Selasa, November 25, 2008

Cerita Bantal Buruk dan Bapa

1.
Isteri saya membebel. Katanya, ini 'bantal buruk' jangan lupa! Bukan apa, rupanya yang dimaksudkannya 'bantal buruk' tu, kamera saya. Dia merujuk gelaran itu kerana ke sana ke mari benda itulah teman saya sekarang. Pantang melihat objek-objek ganjil dan jarang-jarang dilihat termasuklah imej-imej yang saya senangi seperti bunga-bunga dan awan.

2.
Hanya tinggal kurang 3 minggu, saya akan menerima menantu. Memang merasai bahang kesibukan. Tapi yang lebih sibuk ialah emak saya dan juga adik ipar saya di kampung. Kebetulan majlis persandingan anak perempuan saya di kampung, di rumah kami. Saya amat puji adik ipar yang bertugas sebagai guru itu. Orangnya memang rajin juga merupakan seorang pekebun yang amat gigih. Di belakang rumah kami dulu adalah kebun getah; itulah sumber pencarian bapa membesarkan kami 6 beradik selain emak menjual kuih dan soto di gerai mereka. Kini kawasan ladang getah itu telah berganti wajah dengan sawit. Adik iparlah yang menggantikan tanaman itu apabila harga sawit pun memuaskan dan kebetulan pokok getah yang dulu itu sudah tidak 'bersusu' lagi.

Mudah-mudahan majlis persandingan anak gadis saya yang sulung itu berjalan dengan lancar. Insyaallah pada ahad, 14 Disember bersamaan 16 Zulhijjah 1429, sahabat handai diundang hadir.

3.
Saya senang sekali apabila sahabat baik saya JY sudah membina blognya. Nah, JY punya idealisme tersendiri. Beberapa minggu yang lalu Abd Naddin juga melakukan hal yang sama. Saya merasa kehidupan ini cukup bermakna apabila menikmati buah fikiran mereka berdua sebagaimana pemikiran-pemikiran sahabat-sahabat yang lain juga. Memang ada kalanya membaca catatan pengalaman orang lain memerikan lagi kehidupan ini. Setidak-tidaknya membuka dimensi ruang fikir yang baru sebagai pendorong baru.

4.
Teringatkan bapa. Bila adik perempuan yang bekerja sebagai Ketua Jururawat di Hospital Queen Elizabeth Kota Kinabalu memberitahu hasil pemeriksaan doktor 'kemungkinan' bapa mengidap kanser di peha, saya tergamam juga. Kelmarin bapa dibawa ke klinik swasta untuk melakukan imbasan pada ketumbuhan di peha kanannya. Kasihan bapa.

5.
Saya tetap mengingatkan Pak Shuhaibun, Pak Amil Jaya dan Babu Dayang Salmah yang seusia dengan bapa.

Tiada ulasan: