Khamis, November 27, 2008

Bangun dengan Keberanian

Hari ini Khamis yang penting kepada puteri saya yang bongsu, kerana hari ulangtahunnya yang ke-13. Adik sudah remaja. Meskipun saat ini dia tidak ada di biliknya kerana bercuti di kampung, sebenarnya saya telah mencium pipinya kelmarin. Kelmarin saya tiba-tiba bercuti kecemasan untuk mengikuti Kursus Umrah di Pekan Beaufort, rupanya kebetulan itu juga memberikan kesempatan untuk menemui Adik, di samping mama dan juga bapa di kampung. Moga Adik diberikan wajah kalbu yang menjadikannya lebih matang dalam usia yang sedang berkembang. Adik ternyata anak yang manja, anak bongsu kebanyakannya begitu. Dan Adik juga sudah pantai merapi rumah dan juga menyediakan juadah adik-adik sepupunya semasa emak saudaranya bekerja waktu siang. Saat ini saya memang rindu dan saya menghantar catatan selamat kepadanya selepas jam 12 semalam.
2.
Semalam keluar minum bersama Ailin Nor dan JM di KK. Kad undangan perkahwinan anak perempuan saya baru siap dicetak oleh JM. Kad itu tidak penting dalam catatan ini tetapi percakapan kami tentang Dialog Teluk yang menarik fikiran saya. Beberapa peristiwa Dialog Teluk di Wilayah Persekutuan Labuan itu telahpun kedengaran tetapi cerita kami semalam tentang seorang penulis wanita berusia yang mengambil (sebenarnya mencuri) secara sedar puisi penyair Jair Sulai... kemudian tentang rasa kurang senang Jair untuk mengambil tindakan dihalang. Tidak mengapalah, penciplak itu pun sudah tua (saya telah menggambarkan bagaimana reaksi 'makcik' tu saat diketahui 'puisi'nya itu tidak asli). Kesian dia. Dalam kes ini, sudah tentu tiada siapa dapat mengesan berlakunya pencurian karya terutama sekali sebelum manuskrip antologi Lambaian Teluk itu diterbitkan. Individu yang wajar bertanggungjawab ialah si pencuri karya itu. Beliau perlu meminta maaf dan mengeluarkan karya yang telah terbit itu. Jika tidak antologi puisi itu tidak mungkin memberikan sebarang makna kepada dialog berkenaan dan wajar sekali dianggap ia tidak wujud.
3.
Sama ada namaya bermula dengan 'Majlis' atau 'Lembaga' merujuk kepada cadangan penubuhan agensi bagi menyelaras aktiviti sastera di negeri Sabah, apa yang penting ialah penyelarasan aktiviti tidak bertindih dengan aktiviti-aktiviti sedia ada. Kerana itu juga, penubuhan bagai mana-mana agensi yang penting begini tidak berlaku dalam masa sehari dua, sebulan dua; tertakluk kepada sejauh mana kesungguhan ataupun komitmen pihak-pihak yang berkaitan. Fokus mesti jelas di mana fikiran berjalan seiring dengan pandangan-pandangan yang dimurnikan. Barangkali kelihatannya payah tapi tidak parah, kerana bila ada usaha sentiasa akan ada jalan kejayaan. Bila mampu membuka sedikit demi sedikit minda positif insyallah akan terbuka luas jalan yang diharapkan untuk membangunkan idealisme para pejuang yang bangun dengan keberanian.

1 ulasan:

Hugo Rebelo berkata...

hi. i'de like to understand your blog. please add a translator. see you

http://coresemtonsdecinza.blogspot.com