Rabu, Oktober 04, 2017

Ekokritik sebuah disiplin sastera


oleh Hasyuda Abadi
hasyuda@mail.com
APABILA mengaitkan dengan hijau dalam penghasilan karya sastera saya suka mengatakannya sebagai sastera hijau. Sastera ini menarik, ia bagaimanapun bukan fenomena yang baharu. Bahkan telah menjadi pilihan segelintir penyair dalam pengungkapan sastera mereka. Malah, sejak awal lagi alam telah menjadi bahagian dalam sastera. Ini terbukti dengan tidak sedikitnya sasterawan, khususnya dalam kalangan penyair, yang menggunakan diksi hutan, laut, pohon dan flora dalam karya mereka. Namun seiring dengan perkembangan, sastera telah banyak mengalami perubahan, begitu juga alam. Kedua elemen yang tidak terpisahkan ini seakan selalu berjalan beriringan. Sastera tempo dahulu adalah wajah alam masa lalu dan sastera sekarang adalah wajah alam masa kini. Sastera mengkehendakkan alam sebagai inspirasinya, sedang alam mengkehendakkan sastera sebagai alat konservasinya.

Dalam kritikan, sastera jenis ini boleh dibitarakan melalui 'ecocriticsme' atau metodologi ekokritik. Di Malaysia Dharmawijaya menghasilkan buku 'Warna Maya' turut mengetengahkan unsur-unsur alam, penyair-penyair Sabah tidak ketinggalan melakar karya mereka daripada aspek alam ekologi misalnya Allahyarham Jair Sulai yang menulis puisi-puisi berkaitan dalam  bukunya 'Sungai Hayat' (DBP, 2004), manakala Abdul Rahim Tapah dan Arifin Arif melalui 'Tergantung pada Kata' (DBP, 1996). Di Indonesia, kita tentu tidak asing dengan 'Hujan Bulan Juni' karya romantis Dr. Sapardi Joko Damono. (Sekadar menyebut beberapa contoh).

Cheryll Glotfelty dan Harold Fromm (1996) bertanggungjawab mengetengahkan gagasan ekokritik ini melalui eseinya yang berjudul “The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology“. Melalui eseinya itu mereka mengaplikasikan konsep ekologi ke dalam sastera, di mana pendekatan dilakukan dengan menjadikan bumi (alam) sebagai pusat kajiannya. Ekokritik sendiri secara sederhana dapat didefinisikan sebagai sebuah penyelidikan tentang hubungan antara sastera dan lingkungan hidup (Glotfelty, 1996).

Lalu apa sebenarnya urgensi ekokritik dalam kajian sastera? Untuk hal ini, ekokritik mempertanyakan: Bagaimana alam direpresentasikan dalam sebuah puisi? Apa peranan lingkungan hidup dalam plot sebuah novel atau cerpen? Apakah nilai-nilai yang diekspresikan dalam suatu drama sesuai dengan kearifan ekologi? Dengan cara apa sastera berpengaruh pada hubungan antara manusia dan alam?

Sebagai sebuah konsep, ekokritik muncul ke permukaan pada tahun 1970-an dalam sebuah konverensi WLA (The Western Literature Asscociation). Melalui eseinya yang berjudul “What is Ecocriticism?”, Michael P. Branch menelusuri istilah 'ecocriticism' yang ternyata pertama kali digunakan olah William Rueckert (1978) dalam eseinya “Literature and Ecology: An Experiment in Ecocriticism”. Menurut Branch, istilah ekokritik dan ekologi ini menjadi sangat dominan menjelang WLA, yang kembali dilaksanakan pada tahun 1989. Dan ketika itu, Glotfelty mendesakan istilah ekokritik untuk digunakan sebagai kritik yang sebelumnya telah dikenal sebagai 'the study of nature writing'.

Selain itu, sebuah teori sastera pada umumnya meneliti hubungan antara penulis, teks dan dunia dalam pengertian lingkungan sosial. Jika kita setuju dengan pendapat hukum ekologinya Barry Commoner bahawa segala sesuatu terhubung satu sama lain, maka dapat dipastikan bahawa sastera bukanlah sesuatu yang `mengapung` di atas dunia materi saja. Ia juga berperanan sebagai bahagian dari sistem global yang kompleks di mana kemampatan, persoalan dan idea-idea saling berinteraksi (Glotfelty, 1996). Hal senada diungkapkan oleh Kate Soper bahawa bukan bahasa sahaja yang memliki sebuah lubang dalam lapisan ozonnya. Maksudnya adalah bahawa bahasa yang sebagaimana tampak sebagai `teks` dalam sebuah `wacana` tidak melulu memandang dunia luar secara sosial dan linguistik terstruktur. Bagi para pengekokritik, alam itu benar-benar ada, eksis, melebihi manusia.

Menimbang hijau dalam karya sastera, tiga penulis Amerika abad ke-19 telah menjadi bahagian penting dalam pengukuhan ekokritisisme yang berkembang di Amerika. Penulis itu adalah Ralph Waldo Emerson (1803-1882) dengan karyanya “Nature”, Margeret Fuller (1810-1850) dengan “Summer on the Lakes, During 1843 “, dan Henry David Thoreau (1817-1862) dengan karyanya “Walden”. Ketiganya mengetengahkan wajah alam Amerika tempo dulu sebagai pusat penceritaannya. Emerson, misalnya, dalam kesemulajadiannya yang lebih cocok dikategorikan sebagai esei reflektif, menggambarkan dengan kata-kata yang sangat dramatis: bagaimana ia/ melintasi sebuah jalan yang lengang, dalam genangan salju, pada sebuah senja, di bawah langit berawan, tanpa berfikir bahawa/ dirinya/ memiliki keberuntungan yang luar biasa/, ia/ telah menikmati kegembiraan yang sempurna. Ia/ senang dengan menyingkirkan ketakutannya.

Fuller sendiri terkesima dengan lanskap Niagara ketika ia menjadi mahasiswa di Harvard. Ia menuliskan: Di sini tak ada jalan keluar dari beban penciptaan yang terus-menerus. Semua ciptaan dan gerakan datang dan pergi … angin, dengan kekuatannya, bergerak kencang dan berhembus, tapi di sini gerakan seperti tak putus-putusnya dan tak kenal lelah. Terjaga atau tertidur, tak ada jalan keluar …. Betapa saya telah merasakan keagungan…. Sedang Thoreau dalam 'Walden'nya, menceritakan kehidupan ia selama dua tahun di sebuah pondok dekat kolam Walden, beberapa kilometer dari kota Concord, Massachusets. Ketiganya, sebagai karya klasik, seakan meletakkan kehidupan moden dan memperbaharui diri dengan cara `kembali ke alam` atau 'back to the nature'. Ketiga buku inilah yang menjadi fondamen karya yang berpusat pada ekologi (Barry, 2002).

Bagaimana dengan Sabah? Sastera hijau mungkin belum terlalu marak dibahas di negeri ini. Walaupun demikian, dengan konsep kembali ke alam semulajadinya, kita boleh menyebutkan penyair Jair Sulai antaranya. Dalam menanggapi karya-karya Jair sebagai sosok yang karya-karyanya teramat kental dengan suasana dan diksi alam, Zurinah Hassan berpendapat alam (dalam konteks fauna dan flora) amat penting di dalam proses kreatif seorang penyair. Daripada renungan terhadap alam penyair menemui makna kewujudan dan makna kehidupan. Misalnya sungai yang mengalir deras mengingatkan kepada perjalanan waktu dan perjalanan usia yang berlaku. Hijau menggambarkan di awal usia manusia. Bunga melambangkan wanita yang cantik dan sebagainya lagi.  

Abdul Rahim Tapah, dalam 'Setiap Kali' (lihat Tergantung pada Kata).merupakan salah sebuah contoh terbaik bagaimana alam mempengaruhi proses kreatif seorang penyair Melayu. Penyair merenung alam tetapi renungan itu berbalik kepada diri dan memberikan makna yang lebih mendalam terhadap erti kewujudan dan kehidupan di dunia yang akan berakhir. Setiap kali melihat daun yang gugur dia terkenangkan nasib yang tidak menentu. Seperti daun yang diluruhkan angin, dia tidak dapat bertahan buat selama-lamanya.

Dalam puisi 'Rumpun' karya Arifin Arif (Tergantung pada Kata m.s. 90), Arifin menyatakan rumpun hijau dengan kasih sayang yang menyuburkan ukhuwwah. Rumpun menghijau kerana akar yang kejap dan masih sayang bertambah subur atas rasa tulus ikhlas.

Lain halnya dengan 'Hujan Bulan Juni'nya Sapardi. Sepintas lalu, judul puisinya sangatlah tidak logik menurut sebuah kajian ekokritikan. Bagaimana mungkin ada hujan pada bulan Jun di Indonesia? Tapi, setelah kita tahu, bahkan ketika PBB mengadakan panel 'Climate Change' di Bali pada awal April 2007, bahawa musim hujan datang tidak lagi sesuai dengan jadualnya. Pada September 2007 yang diduga akan dilanda hujan lebat lewat fenomena El-Ninonya, pada hal  kecolongan hujan lebih dahulu pada bulan Februari. Banjir di Ibu Kota Jakarta menjadi buktinya. Jun yang secara klimatologis harusnya mewakili musim kemarau, justeru didera hujan terus-menerus. Terbukti bahawa 'Hujan Bulan Juni'nya Sapardi bukan hanya imaginasi belaka. Secara intuisi, para penyair mungkin telah berimaginasi melalui metafora-metaforanya, tetapi pada akhirnya mereka tidak pernah mengetahui kekuatan alam yang masih tersembunyi.

Dari sudut kearifan tempatan dalam konteks Sabah, ekokritik lebih bebas dalam memperkatakan karya-karya etnik yang banyak memaparkan hubungan budaya dengan alam, hubungan alam dengan kepercayaan dan hubungan kedua-duanya dengan Sang Pencipta. Ilmu berkaitan ekologi memberikan sumbangan yang besar apabila pembicaraan mengenainya akan membuka ruang secara lebih meluas terhadap misteri alam yang terbentang dan yang tersembunyi. Pembicara ekokritikan boleh membuktikannya seandainya ada kesediaan mengaplikasikan pendekatan ini terhadap karya para penulis Momogusia sebagaimana terdapat Kumpulan cerpen 'Pugai Belabak' dan 'Tangon' serta Kumpulan Puisi  'Nafas Bumi' sebagai kajiujinya.  Usaha ini sudah pasti akan memberikan impak yang tidak kecil terhadap perkembangan sastera khususnya di Sabah, bahkan di peringkat Kebangsaan dan serantau.

PUSTAKA IQBAL NAZIM @ 2017

Tiada ulasan: