Sabtu, Mei 09, 2009

Selamat Hari Ibu



Dengarkanlah lagu, lagu ku ini
Ikhlas dari hati hanya untuk mu
Aku lah anak mu, anak mu yang selalu
Memelukmu menciummu

Memang banyak dosa yang telah ku lakukan
Menyakiti dikau ku
mohon maafkan

Selamat hari ibu, ku ucap k
epada mu
Walau ku jauh disiniku harap kau terus
Menanti kepulangan ku tuk menemani
Mu hingga ke akhir nanti, aku janji

Kau tak tahu ku sentiasa bersyukur
Punyai par
i-pari iaitu kamu
Ku pastikan agar kau sentiasa bahagia
Inginku nyatakan kau milik syurga

Memang banyak dosa yang telah ku lakukan
Menyakiti dikau ku mohon maafkan

Selamat hari ibu, ku ucap kepada mu
Walau ku jauh disiniku harap kau terus
Menanti kepulangan ku tuk menemani
Mu hingga ke akh
ir nanti, aku janji

(Lirik 'Selamat Hari Ibu' oleh HUJAN)
buat Mamaku
HAJAH SUBIAH BINTI SIDEK

Semoga mama sehat dan dipanjang usia. Jasa dan bakti mama tidak dapat dibalas kerana sampai bila pun tidak ada apa yang mampu membandingkan jerih perih mengandungkan, melahirkan, menjaga, mengasuh, membesarkan... Mamalah emak, mamalah guru, mamalah kawan, mamalah rumah syurga. Meskipun anakmu ini bukan yang terbaik, tidak pernah ada hari melupakan mama ketika sudah berjauhan. Sesungguhnya erat kasih sayang tiada garis dan sempadan.

Isteriku - Yazidah Yau Abdullah - meskipun kesihatanmu telah mengisi hampir seperempat bahagian usiamu dan kehidupan kita bersama anak-anak, jadam kehidupan ini sentiasa mengingatkan kita tentang erti kasih sayang dan cabaran hidup.

Adik-adiku - Hassimah, Hamidah, Melati dan Melor (yang berada jauh di Kelantan), moga menjadi ibu yang hebat sebagaimana ibu kita yang tidak pernah mengeluh untuk bersama walaupun di mana kita berada. Sesudah mengandungkan, melahirkan, menjaga dan mengasuh ibu juga sentiasa perhatian dengan cucu-cucu dan cicitnya.


Guru-guruku, Sahabat-sahabat dan teman-teman taulanku, ibu-ibu yang jauh dan dekat - yang ramai di mana-mana juga anda berada. SELAMAT MENYAMBUT HARI IBU. Sesungguhnya peranan anda memang hebat.


~ Hasyuda Abadi ~

Jumaat, Mei 08, 2009

Srikandi Cintaku

Lirik ini menghibakan ketika pagi hari menikmatinya... ada sesuatu yang bernafas di kalbu...

Dingin malam tirai kenanganku
Menyerlahkan sekurun ingatan
Terciptalah rimba kehidupan
Percintaan dalam perjuangan

Kesetiaan sebagai bekalan
Bisikan penuh pengharapan
Tiada garis dapat memisahkan
Segalanya kudratMu Tuhan

Alam bagai mengerti
Segala yang terjadi
Embun menitis panas simpati
Pertemuan tiada awal akhir

Perutusan berdarah ku terima
Gugur kuntum di tengah halaman
Medan ini kurasakan sepi
Terpaku pilu

Ku semaikan pepohon kemboja
Yang bunganya adalah hati ku
Semadilah dalam kedamaian
Semangatku tetap bersamamu

Kan kuusung oh! jenazah cinta
Semadikan nisan kasih suci
Semangatmu tetap bersamaku
Selama pasti

Debu malam meragut kenangan
Menyedarkan dari lamunanku
Percintaan dalam perjuangan
Kau abadi Srikandi Cintaku


~ Hasyuda Abadi ~

Rabu, Mei 06, 2009

Angan yang telah pulang

- Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.(Surah Adh-Dhuhaa ayat 11)

tak ada yang kudamba sebagai hamba
hanya nikmat syukur
betapa saat kutersungkur
tak ada kata kudengar hanya sendu kalbu
membawa kembali jalan azali
tak ada bisu yang bersabda
hanya suara dari kejauhan maha hampir
menganugerahi malam demi malam
mengungkap harap
tak ada lagi riuh bisik yang mendekam sunyi
hanya sebuah masasudah
mengalir di sungai muhasabah
tak ada perjalanan angan yang telah pulang
kembali meramahi degup nafas
tak ada, hanya kuingat
ujana cinta dalam ujanaNya
tak berani berlalu
di pintu diri

~ Hasyuda Abadi ~

Isnin, Mei 04, 2009

Ariffin dan Tiga Alur Sungai

APABILA Datuk Haji Mohd.Arifin Mohd.Arif, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Membakut bercakap mengenai tiga alur sungai dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah yang diadakan April lalu, hari sudah lewat petang sehinggakan Speaker terpaksa meminta beliau memendekkan ucapannya.

Ramai yang kecewa kerana tidak dapat mendengar huraian Arifin mengenai sungai. Jika dalam sidang sebelum ini, beliau berbicara mengenai tiga jenis bunga, kali ini perbahasannya mengenai tiga alur sungai iaitu Sungai Alam, Sungai Perubahan dan Sungai Kalbu, tidak kalah menarik.

Sungai sesungguhnya bahagian daripada kehidupan manusia. Sungai penting sebagai nadi kehidupan insan dengan seluruh khazanahnya yang menjadi sumber kepada kehidupan.

Satu ketika dahulu, sungai penting sebagai alat perhubungan dan sumber mata pencarian. Aktiviti manusia banyak dihubungkan dengan sungai malah sebahagian kita ada yang lahir , membesar dan dewasa dalam lingkungan sungai.

"Tidak hairanlah apabila sungai sering disebut sebagai hasil seni dan sastera, dalam kerja dan karya, dalam bahasa dan peribahasa, dalam kata dan seni kata", kata Arifin. Malah sebuah kata-kata terkenal dari Babylon "Lontarkan saja dia ke sungai Eufrat, dia akan timbul dengan butiran mutiara' dapat diertikan orang terbaik, kreatif dan inovatif. Sejarah menampilkan betapa peradaban demi perdaban dunia yang terbina dengan menyaksikan pusat tamadun berkenaan bergerak di sekitar sungai.

Ada sebuah pepatah Cina yang menukilkan moral cerita mengenai sungai.Kisah negara Mu dan Yue yang sering bertelagah dan berperang.Satu hari ada rakyat yang menjadi penyokong dua negara itu menumpang dalam sebuah perahu penambang merentasi sungai. Sungai itu, tiba-tiba deras dan membahayakan sehingga dalam keadaan yang genting itu, kedua-dua golongan yang bermusuhan yang berada daalm perahu itu tiba-tiba melupakan semua sengketa, lalu bergotong royong memastikan perahu mereka selamat. Tong Zhou Gong Qi yang bermakna "ketika berdepan dengan masalah, semua bersatu bergotong-royong" .

Di Nusantara ini, kata Arifin melanjutkan, ada kata-kata mengenai kata sungai yang mengingatkan kita "Laut tidak membuang sungai, rimba tidak membuang padang". Unsur-unsur sungai juga banyak terselit dalam bidalan: sambil menyelam minum air, air yang tenang jangan disangka tiada buaya, berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian dan banyak lagi.

Ada tempat tersohor, dikenali kerana sungainya. Sebutlah Mesir, kita akan lupa dengan Sungai Nil, Sebutlah Itlai, kita akan mengenang Venicenya. Malah Latiff Mohidin pernah menulis saja mengenai sungai-Sungai Mekong. Bahkan ada lagu, Sayang Sarawak sungainya sempit....

Pesisir pantai dan sungai kita kebanyakannya indah. Oleh sebab itu, Arifin mencadangkan agar satu hari nanti akan wujud teksi atau bas laut atau sungai di sekitar pesisir kita yang indah di Kota Kinabalu, khususnya bagi pelancong dan masyarakat yang tinggal di persekitaran sebagai alternatif pengangkutan yang sekurang-kurangnya membawa mereka lari dari sesaknya jalan raya. Amir Syeikh Kaldum di Dubai mempromosi pelayaran malam di pantai bandarnya, juga pelayaran malam di pesisir Sungai Nil, pasti menghadiahkan pengalaman yang menarik kepada pelancong.

Satu yang paling istimewa, sungai dikaitkan Allah S.W.T dengan gambaran indah di dalam syurga "tajri mintah tihal anhar, mengalir di bawahnya sungai-sungai" . Arifin yang juga lulusan pengajian bahasa Arab dari Universiti Al-Azhar Mesir menyatakan tentulah sungai yang dimaktubkan dalam Kitabullah itu, sungai yang indah, jernih, bersih dan deru airnya menenangkan.

"Bukannya sungai yang tercemar oleh sesetengah masyarakat, yang dijadikan sebagai tempat membuang sampah", katanya.

Sungai sesungguhnya sumber kehidupan menerusi aktiviti mencari rezeki yang bergerak di sekitarnya. Sungai juga boleh menjadi pusat pelancongan dengan memanfaatkan amalan dan budaya hidup masyarakat di sekitarnya sebagai satu daya tarikan.

"Sangat baik kiranya kerajaan mewujudkan sisten anak angkat bagi sungai-sungai di negeri ini sambil menghidupkan kembali gerakan cintailah sungai kita. Gerakan ini perlu bermula dari sekolah, organisasi, JKKK malah perlu penglibatan GLC sebagai sumbangan mereka terhadap usaha melestarikan alam sekitar.

Arifin juga melahirkan keyakinan atas inisiatif kerajaan dalam memperkenalkan sistem tagal di beberapa sungai dan kini diperkenalkan pula sistem tagal di kawasan laut yang dimulakan di Kuala Penyu dan Binsuluk yang boleh menjadi antara langkah memulihara sungai sajma ada dari hasil ikannya mahupun kebersihan dan keindahannya.

Disamping itu, sistem tagal ini menjadi wadah klasik tetapi berkesan dalam menyemai benih kerjasama, muafakat dan hormat menghormati serta mematuhi peraturan yang diwujudkan bersama demi keharmonian dan kesejahteraan masyarakat.

Terlepas dari persoalan peringatan Tuhan terhadap insan dan kita bermuhasabah mengambil hikmahnya, terlepas daripada persoalan kerosakan di muka bumi berpunca dari tangan-tangan manusia, kata Arifin, kita tidaklah wajar untuk terus pasrah dengan keadaan sesetengah sungai yang kadang-kadang menjadi kendala kepada aktiviti masyarakat. seperti banjir yang kekerapannya dan tinggi parasnya di luar daripada kebiasaan.

Beliau memohon agar Kerajaan membuat kajian berhubung dengan langkah mengatasi banjir ini termasuk kajian kemungkinan membesarkan, melebarkan, meluruskan, mendalamkan atau membersihkan atau apa-apa saja yang difikirkan sesuai untuk mengurangkan masalah yang dihadapi rakyat akibat kekerapan banjir.

Sekali air bah, sekali pantai berubah.Inilah fitrah alam kata Arifin ketika mengulas sungai perubahan yang dikatakan. Apapun, jika kita menginginkan kejayaan kita perlulah berubah. Sungai perubahan itu deras alirannya. Tiada siapa yang berdaya memampangnya.

"Jika kau hadang air yang deras, ia akan menalir juga dari celah-celah hadangan itu.Penghadang perubahan itu akan runtuh," . Demikianlah kata Arifin lagi jika kita amati inti penegasan Perdana Menteri, Datuk Deri Najib Tun Razak, kalau kita tak berubah, kita akan rebah.

Memang sesungguhnya kita perlu berani untuk berubah/jika tidak kitakan hilang arah/beranilah berubah/jika tidak kita hilang maruah/jika tidak musuhkan sedia memamah.

Ubah haloba kepada qanaah/ubah amarah kepada tabah/ ubah lesu kepada gagah/ ubah alpa kepada muhasabah/ ubah lupa kepada fikrah/ubah diam kepada langkah/ubah dendam kepada mahabbah/ubah lawan kepada kawan/ubah kufur kepada syukur/ubah nafsu kepada kalbu.

Perubahan boleh dirujuk sebagai taghyir, change atau tajdid, reform atau pembaharuan sebagaimana pembaharuan itu merujuk kepada hijrah. Jika kita mencari model unggul berubah, reformer terbaik itulah Junjungan S.A.W yang menjadi uswatun hasanah yang telah berjaya melakukan reform terhadap nilai pegangan menuju akidah yang benar, menuju akhlak yang benar dan menuju pembaharuan sistem politik dan ekonomi yang benar.

Tiga agen perubahan yang berkesan iailah melalui pembudayaan ilmu, pembinaan modal insan dan kemantapan perpaduan.

Arifin juga menyanjung tinggi usaha merancakkan pembudayaan ilmu menerusi pembinaan perpustakaan termasuk perpustakaan desa dan e-desa. Beliau meminta agar gerakan memperbanyakkan perpustakaan desaa dan e-desa kerana ia merupakan tiga faktor maju yang disebutkan Sasterawan Negara, Datuk A.Samad Said iaitu pertama membaca, kedua membaca,ketiga membaca.

Modal insan menerusi tarbiyah dan latihan kemahiran menjadi faktor kedua perubahan itu.Membina generasi menuntut kepada tarbiyah sebagaimana yang sedang disusun oleh kerajaan bermula dari peringkat tadika sehingga ke menara gading. Pembinaan usahawan juga menuntut kepada latihan dahn kemahiran, yang telah dan sedang disusun oleh pihak kerajaan. Masa krisis ekonomi ini dikatakan masa terbaik untuk kita memfokuskan kepada program latihan.

Bagi memberikan latihan dan pendedahan serta ilmu yang sistematik dan berterusan kepada usahawan bumiputera, beliau mencadangkan kepada Kerajaan agar mewujudkan Institut Latihan Keusahawanan Sabah (ILKS) yang mana nantinya menjadi wadah pembimbing para usahawan dengan ilmu, skel dan kemahiran. Beliau juga menyambut baik usaha Kerajaan mewujudkan Majlis Pembangunan Usahawan Negeri (MPUN) dan Unit Pembangunan Usahawan yang menjadi petunjuk yang jelas keprihatinan Kerajaan dengan membangun, membela, membimbing dan memajukan usahawan.

Beliau juga berkata cadangan Kerajaan mewujudkan Taman Halal Sabah merupakan langkah kerajaan untuk membugarkan gerakan ekonomi kerana industri halal yang mempunyai potensi yang besar sama ada di peringkat BIMP-EAGA hatta ke peringkat antarabangsa.

Faktor ketiga yang menjadi kekuatan dalam memajukan ummah dan negara tentulah perpaduan rakyat di negara ini yang antaranya berusaha diperkasakan lagi menerusi konsep Satu Malaysia; Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. "Siapa yang mencari modal one Malaysia, carilah modal perpaduan itu di Sabah", katanya sambil meminta kerajaan mengembangkan konsep unity in diversity. Kesatuan dalam kepelbagaian yang menjadi salah satu inti dalam halatuju pembangunan dan kemajuan negeri Sabah sebagai pendukung kepada One Malaysia.

Apapun, ketiga-tiga faktor iaitu pembangunan ilmu, modal insan dan perpaduan, hanya akan berkesan apaabila kita dapat bermuhasabah dalam memastikan sungai ketiga iaitu sungai kalbu, sentiasa jernih, bersih dan suci.

Tak mungkin kita berubah dan maju, jika sungai kalbu kita penuh dengan sampah sarap kebencian dan dendam, tak mungkin kita berupaya berubah dan maju, jika sungai kalbu kita bertimbun dengan hanyir bangkai hasad dengki dan permusuhan, tak mungkin dan tak mungkin kita berdaya untuk berubah dan maju jika sungai kalbu kita kabut oleh pencemaran dusta dan dosa, kemunafikan dan kekufuran.

"Kita lemah kerana sungai hati kita dilimpahi banjir prasangka dan kedengkian, kita lemah kerana sungai hati kita tidak diluruskan dengan kebenaran, sungai kalbu kita kurang dilebarkan dengan permuafakatan, sungai nurani kita tidak didalamkan dengan keinsafan dan jarang dibersihkan dengan kesabaran dan kesyukuran.

Kitan kurang sabar dan kurang bersyukur.Yang belum dapat, lupa benar untuk bersabar, yang sudah dapat lupa benar untuk bersyukur.Yang belum beroleh, semua orang diambil oleh, yang sudah beroleh, sampai lupa untuk menoleh.Yang belum ada, bermati-matian supaya ada, bila sudah ada, lakunya mengada-ngada.

Bila yang ada tiba-tiba hilang, dipersoalkan pula kenapa hilang, diada-adakan pula perkara yang sebenarnya tiada.Lalu golongan yang kehilangan yang ada itu berkumpul pula untuk mempersoalkan golongan yang sedia ada.Mereka mencari jalan bagaimana golongan belum ada, bersama-sama mereka, mempersoal golongan yang sedia ada.

Inilah, katanya penyakit yang timbul akibat tercemarnya sungai hati, bagi kita bersama-sama bermuhasabah diri.

Dipetik dari Artikel 'Ariffin dan Tiga Alur Sungai' tulisan Abd Naddin Shaiddin

~ Hasyuda Abadi ~

Ahad, Mei 03, 2009

Selesema babi amaran untuk umat ingkar

Abdurrahman Haqqi

Manusia sering alpa peringatan Allah dalam al-Quran haramkan binatang punca penyakit

APAKAH yang berlaku pada masyarakat antarabangsa hari ini? Baru saja mereka dikejutkan dengan selesema burung dan sebelumnya sindrom pernafasan yang teruk (SARS), kini mereka dikejutkan lagi dengan selesema babi. Belum lagi mereka menyelesaikan masalah pertama, kini sudah menerpa masalah kedua. Mungkinkah muncul masalah lain selepas ini? Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Bagi mereka 'di luar lingkaran,' seperti ruangan Datuk Johan Jaaffar dalam akhbar ini, selesema babi mungkin konspirasi pihak-pihak tertentu penguasa dunia. Ia boleh kita amati menerusi tulisan Dr Keith bertajuk Swine flu outbreak. The truth is ugly pada 27 April lalu. Setakat tarikh itu, 1,614 kes wabak dan 103 kematian walaupun belum ada pengesahan semua kes ini berkaitan selesema babi.

Artikel itu merujuk kes pertama wabak serupa yang berlaku pada 1918 hingga 1922 dan turut disentuh pembabitan sebuah syarikat gergasi farmasi Amerika Syarikat dalam aksi bio-terrorists atau pengganas biologi yang menyebarkan vaksin selesema burung.

Mengenai perkara ini Dr Keith menulis apa yang dikatakan seseorang iaitu "As Mike Adams, The Health Ranger, has commented, if you mail an envelope full of anthrax to your senator, you get arrested as a terrorist. So why is ..... which mailed samples of a far more deadly viral strain to labs around the world - getting away with saying, essentially, oops?" (Seperti dikatakan Mike Adams, anda boleh ditahan sebagai pengganas jika menghantar sampul surat berisi antraks kepada senator (Amerika). Bagaimanakah pula dengan tindakan (syarikat farmaseutikal) yang menghantar virus lebih bahaya kepada makmal di seluruh dunia dan boleh pula dengan berkata....oops?")

Wabak Influenza A menjadi bualan hangat masyarakat antarabangsa hari ini. Kira-kira 100 sekolah di Amerika ditutup sementara berikutan kebimbangan merebaknya virus ini. Switzerland mengesahkan kes pertama selesema babi di negara itu apabila mangsa dimasukkan ke hospital Baden di Aargau, bahagian utara Switzerland.

Menteri Kesihatan Peru, Oscar Ugarte mengesahkan seorang wanita warga Argentina yang menetap di negara itu sebagai kes pertama penghidap selesema babi. Sekarang seluruh pelanggan media masa dunia dipaparkan berita mengenainya dan 'terangkatlah' nama babi yang mengikut Islam binatang najis yang haram dimakan.

Babi disebut lima kali dalam al-Quran al-Karim; empat daripadanya dikaitkan dengan pemakanan manakala satu lagi dikaitkan dengan bangsa Yahudi.

Keempat-empat ayat yang membincangkan masalah memakan babi adalah ayat 173 Surah al-Baqarah; ayat 3 Surah al-Maidah; ayat 145 Surah al-An'am dan ayat 115 Surah al-Nahl.

Satu lagi ayat yang dikaitkan dengan bangsa Yahudi adalah ayat 60 Surah al-Maidah yang bermaksud: "Katakan: Mahukah, aku khabarkan kepada kamu mengenai yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang demikian itu? Mereka ialah orang yang dilaknati oleh Allah dan dimurkai-Nya dan orang yang dijadikan antara mereka sebagai kera dan babi dan penyembah taghut. Mereka inilah yang lebih buruk kedudukannya dan yang lebih sesat daripada jalan yang betul."

Sebelum dan sesudah ayat ini, Allah memberitakan perkhabaran ahli kitab khususnya Yahudi dengan kekufuran mereka terhadap ajaran Allah, pada akhirnya mereka diseksa oleh Allah dengan salah satunya diubah menjadi babi. Jika kita perhatikan ayat yang menjelaskan haram makan babi, maka kita sedari ayat berkenaan tidak hanya ditujukan kepada umat Islam tapi kepada seluruh manusia. Mari kita perhatikan semua ayat berkenaan iaitu:

Pertama: "Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai dan darah dan daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah." (Surah al-Baqarah: 173).

Kedua: "Diharamkan kepada kamu (makan) bangkai (binatang yang tidak disembelih) dan darah (yang keluar mengalir) dan daging babi (termasuk semuanya) dan..." (Surah al-Maidah: 3)

Ketiga: "Katakan (wahai Muhammad): "Aku tidak dapati dalam apa yang sudah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor..." (Surah al-An'am: 145).

Keempat: "Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu makan bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah." (Surah al-Nahl: 115)

Larangan makan daging babi dan apa yang diambil daripadanya adalah untuk seluruh umat manusia. Mengapa demikian?

Ayat Surah al-An'am menjawabnya dengan jelas yakni: "...kerana sesungguhnya ia adalah kotor." Menganggap babi sebagai binatang kotor bukan tanggapan masyarakat Islam berpegang dengan ajaran al-Quran yang menyatakan ia najis, tetapi di Barat fenomena menganggap babi kotor juga wujud. Sebagai contoh dalam masyarakat mereka ada perumpamaan yang menyatakan don't be such a pig atau take your hands off me, you filthy swine.

Makan makanan halal dan baik adalah ajaran utama Islam kerana ia boleh menyelamatkan dan membawa manusia kepada kebahagiaan, selain tidak menjerumuskan mereka ke lembah kesengsaraan.

Dalam hal ini, Baginda Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah baik dan tidak kabulkan (menerima) kecuali yang baik. Allah menyuruh orang mukmin sama seperti Dia lakukan ke atas rasul seperti firman-Nya yang bermaksud: "Wahai rasul, makanlah daripada benda yang baik dan kerjakan amal salih."(Surah al-Mukminun: 52).

Allah juga berfirman maksudnya: "Wahai orang beriman! Makan daripada benda yang baik (yang halal)." (Surah al-Baqarah: 172).

Rasulullah menyebut mengenai seorang yang melakukan perjalanan jauh, rambutnya kusut dan wajahnya kotor dipenuhi debu, menadahkan tangannya ke langit lalu berkata: "Wahai Tuhanku, wahai Tuhanku," sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan dia diberi makan daripada yang haram pula. Jika demikian bagaimana Allah kabulkan doanya? (Hadis riwayat Muslim).

Sebagai benda haram sepatutnya babi dan hasil daripadanya tidak dimakan umat Islam kerana menjejaskan kesahihan ibadat mereka. Hari ini banyak benda khasnya makanan dan ubat yang dicampur enzim babi sehingga kita tidak perasan soal halalnya. Kita mendengar keluhan ramai yang ubat ini ada enzim babi atau ubat itu dibuat daripada babi. Apakah kepentingan melakukan sebegitu sehingga menjejaskan kesucian umat Islam?

Dalam Islam, ini ditegaskan seperti hadis bermaksud: "Tariq Suwaid bertanya kepada Nabi SAW mengenai khamar (arak) dan Baginda melarangnya. Tariq berkata: "Aku hanya menjadikannya campuran untuk ubat." Lalu Nabi SAW berkata lagi: "Itu bukan ubat tetapi penyakit." (Hadis riwayat Ahmad)

Bagi berdepan wabak seperti selesema babi, umat Islam diingatkan terhadap ajaran agama suci mereka antaranya bermaksud: "Larilah daripada penderita juzam (lepra) seperti kamu lari daripada harimau." (Hadis riwayat Bukhari)

"Apabila berlaku dalam satu negeri wabak penyakit dan kamu berada di situ jangan kamu ke luar meninggalkan negeri itu. Jika terjadi ketika kamu di luar negeri itu, jangan kamu memasukinya." (Hadis riwayat Bukhari)

"Mohon kepada Allah keselamatan dan afiat (kesihatan). Sesungguhnya tiada sesuatu pemberian Allah sesudah iman lebih baik daripada kesihatan." (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Ya Allah, hanya rahmat-Mu yang kami harapkan, maka jangan Engkau biarkan diri kami terlepas daripada kasih sayang-Mu sekelip mata pun dan perbaikilah selalu keadaan kami, tiada Tuhan selain Engkau. Amin!

Sumber: Berita Harian Online
di sini

~ Hasyuda Abadi ~