Oleh: Mohd Izzuddin Fitri Abdul Aziz
TERDAPAT empat buah sajak
Hasyuda Abadi terbit di Utusan Borneo pada 13 November 2016 menceritakan tentang pengalaman
religius beliau melaksanakan ibadah haji. Pencari
Batu, Mengoyak Riyak, Bahasa Istiqamah dan Syiar Aidiladha. Peristiwa atau pengalaman ini ditumpahkan ke dalam
bentuk sajak. Bagaimana seorang penyair menuliskan pengalaman itu ke dalam
sajak?
Salah
satu siri wajib ibadah haji adalah Melontar Jamrah. Jemaah akan bermalam atau
mabit di Muzdalifah setelah terbenam
mentari pada 9 Zulhijah. Mempersiapkan diri sebelum Melontar Jamrah keesokan
paginya. 10 Zulhijah adalah tarikh melontar bersamaan hari raya Aidiladha.
Jamrah
bermaksud tiang dalam bahasa Arab. Jemaah akan melontar sebanyak tujuh buju
batu. Tiang tu sebenarnya adalah sebagai penanda sahaja. Sebenarnya ia
mengimbas kembali perbuatan Nabi Ibrahim a.s melontar syaitan kerana
menimbulkan was-was ketika menunaikan perintah Allah. Ia juga mengambil
daripada sunnah Rasulullah yang melontarnya setiap menunaikan ibadah haji. Ia
sebenarnya protes terhadap tindakan mesir Kuno menyembah Obelisk. Obelisk
(tiang) ialah sebuah simbol kepada Tuhan Amun Ra. Dipercayai diambil dari
bentuk Sun Pillar.
Sajak
pertama mencitrakan pengalaman beliau sebagai pencari batu. Bermalam di
Muzdalifah yang diumpakan beliau sebagai taman. Lantainya yang sejuk. Baris
ketiga dalam rangkap pertama tiba-tiba bertukar kepada teringat batu sebelum
berangkat. Batu itu ada tujuh semuanya untuk dilempar kepada syaitan degil.
Pada rangkap ketiga menggambarkan suasana malam di Muzdalifah yang diam namun
para jemaah terasa ditemani oleh malaikat dan Tuhan jua yang merestuinya.
Begitulah bagaimana kemahiran seorang penyair mendeskripsi situasi ketika
berada di sana. Bagaimana semua sedang tunduk menghadap Ilahi. Perasaan yang
sungguh menenangkan menjadi buruan jemaah setiap tahun.
Puisi
kedua bertajuk Mengoyak Riyak menceritakan tentang bangga diri. Kita tidak
harus riyak dalam ketika berada di tanah suci. Allah yang telah menjemput para
jemaah menunaikan haji. Ia tidak seharusnya menjadi kebanggan atau riyak dalam
hati.
Kami
datang atas undangan
menjadi
dhuyufurrahman
bukan
riyak
doa
yang dibacakan hanya Dia yang berhak
Begitulah
penyair Hasyuda Abadi memberi pesan kepada jemaah lain supaya jangan riyak
dalam beribadah. Setiap apa yang dilakukan di tanah suci itu akan dibayar
tunai. Sudah banyak kisah-kisah haji yang kita dengar mendapat balasan serta
merta. Begitulah puisi ini membenarkan dan memberi amaran kepada para jemaah
agar sentiasa mengikhlaskan diri dalam beribadah. Jangan terpaksa atau memaksa
diri.
Dalam
puisi Bahasa Istiqamah, sangkutan daripada puisi mengenai riyak, penyair mula
memahami tentang erti cabaran dalamnya aqidah. Akidah merupakan rukun agama
yang menjadi asas kepada keimanan yang diyakini. Beliau menuliskan
Telah
kufahami erti cabaran
yang
lebih mendunia
di
dalamnya satu aqidah
Lalu
beliau mendapati sesuatu tentang bahasa mereka yang ramai menuju ke kiblat di
setiap lorong.
Kiblat
yang dituju
ketika
berbondong setiap lorong
kamu
berbahasa apa?
Inilah
bahasa manusia
ditandai
senyum tapi tak semua menerima
atau
berjabat tangan, nah ini persaudaraan.
Beliau
bukan sebenarnya mempersoalkan bahasa apa yang digunakan. Ia sebagai
perlambangan kepada kepelbagaian bangsa ia memiliki berbilang bahasa. Bahasa
jiwa bangsa. Bagaimana seseorang bertutur itu menunjukkan kebangsaannya.
Penelitian beliau mencitrakan jemputan-jemputan yang hadir dari setiap pelosok
negara. Walau masing-masing memiliki bahasa, warna kulit, dan adat yang
berbeza, tetap memahami konsep Islam Ad-din yang sama. Beliau menyambung lagi…
Rumpun
ini bukan kecil
kita
diamanahkan meningkatkan syiar
dan
ini buktinya tuju tawaf dan saie’
Beliau
sedang mencitrakan kesatuan hati umat Islam beristiqamah dalam perbezaan bangsa
demi menengakkan syiar Islam.
Puisi
keempat menceritakan kebesaran Aidiladha. Beliau mencatatkan peristiwa yang
berlaku semasa menyambut Adiladha di Mina. Ketika cahaya terbenam dalam sirna
wajah. Tentang kerinduan terhadap ketenangan jiwa yang dialami. Pada rangkap
ketiga baris pertama dan kedua bersangkut paut. Namun baris ketiga berlaku
sedikit kekeliruan. Apakah kesinambungan wajah yang riuh tenggelam dalam riang
dan cahaya merawat keimanan. Beliau menuliskan begini…
meramahi
riuh wajah
rupanya
tenggelamnya riang
cahaya
merawat keimanan
Wajah
dan keriangan itu berkenaan dalaman dan luaran. Betapa wajah itu dapat
memancarkan sinar keikhlasan. Mungkin penyair ingin memgungkapan cahaya yang
terpancar di wajah dapat merawat keimanan. Tidak nampak jelas cahaya apa yang
dimaksudkan oleh penyair. Mungkin saja tiba-tiba cahaya muncul, menunjukkan
segala kemungkinan boleh berlaku atas kekuasaanNya jua.
Bukan
mudah untuk menumpahkan pengalaman religius ke dalam sajak. Pemilihan perkataan
harus tepat agar tidak menimbulkan kekeliruan. Terutamanya Sajak Pencari Batu yang memiliki sejarahnya
tersendiri. Ada istilah tertentu yang digunakan penyair yang tepat, seperti
mabit separuh malam. Apabila sebut mabit ia menggambarkan tentang bermalam d
Muzalifah. Sekiranya penyair tidak menyebut un Muzalifah menjadi taman pada
baris pertama. Pembaca tentu di mana seharusnya mabit separuh malam itu
berlaku. Mungkin perlunya pencarian kata habuan
terlaknat syaitan degil. Habuan itu biasanya memberi keuntungan kepada
orang yang mendapatnya. Jika dilihat semula protes terhadap penyembahan Obelisk
sebenarnya ia bukan berbentuk habuan. Lebih kepada simbolik ketidaksetujuan.
Tuntasnya,
menumpahkan pengalaman religius ke dalam sajak bukan kerja mudah. Kita harus
memiliki kemahiran tinggi dalam menginterpretasinya. Ia soal ketuhanan sedikit
sahaja silap boleh menyebabkan kepesongan. Tapi tidak menjadi masalah kepada
penyair yang pernah dianugerahkan sebagai Tokoh Penyair Islam Sabah (2008).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan