Jumaat, Jun 13, 2008

Berkorban Tidak Kepada Apa Sahaja

Saya tidak akan memikirkan apa-apa. Apa yang saya inginkan ialah memberikan sedikit sumbangan kepada khalayak sastera. Kadang-kadang menjadi lilin itu cukup bermakna walaupun saya pernah percaya ungkapan orang bestari jangan sampai sendiri yang terkena apinya. Begitu pun saya percaya lagi bahawa api tidak semestinya memusnahkan tetapi memberikan kekuatan tersendiri. Asalkan ada andatila yang jauh dan mendalam. Tidak mengapalah biarlah jika bila lilin itu padam yang terhidu hanyalah baunya sahaja. Mungkin akan diingat, mungkin juga tidak. Dan kerana itulah saya terus melakukan apa sahaja yang terbaik bukan memberi tanda bahawa sayalah sang hero kerana saya bukanlah sesiapa melainkan insan yang ingin berbakti kepada agama, bangsa dan negara yang saya cintai. Dengan semangat ini apa salahnya api perjuangan perlu terus dijulang dengan cara dan bentuk acuan sendiri. Saya sentiasa berada dalam lingkungan orang-orang yang berjuang di atas pentas yang saya punyai. Tiada siapa berhak untuk mengehadkan langkah dan suara. Berani kerana benar.

Kepada para penulis yang saya sayangi sama ada bapa, abang, kakak dan adik lakukan mengikut fikiran anda. Mungkin dunia penulis itu sendiri membentuk sifat-sifat yang sedia ada dalam diri masing-masing. Samada ingin terus meletakkan buah fikiran dalam wacana sastera mahupun hanya lebih kepada keinginan-keinginan yang maha terbatas. Kita sering juga mengharapkan bantuan pihak lain membantu meletakkan khazanah fikrah kita di tempat yang wajar. Namun sampai bila-bilapun bila kita menjadikan semua ini batasan kita tidak akan mampu memenuhi hasrat yang kita ada kecuali nasib dan rezeki. Rezeki ketentuan Allah sambil kita dibentuk agama dan kepercayaan untuk terus berusaha dan juga berkorban. Berkorban tentu tidak kepada apa sahaja. Realiti zaman ini ungkapan ini cukup dominan. Materi menjadi segala-gala. Tidak mungkin sanggup berkorban tanpa imbalan atau balasan. Dan tidak mungkin mahu merasa rugi biarpun sedikit.

Orang terus naik minyak bila harga minyak naik. Orang terngadah bila terhantuk. Orang gelabah bila diomeli. Orang mencari helah agar tidak merasa bersalah walaupun sebenarnya dia bersalah. Orang sembunyi tangan bila sedar batu tak terkena sasaran. Orang suka menumpang peluang bila kehilangan fikiran dan saat buntu serta mandul idea. Sekadar analogi atau metafora yang ingin membangkitkan keluyuan atau ketuyuan para borjuis yang sirna hala dan arah. Melihat kuman atau gajah tiada bezanya kerana ada mata bukan untuk melihat tetapi mendengar. Ada otak bukan untuk berfikir tetapi berkata mengikut deskripsi terkawal.

Tiada ulasan: