Khamis, Disember 22, 2022

HASYUDA ABADI (2022)


RINGKASAN DATA-DATA HASYUDA ABADI

(Dikemaskini sehingga 6/8/2024).
1. Deklamasi Puisi pertama kali pada 1969 di Panggung Wayang Lumadan Estet, Beaufort. Berusia 9 tahun dalam Darjah 3.
2 Karya pertama tersiar pada 13.12.1980 (puisi tersiar di Sabah Times). Judul: Mengapa o Mengapa.
3. Bil. buku sendiri - 13 (puisi 11, pantun 1, cerpen 1)
4. Bil. puisi dalam 11 buah buku kumpulan puisi persendirian - 797.
5. Bil. buku puisi bersama - 75 (jumlah puisi - 150)
6. Bil. karya tersiar di media massa sehingga 1/10/2023 - 514 (sedang dikemaskini)
7. Bil. buku cerpen bersama - 2
8. Bil. buku drama bersama - 1
9. Bil. buku esei bersama - 4
10. Bil. menyelenggara buku - 5
11. Bil. karya diterjemah bahasa asing - 3
12. Terima HSPM - 3 x
13. Terima HSS - 14 x
14. Terima Anugerah Tokoh Penyair Islam ke-12 (2008)
15. Terima Hadiah Penulis Prolifik melalui Hadiah Tinta Sastera pada 1999 dan 2004.
16. Terima Anugerah Veteran Seni Dasar Warga Emas Nasional (Dwen) 2021 Kategori Penulis.
17. Terima Anugerah ASIS 2022 Kategori Tokoh Seni Sastera Islam Sabah.
18. Terima Anugerah Sastera Negeri Sabah 3 (2022).
19. Terima Anugerah Tokoh Mahrajan Persuratan Islam Nusantara 2024.
20. Ikut penataran sastera utama - Program Penulis Anak Angkat DBP Sabah (1987), Program Penulisan Mastera (1997)
21. Terlibat sebagai pembimbing bengkel penulisan
22. Terlibat sebagai pemakalah
23. Terlibat sebagai penceramah
24. Terlibat menulis teks puisi yang dibacakan pendeklamasi pilihan sempena Hari Kemerdekaan Peringkat Negeri Sabah dan pada Hari Pahlawan peringkat Negeri Sabah.
25. Terlibat mengurus persatuan (Kumpulan Anak Seni pada 1979-1990 - Setiausaha Kehormat - 5 tahun; IPS (1990-kini) - Ketua Satu, 20 tahun). Kini Pengerusi Kelab Penggiat Komuniti Buku Negeri Sabah (Kebuku), Timbalan Pengerusi Persatuan Baitul Muqaddam (PBM) dan merupakan Ketua Majlis Penasihat IPS. Setiausaha Masjid Al-Mujahidin Kg Gudon Kota Kinabalu. Menjadi ahli sepanjang hayat PENA (2013) dan BAHASA (2018) .
26. Terlibat menyelenggara buku puisi.
27. Terlibat menjadi penilai karya.
28. Terlibat sebagai Ketua Fasilitator dan Fasilitator PPSB di PLKN.
29. Terlibat sebagai panel hakim sayembara deklamasi puisi pelbagai peringkat, panel hakim sayembara menulis puisi Islam Asean.
30. Guru-guru utama sastera:
1. Datuk (Dr) Hajah Zaiton Haji Ajamain.
2. Allahyarham Dato Dr Ahmad Khamal Abdullah (Kemala)
3. Allahyarham Dr Sapardi Joko Damono, Dr. Abd Hadi WM dan Taufik Ismail.
31. Guru Deklamasi Puisi: Hj Marzuki Ali.
32. Guru Gerak Tari: Allahyarham Datuk Zulkifli Zain
33. Nama Isteri: Yau Tham Ying @ Yazidah Abdullah (Meninggal: 2010), Hajah Sahara binti Jais
34. Nama Anak-anak: Syahzierah, Syahfierah, Syahierah Insyirah dan Sumayyah Zhufairah
35. Nama Adik-adik: Hassimah, Hajah Hamidah, Rosly, Melati dan Melor
36. Rakan seperguruan puisi: Sdr Soibil Madun.
37. Sahabat Karib: Abd Naddin Haji Shaiddin, Datuk Jasni Matlani, Mohd Jasni Yakub dan Ony Latifah Osman
38. Rakan persekolahan: Monsu Gudon, Subarjo Durasit, Dtk Surinam Sadikun, Ramlan Ag Adi, Basir Sukir, Yakub Ag Jaya, Mainah Karmani (Almrh), Jaini Surat, Grey Sampungol, Asiah Abu dan Jamali Mardi.

*HSPM - Hadiah Sastera Perdana Malaysia
*HSS - Hadiah Sastera Sabah
Nota: Jumlah besar puisi: 1,458 (termasuk dua buah buku yang baru disiapkan).


Disediakan oleh
Jabatan Dokumentasi RupHA


Rabu, Disember 21, 2022

Pemimpin yang mendidik


KEUNGGULAN seorang pemimpin sebenarnya bukan terletak pada kemampuannya berpidato atau menabur janji dan wang kepada rakyat, tetapi terletak pada kemampuannya membina dan mendidik umat. Kepimpinan sedemikian disebut sebagai pemimpin-pendidik atau disebut juga sebagai ‘transforming leader’ iaitu pemimpin yang mampu merubah umatnya menjadi lebih baik dan lebih unggul.

Jestru keinginan kita menerima peri pentingnya ‘transforming leader’, harus menjadikannya sebagai kriteria utama dalam proses pembentukan kepimpinan ummah. Dan, sehala dengan tanggungjawab yang besar ini oleh seorang pemimpin ialah amanah memegang tanggungjawab itu.

Dengan tegas dinyatakan bahawa tugas kepimpinan merupakan suatu amanah berat yang membawa risiko tertentu. Sebab itulah, ia harus dipercayakan kepada mereka yang benar-benar mampu. Sikap meremehkan kepimpinan sebagai suatu yang mudah, senang dan boleh disandang oleh sesiapa sahaja membayangkan kekeliruan dan ketidakfahaman yang sangat mendasar tentang erti dan fungsi kepimpinan. Fenomena ini berleluasa hari ini dengan semakin ramai berlumba-lumba mendapatkan gelaran pemimpin walaupun terpaksa menabur wang ringgit, masa dan tenaga yang banyak.

Menjelang kewafatannya, Sayyidina Umar ibn al-Khattab telah menyenaraikan sejumlah nama calon penggantinya. Ketika nama anaknya sendiri (iaitu Abdullah ibn Umar) dimajukan orang, beliau dengan spontan menolaknya seraya berkata: cukuplah seorang sahaja dari keluarga Umar yang akan menjadi korban api neraka. Demikian contoh orang yang faham dan menginsafi beratnya amanah kepimpinan dan besarnya risiko ukhrawi nanti jika tanggungjawabnya tidak dilaksanakan dengan sempurna.

Umar ibn Abdul Aziz, khalifah yang terkenal dengan keadilannya itu dikatakan pernah terpegun semalaman ketika menatap sebaris ayat tentang pertanggungjawaban para penguasa zalim di hari Mahsyar nanti (as-Saffat:22). Ia benar-benar ketakutan, apakah dirinya termasuk dalam kelompok penguasa  zalim yang disebut dalam ayat tersebut. Begitulah orang yang tahu beratnya tanggungjawab menjadi pemimpin hinggakan orang yang sudah terkenal adil di mata manusia, masih takut menghadapi penghakiman Tuhan.

Ketidakfahaman terhadap erti dan fungsi kepimpinan adalah suatu bahaya. Ia boleh mengakibatkan penyalahgunaan kuasa kepimpinan itu sendiri. Gejala penyalahgunaan kuasa atau ‘abuse of power’ terjelma dalam pelbagai bentuk seperti penggunaan jentera kerajaan untuk kepentingan diri, menggunakan wang rakyat untuk kegunaan peribadi dan sebagainya.

Kuasa bukan suatu hadiah, tetapi amanah. Al-Qur'an menggambarkan perilaku orang-orang yang diberi kuasa dan tahu makna fungsi kekuasaan yang diamanahkan kepadanya itu melalui ayat 41 Surah al-Hajj, yang bermaksud: Dan orang-orang yang Kami perteguhkan kedudukan mereka di bumi, mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyeru kepada kebaikan dan mencegah kejahatan. Demikianlah kesedaran tentang erti tanggungjawab yang menjadikan seseorang sentiasa mengabdi kepada Tuhan, menyucikan diri dan hartanya dengan menyantuni golongan miskin, berbakti kepada manusia dengan membimbing mereka kepada kebaikan dan menyelamatkan mereka daripada kejahilan.

Peranan pemimpin bukan sekadar menyetujui apa yang diperakukan oleh orang-orang bawahannya. Yang namanya pemimpin ialah one who guides, directs, conducts…’ iaitu seorang yang mampu memberikan panduan, pengarahan dan bimbingan. Peranan pemimpin seperti yang disebut oleh Peter F.Ducker ialah …sets the goals, set the priorities and sets and maintains standards.’ (menetapkan matlamat, menyusun urutan keutamaan serta menentukan piawaian yang baku dan mempertahankannya). Ini bermakna pemimpinlah yang harus memutuskan semuanya itu, bukan pegawai-pegawai bawahannya.

Sebagai pemandu umat, pemimpin harus tahu ke mana umat hendak dibawa. Dalam kaitan ini, al-Qur'an mengingatkan: Ikutilah orang-orang yang tidak meminta upah dan mereka yang terbimbing dengan hidayah.(Surah Yasin: 21). Ayat tersebut mengisyaratkan dua kriteria penting kepimpinan iaitu seorang yang menghayati petunjuk atau hidayat Tuhan dan tidak meminta rakyat membalas budi dan baktinya.

Imam al-Ghazali dalam bukunya, al-Mustazhiriy memberikan empat syarat iaitu kuat dan berwibawa (an-najdah), bijaksana dan mempunyai kekuatan daya fikir sehingga memungkinkannya menyelesaikan pelbagai masalah (al-kifayah), bersih dan berintegriti moral (al-wara’) dan berilmu (al-ilm). Keharusan memenuhi keempat-empat syarat tersebut membayangkan betapa beratnya tanggungjawab seseorang pemimpin. 

P
embakuan syarat-syarat kelayakan tersebut juga bertujuan untuk mempertahankan kualiti kepimpinan umat. Keunggulan sesuatu bangsa banyak ditentukan oleh kualiti kepimpinan. Kerana itulah setiap kali Tuhan mahu membangun sesuatu umat, yang mula-mula dilakukan ialah mengutus pemimpin unggul yang berupa nabi bersama kitab petunjuk Ilahi. Kombinasi kepimpinan unggul dan petunjuk Ilahi itulah yang membawa keunggulan umat dan tamadunnya.

Memang tiada siapa pun yang mampu menjadi pemimpin seunggul nabi. Yang penting ialah usaha meneladaninya. Pemaparan kisah dan sejarah para nabi dalam al-Qur'an bukan untuk sekadar menglipur lara, tetapi untuk memberikan set nilai kepimpinan yang relevan dalam pelbagai konteks zaman dan lingkungan. Umumnya pemaparan kisah para nabi itu menekankan ciri kualiti khusus kepimpinan yang sesuai dengan keperluan zaman dan realiti masyarakatnya.

Nabi Shuaib a.s. misalnya, selain dari membawa prinsip tauhid, ia juga ditampilkan dengan misi khusus menegakkan etika dan nilai-nilai murni dalam bidang perniagaan dan perdagangan (Surah al-A’raf: 85). Nabi Daud a.s. ditampilkan dengan ciri kekuatan teknologi pembuatan baju besi dan Nabi Sulaiman a.s. pula ditampilkan dengan ciri kekuatan teknologi pengendalian angin (Surah al-Anbiya’: 80-81). Sementara itu kepimpinan Nabi Musa a.s. menonjolkan ciri kuat dan beramanah (Surah al-Qasas: 26), manakala Nabi Yusuf a.s. yang ditampilkan untuk menangani masalah ekonomi negara menonjolkan kepimpinan yang bercirikan daya kawal dan kekuatan ilmu (Surah Yusuf: 55).

Dalam konteks umat Islam Malaysia masa kini, kita sedang berhadapan dengan sejumlah realiti baru yang memerlukan penampilan pimpinan yang memiliki sejumlah kualiti tertentu. Kita sedang menghadapi cabaran menjayakan kebangkitan Islam, kebangkitan rantau Asia Pasifik, era perindustrian, globalisasi, ledakan informasi dunia tanpa sempadan di samping cabaran dari dalam negara sendiri dari sudut politik dan ekonomi. Semuanya itu harus digarap sekali gus. Kemampuan kita menghadapi cabaran-cabaran masa kini dengan segala perubahan bawaannya yang serba pesat, dahsyat dan penuh kejutan itu banyak bergantung kepada kemampuan kita menampilkan pimpinan yang benar-benar berkualiti, dinamik, berilmu, berwawasan dan berintegriti moral, pimpinan yang mampu melaksanakan tugas besar melahir dan mencipta tenaga, daya dan wawasan manusia.

Dalam era perubahan seperti sekarang ini pimpinan umat harus menyedari apa yang disebut sebagai perubahan-perubahan di sekitar tugas dan peranan pemimpin politik. Untuk itu mereka harus cukup mampu memperolehi maklumat tentang segala perubahan yang berlaku. Sesungguhnya dalam suasana persaingan yang sengit sekarang ini, keunggulan akan hanya dicapai oleh pihak yang paling awal tahu dan paling cepat bertindak.

Dengan kata lain, mereka harus mempunyai kekuatan intelektual dan ketajaman daya analisis. Dengan demikian mereka akan mampu membina wawasan dan mampu menggariskan matlamat yang jelas. Pemimpin yang tidak mempunyai kemampuan berfikir, yang tidak punya budaya membaca dan tidak mampu mengikuti dunia perbukuan tidak akan mampu mengangkat martabat umat di zaman ilmu, zaman yang segala-galanya harus berasaskan ilmu. Yang lebih asas dari semua itu ialah kesedaran tentang erti kepimpinan sebagai taklif (amanah dan tanggungjawab), bukannya tasyrif (kemegahan dan kebesaran).

Sesuai dengan hakikat bahawa kepimpinan adalah keteladanan, pemimpin tidak cuma harus mampu menetapkan tahap yang harus dicapai, tetapi lebih daripada itu, ia sendiri harus mampu tampil sebagai contoh penghayatan dan pencapaian tahap berkenaan. Seperti pernah dijelaskan, dalam tradisi kepimpinan Islam, pemimpin disebut sebagai imam yang membawa maksud ‘seorang yang berada di hadapan dan diikuti oleh orang ramai’.

Selasa, Disember 20, 2022

Mengolah kepekaan berpuisi

MENELUSURI proses kreatif penulisan puisi sama asyiknya dengan menulis puisi itu sendiri. Setiap penyair sudah pasti memiliki cara pandang yang berbeza tetapi secara esensial akan mengarah pada titik yang sama, yakni puisi sebagai medan ekspresi dari bayang-bayang pengalaman. Perlu diingat bahwa puisi itu mudah dipelajari tetapi isi dan mutu puisi sangat bergantung kepada intensiti penghayatan si penyair terhadap berbagai pengalaman hidup yang menarik perhatiannya. Termasuk juga dalam hal ini adalah penguasaan akan kata dan bahasa.

Meskipun penulisan puisi boleh dipelajari tetapi kenyataannya tidak mudah. Salah satu alasannya adalah bahawa seorang penyair itu harus peka terhadap keadaan jiwanya, perasaannya, dan juga terhadap seluruh pengalaman hidupnya yang bersifat fizik ataupun metafizik. Secara fizik bererti sang penyair mengalami atau melihat sendiri kejadiannya. Sedangkan secara metafizik adalah pengalaman nonragawi yang hanya berhubungan dengan perasaan (tidak dengan tubuhnya).

Kepekaan itu penting bagi seorang penyair. Sebab itulah mengasah kepekaan perlu dilakukan untuk memperlancar daya kreatif seorang penyair dalam menulis puisi-puisinya. Inilah yang nantinya akan menjadi bank naskah pengalaman seorang penyair. Dari sini pula dapat disimpulkan bahawa menulis puisi itu tidak akan lahir dari ‘ruang batin yang kosong’. Lalu bagaimana dengan imaginasi?

Imaginasi memberi gambaran yang menyenangkan ke dalam fikiran dengan menjadikan segala sesuatu lebih sempurna daripada apa yang diketahui sebelum ini. Imaginasi menghalang kita untuk berpuas hati dengan keadaan sekarang mahupun keberhasilan masa lalu, dan terus mendorong kita untuk mengejar kesenangan yang belum pernah dicuba untuk atau keutamaan yang ideal.

Kunci menuju imaginasi kreatif ialah asosiasi. Asosiasi terbentuk oleh tiga hukum iaitu: Kedekatan - kasut bayi mengingatkan kepada si bayi; Kemiripan - bila melihat gambar singa teringat gambar kucing; Kontras - seorang kerdil akan mengingatkan kepada raksasa.

Tindakan kita dalam hidup merupakan hasil asosiasi dengan keyakinan, idea dan kepercayaan yang sudah ada. Asosiasi juga bekerja melalui suara. Contohnya, saya sering mendapati bahawa waktu yang paling kreatif adalah ketika saya mendengar orang berbicara.

Menurut ‘Kamus Kata-kata Serapan Asing dalam Bahasa Indonesia’ karangan J.S. Badudu, pula  imaginasi adalah khayalan, dan daya fikir untuk menciptakan sesuatu dalam fikiran berdasarkan kenyataan atau pengalaman hidup.

Dalam menulis puisi, imaginasi itu lebih berdasar kepada pengertian kedua kerana pengertian pertama sudah terangkum di sana. Agar imaginasi kita kena atau tepat pada sasaran maka kita pun harus mampu menguasai kata-kata dan bahasa dengan baik. Kata-kata dan bahasa adalah alat untuk mengomunikasikan bayang-bayang pengalaman yang hendak diekspresikan di atas kertas.

Kalau diksi sudah dikuasai tentu pada saatnya kita akan berhadapan dengan rima dan ritma. Fungsi keduanya ini sebagai penegasan dari apa yang ingin disampaikan oleh sang penyair. Permainan unsur bunyi dalam struktur puisi akan membangun makna puisi yang bersangkutan. Jelas sudah bahawa puisi tidak hanya dibangunkan oleh sembarang rangkaian kosa kata dan gramatikal yang melahirkan pesan, tetapi juga dibangun oleh unsur-unsur estetik bunyi daripada rangkaian vokal dan konsonan yang berlagu dan berirama. 

berjalan di belakang jenazah angin pun reda
jam mengerdip
tak terduga betapa lekas
siang menepi, melapangkan jalan dunia
di samping, pohon demi pohon menundukkan kepala
di atas: matahari kita, matahari itu juga
jam mengambang di antaranya
tak terduga begitu kosong waktu menghisapnya 

Puisi di atas adalah milik Sapardi Djoko Damono yang diberi judul ‘Berjalan di Belakang Jenazah’ (lihat buku ‘Dukamu Abadi’, Bentang, 2002: 6). Sumber Sapardi dalam menulis puisinya itu jelas bermuara pada pengalamannya ketika menghantar jenazah seseorang untuk dikuburkan. Beliau berusaha menghadirkan kembali apa yang dialaminya itu dengan pilihan kata-kata yang begitu personal sifatnya.

Beliau telah mampu menemukan wilayah pengucapannya yang khas, yang jelas berbeza dengan para penyair lainnya meski dengan pengalaman menghantar jenazah yang kurang lebih sama. Namun, beliau telah berhasil merekonstruksi kembali pengalamannya itu dalam bentuk karya puisi yang terasa segar. Kesegaran semacam ini hanya akan lahir kerana penguasaan kata-kata dan bahasa dengan baik.

Mengukuh kepunyaan dalam konteks mendalami bagaimana pencarian kata dan bahasa dalam penciptaan karya kreatif khususnya puisi perlu melalui fasa-fasa tertentu. Masa lalu sering menjadi harga yang berwibawa dan membaca segala peristiwa dengan tekun.

Mohammad Diponegoro pernah mengatakan, “satu-satunya nasihat bagi pengarang muda ialah sesuatu yang mungkin sangat baru bagi sebahagian mereka, iaitu membaca. Jika anda senang menulis, kenapa anda meremehkan apa yang sudah ditulis?” Ya, kenapa tidak? Tidak sedikit penulis terkenal yang berawal dari kesenangannya dalam hal membaca.

Bacalah buku apa saja untuk menangkap gaya setiap penulis. Membaca juga membuat kita tahu apa yang membuat sebuah tulisan itu bagus serta memperluas kosa kata. Tapi begitu tiba waktunya menulis, kita harus mulai dengan gaya kita sendiri. Mulailah menulis apa saja yang anda tahu. Tulislah apa yang anda alami dan apa yang anda rasakan. Itulah yang kulakukan. (J.K. Rowling)

Membaca bukanlah semata yang tersurat, tetapi juga yang tersirat. Bacalah alam. Bacalah peristiwa. Bacalah orang-orang yang ada di sekitar kita. Bacalah segala hal yang membuat kemanusiaan kita menjadi penting bagi orang lain, yang apabila kita tidak ada membuat orang lain merasa kehilangan. Membaca … akan membuat kita lebih bernilai. Lebih-lebih lagi jika kita membaca sendiri tulisan yang sudah kita buat, hingga mengetahui berbagai kesalahan sebelum orang lain mengetahuinya. “Perbaiki tulisan anda dengan mencari kata, membaca, dan menulis,” kata Gary Provost.

Imam Syafi’i juga mengatakan, “Goresan penaku di tengah lembaran kertas, terasa lebih indah ketimbang khayalan. Aku terjaga setiap malam untuk belajar, pada saat orang-orang lelap tertidur.” 

Isnin, Disember 19, 2022

MEMBUKA KAMUS INSANIAH


Kata-kata, kembara dan meneroka:
dibina frasa demi frasa berbaur
bersama emosi:
ada dunianya,
ada tamannya
ada gelanggangnya
ada kembara
penerokaan tak habis.
Tak ditemukan akhir
tak berakhir oleh tanda apa pun
tak tercari tetapi dicari mata pisau kata
tak luka hanya bisa dijahit sangka.
Seperti mendaki ke puncak
mengejar puncak benar
tetap jua belukar persoalan yang tebal
mekar mawar di tamannya - di meja baca
entah mampukah menyulam bahasa indah?
Masih mahukah membuka lembaran
kamus insaniah.
Membiasakan berbasa basi
berlapis maksud, bertradisi memandang cinta
sayang itu jarang membunuh dengan berang,
ukhuwwah itu santun diasuh adabiyyah
maha guru pesuruh Pencipta;
siapalah kita yang mampu mengutip bicara
dari peristiwa-peristiwa masa sudah
mengulangi tabii manusiawi
menuai hasil yang sama
dalam beza niat dan mahu
dalam beza mahu dan nahu.
Akademi RupHA
KOTA KINABALU
2022