Jumaat, November 28, 2008

Dari Asnan ke dunia fana

Asnan Ismail, dia segera menghampiri saya barusan solat fardu Jumaat tengah hari tadi. Selepas bertanya khabar tentu sahaja dia akan bertanya tentang hal-hal penulisan dan aktiviti. Seperti kawan-kawan yang lain, yang tidak kerap berjumpa. Asnan juga dulunya amat rajin menulis sajak di media. Dia sebaris antara penulis paling prolifik, sektiar 80-an begitu memang ramai penulis yang baik antara yang terbaik. Objek seorang Asnan itu merefleksikan ingatan-ingatan era yang saya sebutkan, bagaimana selama sedekad tumbuh bagai rumput yang diberi baja padahal bajanya hanyalah dorongan-dorongan antara kawan dan kekerapan aktiviti yang dilaksanakan. Persatuan kesenian begitu menyerlah. Teater dan tari, begitu memberangsangkan serta menarik hati anak-anak mudah sebaya saya ketika itu. Penulis hadir seiring dengan aktivitis teater dan tari serta kesenian yang lain. Tidak begitu serius, kerana tidak ada badan penulis yang khusus saat itu. Kecuali apabila Badan Bahasa Sabah aktif semula pada pertengahan 80-an dan lahirnya Ikatan Penulis Sabah (IPS) pada tahun 1990. Dan hingga kini dunia penulisan sentiasa menjadi fokus. Begitu hebat dunia penulisan ia tetap berhadapan dengan pelbagai hadangan dan cabaran. Terutama ketika membabitkan badan-badan penulis yang begitu memerlukan sokongan serta bantuan untuk menggerakan aktiviti berkaitan. Badan-badan penulis ini lebih bersifat eksklusif dalam pengertian ia disertai mereka yang memang mempunyai keterselahan bakat dalam dunia persuratan. Badan-badan kesenian dulu agak berbeza kerana ahli-ahli boleh memilih samada seni tari, seni teater, seni persuaratan, seni muzik dan seterusnya. Apabila Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukar atau nama yang lebih mesra bagi penggiat seni - KKBS, dipecahkan menjadi dua lembaga (Lembaga Sukan dan Lembaga Kebudayaan) di samping sebuah kementerian yang bertambah cabangnya seperti pelancongan dan alam sekitar, aktiviti seni hanya tampak kepada makna 'seni' yang sempit yakni bila menyebut seni ia lebih tertumpu kepada seni tari dan muzik (baca: tradisi). Dari segi pendanaan bidang tari dan muzik tradisi lebih terserlah berbanding seni persuratan. Selama ini kita tidak tahu sama ada wujud pemahaman yang jitu tentang seni persuratan. Apakah lombong emas kepada pelancongan itu hanya pada seni tari, muzik dan busana etnik. Apakah ada kesedaran tentang sejarah atau intipati budaya etnik dari sudut sastera dan bahasa? Atau menerima seadanya lantaran lombong emas tidak mungkin begitu mudah berbanding penampilan tarian dan keasyikan muzik yang dipertunjukkan kepada orang asing, antara aset utama pendapatan negara.

Perjuangan menempatkan dunia persuratan telah berlangsung sekian lama, bagaimana memartabtkan sastera etnik sebagai bahagian daripada sastera kebangsaan, yang telah banyak mengorbankan kepentingan setempat. Apakah hujahan para pejuang ini tidak seteguh para pejuang ekonomi yang lebih melebatkan keuntungan fizikal berbandingan spritual. Padahal ada ketikanya dunia seni tempatan (baca: Sabah) telah dicercamerbakan oleh kepelbagaian literasi terhadap nilai majmuk masyarakatnya. Contoh, tarian limbai ditarikan oleh penari sumazau, penari magunatip menarikan tarian daling-daling dan sebagainya. Orang luar tentu tidak sensitif tentang perkara ini. Mereka lebih mementingkan pancawarna yang ada di hadapan mereka, yang barangkali tidak pernah mereka lihat atau memang tidak ada di tempat mereka. Barangkali juga inilah yang disebut kreativiti. Saya secara peribadi sejak sekian lama tidak bersetuju tentang 'rampaian' kesenian etnik di Malaysia.
2.
2008 telah semakin menipis. Memang terlalu banyak peristiwa yang terjadi, yang tersisa dengan ingatan yang amat mendalam, sama ada secara peribadi mahupun berbentuk kumpulan. Barangkali baik juga kita pusingkan semula ingatan sepajang 11 bulan yang lalu, apa yang telah kita lakukan, hasilnya dan kesannya dalam kehidupan, ataupun tentu ada yang tidak begitu disenangi kerana kesasar daripada landasan yang terbentang. Mungkin juga apa yang diharapkan hanya menambah kemelut dalam fikiran sehingga sedikit pun tidak memberikan pulangan makna. Meskipun demikian, lazimnya kehidupan tidak mungkin segalanya putih bersih dan tidak semuanya pula hitam merugikan. Saatnya, kita merenung semula, bermuhasabah, tidak mengapa biar setiap hujung tahun inilah yang kita patut lakukan. Perulangan dan perulangan, mungkin ada yang ingin melupakan perulangan perulangan itu, ada yang ingin terus mempelajaran perkara-perkara baru walaupun ia berulang. Setidak-tidaknya ada sesuatu yang dipelajari. Ambil yang jernih buang yang keruh, yang baik dijadikan teladan, yang tidak baik jadikan landasan.

3.
Ada airmata yang mengalir. Dan saya amat merasakan bagaimana degup jantung insan yang menitiskan airmatanya di hadapan saya. Apakah demikian besar dosa saya kepadanya? Namun pada sisi yang lain saya sudah kembali ke dalam diri sendiri dan azam ini terus terpelihara sampai bila-bila. Saya pulang untuk memperjuangkan jati diri insan yang tidak pernah kemarau oleh cabaran, dugaan dan pancaroba antara manusia. Jika ada yang bertanya, tentulah dunia ini begitu misteri dan kehidupan di dalamnya cukup rahsia. Tiada siapa yang sunyi daripada mengharungi kemisterian dan kerahsaiaan kehidupan dunia fana ini. Hanya Dia sahaja Yang Maha Tahu.

Tiada ulasan: