PENDAHULUAN
Dalam situasi ini, keperluan untuk kembali kepada nilai-nilai
ketuhanan bukan lagi satu pilihan, tetapi menjadi satu keperluan yang
sangat mendesak. Jiwa manusia yang tenang dan sejahtera tidak akan dapat
dicapai melalui kekayaan harta benda, kemajuan teknologi atau populariti
semata-mata. Semua itu bersifat luaran dan sementara. Sebaliknya, ketenangan
sejati hanya akan hadir apabila manusia kembali kepada fitrah asalnya — iaitu
menjadi hamba kepada Tuhan yang Maha Mencipta. Hanya melalui hubungan yang
utuh, jujur dan tulus dengan Allah SWT, barulah hati akan mencapai ketenteraman
sebenar sebagaimana firman Allah dalam Surah al-Ra’d, ayat 28:
“Ketahuilah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenang.”
Di sinilah letaknya peranan penting persuratan Islam — satu bentuk
karya penulisan yang bukan hanya menyampaikan cerita atau fakta, tetapi membawa
roh dan nilai yang berasaskan wahyu Ilahi, berpaksikan akhlak Rasulullah SAW,
serta berpedomankan falsafah kehidupan yang luhur. Persuratan Islam bukan
sekadar medium sastera, tetapi sebuah medan perjuangan yang halus dan mendalam
dalam mendidik masyarakat. Ia mengangkat pemikiran insan kepada nilai-nilai
yang tinggi, menyentuh hati yang sedang gersang, dan membimbing mereka ke arah
penghayatan hidup yang lebih bermakna serta berlandaskan agama.
Melalui penulisan berunsur Islam, pembaca dibawa menyelami kisah-kisah
yang membangkitkan keinsafan, memetik ibrah daripada sejarah para nabi dan
insan mulia, serta merenungi erti kehidupan dalam kaca mata keimanan.
Persuratan ini bertindak sebagai jambatan antara akal dan hati, antara dunia
dan akhirat. Ia mengajak manusia agar tidak hanya hidup untuk mengejar
kesenangan sementara, tetapi untuk membina diri sebagai insan yang seimbang
dari sudut rohani, akhlak dan intelektual — ke arah pembentukan jiwa rabbani,
iaitu jiwa yang benar-benar mengenal Tuhan, mencintai kebenaran, dan merindui
akhirat.
Lebih daripada itu, dalam konteks masyarakat hari ini yang semakin
terdedah kepada pelbagai bentuk hiburan melalaikan dan ideologi asing yang
memesongkan pemikiran, persuratan Islam berperanan sebagai benteng dan
pelindung. Ia membentuk pemikiran yang kritis tetapi terpimpin, emosi yang
halus tetapi teguh, serta akhlak yang lembut tetapi tegas dalam pendirian.
Karya-karya Islamik menjadi suara yang menentang kebatilan secara hikmah,
memulihkan nilai dan mempertautkan kembali manusia dengan Penciptanya.
Maka jelaslah bahawa dalam mendepani arus dunia moden yang serba
mencabar, persuratan Islam muncul sebagai cahaya pencerahan — bukan
sekadar sebagai alat kesusasteraan, tetapi sebagai kunci yang mampu membuka
ruang kesedaran, membina jati diri Islami dan akhirnya membentuk jiwa rabbani
yang seimbang dan sejahtera. (Nik Aziz Nik Mat, 2013).
MEMAHAMI JIWA
RABBANI
Apakah yang
dimaksudkan ‘Jiwa Rabbani’. Jiwa Rabbani merujuk kepada mensucikan jiwa dan mencari
keridhaan Allah SWT, serta dianggap sebagai kunci untuk membuka hati yang
tertutup oleh dunia. (Syekh Abdul Qadir Al-Jailani dalam buku Fathur Rabbani - Mensucikan Jiwa).
Jiwa yang tunduk sepenuhnya kepada perintah dan larangan Allah SWT dalam
segenap aspek kehidupan — sama ada dalam hubungan individu dengan Pencipta,
sesama manusia, mahupun dengan alam sekeliling. Jiwa seperti ini bukan sekadar
melaksanakan ibadah secara ritual, tetapi juga melibatkan penyerahan total
jiwa, pemikiran, dan perbuatan kepada kehendak Ilahi. Segala tindak-tanduk
individu rabbani berpaksikan nilai-nilai al-Quran dan sunnah, menjadikan redha
Allah sebagai matlamat utama dalam hidup.
Seorang individu rabbani sentiasa memelihara hubungannya dengan Allah
melalui amalan ibadah zahir seperti solat, puasa dan zikir, dan dalam masa yang
sama, menyuburkan jiwa dengan akhlak terpuji seperti kejujuran, keikhlasan,
kesabaran, tawaduk dan kasih sayang. Dia menjauhi segala bentuk kebatilan,
maksiat, penindasan dan kezaliman, kerana memahami bahawa hidup di dunia
hanyalah sementara dan setiap amal akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah
kelak. Cinta kepada kebenaran dan kebencian terhadap kemungkaran menjadi
prinsip hidupnya.
Namun, pembentukan jiwa rabbani bukanlah sesuatu yang lahir secara
tiba-tiba atau bersifat semula jadi. Ia memerlukan proses tarbiah yang
berterusan, melalui ilmu yang benar, penyucian hati (tazkiyah
al-nafs), dan muhasabah (refleksi diri) secara konsisten. Ilmu
memainkan peranan sebagai panduan dan cahaya yang menerangi jalan, manakala
tazkiyah berperanan menyaring hati daripada sifat mazmumah yang menggelapkan
jiwa seperti riak, takbur, hasad dan cinta dunia. Muhasabah pula membantu individu
menyedari kelemahan diri dan memperbaikinya secara berperingkat.
Di sinilah letaknya peranan penting persuratan Islam dalam
mendidik dan membimbing jiwa menuju pembentukan insan rabbani. Melalui
karya-karya penulisan yang berlandaskan nilai-nilai Islam, pembaca disajikan
dengan kisah, hikmah, nasihat dan falsafah yang bukan sahaja menyentuh akal,
tetapi juga meresap ke dalam jiwa. Persuratan Islam membina jati diri muslim
sejati dengan gaya yang halus dan berseni, menjadikan pembacaan bukan sekadar
hiburan, tetapi medan pendidikan rohani.
Lebih daripada itu, persuratan Islam juga mampu membina kesedaran sosial
dan moral, memperbetul persepsi yang tersasar, dan memberi inspirasi kepada
pembaca untuk menjalani kehidupan secara lebih bermakna dan berpaksikan agama.
Ia menjadi medium dakwah yang menyentuh hati dan membangkitkan kerinduan
terhadap kehidupan yang lebih dekat dengan Allah.
PERANAN
PERSURATAN ISLAM DALAM PEMBENTUKAN JIWA
- Menyampaikan Nilai Tauhid dan
Keimanan
Setiap karya persuratan Islam
— sama ada dalam bentuk syair, prosa, cerpen, novel, drama, atau esei —
tidak sekadar berfungsi sebagai bahan bacaan untuk hiburan atau pengetahuan,
malah lebih besar daripada itu, ia memikul misi dakwah dan tarbiah. Penulisan
masih membina dan mengisi jiwa, serta minda masyarakat. (Hilal Asyraf &
Aiman Azlan, 2014). Mesej yang terkandung di dalamnya bukan sahaja merentasi
unsur estetik dan seni bahasa, tetapi mengandungi inti tauhid, iaitu
keyakinan yang padu terhadap keesaan Allah SWT. Sama ada secara jelas mahupun
tersirat, mesej tauhid ini menjadi roh yang menghidupkan sesebuah karya
persuratan Islam dan membezakan antara sastera biasa dengan sastera Islami.
Tauhid bukan sekadar
konsep teologi; ia adalah asas seluruh kehidupan Muslim. Maka apabila nilai
tauhid diserapkan ke dalam karya sastera, ia memberi kesan yang sangat mendalam
kepada jiwa pembaca. Penulisan sebegini berupaya menyedarkan manusia tentang hakikat
diri mereka sebagai hamba, bahawa mereka tidak diciptakan sia-sia, dan setiap
langkah hidup ini sepatutnya menuju kepada keredhaan Allah. Pembaca diajak
untuk memahami bahawa dunia ini hanya persinggahan, sedangkan kehidupan
yang sebenar adalah di akhirat. Maka, segala tindakan dan keputusan dalam hidup
perlu didasari oleh kesedaran terhadap tanggungjawab sebagai khalifah dan hamba
Allah.
Manifestasi ini menjadi
kunci kepada penyair Aida AR dalam puisinya bertajuk ‘Kembali pada Diri’:
“Aku ingin kembali pada
diri bermula dari terang paling cahaya
… nikmat yang paling kalis
dari segenap rasa.”
(‘Kembali pada Diri’ dalam
Di Gedung Suffah, m/s 5)
Rasa terima kasih kepada
Ilahi, penyair Azaika SR menzahirkan nilai rabbani yang menjadi kunci sebagai
menghargai betapa Agungnya anugerah yang dikecapi:
“Terima kasih diucapkan
pada-Mu Tuhan
Kerana telah mengurniakan
Anugerah serta nikmat
kehidupan.’
(‘Terima
Kasih’dalam Di Gedung Suffah, m/s 23)
Nilai keimanan yang
dibawa dalam karya-karya Islamik menyuburkan jiwa pembaca agar sentiasa
bergantung harap kepada Allah dalam apa jua keadaan — sama ada ketika senang
mahupun susah. Ia mengajak manusia untuk merenung hakikat ujian, hikmah
penderitaan, serta nikmat kesabaran dan syukur. Dalam saat jiwa manusia diuji
dengan tekanan hidup, ketidakstabilan emosi dan kekeliruan identiti, persuratan
Islam hadir sebagai penawar yang membimbing kembali ke jalan ketenangan dan
kebergantungan kepada Tuhan.
Karya yang menyampaikan
nilai tauhid juga mengangkat pemikiran pembaca untuk melihat kehidupan melalui
lensa yang lebih luas. Ia bukan hanya memaparkan konflik luaran atau pergelutan
watak semata-mata, tetapi membawa pembaca menyelami konflik batin, persoalan
iman, pencarian makna hidup, dan proses kembali kepada Allah. Dalam hal ini,
penulis Islam bertindak sebagai murabbi jiwa — menyentuh hati pembaca dengan
bahasa yang indah tetapi sarat dengan makna, menanamkan kesedaran bahawa setiap
detik hidup adalah ujian dan peluang untuk mendekatkan diri kepada Yang Maha
Esa.
Contohnya, dalam syair
atau puisi Islamik, mesej tauhid dapat dilihat dalam nada kerinduan kepada
Ilahi, pujian terhadap kebesaran Tuhan, dan penyesalan terhadap dosa. Dalam
cerpen atau novel pula, tauhid dizahirkan melalui perjalanan watak yang
berdepan ujian hidup, lalu menemui ketenangan apabila kembali kepada agama.
Walaupun bentuknya berbeza, matlamat akhirnya tetap sama — menghubungkan
jiwa manusia dengan Penciptanya, dan mengajak pembaca untuk menjadikan
nilai-nilai Islam sebagai panduan hidup.
Nilai ini bukan sahaja
memperkaya kandungan intelektual dan rohani sesebuah karya, malah menjadi
sumber kekuatan dalam membentuk masyarakat yang beriman, berakhlak dan rabbani.
Oleh itu, dalam dunia yang semakin sarat dengan karya kosong tanpa nilai, persuratan
Islam terus relevan sebagai wahana untuk menyemai benih tauhid dan kesedaran
Ilahi dalam hati insan.
- Menghidupkan Akhlak dan Adab
Islami
Karya persuratan Islam sering
menjadikan kisah-kisah teladan sebagai teras penceritaan — khususnya kisah para
nabi, sahabat, ulama, dan insan-insan soleh yang mengharungi kehidupan dengan
penuh keimanan, keberanian dan keikhlasan. Kisah-kisah ini tidak hanya
berfungsi sebagai catatan sejarah atau dokumentasi peristiwa lampau, tetapi
disulam dan digarap semula dalam bentuk yang menyentuh jiwa, sehingga
menjadikan ia teladan hidup yang kekal relevan sepanjang zaman.
Watak-watak seperti Nabi
Yusuf a.s. yang sabar menempuh fitnah dan pengkhianatan, Sayyidina Umar
al-Khattab yang tegas tetapi adil, atau Imam Abu Hanifah yang tawaduk dan
bersungguh dalam menuntut ilmu, menjadi sumber inspirasi dalam karya persuratan
Islam. Mereka diangkat bukan kerana status semata-mata, tetapi kerana akhlak
mulia yang terpancar daripada keimanan dan ketaatan mutlak kepada Allah SWT.
Akhlak seperti sabar, jujur, tawakal, kasih sayang, rendah hati, gigih menuntut
ilmu, serta ikhlas dalam perjuangan bukan sahaja diceritakan secara langsung,
tetapi dijalin halus dalam perkembangan watak, konflik cerita dan penyelesaian
yang penuh hikmah.
“Jadilah seumpama hud-hud
Sulaiman
Jiwanya beriman
Solehnya amalan
Berpesanb-pesan kebenaran
dan kesabaran
Itulah ketaqwaan.”
(Farhan
Zamziba dlm. ‘Hud-hud Sulaoiman, m/s 27)
Persuratan Islam tidak
sekadar menyampaikan mesej secara terus, tetapi menggunakan seni bahasa yang
halus, susunan naratif yang mengalir tenang, serta dialog yang menggugah rasa.
Semua ini membolehkan pembaca bukan sahaja memahami kisah secara intelektual,
tetapi merasakan denyut emosi watak, lalu berempati dengan perjuangan mereka.
Dari situ, berlaku proses perenungan dan pencerminan diri. Jiwa pembaca
terkesan — bukan kerana dikritik secara kasar, tetapi kerana merasa tersentuh
oleh contoh hidup yang ditampilkan dengan penuh hikmah.
Kesan psikologi yang
terhasil daripada karya persuratan Islam ini amat besar. Pembaca terdorong
secara semula jadi untuk meneladani sifat-sifat murni yang dipaparkan.
Misalnya, selepas membaca kisah keteguhan Bilal bin Rabah menghadapi penyeksaan
demi mempertahankan akidah, pembaca mungkin terdorong untuk lebih menghargai
nikmat iman dan memperkukuh pegangan agama. (Zulkifli Muhammad Al Bakri, 2022).
Kisah Ummu Sulaim yang sabar atas kehilangan anak, atau Hasan al-Basri yang
sangat berhati-hati dalam hal rezeki, memberikan dimensi baru dalam memahami
makna kesabaran dan ketakwaan dalam kehidupan seharian.
Lebih menarik, karya-karya
ini tidak terhad kepada konteks zaman silam sahaja. Penulis Islam moden
mengolah teladan-teladan ini dalam bentuk kontemporari — menyuntikkan nilai
yang sama dalam watak masyarakat masa kini: pelajar, guru, pekerja, ibu bapa, bahkan
pemimpin. Ini menjadikan mesej lebih dekat, mudah dihayati dan bersifat
praktikal. Pembaca tidak lagi melihat kisah itu sebagai sesuatu yang jauh dan
sukar dicapai, tetapi sebagai model yang boleh diikuti dalam kehidupan nyata.
“Allah segarkan nurani –
hidayah petunjuk
Terhadap rasa dahaga
kenyang tak makan
Tersentak dalam igauan
dari baki nafas
Benturan waktu terkuak
pintu gua
Tercenung penuh kehairanan
Anugerah terindah
terserlah
Ashabul Kahfi
Subhanallah!”
(Onn Abdullah dlm. ‘Ashabul Kahfi’,
m/s 27)
Penggunaan kisah teladan
dalam persuratan Islam merupakan strategi berkesan dalam menyemai nilai akhlak
mulia. Ia bukan sahaja menyampaikan mesej secara halus dan berkesan, tetapi
juga mencipta pengalaman rohani yang menyentuh hati dan mencetus perubahan diri.
Dalam dunia yang semakin ketandusan contoh baik dan ikon moral, karya
persuratan Islam hadir sebagai sumber pencerahan, membimbing masyarakat untuk
kembali kepada jalan hidup berakhlak dan bertunjangkan ketuhanan.
- Menjadi Medium Tazkirah dan
Muhasabah Diri
Banyak karya persuratan Islam
diselitkan dengan elemen nasihat, zikir hati, renungan kehidupan dan persoalan
iman. Ia bukan sahaja menghiburkan, malah berfungsi sebagai cermin jiwa yang
membawa pembaca merenung diri sendiri – satu bentuk dakwah halus yang mampu
menggugah hati yang lalai.
Salah satu kekuatan
istimewa dalam persuratan Islam ialah keupayaannya untuk menjadi medium
tazkirah – iaitu peringatan yang menyentuh hati – dan juga alat muhasabah yang
mendorong pembaca melakukan refleksi diri. Karya-karya yang lahir dalam
kerangka Islam tidak semata-mata berperanan menyampaikan cerita atau fakta,
tetapi terselit padanya nasihat yang menyegarkan ruh, zikir hati yang membisik
ketenangan, renungan tentang kehidupan yang fana, serta persoalan-persoalan
iman yang memaksa pembaca berhenti sejenak dan menilai kembali arah perjalanan
hidup mereka.
“Peristiwa masa sudah
akulah zuhairahmu
Dalam bisu kerahsiaan
mendiami sunyi
Awan indah memberi titik
zamilah
Pada sukma rindu
Mendakap mahabbah
Di raudah zuhra.”
(Norjannah MA dlm. ‘Kembali
di RaudahHakiki, m/s 27)
Berbeza dengan karya biasa
yang mungkin hanya menonjolkan emosi, konflik atau hiburan, persuratan Islam
menyeimbangkan unsur seni dengan mesej ketuhanan, menjadikan pengalaman membaca
sesuatu yang bersifat rohani, bukan sekadar intelektual atau estetika.
Nasihat-nasihat yang disampaikan dalam bentuk dialog watak, naratif batin,
ataupun monolog dalaman menjadikan pembaca berasa seolah-olah sedang ditegur
dengan penuh kasih sayang, tanpa rasa dipaksa atau dihakimi. Gaya ini
mencerminkan hikmah dakwah Nabi Muhammad SAW, yang menyentuh hati manusia
melalui pendekatan lembut tetapi tegas dan penuh kebenaran.
Dalam “Pintu”, Ony Latifah
Osman beruzlah:
“Kubuka pintu
Tidak kubuka
Kubuka kuntum-Mu.
Pintu kasih
Pintu sayang
Pintu rindu.
Masuklah Cinta
Tunjangan jiwa
Dalam hening wangi kesturi
Harum mendekap di sum-sum
kekasih
Kudepang birahi cumbu
ayat-ayat-Mu
Dalam nafas taranum enam
harka
Masuklah Nur dalam
batiniyah hasanah
Serbat ini lazat hakiki
Pintu ini kubuka
Kubuka untuk-Mu.
(Ony
Latifah Osman dlm. ‘Pintu’ m/s 61)
Elemen zikir hati yang
terjalin dalam karya seperti ungkapan pujian terhadap Allah, pengakuan dosa
watak utama, atau dialog dengan diri sendiri tentang tujuan hidup, memberi
kesan mendalam terhadap psikologi pembaca. Ia membawa kesedaran bahawa di
sebalik segala cabaran, kecewa, dan ujian dalam hidup, wujud ruang kembali
kepada Allah. Zikir ini bukan semata-mata lafaz, tetapi hadir sebagai kesedaran
ruhani yang perlahan-lahan menghidupkan jiwa yang lama terleka.
Selain itu, renungan
tentang kehidupan dan kematian, hakikat masa yang tidak akan kembali, serta
kelemahan manusia yang sering alpa, menjadikan karya-karya Islamik sebagai
bentuk muhasabah yang hidup. Pembaca bukan sahaja membaca kisah orang lain,
tetapi secara tidak langsung membuka ruang untuk melihat ke dalam diri sendiri
— apa tujuan hidupku? Ke mana arah yang sedang aku tuju? Apakah aku bersedia
menghadapi hari akhirat?
Medium persuratan ini juga
sangat penting dalam mengisi kekosongan jiwa masyarakat moden yang semakin jauh
daripada nilai-nilai rohani. Dalam kesibukan dan keserabutan hidup, manusia
seringkali lupa untuk berhenti dan berfikir. Karya Islamik yang sarat dengan
tazkirah halus dan muhasabah lembut ini menjadi pengingat yang tidak memaksa
tetapi menyentuh, membuka pintu kesedaran secara perlahan tetapi berkesan.
Penyair Sayap Rindu
(Taufik Norbik) membuka jiwa Rabbaninya ‘Di Gedung Suffah’ dengan penuh
keinsafan:
“Kita bertemu lagi di
sini serentak mengikut rentak
Hentakan rindu sehinggu
nur ala nur terpancar
Di setiap qalbu ratib
menyatakan latif ya latif
Di makan para kekasih.
Tak undur diri walau
berduri
Sehingga dijemput
beritulah seorang kita
Sentiasa mendengar dan
mengikuti jalan
Diberi istiqamah selagi
nafas di kandung jasad.
(Di
Gedung Suffah, Sayap Rindu, m/s 67)
- Persuratan Islam sebagai Wadah
Kritikan Sosial Berhikmah
Dalam sejarah perkembangan persuratan
Islam, penulis Islam tidak sekadar menjadi penyampai cerita, malah mereka juga
berperanan sebagai pendidik masyarakat dan penyeru kepada kebaikan. Persuratan
dijadikan medium untuk menyampaikan kritikan sosial secara berhikmah — bukan
dengan nada marah atau menghukum, tetapi melalui pendekatan halus yang
menyentuh akal dan hati. Gaya penyampaian ini menjadikan kritikan lebih mudah
diterima, membina kesedaran, dan seterusnya membuka jalan kepada islah, yakni
pembaikan secara menyeluruh dalam kehidupan individu dan masyarakat.
Penulis Islam memahami
bahawa manusia secara fitrahnya sukar menerima teguran secara kasar atau
terbuka. Oleh itu, mereka memilih untuk membalut nasihat dan kritikan dalam
bentuk seni yang indah, melalui watak, dialog, simbolik dan konflik yang
mencerminkan realiti sosial. Di sebalik kisah atau watak rekaan, terselit mesej
yang mengajak pembaca merenung keadaan masyarakat, menilai kembali sistem nilai
yang rosak, serta memahami peranan masing-masing dalam membawa perubahan.
Dalam “Puisi Adalah…”
karya Ghazali Lateh, walaupun sesuatu perubahan itu hakikatnya seperti
debu-debu yang hinggap dan mudah dibawa angin kehidupan. Atau seperti pelangi:
warna-warni yang indah tetapi suskar untuk dicapai.
“tersisa hanya
rona-rona malar kabur
Menyerap ke dalam ilham
kering dan luluh.” (“Puisi
Adalah” dalam Di Gedung Suffah m/s 29 )
Namun, jiwa rabbaninya
tidak gentar dalam menyatakan kebenaran. Di sisi yang lain perubahan zaman
memamah masa lalu yang indah, seperti dalam “Kota Tua dan Inan Bibir Merah”,
penyair Hasnur Faridah merungkai zaman lalu itu dengan simbolisme menarik:
“Kota ini menoreh
ingatanku pada si inan tua
menawarkan sigup kirai
dengan bibir merah
dia tertawa dan katanya,
“engkau orang muda akan
tua.”
(Kota Tua dan Inan Bibir Merah, m/s 67)
Kritikan sosial dalam
persuratan Islam biasanya menyentuh isu-isu kemunduran akhlak, kemiskinan
spiritual, keruntuhan institusi keluarga, ketidakadilan sosial, kepincangan
kepimpinan, dan penyelewengan agama. Namun, semua ini dipaparkan bukan untuk
menimbulkan kebencian atau pesimisme, tetapi untuk mencetus kesedaran bahawa
perubahan bermula daripada diri dan hati yang sedar akan tanggungjawab terhadap
Allah dan masyarakat.
Dalam novel-novel Islamik
kontemporari seperti "Bumi Cinta" atau "Ayat-Ayat
Cinta" karya Habiburrahman El Shirazy, isu-isu seperti pergaulan
bebas, konflik identiti Muslim di dunia Barat, dan kejatuhan moral disentuh
dengan teliti melalui perjalanan watak-watak yang akhirnya menemui hidayah.
Dalam konteks penulisan tempatan, karya Shahnon Ahmad seperti "Tunggul-Tunggul
Gerigis" dan "Pulau Tanpa Cinta" karya Jasni Matlani memuatkan
sindiran terhadap kepimpinan rosak dan masyarakat yang alpa — namun dengan gaya
bahasa yang penuh isyarat, simbol dan falsafah, menjadikan mesejnya mendalam
dan berlapis.
Pendekatan berhikmah ini
amat penting kerana ia mencerminkan nilai Islam dalam berdakwah. Sepertimana
yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW, teguran dilakukan dengan kasih sayang,
kelembutan dan disertai doa agar manusia berubah ke arah yang lebih baik. Begitu
juga dalam persuratan Islam – kritikan bukanlah untuk mencerca, tetapi untuk
membangkitkan kesedaran tentang nilai benar dan salah berdasarkan panduan
syarak, bukan semata-mata norma budaya atau logik akal manusia.
Lebih utama, karya
sebegini bukan hanya menilai masyarakat dari luar, tetapi turut mengajak
pembaca melihat ke dalam diri sendiri, menyedari bahawa perubahan sosial mesti
dimulakan dengan perubahan individu. Dalam hal ini, penulis Islam telah
menjalankan amanah yang besar — menggunakan pena sebagai alat perjuangan,
memikul tanggungjawab amar makruf nahi mungkar melalui bahasa dan cerita.
Persuratan Islam memainkan
peranan penting dalam membina masyarakat yang sedar, berakhlak dan
bertanggungjawab. Ia bukan sekadar menjadi hiburan atau wadah seni, tetapi
menjadi medium penting dalam menegur, memperbetul dan membina tamadun, selaras
dengan tuntutan Islam. Dengan pendekatan yang berseni, berhikmah dan
berpandukan syarak, penulis Islam telah menunjukkan bahawa kritikan yang
disampaikan melalui pena mampu menggugah lebih banyak jiwa berbanding kata-kata
yang keras dan kosong makna.
PENUTUP
Persuratan
Islam bukan sekadar karya untuk dinikmati, tetapi merupakan wasilah
pembinaan jiwa rabbani. Ia menyuburkan hati, menyentuh minda, dan
menghubungkan manusia dengan Tuhan melalui kata-kata yang hidup. Dalam dunia
yang semakin keliru dan gersang nilai, kembalilah kepada persuratan Islam —
kerana di situlah terletaknya kunci jiwa yang benar-benar merdeka, jiwa yang
rabbani.
Jiwa rabbani merupakan kemuncak pencapaian spiritual seorang mukmin.
Untuk mencapainya, seseorang memerlukan bekalan ilmu, bimbingan rohani, dan
keinsafan yang lahir daripada proses pembelajaran dan perenungan. Persuratan
Islam, sebagai wahana ilmu dan tazkiyah, harus terus dimartabatkan dan
dijadikan alat yang berkesan dalam membina masyarakat yang sejahtera, berakhlak
mulia dan bertunjangkan nilai ketuhanan.
Persuratan Islam menjadi cermin jiwa, memperlihatkan kekurangan diri,
mengajak kepada pembaikan, dan memupuk rasa keinsafan secara berterusan. Ia
bukan sekadar alat hiburan atau penyampaian ilmu, tetapi sebuah dakwah yang
halus dan menyelinap ke dalam hati, memberi kesan yang lebih kekal berbanding
nasihat yang disampaikan secara langsung. Justeru, karya sebegini harus terus
diperkasa dan didukung agar dapat terus menyinari hati manusia yang sedang
mencari arah dan ketenangan dalam kehidupan yang penuh cabaran ini.
BIBLIOGRAFI
Haji Ahmad Haris Suhaimi(Peny.)
, 2016. Rosak Amalan Kerana Adab. Singapura: HRs Consultant
Hasyuda Abadi, 2024. Di Gedung
Suffah. Kota Kinabalu: Ikatan Penulis Sabah (IPS)
Hilal Asraf dan Aiman Azlan, 2014. Hidup
Penuh Erti: Kuala Lumpur: PTS Millenia Sdn Bhd
Nik Abdul Aziz Nik Mat, 2013. Nikmat
Taman Syurga. Kuala Lumpur: Kemilau Publika Sdn Bhd dengan Kerjasama Maahad
Darul Anuar Pulau Melaka Kelantan.
Pahrol M Juoi, 2023.Kata-kata
untuk Orang Berduka. Kuala Lumpur: Jiwa
[1] Kertas
kerja ini disediakan dalam Program Nadwah Sastera Islam Serantau Sabah
bersempena dengan Mahrajan Kesusasteraan dan Kesenian Islam Nusantara 2025 di
Membakut, Sabah.