Label

2017 2022 A.Halim Ali Adat Agama Aktiviti HA Aktiviti IPS Al-Quran Alur Amil Jaya Ammi Manja Analisis Analisis Puisi Andekdot Anekdot Anugerah Anugerah Pena Kinabalu Anugerah Sasterawan Negeri Sabah Apresiasi Apresiasi Sastera Ariffin Artikel Artikel Sastera Artistik ASAS ASIS2 2024 ASN Azlinah Azrone Baca Puisi Bagandang BAHASA Bahasa Melayu Bait-bait Baitul Muqaddam Baju Baju Hasyuda Abadi Bakhtin Basirah Bayaran BBK Bengkel Puisi Berimpak Tinggi Berita Harian Online Bernama Bicara Karya Biodata Biodata Ringkas Biodata Ringkas2 Budaya Bukit Selembau Buku Buku Puisi Burung Burung-burung Demokrasi Catatan Perjalanan Cerpen Dajal Data Hasyuda Abadi Datuk Hj Suhaibun Yussuf DBP Malaysia DBP Sabah Deklamasi Puisi Demokrasi Desigining Dewan Masyarakat Dewan Sastera di Samudera Dialog Teluk 11 Dialogisme Diam diLembukan Dr Mahathir dunia sastera Ekokritik Emin Madi Esei Esei Sastera Fatwa Sastera Islami Fauziah Moksin Filem Fitri Foto Frost Futuristik gagasan Galeria Visual Hasyud Abadi Gapena Gizi H1 N1 HA Arts Hadiah Puisi K.Bali Hadiah Sastera Hadiah Sastera Sabah Hadijah Haji Hamka Hari Kebangsaan Hari Sastera Hasyuda Abadi Hedonis hiper Hirah HSPM Hujan Hutan Ayah Hutan Ayah (Cover) Hutan Ayahm IPS Idea Ikatan Penulis Sabah Ilustrasi intelek Intertekstualiti IPS Istiqomah Izzuddin Fitri Jakim Jamdin Buyong Janatan Kandok Jasni Matlani Jheains Juara Rakyat Julia Kristeva K.Bali Kata Kata-kata Katapilar Keberhasilan Keberhasilan Tertinggi Hasyuda Abadi Kekuasaan Kelahiran Sekuntum Cermin Keluargaku Kemali di Lahad Rahsia Kematangan Kembali di Lahad Rahsia Kembara Kalimantan Kepaduan Keratan akhbar Sabah Kesenian Islam Kesusasteraan Borneo Ketua Satu IPS Khilaf Klise Komposisi Kota Kota Kinabalu Kota Literasi Dunia Kota Sastera Kritikan Lagu IPS Larut Lirik Lagu Penulis Sabah Literasi Lukisan Maal Hijrah Madani Mahathir Mahrajan Persuratan dan Kesenian Islam Nusantara Majalah Makalah Makkah Maktab Sabah Malam Hari Tiga Malaysia Madani MAPENA KINABALU Masa lalu MASTERA Maulidurrasul MBSS Melawan Melawan Kebiasaan Membakut Memilih Memuji Menikahi Merdeka MHT Miri Montaj Motto IPA Muhasabah Muizz Musim Perubahan di Negeri Kami Muzalifah Nadwah Sastera Islam Nadwah Serantau Persuratan Islam Naratif Kesempatan Narudin Nasyid Norawi Hj Kata Numera Nur Nusantara Orang Jaga Panduan Menulis Puisi Panji Pratama Pantun Paradox Patriotisme Pelancaran Buku DBP Pemikiran Hasyuda Abadi Pena PENA. Hasyuda Pencalonan ASNS3 Pengarang Pengolah Pengurusan Sastera Penulis Penulis Kreatif Penulis Sabah Penyair Penyair Islam Percakapan Tentang Tema Perpaduan Persidangan Persuratan Kebangsaan Perspektif Persuratan Islami Pilihan raya Pingat Penulis Sabah plagiarisme Pokok politik Politikj Potugis PPS PPSB PPSMI Profesional Proper Psikologi Puisi Puisi Adalah Puisi Adalah... Fenomena Puisi Amil Jaya Puisi Esei Puisi Islami Puisi kabur Puisi Ramadan Pustaka Iqbal Nazim Putatan Rabbani Rahman Shaari Raja Lawak Rencana Riadah Seni Rumah Kita Rumah Puisi Hasyuda Abadi RupHA RupHAm Sabah Sabah Maju Jaya Sahara Sajak Koperasi Salam buat Kekasih Sastera Sastera Islam Sastera Kanak-kanak Sastera Nusantara Sastera Sabah SASTERAWAN Sasterawan Negara Sasterawan Negeri Sabah ke-3 Sasterawan Sabah Sayembara Sayembara Puisi Adalah SEA Write Award Seberkas Idea Tentang Pohon Sejarah Hadiah Puisi K.Bali Sengsara Sepanggar Sepasang Sayap Jelita Sesekali Menoleh Ke Belakang Siapa Hasyuda Abadi SMJ SMK St John Suara yang Terbuka Suntik Sunyi Surat Surat Khabar Susatera Tadabur Teater Terjemahan Tinta Titik di kalbu nazim Tokoh Mahrajan 2014 Toleran Tots Tuan Tun Juhar TYT Sabah Ucapan Ulasan Cerpen Ulasan Sayembara Peraduan Menulis Cerpen Sempena Hari Malaysia 2020 UNESCO utube Utusan Borneo Wacana Sasterawan Wasatiyyah Wawancara Zubaidi Zubir Ali

Rabu, Oktober 05, 2022

Kata Pengantar SYT

oleh: Datuk Dr. Ts. Ramzah Dambul

Dr.Ts.Ramzah
Dambul
BERBEZA dengan beberapa penyair Sabah yang pernah kita mesrai karyanya, Hasyuda Abadi memilih jalur fikir yang agak tersendiri. Ketika ramai penyair lain gemar berbicara tentang konflik dalaman diri (sama ada melibatkan gelora cinta, idealisme, kerohanian atau pencarian nur jiwa) – penyair ini keluar dari kongkongan begitu. Beliau lebih cenderung memberi kritik sosial. Yang ditujukan kepada pelbagai ceruk komuniti dan entiti-entiti manusiawi yang terolah di persekitaran.

Jalur pemikiran penulis yang agak hampir dengan HA dalam konteks ini adalah Jasni Matlani, yang juga tegar dengan puisi kritik masyarakat. Tetapi kedua-dua penyair mapan ini mempunyai identiti yang sangat berbeza – dari segi gaya ungkap dan seni pemilihan diksi. Selain daripada puisi, Hasyuda sebenarnya turut menulis pelbagai genre lain – termasuk cerpen, rencana dan kritikan sastera. Imej sebagai penyair lebih sinonim dengan beliau. Kekuatan paling tuntas Hasyuda terletak pada teknik pengucapan. Beliau suka muncul dengan gaya prosa, seolah-olah sedang bercerita dalam puisi.

Di sinilah teradunnya kunci tarikan dan daya bujuk dalam naratif puisi-puisinya. Nada yang dipilih selalu sinis dan provokatif; begitu tegar melontarkan sindiran dengan cara paling halus dan menghiris. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, kita sudah mengesan kecenderungan ini lebih sedekad dahulu; dan kita masih merasakan ciri itu tetap tebal mewarnai daya kepenyairan Hasyuda sampai sekarang.

Kumpulan puisi ‘Suara yang Terbuka adalah contoh klasik suara kritikan komuniti dan sosial penyair. Wacana pemikirannya diadun dalam citra yang rencam, kemudian dihantar merentas pelbagai dimensi: sosiobudaya, sosioekonomi dan sosiopolitik. Elemen sejarah yang seolah-olah terpancar dalam antologi ini hanyalah satu simbolik. Mesej yang benar-benar mahu diketengahkan, selepas mendengar suara yang diolah dan dilontar, sebetulnya berciri sangat kontemporari. Ia adalah kritikan tajam kepada situasi masakini; melibatkan sekecil-kecil entiti seperti kalangan sahabat, keluarga dan organisasi – hinggalah melangkau domain lebih besar seperti masyarakat, negara dan dunia.

Justeru wujudnya lapis-lapis yang terselindung begitu dalam Kumpulan Puisi ‘Suara yang Terbuka’, maka naskah ini memberi sebuah misteri yang indah untuk diteroka. Ia menawarkan enigma untuk dirungkai, dan menjanjikan katarsis jiwa (bagi yang gemar menilik keluk-keluk pemikiran) sebagai ganjaran.

Keseluruhan puisi dalam Suara yang Terbuka melaungkan tentang perjuangan yang berkait-rapat dengan tatanegara: mencari kebebasan bangsa dan manusia, lalu menemui segala onak di sepanjang perjalanan. Maka daripada luka tusukan onak itulah, penyair melontarkan suaranya dengan:

·         Nada sangsi tapi penuh harapan dalam Suara yang Terbuka

·         Nada kecewa yang sinis dalam Luka-luka Sejarah

·         Nada marah yang mencabar dalam Mimpi Sejarah

 Dengarkan seruan terakhir dalam puisi “CITRA SANGKURA BATU ANAK CUCU LIWAS PUTERA MURUT” – yang begitu lantang: Mari saudara-saudaraku bergabung meletup/memerangi kebatilan/membanteras kebatilan/menghancurkan kebatilan!/Ini sangkura batu anak cucu Liwas putera Murut di perbukitan!

 Mari saudara-saudaraku bergabung meletup, memerangi kebatilan, membanteras kebatilan, menghancurkan kebatilan! Ini sangkura batu anak cucu Liwas putera Murut di perbukitan!

            Dalam satu ayat mudah: Suara yang Terbuka agak menyanggah mazhab yang ditawarkan oleh antologi-antologi puisi lain yang pernah dibaca sebelum ini. Karya ini adalah kumpulan puisi prosa, yang menghantar mesej tentang kebebatan-kebebatan dunia masakini. Nadanya kadang-kadang keras melenting; ada ketika hanya sayup-sayup berbisik. Pun begitu, secara kesatuan: ini adalah cerita tentang seribu gelora dan luka komuniti manusia – disampaikan secara jujur menerusi kacamata seorang penyair yang peka.

Tiada ulasan: