Isnin, November 20, 2023

Ahad, November 19, 2023

Penulis kreatif, pengarang dan pengolahan kata

WRITING is an adventure – menulis adalah suatu pengembaraan, demikian kata Ernest Miller Hemingway (21.7.1899 – 2.7.1961), sasterawan besar Amerika yang karya-karyanya ditandai dengan jiwa dan nafas pengembaraan yang luar biasa. Dialah pengarang yang amat berpengaruh yang dicabar kehidupannya oleh dua peperangan dunia dan perang saudara Sepanyol. Pendapat ini didukung oleh para pengagumnya, khususnya para sasterawan Amerika Latin (misalnya Pablo Neruda dan Gabriel Gracia Marquez) dan sasterawati Afrika Selatan Nadine Gordimer serta Milan Kundera, sasterawan Cheko. Saya sebagai pengagum Hemingway, juga merasakan hal tersebut: menulis adalah pengembaraan. 

Yang dimaksud dengan ‘pengembaraan’ di sini adalah bukan pengembaraan secara raga semata-mata, melainkan paduan daripada kekayaan batin dan intelektual, imaginasi (kreativiti dan pengembangannya) serta kosa kata (penguasaan bahasa). Paduan itu dirangkai menjadi suatu tulisan melalui proses yang disebut proses kreatif. 

Dalam Kamus Besar Dewan, (DBP, 2005) kata ‘kreatif’ bermaksud memiliki daya cipta; atau memiliki kemampuan untuk menciptakan. Jadi, proses kreatif adalah proses mencipta sesuatu dan konteks dalam tulisan ini adalah mencipta tulisan atau menulis, baik  tulisan yang bersifat fiksi mahupun bukan-fiksi. Mereka yang menulis fiksi disebut pengarang dan mereka yang menulis bukan-fiksi disebut penulis. Seorang penulis boleh menjadi pengarang, tetapi pengarang pada umumnya sedikit yang menjadi penulis. Hambatannya, menjadi penulis diperlukan topangan rujukan yang lebih luas dan mendalam, apalagi bila yang bersangkutan menulis tulisan yang bersifat ilmiah. Tetapi bukan bererti bahawa menjadi seorang pengarang itu lebih mudah dibandingkan menjadi penulis. Sebab, baik untuk menjadi pengarang mahupun penulis, kedua-duanya memerlukan modal utama iaitu memiliki dorongan yang kuat untuk menulis (the strong will to write) atau dalam jargon penulisan kreatif  disebut ‘lapar menulis’ (tidak sekadar haus). Dapat dibayangkan, bagaimana jika kita lapar (kelaparan) harus cari makanan. Tentunya, jalan apa pun ditempuh, bukan? Matlamatnya adalah makan, harus makan atau ketika kehausan, minum secukupnya hingga menemui rasa puas yang diperlukan. Dalam kes ‘lapar menulis’, jalan apa pun ditempuh, it’s goal is do writing (matlamat akhirnya ialah menulis). 

Jadi, jika kita ingin menjadi penulis atau pengarang, untuk mencapainya adalah menulis – 'do writing, do it soon, very soon, don’t be postponed'. Sayangnya, ramai pihak yang ingin menjadi pengarang atau penulis tetapi hanya sebatas ‘ingin’ kerana tidak juga menulis. Alasannya, sulit memulai, tidak punya waktu, takut salah, malu atau tidak ada inspirasi atau idea yang sesuai untuk ditulis. Akhirnya, proses menulis pun tertunda. 

Benar, untuk memulai menulis memang memerlukan proses kreatif iaitu dimulai dengan adanya idea (kekayaan batin dan intelektual) sebagai bahan tulisan. Pengalaman saya, idea itu diperolehi setiap saat, bila mahu menulis. Sumber utamanya adalah bacaan, pergaulan, perjalanan, kontemplasi, monolog, konflik dengan diri sendiri mahupun dengan di luar diri kita, pemberontakan (rasa tidak puas), dorongan mengabdi, muhasabah diri, kegembiraan, mencapai prestasi, tuntutan profesion dan sebagainya. Semuanya itu dapat dijadikan gerbang untuk mendorong memasuki proses kreatif menulis. Kuncinya adalah mempunyai hasrat yang kuat untuk menulis yang sebelumnya telah saya sebut sebagai 'the strong will to write' sebagai modal utama untuk mulai menulis. Kini telah ramai yang boleh menulis dan mengarang. Di media sosial, FB misalnya, ramai boleh menulis laporan-laporan ringkas dan mengarang puisi, anekdot dan seumpamnya. 

Modal kedua, adalah berkomitmen disertai disiplin untuk menulis. Antara lain mempuyai jadual tetap untuk menulis dan rajin mengumpulkan idea-idea yang akan ditulis. Kedua hal tersebut perlu ditaati agar proses kreatif tidak terputus. Sayangnya, kadang kegiatan rutin yang wajib kita kerjakan membuat kegiatan menulis jadi tertunda atau terbengkalai sehingga tulisan tidak pernah menjadi suatu karya. Untuk menyiasatinya, maka perlu menulis di pagi hari (dini hari) atau malam (hingga larut malam, menjelang pagi). Baik juga memanfaatkan waktu luang pada hujung minggu atau hari cuti. Soalnya hari cuti yang bagaimana bagi pengarang? Yang penting, ada waktu khususnya untuk memberi ‘ruang’ proses kreatif yang kemudian dituangkan dalam bentuk tulisan. 

Proses kreatif menulis akan terwujud dengan baik apabila adanya konsentrasi untuk menulis, menghimpun bahan yang akan ditulis, pengembangan bahan yang akan ditulis (mapping mind – menulis dalam kepala). Selain daripada itu tumpuan juga diberikan terhadap perlunya dukungan rujukan dan saranan menulis, membuat deraf yang akan ditulis juga tentukan fiksi atau bukan fiksi. Salah seorang mentor saya tidak pernah melepaskan waktu begitu sahaja tanpa membuat catatan pada buku catatannya di mana pun dia mengembara Selain itu, apabila diperlukan, berdiskusilah dengan sahabat-sahabat untuk membicarakan tulisan yang telah atau akan ditulis. 

Ini ditambah lagi dengan menyusun jadual untuk menulis disesuaikan dengan jam produktif, kemudian  bersedia siap menulis tanpa keraguan atau kebimbangan. Maknanya harus bersungguh-sungguh. Menulis bukanlah sekadar membuat kalimat, melainkan diperlukan kemampuan mengolah kata. Kata-kata yang diolah juga bukan sembarang kata, melainkan kata-kata yang telah dipilih (atau terpilih) untuk dijadikan media menulis. Kata-kata yang dipilih ini akan membuat tulisan menjadi baik atau buruk, menarik atau membosankan dan mudah atau sulit difahami pembacanya. 

Dalam teori penulisan kreatif, untuk menjadi seorang penulis atau pengarang, pertama-tama harus mampu memilih kata-kata yang akan dijadikan media tulisannya. Kerana, kata-kata ini merupakan senjata utama bagi penulis atau pengarang untuk ‘menakluk’ pembaca. Agar dapat memilih dengan leluasa, maka setiap pengarang/penulis wajib kaya atau punya koleksi kata-kata tak terbatas, untuk dirangkai menjadi kalimat. 

Pengkayaan kosa kata dapat diperoleh daripada bacaan, kamus, pergaulan dan penguasaan beberapa bahasa asing. Jangan kedekut membeli kamus; Kamus Dewan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Kamus Bahasa Arab, Kamus Nusantara di samping kamus-kamus sinonim, kamus peribahasa dan pelbagai kamus yang lain. Penggunaan kosa kata ini tergantung pada keperluan masing-masing (menulis untuk fiksi atau bukan-fiksi). Tentunya, keperluan pengarang dengan penulis berbeza. Masing-masing punya jargon dan gaya tersendiri. Meskipun demikian, mereka ini punya matlamat yang sama: tulisannya ingin dibaca pembaca sebanyak dan seluas mungkin. Oleh kerana itu, setiap penulis dan pengarang pada waktu menulis telah memikirkan siapa sasaran pembacanya sehingga tidak tersalah ‘tembak’. 

