Ahad, November 01, 2009

Puisi dan Hakcipta Penulis




Sahabat say
a Jasni Matlani memaklumkan puisi saya 'Mengapa Harus Berterima Kasih' menang sayembara lagu puisi berkumpulan. Dia marah, bukan kera na lirik puisi saya menang tetapi kerana pihak pengajur tidak profesional menangani sayembara ini.

Bunyinya mungkin
merungkai pelbagai reaksi. Kami sengaja membangkitkan isu ini secara terbuka kerana ia melibatkan golong penulis yang harus tahu keadaan sebenar. Kami mahu ketelusan dan membicara kan soal hak yang jarang diberikan kepada para penulis yang sering dilihat sebagai bukan siapa-siapa.

Saya bagi pihak kawan-kawan penulis ingin menyuarakan keraguan tentang pengendalian aktiviti yang DBP serta beberapa organisasi di daerah Tenom, Ini tidak kena mengena dengan ungkapan 'rumah siap pahat masih berbunyi'. Kami tidak tahu adanya rumah yang baru disiapkan sehinggalah surat
khabar melaporkan! Isunya mungkin tidaklah besar sangat apabila dipandang dari sudut biasa, maksud saya sesiapapun boleh petik atau gunakan puisi sesiapapun untuk dijadikan lirik lagu, siapa tahu jika tidak diberitahu wujudnya pertandingan sebegini.

Namun begitu kami terfikir pula mengapa agaknya, apabila menggunakan puisi penulis, ia dilihat seolah-olah karya berkenaan seperti ditemui di tepi jalan, tidak tahu siapa pemiliknya. Paling tidak, memaklumkan kepada penulis, karya anda dipilih untuk dijadikan lirik lagu yang akan dipertandingkan. Dari sudut hak sebagai pemilik karya dan juga hakcipta. Ya, kami faham bahawa apapun
juga pandangan sebagai penulis, DBP telah menetapkan untuk mengangkat puisi-puisi itu sendiri, malangnya ia telah menjejaskan kehakmilikan apabila lagu itu menang misalnya, siapakah yang lebih atau setidak2nya harus meraikan kemenangan itu?

Undanglah penulis hadir. Dipohon jangan dipandang ringan. Perlulah profesional. Berintegriti dan telus. Mungkin wajar juga puisi yang telah lama tersimpan dalam rak buku pun perlu ada harga apabila terpilih. Kerana itu puisi bukan sahaja dihargai tetapi dihargakan. Inilah yang kami lihat dan harus disuarakan. Jika di pihak anda, katakanlah puisi anda merupakan antara lirik yang dipilih dalam sa
yembara ini, apakah perasaan anda tanpa pengetahuan karya anda dimanupulasi? Mungkin sesetengah orang akan kata, tak apalah biarlah, itupun DBP, bukan orang lain keluarga kita juga, lagipun diorang angkat karya kita. Biarlah. Tapi sampai bila ketidaksensitifan kita terhadap hakcipta seseorang penulis itu. Barangkali isu ini tidak pernah dijangkakan. Mungkin di luar kawalan pihak penganjur dan pegawai projek tidak pernah mengendahkan hal-hal yang terpencil ini. Saya sendiri tidak pernah berfikir panjang di mana letaknya hakcipta puisi itu sendiri sehinggalah kawan-kawan penulis menyedarkan kepada saya.

Sebagai penulis dan pemimpin sebuah organisasi penulis, kami memohon perlunya penjelasan terperinci tetang sayembara lagu puisi berkumpulan daripada pihak penganjur. Pada dasarnya usaha menganjurkan aktiviti ini cukup menarik. Puisi telah diketengahkan, Hanya cacatnya tidak melalui prosidur yang jelas. DBP memiliki standard ISO yang hebat, kami tidak fikir hal-hal yang terpencil begini terabai dan tidak dipandang serius.


~ Hasyuda Abadi ~

2 ulasan:

setiakasih berkata...

Salam En Hasyuda,

Saya juga dalam krisis berkenaan hakcipta ini.

Membaca luahan ini, meredakan hiba di hati.

Hasyuda Abadi berkata...

Salam setiakasih, luahan ini bagaimanapun dipandang negatif oleh pihak yang diadu. Sebagai pemimpin persatuan penulis di Sabah, saya sering menjadi sasaran apabila menampilkan isu-isu yang berkaitan dengan penulis. Isu hakcipta ini jarang sekali dilihat sebagai penting. Sebagai penulis kita wajib arif mengenainya.