Sabtu, Julai 09, 2005

Nasib Penulis Sabah

PENERBITAN Kumpulan Sajak Enam Penyair Muda Sabah KASMARAN oleh DBP Cawangan Sabah dan Jawatankuasa Penyelenggara Dialog Borneo-Kalimantan VIII hanya memuatkan sebilangan kecil sajak-sajak Ailin Nor, Jair Sulai, Mohd Hadie Nor D, Ammy Manja, Saik Dalwis dan Mabulmaddin Shaiddin. Ini 6 nama besar penulis muda kami di Sabah tetapi hanya berkesempatan menyimpan bersama sajak-sajak mereka dalam satu kotak: KASMARAN! (Catatan: buku 'Kasmaran' telah dilancarkan di Majlis Penangguhan Dialog Borneo Kalimantan ke-VIII di Sandakan).

Inilah yang dimaksudkan oleh Ailin Nor dalam catatannya, dari tajuk 'bagaimana nasib penulis Sabah' yang agak subjektif untuk mendapat jawapan konkrit daripada pihak yang dimaksudkan. Saya bersetuju untuk nama enam orang itu termasuklah Jair dan Mabul yang kami anggap sebagai penyair yang versatil, istimewa dan mandiri, mendapat perhatian yang sewajarnya. Memang agak sulit juga, jika berbicara soal dasar, terutama sekali apabila terjadinya sesuatu perubahan dalam organisasi. Tentulah apa yang pernah saya terima, barangkali termasuk dalam 'nasib (baik) penulis Sabah' dengan komitmen pegawai projeknya. Namun pegawai projek yang komited belum tentu boleh mengubah 'nasib penulis Sabah' apabila ada dasar yang mengatasi segalanya. Inilah yang terjadi yang membuatkan para penulis harus menerima dasar yang sedia ada: hantar manuskrip ke Kuala Lumpur yang siapnya bukan besok.

Apa yang boleh kita buat? Cetak sendiri? Bila bicara soal kos penerbitan, INPES pernah menganjur cadangan untuk para penulis menyertai projek HUSAI (Hui Sastera). Ini idea Janathan Kandok, namun soal duit bukan mudah untuk melihat sesiapa pun angguk. Biarpun ada waktunya diam, belum tentu diamnya itu setuju. Mencetak buku di Sabah bukan murah, ini dialami oleh Jasni Matlani, Dayang Salmah Salam dan Raymond Majumah. Buku saya 'Sepasang Sayap Jelita' bernilai RM 4,500.00 untuk 500 nashkah. Terus terang saja, saya buat buku dengan meminjam daripada bank. Harus membayar balik selama 60 bulan! Bukan semua penulis mahu lakukan seperti ini, saya kira. Hanya DBPlah yang dapat membantu, persoalannya sampai bila ya?

Kita melihat soal penerbitan itu dalam dua hal. Pada saya ini penting. Pertama, penerbitan di DBP cawangan. Memang benar, lebih cepat dan dekat dengan penulis. Pasaran terhad namun pasaran soal nombor dua, walaupun duit pulangan juga perlu. Yang penting penulis itu mempunyai buku. Ada cara untuk menyampaikan makluman tentang kewujudan bukunya tetapi masih terhad. Ini menjadi masalah orang ramai bagaimana mendapatkan buku itu apabila pengenalan buku tersiar dalam Dewan Sastera, misalnya.

Kedua, penerbitan di Kuala Lumpur. Lambat! Itupun jika dipersetujui untuk dicetak yang akan melalui carta birokrasi tertentu. Yang baiknya barangkali soal pasaran, tiada masalah besar kerana sudah ada jabatan yang mengendalikannya. Pengedarannya meluas, dijual di kedai buku terbuka. Ada hono.

Ini realiti. Terserahlah kepada penulis itu sendiri, apabila melihat isu yang pertama dan yang kedua di atas benar-benar dialami dan difahami. Rejab FI sendiri pernah berkata kepada saya, cetak buku sendiri, jangan harap sangat kepada Dewan. Ini katanya sewaktu berjumpa dalam majlis bersama pengarang di DBP pertengahan bulan lepas apabila menerima naskhah percuma kumpulan sajak saya: Menginai Badai. Tidak hairanlah, (barangkali) cetakan buku saya seterusnya ialah selepas 60 bulan akan datang!

Khamis, Julai 07, 2005

Dialog-Seminar Melulu

Realitinya inilah. Jika kita singgah di Pusat Dokumentasi DBP, kita boleh menyemak puluhan kertas kerja yang sudah dikompil dengan baik dan cantik sekali hasil pertemuan, perkampungan, dialog, hari itu dan hari ini. Pada saya secara peribadi semua pertemuan dan pertamuan itu masih relevan juga sekiranya kita dalam konteks yang luas memahami apakah yang perlu diupayai mendapatkan hasilnya. Ada pertanyaan-pertanyaannya yang klise, namun wajar juga direnung. Kita ambil yang bernas. Pada saya lagi, pertemuan penulis, pengkaji, pentelaah, penggiat dan penikmat sastera (di samping seni dan budaya) masih diperlukan sebagai medan yang bersifat mandiri.

Maksudnya, fokusnya sentiasa berubah-ubah tetapi matlamatnya kukuh kerana berjaya menyelesaikan pelbagai isu yang berbangkit. Bukan hal-hal yang serupa. Bukan lagi pembentangan sejarah, sejarah dan sejarah semata-mata. Tentang 'hero-hero' sastera masa lampau yang tidak memberikan banyak terhadap sastera itu sendiri, disebabkan kehadiran mereka itu hanya pada satu keadaan yang mendesak. Saya ingin mengulangi lagi kenyatan saya tentang kedudukan penulis hari ini, relevan atau tidak untuk memanggilnya 'penulis' hanya kerana ada sejarahnya sebagai penulis! Mungkin sedikit sempit. Tapi terus terang sahaja, anda boleh mencongak bilangan penulis yang hadir dalam sesuatu program sastera.

Kita boleh semarakkan lagi aktiviti sastera yang lebih jelas. Berbanding 'sesekali yang besar dengan seringkali yang kecil', sastera akan mendapat tempat yang istimewa, kekal dan berpanjangan. Maka, kita mesti kembali ke akar. Menikmati sejarah selalunya tidak memandang jauh ke dalam akarnya, melainkan yang kulit atau istilah kita 'siring-siring' saja.

[Sumber: Kemsas]

Berdialog BUKAN Bermonolog

Seperti dalam Kemsas

Isu awal, pesan Ketua Pengarah DBP Dato Dr. Firdaus Abdullah, 'berdialog bukan bermonolog!'. Berdialog dari sudut dua dimesi (pada pandangan saya), pertama ada interaksi daripada peserta melalui serasehan fikiran silang di samping pandangan yang tentu saja ke arah yang membina. Ini juga selari dengan tema: Persuratan Melayu Menjana Pembinaan Bangsa. Keduanya iailah dialog dari sudut yang lebih luas sebagai suatu muatan terbaru untuk direalisasikan. Misalnya usaha menjana pembinaan bangsa itu menerusi pemusatan bahan sastera dan budaya seluruh borneo dan kalimantan, pentokohan individu dan buku dan juga melestarikan aktiviti rantau ini dalam sebuah portal bersama sejajar dengan teknologi global.

Lazim bagi sebuah dialog. Hanya kematangan saja yang sebaiknya digunakan untuk menilai tiras kejayaannya. Dialog itu sendiri pun belum berakhir, hanya ditangguhkan untuk pertemuan selanjutnya di Brunei Darussalam pada tahun 2007. Tempoh dua tahun itu, saya kira memberi ruang terbaik untuk merealisasikan kesimpulan yang telah diungkayahkan dalam sidang pleno. Kemsas belum mendapatkan maklumat kandungan kesimpulan yang dimaksudkan. Sekadar bayang-bayang dan cerita di luar dewan, saya dengan beberapa orang rakan berpendapat agar anugerah persuratan yang bakal diwujudkan itu melihat kepada realiti yang sebenar. Pihak yang berkenaan wajar memilih ketokohan apabila tokoh itu merupakan sasterawan yang konsisten dalam dunia persuratan dan penghasilan buku merupakan keutamaan. Jika tidak, apa yang terjadi tokoh yang diangkat nanti merupakan tokoh yang 'itu-itu juga' dan tidak ada peluang kepada mereka yang lebih layak tanpa mengira usia. Saya suka merujuk kepada penobatan tokoh sebelum ini sama ada disediakan oleh kerajaan negeri mahupun pusat sehingga kepada badan-badan bukan kerajaan.

Mudah-mudahan melalui ruangan di Kemsas ini, kita boleh menjana lebih banyak pandangan sebagaimana pandangan membina daripada Jasni Matlani, Haji Ismaily Bongsu, Dr. Haji Chacho Hj Bulah dan Hassan Saprin ketika sesi dialog.

Saya amat bertuah kerana mendapat tempat untuk menyampaikan serba sederhananya kewujudan siber sebagai pilihan para penulis untuk menyampaikan karya. Secara sengaja memaparkan Kemsas dan esastera.com di samping contoh terbaik daripada milis-milis yang wujud di Indonesia seperti Cybersastera.net. Pada yang sudah biasa dengan dunia siber, saya fikir tidak memberi masalah besar. Budaya berkarya di siber bukanlah bermaksud menjadikannya kekal, tetapi sebagai wahana atau ruang pilihan yang lain jika tidak mendapat tempat di media konvensional. Isu itu memang menarik untuk menjadi dialog tetapi masa terlalu singkat sehingga ada peserta yang emosional marah apabila tidak diberikan peluang bercakap. Kertas pembentangan yang banyak tidak dapat diimbangi dengan jangka masa yang relatif pendek. Inilah realitinya di mana-mana juga. Tetapi para peserta dalam Dialog Borneo Kalimantan VIII ini cukup bertuah kerana berkesempatan mendengar kesemua pembentangan. Jika dalam pertemuan seumpama yang lain, terjadi pembentangan yang serentak masanya. Terakhir semasa saya berada di Perhimpunan Penulis Muda Nasional di Pontian Johor awal bulan Mei lepas. Para peserta yang mendengar pembentangan kertas kerja saya dan rakan-rakan lain tidak berpeluang mengikuti perbincangan terhadap pembentagan kertas kerja di bilik yang berbeza.

Saya berhadap peluang terus diberikan untuk lebih ramai lagi penulis terlibat dalam aktiviti seumpama ini di tempat-tempat lain. Saya ingin mengucapkan tahniah kepada Pengarah DBP Cawangan Sabah kerana berjaya melaksanakan Dialog Borneo Kalimantan ke-VIII ini. Pada saya, saya tidak melihat yang kecil kerana yang kecil itu hanyalah peristiwa biasa terjadi di mana-manapun. Saya lebih memandang yang besar kerana yang besar itu ialah cita-cita, visi dan harapan semua sasterawan dan budayawan rantau ini untuk menjana lebih senergik segala saranan dan pemaparan budaya dan sastera oleh para pemakalah terpilih daripada kelima-lima wilayah (Brunei DS, Kalimantan, Sabah, Sarawak dan Labuan) di rantau Borneo Kalimantan.