitu sahaja. Selain daripada mendapat pengiktirafan di peringkat negeri, karyanya juga mendapat pengiktirafan di peringkat kebangsaan. Karyanya berbentuk puisi dan cerpen sering memenangi Hadiah Sastera Sabah dan juga Hadiah Sasteran Perdana Malaysia. Beliau dikatakan antara penulis berbakat besar, prolifik dan menerima pelbagai anugerah seperti Hadiah Tinta Sastera dan Tokoh Penyair Islam Sabah. Hasyuda turut terlibat secara langsung dalam penubuhan Institut Penilaian Sastera atau INPES bersama-sama Datuk Dr. Haji Janathan Kandok dan Abd Naddin Haji Shaiddin menerusi Ikatan Penulis Sabah.

Iltizam dalam Kegiatan Lain ke Arah Pembinaan 
dan Pengembangan Sastera Kebangsaan

KEGIATAN Hasyuda Abadi dalam bidang persuratan sudah tidak asing dalam kalangan penggiat-penggiat di tanah air. Bermula pada 1979 lagi ketika mula-mula berkecimpung dalam bidang kesenian melalui seni tari dan teater, beliau banyak melaksanakan kegiatan-kegiatan yang berkaitan dengan pengembangan sastera. Hasyuda merupakan Setiausaha Kehormat persatuan tersebut pada tahun 1985 sehingga 1990. Persatuan ini diketuai oleh YBhg. Datuk Hajah Zaiton Ajamain.

Menerusi Kumpulan Anak Seni ini, Hasyuda terlibat dalam dunia teater dan penulisan seni kreatif. Beliau terlibat mengadakan program seperti forum, bicara karya, pengucapan puisi patriotik, menerbitkan buku antologi stensilan dan merupakan editor Majalah Api-Api terbitan Kumpulan Anak Seni. Pada tahun 1986, sebuah karya Hasyuda iaitu puisi berjudul ‘Salam Buat Kekasih’ telah memenangi Hadiah Sastera Malaysia 1984/1985. Pada tahun 1987, Hasyuda dipilih pula sebagai Penulis Anak Angkat DBP Cawangan Sabah. Program ini merupakan peluangnya mendalami bidang persuratan khususnya puisi dengan pelantikan YBhg. Dato Dr. Haji Ahmad Kamal Abdullah (Kemala) sebagai pembimbing. Hasilnya, beliau telah berjaya menulis sebuah buku puisi panjang bertajuk ‘Balada Paduka Mat Salleh’. Hasyuda terus mengembangkan dunia penulisan ini secara berterusan sehingga membolehkan dirinya dipilih menyertai Program Penulisan Mastera di Jakarta Indonesia pada tahun 1997.

Penglibatan Hasyuda Abadi sebagai seorang penulis memperkuatkan lagi sumbangannya terhadap pengembangan dunia persuratan tanah air. Beliau pernah terlibat dalam gerakan penulis muda pada awal tahun 1990-an. Pada tahun 1990, Hasyuda menyertai Ikatan Penulis Sabah (IPS), pada tahun 1992 beliau dipilih menjadi Ketua Dua persatuan ini. Enam tahun kemudian menjadi Ketua Satu selama 20 tahun. Iltizam Hasyuda sesungguh amat tinggi melalui pelbagai kegiatan persuratan. Terlibat sebagai pemimpin persatuan penulis, sudah tentu mengajaknya menyediakan rangka terbaik selain untuk ahli-ahli persatuan tetapi yang lebih penting membantu agensi berkaitan seperti DBP Cawangan Sabah, Kementerian Kebudayaan Negeri Sabah dan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Persekutuan ketika itu. Menerusi IPS, Hasyuda terlibat sebagai antara penggerak utama penganjuran Khemah Sastera Sabah IPS pada 1997 dengan mengajak seluruh penulis muda di Sabah bertemu, merangsang mereka berkarya dan melaksanakan program yang bersesuaian seperti bengkel penulisan, apresiasi kreatif dan sebagainya.

Sepanjangan kepimpinannya dalam IPS, Hasyuda menjadikan ‘Wasatiyyah Kesejagatan Sastera’ sebagai teras gerakan yang sifatnya sederhana tetapi yakin kepada kebitaraan wawasannya, meletakkan IPS bersama pendukung-pendukung persuratan tanah air. IPS tidak mungkin mampu melaksanakan aktivitinya tanpa adanya pengurus sastera dan bahasa yang berwibawa. Hala tuju yang jelas mesti berlandaskan suatu pendekatan yang alami, ikhlas, beramanah dan wastiyyah. DBP pusat dan cawangan di Sabah merupakan payung untuk menggerakkan aktiviti. Agensi ini amat penting,  dan, DBP Cawangan Sabah telah memberikan sokongan yang padu dari semasa ke semasa.

Beberapa perkara yang telah diberikan perhatian oleh IPS. Antara yang penting ialah penubuhan Institut Penilaian Sastera atau INPES pada tahun 2001. Institut ini merupakan usaha yang dilakukan oleh IPS atas idea ahli kehormat IPS, Yang Berbahagia Datuk Dr  Haji Janatan Kandok. INPES ditubuhkan di bawah Amanah Raya Berhad (ARB) atas perkenan Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri Sabah. Misi INPES antaranya memberikan penilaian terhadap karya dan penulis dan membuat kajian ilmiah mengenai budaya, bahasa dan sastera. Salah satu misi INPES dan telah dilaksanakan ialah memberi ruang kepada penulis melancarkan buku baru mereka di tempat lahir masing-masing dengan sokongan masyarakat setempat. Pemikiran melalui karya penulis terbabit diperkenalkan kepada khalayak di tempat berkenaan.

Kedua, IPS memandang serius terhadap wacana sastera yang harus diberikan perhatian. Bengkel-bengkel penulisan yang laksanakan bagi IPS, harus diikuti oleh pembitaraan karya. Bagaimana karya dapat dibitarakan? Penerbitan Majalah Komposisi sebagai salah satu wadah penyaluran karya, Hasyuda berfikir IPS mampu melaksanakan lebih sekadar sebuah penerbitan stensilan. Namun begitu, tanpa adanya segelintir ahli yang hebat dalam merealisasikan Komposisi di peringkat awal dahulu seperti YBhg Datuk Jasni Matlani, Abd Naddin Shaiddin dan beberapa ahli yang lain, IPS mungkin hanya dilihat sebagai pertubuhan yang kosong.

Penerbitan buku-buku sastera selain majalah Komposisi turut diberikan perhatian. IPS pernah menerbitkan beberapa buah buku tetapi tanpa rujukan ISBN Perpustakaan Negara Malaysia. Buku-buku yang diusahakan adalah dalam bentuk stensilan seperti Antologi Puisi ‘Pengantin’, Antologi Puisi ‘Jalan ke Hujung Taman’ dan Antologi ‘Arca’. Sebuah Antologi Cerpen  ‘Titian Pertama’ telah diterbitkan dengan kerjasama DBP Cawangan Sabah. Pada 2013, IPS menerbitkan secara bersama dengan Asterawani di Negara Brunei Darussalam sempena lawatan ahli-ahli IPS ke negara tersebut. Pada 2015, IPS menerbitkan antologi puisi ‘Taman Fikir’ bersempena ulangtahun IPS ke-25. Majlis jubli perak IPS telah diadakan secara sederhana dengan sokongan DBP Cawangan Sabah dan Dewan Undangan Negeri Sabah.

Pada tahun 1997, IPS yang pernah beroperasi di Asia City Kota Kinabalu telah menerbitkan Kumpulan Puisi ‘Kabus’ karya Jasni Matlani, Kumpulan Puisi ‘Akar Cahaya’ dan ‘Datang Kembali’ karya Hasyuda Abadi, Kumpulan Puisi ‘Tetap Merdeka’ karya Allahyarham K.Bali dan dua siri buku bimbingan Penulisan Kreatif dan Penulisan Skrip Drama Radio disusun oleh Robby A. Pada 2013, IPS mendapat mandat menjadi penerbit buku. Sejak daripada itu, IPS telah menerbitkan Antologi Puisi ‘Menjilbab Cinta’ karya para penulis IPS dan Asterwani Brunei, Kumpulan Pantun ‘ Usul Mengenal Asal’ karya Hasyuda Abadi, Kumpulan Puisi ‘Seniman Menangis’ karya Melan Bujang, Buku ‘Asas Membaca’ dan Antologi Puisi ‘Taman Fikir’ karya 36 penulis IPS dan rakan IPS.

Untuk menggerakkan ahli dalam bentuk pertemuan, Hasyuda Abadi menggerakkan IPS melalui menganjurkan aktiviti-aktiviti seperti Pertemuan Penulis Muda, Manifestasi Seni, Khemah Sastera, Malam Nostalgia Sasterawan Sabah, Forum Sabah Baharu, Bicara Umum Shuhaibun Yussuf dan Bengkel Penulisan Kreatif. Pemerkasaan aktiviti-aktiviti terus dilaksanakan dengan lahirnya program Santai Minda dan Wacana Sastera. IPS di bawah pimpinan Hasyuda, telah dinobatkan sebagai persatuan penulis paling aktif sebanyak tiga kali iaitu pada tahun 1999, 2002 dan 2003 daripada Majlis Bahasa dan Sastera Sabah (MBSS) dan DBP Cawangan Sabah. Sempena Jubli Perak IPS pada 2015, Komposisi dihidupkan semula dalam bentuk yang lebih menarik. Begitu juga penerbitan Antologi Puisi ‘Taman Fikir’ yang memuatkan puisi-puisi 36 orang penulis IPS dan rakan-rakan IPS, menjadi dorongan kepada para penulis Sabah terus berkarya selain menjadikannya khazanah persuratan tanah air.

IPS yakin ia masih relevan menjadi payung para penulis di Sabah. Pemerkasaan IPS terus dilakukan pada skala yang amat sederhana. Namun begitu konsep bitara yang diperkenalkan semasa program motivasi pada bulan Februari 2015 akan menjadi tanda aras kepadanya terus unggul untuk membina dan membangunkan citra sastera kebangsaan. Bitara yang membawa maksud pencapaian paling unggul dalam bidangnya, harus difahami oleh setiap lapisan ahli. Setiap ahli perlu mempunyai impian dan memantapkan setiap jalur ke arah impian itu dengan iltizam serta tumpuan. Menjadi terampil dalam dunia persuratan harus memegang prinsip melalui pemilikan buku sendiri, melibatkan diri dengan serius dalam pelbagai acara sastera tanah air dan mengambil tahu aktiviti persatuan pada masa yang sama terlibat dalam aktiviti-aktiviti persatuan.

Selain memimpin persatuan, Hasyuda sering turut serta dalam kegiatan-kegiatan anjuran DBP baik di Sabah mahu pun di Kuala Lumpur dan tempat-tempat lain termasuk di Negara Brunei Darussalam dan Indonesia. Dalam aktiviti antarabangsa Hasyuda pernah menyertai KL Poetry Reading 2000 di Kuala Lumpur, Korean-Asean Poet and Literature Festival di Riau, Indonesia (2011), Baca Puisi Dunia Numera di Kuala Lumpur (2014), Temu Sastra Indonesia-Malaysia (2015) dan Perhimpunan Budayawan Sastrawan Negara Serumpun di Jogjakarta (2016). Di samping aktif sebagai penulis, Hasyuda juga pernah terlibat sebagai fasilitator Program Penghayatan Sastera dan Budaya (PPSB) Khidmat Negara di Sabah di bawah kelolaan DBP. Melalui program ini, Hasyuda memperkenalkan dunia sastera kepada para wira dan wirawati. Mereka ditunjuk ajar berdasarkan korikulum yang disediakan oleh DBP selaku penganjur program.

Tiada ulasan: