Khamis, Oktober 06, 2022

BERKENALAN DENGAN PENULIS KELAHIRAN IPS: SAHARA JAIS

1. Bagaimanakah timbulnya minat terhadap bidang sastera (penulisan kreatif)? Sejak bila mula serius berkarya?
Sewaktu berada di sekolah menengah guru yang mengajar saya mata pelajaran Bahasa Malaysia telah memberi sedikit sebanyak pendedahan mengenai asas-asas puisi seperti pantun, sajak, gurindam, cerpen dan syair. Saya tertarik dengan keindahan bahasa dan prosa-prosa yang diajar. Bermula dari itu, minat untuk mendalami sastera semakin berkembang ditambah dengan minat suka membaca ruangan-ruangan sastera di dada akhbar tempatan.
Sehabis sekolah menengah, sebagai mengisi masa lapang waktu itu saya sering menghadiri bengkel-bengkel penulisan karya kreatif anjuran Ikatan Penulis Sabah (IPS) dan Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah. Seawal tahun 1990-anan, saya mula serius menghasilkan karya di samping menjadi ahli Persatuan Ikatan Penulis Sabah sekaligus sering mendapat bimbingan menulis karya kreatif daripada rakan-rakan penulis waktu itu. Pada tahun 1994, saya telah mengikuti Minggu Penulis Remaja (MPR) anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah di bawah bimbingan antaranya Prof Rahman Shaari.
2.Untuk apakah saudari berkarya selama ini?
Berkarya merupakan satu ibadah selagi karya kita bersifat ke arah memberi kebaikan kepada masyarakat. Selain itu berkarya juga merupakan terapi kepada jiwa dan kalbu.
3.Siapakah yang menjadi pendorong saudari untuk berkarya selama ini?
Tentu sahaja dia adalah seseorang yang istimewa dalam sejarah kehidupan saya. Dia adalah idola saya dalam bidang penulisan, dia adalah guru saya, dia adalah sahabat saya, dia adalah abang saya, dia adalah kekasih saya dan dia adalah suami yang teramat saya cintai, Hasyuda Abadi.
4.Apakah nasihat saudari kepada para penulis baru?
Berkarya mestilah berpaksikan ilmu dan sentiasa membaca karya-karya penulis mapan sebagai bahan rujukan dalam menghasilkan karya.
5.Apakah falsafah yang dipegang oleh saudari dalam berkarya? Kenapa?
Menulis sebagai suatu ibadah. Karya-karya sastera itu harus hidup kerana mesejnya yang membawa bersamanya pesan. Pesan yang lebih besar adalah untuk ke arah kemurnian fikir dan akhirnya kehidupan.
6.Dalam penulisan, saudari cenderung kepada genre apa? Kenapa?
Puisi. Saya suka kepada ungkapan-ungkapan yang memiliki keindahan tersendiri.
7.Berapa buah karya yang telah dihasilkan setakat ini?
Ratusan buah puisi.
8.Bagaimana saudari dapat bertahan untuk terus berkarya sehingga ke hari ini?
Mudah sahaja. Puisi khususnya, merupakan bahagian daripada kehidupan.
9. Apakah yang cuba ditonjolkan dalam karya-karya saudari?
Saya gemar mengangkat kisah tokoh-tokoh besar Islam, sejarah dan pengajaran daripada perjuangan hidup masing-masing menjadi bait-bait puisi saya.
10. Pada pandangan saudari, bagaimana sesebuah karya itu boleh dikatakan baik?
Sebagai penulis, imejnya yang baik sudah tentu sekali intipati karya dan kemunasabahannya dalam memilih diksi yang sesuai. Dan ini harus diberikan perhatian setiap kali berkarya.
11.Apakah tajuk karya saudari yang pertama kali tersiar di media massa?
Sebuah puisi berjudul ‘Dahulu dan Kini’ yang tersiar dalam majalah Wadah dalam tahun 1992.
12.Apakah saudari berpuas hati dengan apa yang telah dikecapi sekarang?
Pada saya apa yang telah tertulis itulah sebuah kepuasan dan ia akan menyusul selepas ingin menulis lagi.
13. Apakah pandangan saudari terhadap perkembangan sastera di Sabah pada masa kini?
Alhamdulillah. Kesinambungan sastera terus berlaku. Ramai penulis wanita yang siaga menghasilkan novel. Bagaimanapun, saya risau kerana kurangnya penulis wanita yang berwibawa di Sabah dalam genre puisi.
14.Berapa buah buku yang sudah dihasilkan?
20 buah antologi puisi bersama antara judulnya ‘Sumur Mahmudah, Mawaddah dan Anugerah’, ‘Tasbih Rindu’, ‘Tazkirah’, ‘Cahaya’,’Sapaan Bonda’ ,‘Iktikaf’ dan 'Sutera Kunjungan'.
....................................
BIODATA
Dilahirkan pada 6 Disember 1971 di Kampung Tebobon, Menggatal, Kota Kinabalu. Menerima pendidikan di Sekolah Kebangsaan Gudon dan Sekolah Menengah Kebangsaan Menggatal, Kota Kinabalu. Mula menulis puisi berunsur Islam awal tahun 90-an. Beliau pernah memenangi hadiah penghargaan Peraduan Menulis Puisi Berunsur Islam anjuran DBP Cawangan Sabah pada tahun 2011. Sebelum itu beliau juga sering memenangi peraduan menulis puisi berunsur Islam sempena Maulidur Rasul peringkat negeri Sabah. Selain puisi, beliau juga menulis cerpen dan ulasan buku. Pada masa ini, Sahara bertugas di Jabatan Pelajaran Negeri Sabah, berumahtangga dengan penyair Hasyuda Abadi dan telah dikurniakan seorang puteri bernama Syahierah Insyirah.

Tiada ulasan: