DI BALIK sepasang baris pembayang dan maksud, tersembunyi bukan sekadar permainan kata, tetapi hembusan jiwa yang peka. Pantun, dalam segala kesederhanaannya, bukan sekadar susunan rima berpasangan. Ia adalah denyut rasa, akal budi, dan kecerdasan tradisi yang diturunkan secara lisan dan berakar dalam jiwa bangsa. Maka, saat pantun hanya disalin, bukan dikarang, kita sedang menyaksikan suatu pemisahan halus antara roh dan tubuhnya.
Mengarang pantun ialah kerja jiwa. Ia lahir daripada pengamatan terhadap alam, manusia, dan kehidupan - dari kasih yang tidak terucap, rindu yang tidak tertanggung, sindiran yang tidak membunuh, dan gurauan yang tetap menjaga adab. Setiap pembayang membawa kesan pengalaman, setiap maksud menyiratkan nilai.
Namun hari ini, di tengah laju dunia digital, perbezaan antara ‘menyalin’ dan ‘mengarang’ semakin kabur. Satu klik pada papan kekunci, satu salin dan tampal dari laman media sosial atau enjin carian, lalu pantun itu berlegar dalam ribuan status dan kapsyen. Ironinya, pantun yang sepatutnya menggambarkan ketekunan, kini menjadi jalan pintas.
Teknologi, termasuk kecerdasan buatan (AI), mempercepatkan segalanya termasuk penciptaan pantun. Namun, dalam kecepatan itu, adakah masih tersisa rasa? Pantun yang dikarang oleh AI, meskipun rapi dan berima, kadangkala terasa kosong — seperti bunga plastik yang tidak akan layu, tetapi juga tidak berbau. Jiwa pantun bukan hanya pada bentuk, tetapi pada ketulusan yang melahirkannya.
Pantun yang mengalir dari manusia bukan kerja sekali tekan. Ia memerlukan pengamatan, pemikiran, dan perasaan. Ia memerlukan ‘rajin’, kerana bahasa bukan hanya tentang perkataan, tetapi tentang penghayatan. Pantun sejati tidak lahir dari tangan yang tergesa, tetapi dari hati yang mengendap lama, memerhati dan merenung.
Menyalin pantun tidak salah - selagi ia dilakukan dengan niat menghargai dan menyebarkan keindahan. Namun, mengangkatnya tanpa pengakuan, tanpa usaha menyambung tradisi mengarangnya, menjadikan kita sekadar penumpang dalam khazanah warisan ini. Pantun bukan barang pajangan, ia adalah suara budaya yang menuntut dilanjutkan, bukan diputar semula seperti kaset lama.
Dalam era ini, kita perlu bertanya kembali: apakah pantun hanya akan tinggal sebagai artefak digital, atau ia akan terus hidup dalam tangan dan hati generasi baru? Untuk itu, kita perlu kembali kepada akarnya - mengarang, bukan hanya menyalin. Biar perlahan, asalkan dari jiwa. Biar sedikit, asalkan dari rasa. Kerana pantun yang hidup, tidak lahir dari kemudahan, tetapi dari ketulusan.
Dangau Sastera
28/7/2025