Tulisan yang menarik sama ada fiksi mahu pun bukan-fiksi bagi pembaca, yang utama adalah mudah difahami. Ada pun yang membuat sebuah tulisan itu mudah difahami, karya ditulis dengan kata-kata yang mudah difahami pembacanya yakni tidak banyak menggunakan istilah asing dan jargon-jargon tertentu yang tidak diketahui awam. Apabila ada kata-kata asing atau jargon-jargon tertentu, buat glosari atau penjelasannya. Ada pengarang yang gemar menggunakan kosa kata Arab tetapi agak tidak rajin menyediakan lampiran penerangan ringkas terhadap kosa kata yang digunakan, mengakibatkan pembaca terkial-kial untuk memahami. Karya ditulis dengan kalimat pendek (idealnya 10 – 15 kata, bila lebih dari itu harus ditanda dengan tanda baca yang ketat, agar pembacanya tidak tersiksa). Alur kalimat ditulis linier tidak bersifat ‘labirin’ (bertele-tele), sehingga tulisan terasa mengalir. Tidak ada pengulangan kata-kata dan tidak banyak kata sambung seperti: lalu, kemudian, kerana, jadi dan sebagainya. 

Untuk tulisan ilmiah hindari penggunaan kata-kata bersayap dan data yang tidak jelas. Untuk tulisan bukan-fiksi hindari penggunaan kata yang sifatnya memberi kesan ‘kering’. Kata bersayap diperlukan, juga bunga kata asal tidak berlebihan. Isi tulisan tidak menggurui, tetapi memaparkan atau menjelaskan sekalipun itu tulisan yang bersifat ‘pengajaran’. 

Selain tulisan dengan struktur susunan kata menjadi kalimat yang runtut dan paragraf yang tertata, sehingga tulisan mudah dicerna pembacanya. Mampu menggunakan tanda baca (dalam tulisannya) dengan tepat. Mencari pembaca sebelum tulisan diterbitkan untuk minta pendapatnya (jika diperlukan). Banyak membaca buku-buku yang disukai pembaca untuk dipelajari bahasa dan gaya penulisan para penulis atau pengarang buku-buku yang banyak penggemarnya walaupun masing-masing penulis atau pengarang idealnya punya ciri khas tersendiri. Misalnya bagi penyair Mabulmaddin Shaiddin, pengarang ini memiliki kekhasan yang lain berbanding dengan penyair Saibil Madun, begitu juga pengarang terkenal Azmah Nordin apabila memberikan perbandingan dengan Jasni Matlani. Kedua-duanya adalah penerima SEA Write Award dan amat dikenali di Asia Tenggara. 

Kemampuan mengolah kata-kata untuk dirangkai menjadi kalimat tidak bisa dimiliki oleh siapa pun dalam waktu sekejap. Melainkan, memerlukan latihan yang panjang dengan cara terus menulis dengan jadual tertentu. Bahan yang ditulis boleh apa saja, termasuk catatan harian. Kerana menulis merupakan ‘pengembaraan’ yang tidak terbatas dan itu jelas menyenangkan. Agar bentuk tulisan terus terwujud, hindari membaca tulisan yang sedang dikerjakan. Sebab, hal ini akan menimbulkan keragu-raguan kerana merasa tidak sempurna. Sehingga tulisan akan diulang-ulang dan akhirnya tidak mejadi. Maka, sebaiknya tulisan dibaca hanya bila telah selesai ditulis (kecuali menulis novel, perlu dibaca bab demi bab). 

Selain itu juga diperlukan memampuan menyunting tulisan sendiri. Penyuntingan ini berguna untuk menyesuaikan panjang tulisan dengan ruang yang akan dipergunakan untuk menyiarkan tulisan tersebut. Penyuntingan juga membantu dalam penyempurnaan kalimat, menciptakan peluang untuk mengkaji isi tulisan, gaya bahasa dan pemilihan kata-kata di samping itu peluang menciptakan daya tarik seoptimum mungkin untuk pembaca. Akhirnya, akan menonjolkan ciri khas gaya tulisan dan meletakkan tulisan yang ditulis benar-benar matang. 

PUSTAKA IQBAL NAZIM