Selasa, Jun 10, 2008

Novel The Alchemist

HEBAT: Novel Paulo Coelho,
The Alchemist tarik perhatian
penerbit filem Hollywood.

BLOG Pop Critics memberi khabar gembira kepada peminat pengarang tersohor Brazil, Paulo Coelho, apabila produser dan pengarah filem Hollywood di Amerika Syarikat (AS), Harvey Weinstein mengumumkan novel The Alchemist bakal menemui peminat di layar perak tidak lama lagi. Weinstein mengumumkan perkara itu pada Festival Filem Cannes pada Mei lalu, sekali gus mengesahkan filem yang diangkat daripada novel yang dianggap antara terlaris di dunia dan diterjemahkan ke dalam 56 bahasa akan dibintangi pelakon Hollywood serba boleh, Laurence Fishburne yang memegang watak sebagai ahli kimia. Blog itu mendedahkan Weinstein hanya mula membaca novel berkenaan pada tahun lalu, tetapi terus jatuh cinta dengan jalan cerita yang mengangkat watak terbabit kerana tidak pernah berputus asa untuk mengejar impian dalam kehidupannya yang dianggap sebagai legenda peribadi.


“Proses menghasilkan filem ini adalah pengalaman luar biasa kerana saya menyimpan impian untuk mengangkat The Alchemist ke layar perak selepas membacanya. The Alchemist ialah kisah kerohanian yang menyentuh perasaan sehingga saya teruja untuk bekerjasama dengan Fishburne dan semua persiapan sudah pun dibuat untuk memulakan produksi serta kami tidak sabar melihat hasilnya,” kata Weistein yang juga produser dan pengarah filem The Alchemist. Fishburne pula berharap usaha mengangkat The Alchemist ke filem dibuat secara berhati-hati kerana novel berkenaan mempunyai ramai peminat sehingga pihak terbabit tidak ada pilihan kecuali memberi keadilan kepada karya dan pengarang. “The Alchemist menjadi projek istimewa sehingga ada kumpulan khusus di belakang tabir untuk memastikan laluannya ke layar perak dikendali dengan selayaknya dan saya tidak sabar untuk mengarah, berlakon dan bekerjasama dengan Weinstein untuk menghasilkan filem yang hebat, serta memberi keadilan kepada kejayaan novel Paulo itu,” katanya yang pernah membintangi filem The Matrix.


The Alchemist yang diterbitkan di Brazil pada 1988 menerima sambutan hebat di pasaran dengan jualan melebihi 65 juta naskhah, sekali gus novel itu mendapat status jualan terbaik selama 34 minggu dan sehingga kini ia menduduki tangga keenam New York Times meskipun sudah berusia dua dekad. Novel itu mengisahkan pengembala muda dari Andalusia, Santiago, yang mengembara mencari harta dari kampung halamannya di Sepanyol ke Tangier di Algeria dan menyeberangi gurun, tetapi setibanya di oasis, beliau berjumpa ahli kimia yang menyedarkannya mengenai legenda peribadi serta menemukannya dengan Fatima, gadis gurun yang menjadi kekasihnya. Coelho yang dilahirkan di Rio de Janeiro, Brazil pada 1947 itu, pernah bekerja sebagai pengarah, pelakon, penulis lirik dan wartawan sebelum terjun ke dunia sastera dengan menghasilkan karya sulungnya, Hell Archives pada 1982 dan Practical Manual of Vampirism (1985), tetapi gagal menarik perhatian pembaca. Bagaimanapun nasib kepengarangannya berubah pada 1986 apabila beliau menziarahi tempat suci Saint James of Compostell di Sepanyol dan mencatatkan pengalaman kembara itu dalam novel, The Pilgrimage, sebelum menghasilkan The Alchemist yang menggegarkan dunia.


Antara novelnya yang lain ialah Brida, The Valkyries, By the River Piedra I Sat Down and Wept, The Manual of the Warrior of Light, The Fifth Mountain, Veronika Decides to Die, The Devil and Miss Prym, Eleven Minutes dan Like The Flowing River, The Zahir manakala novel terbarunya, The Witch of Portobello diterbitkan sekitar 2006 dan 2007. Karya Coelho tersenarai sebagai buku terlaris di pasaran bukan hanya di Brazil, bahkan AS, United Kingdom (UK), Perancis, Jerman, Iran, Kanada, Itali, Israel, Finland, Serbia, Greece, Romania, Bulgaria, Russia, Cuba, Poland dan Lithuania, sekali gus melayakkannya untuk dinobatkan sebagai pengarang berbahasa Portugis paling hebat.

[Berita Harian]

Tiada ulasan: