Selasa, November 25, 2008

Mendapatkan Jalan Kebahagiaan

1.
Kehidupan ini perulangan perulangan, itu yang pernah saya katakan dalam catatan kepada Abd Naddin pertama kali. Saya bahagia dengan ungkapan itu. Sejauh mana benar betulnya kita boleh sama-sama telusuri hari-hari yang berlari.

2.
Kenangan, entah sudah berapa kenangan telah tercipta, jika bukan diinginkan pun kenangan bakal dicipta dan hanya dinamakan kenangan setelah ia berlalu dan masa kini menjadi layar yang menghidupkannya. Saya berkata, kenangan adalah kelmarin yang hidup hari ini. Saya pernah katakan ini kepada seseorang yang banyak mempengaruhi. Saya katakan itu lagi kepada anak perempuan saya yang bakal mengharungi hari-hari 'besar'nya, dan dia ternyata bingung walaupun berkali-kali saya katakan dan menjelaskan. Apapun, yang jelas kenangan itu sesuatu yang wujud tanpa kelihatan dan dinikmati meski perih walaupun ada saatnya bahagia.

3.
Saya menjadi begitu haru setelah membaca sebuah sajak adik dan sahabat baik saya JY petang tadi lewat blognya. Ada air mata yang mengalir di kalbu, saya teringatkan peristiwa-peristiwa pedih yang pernah diharunginya dan juga saat-saat manis yang pernah diceritakannya. Barangkali semua yang pedih itu telah bernoktah namun tiada apa yang boleh menahan jika ada waktu yang lain ia datang juga. Lantaran sajak itu begitu mengesankan ingatan-ingatan masa lalu saya turut menyisipkannya dalam blog ini:

KASIH TELUK RINDU

Mengenang pertautan kasih diteluk rindu
mengingati kau yang sentiasa bersama
tak lenyap walau sesaat
waktu yang remaja

adaku adalah adamu
tiadaku adalah tiadamu
ada kita adalah tanda
tiada kita adalah pusara!

diteluk rindu telah kurasai angin
kudengari nyanyi pohonan rhu
dipantai waktu
kawanan burung melagukan syair
teluk persalaman yang dalam
memanjang pantai perkasihan
dari Kimanis ke Teluk Brunei

pantai teluk rindu yang memutih
kita bersama memakna teriak ombak
kita bersama mentafsir garis air
kita bersama menghala arah tuju
rindu yang satu

JY
Putera Jaya Telipok
5.30 pagi @ 18 Nov. 2001





----------------
Now playing: Nat King Cole - Love
via FoxyTunes

Tiada ulasan: