ANDAI diawali dengan kelisanan
sebagai wahana utama untuk memasyarakatkan karya sastera, ia sudah melepasi
zamannya. Kelisanan sebagai tradisi sastera tidak lagi diamalkan sesudah
tampuknya diambil oleh tradisi persuratan atau penulisan. Dunia sastera
berkembang selaras dengan inovasi mesin cetak dan lahirnya buku-buku, majalah
dan sebagainya. Namun begitu tradisi ini juga sebenarnya berhadapan dengan
aliran baru dan keunikan baru dalam dunia lalu lintas sastera. Kewujudan
teknologi maklumat memberi pilihan baru kepada masyarakat dalam menikmati bukan
sahaja karya sastera tetapi sumber informasi, hiburan dan pembelajaran.
Integrasi media dalam teknologi
maklumat jauh lebih kompleks dan menuntut perubahan dan inovasi dalam laluan
sastera itu sendiri. Internet membuka kepada interkasi sosial yang lebih
terbuka menerusi facebook, blog, google plus, twitter, instagram, dan segala
macam pembaharuan lain. Pembaharuan ini memerlukan sastera bergerak seiringan
agar ia kekal dinamik dan terbuka untuk semua. Buku-buku yang hanya terpenuhkan
foto dan teks berganti dengan laman yang diselimuti multimedia. Keseronokan dan
interaksi menjadi pemangkin kepada populariti dunia siber dan multimedia.
Sastera harus dibangunkan dalam bentuk baru yang lebih praktikal agar dapat
bersama dalam arus pembaharuan. Ledakan persuratan menggantikan kelisanan sudah
dilihat sebagai suatu pembaharuan yang amat menuntut kepada dimensi dan gaya
baru persembahan sastera. Apa lagi kehadiran multimedia ia memerlukan perubahan
yang ketara dalam penikmatan dan penghasilan karya sastera. Jika perubahan ini
gagal ditangani sastera akan terhindar dari lalu lintas zaman yang berubah.
Kita harus memikirkan bagaimana
sastera berdaya maju dalam tatapan khalayak. Sastera harus dibawakan ke alam
siber dengan bentuk dan dimensi baru. Alam multimedia yang hadir sekarang
memerlukan sastera dihidangkan dalam dimensi yang lebih mudah dan fleksibel.
Kesedaran inilah yang memungkinkan Kesusasteraan Melayu Komunikatif melalui
Kertas 3 membawa dimensi baru dalam pembelajaran sastera iaitu Multimedia Dalam
Sastera. Kita harus benar-benar memahami konsep dan fungsi kedua-dua bidang
ini. Pertama fungsi sastera sebagai bahan yang mahu disampaikan. Kedua, fungsi
multimedia sebagai wahana baru penyampaian sastera.
Kita harus memahami bagaimana
ciri-ciri multimedia itu sejauhmana ia dapat berfungsi mengangkat karya sastera
sebagai bahan atau isinya. Keupayaan multimedia membawa dua elemen penting
iaitu audio dan bunyi atau muzik sekaligus adalah cabaran dunia teks yang hanya
tulisan selama ini. Elemen baru ini perlu dikuasai untuk membina khayalak dan
kepentingan sastera tidak terjejas. Malah keupayaan interaktif yang ada dalam
multimedia juga harus menjadi upaya yang dapat membawa dimensi baru penikmatan
karya sastera. Malah dalam pembelajaran sastera, barangkali keupayaan
multimedia dan kemampuan interkatif ini akan mengurangkan keperluan guru
bersama pelajarnya. Atau upaya baru ini amat memerlukan kreativiti dan inovasi
yang dapat meletakkan sastera sebagai subjek yang popular dan diminati.
Sebagai perbandingan mudah: suatu
latar dalam karya sastera yang memberi gambaran kehidupan di kaki gunung
Kinabalu. Ia dilatari oleh hiasan kata-kata pengarang dalam novel atau
cerpennya. Pembaca hanya menikmati karya berkenaan daripada sudut pandang yang
diberikan pengarang. Tetapi kehadiran dunia multimedia membolehkan foto kaki
gunung Kinabalu dipaparkan dalam foto dan video. Segala yang selama ini sukar
dibayangkan akan mudah dilihat dan difahami oleh pembacanya. Ditambah pula
dengan muzik yang menggambarkan masyatakatnya maka pengalaman yang terpapar
dalam novel atau cerpen tadi diperkayakan dengan muzik, foto dan video yang
berinformasi. Inilah elemen baru yang dapat membina kesan baru dalam penikmatan
dan pembelajaran sastera. Pelajar mudah mendapat informasi yang jauh lebih luas
dari dunia teks itu sendiri. Minat dan keinginan untuk mengkaji dan membaca
sudah pasti dapat ditingkatkan. Malah ada yang berpandangan bahawa melalui
multimedia dunia luar boleh dibawa ke bilik darjah dengan mudah. Interaksi
antara pelajar dengan karya sastera menjadi lebih luas dengan adanya
multimedia. Apa yang pelajar baca ditambahkan dengan multimedia berupa foto,
video dan muzik yang membantu pelajar. Disebut juga bahawa kemahiran pelajar
juga berpindah daripada hanya membaca kepada mendengar, melihat, dan
menambahkan kemahiran kognitif mereka.
Dalam kajian sastera Kertas 3
Kesusasteraan Melayu Komunikatif, prinsip multimedia yang harus dikuasai
meliputi teks, grafik, audio visual, dan animasi. Kita harus memahami prinsip
berkaitan dalam pembinaan bahan multimedia sastera. Kita juga harus memahami
peranan dan kepentingan papan cerita (story board) dalam penghasilan
multimedia. Episod cerita, puisi, atau bahan prosa lain perlu diteliti dengan
mendalam untuk melihat bagaimana konteks penceritaan dari sudut inti cerita dan
kefahamannya. Dari sinilah bertolaknya penghasilan kerangka papan cerita.
Bagaimana episod tadi diterjemah ke dalam papan cerita sebagai kerangka baru
penghasilan multimedia. Sesudah tersedia papan cerita maka elemen-elemen
pengisian untuk menjadikan episod atau puisi yang terpilih sebagai hasilan
multimedia tadi dikaji. Apakah penceritaannya memerlukan animasi, grafik atau
video? Bagaimana pula kesan audio visual yang digunakan sama ada bersesuaian atau
tidak? Bagaimana pula dari sudut saiz teks dan fon yang digunakan? Apakah
kaedah teks itu digerakkan atau dianimasikan dalam bahan multimedia? Jika
memerlukan animasi grafiknya bagaimana warna yang dipilih agar bahan menarik
dan berkesan. Demikian secara ringkas antara keperluan dan kemahiran yang perlu
ada dalam melahirkan multimedia sastera.
Keperluan lain dalam penghasilan
multimedia bukan sekadar merubah atau mengadaptasi karya sastera berbentuk
tulisan kepada multimedia semata-mata. Kita harus mengutamakan juga tujuan
pengarang menghasilkan karya sastera. Ada elemen yang tersurat yang dapat
diterjemahkan dalam teks. Ada pula elemen tersirat yang harus turut dinikmati
audien sekiranya ia berubah kepada multimedia. Kita sering mendengar keluhan
bahawa novel yang baik setelah diterjemah ke dalam media baru seperti filem
banyak kehilangan elemen seni dan roh sasteranya. Penikmatan karya menjadi amat
berbeza dan memberi kesan berbeza dari novel asalnya. Jika ditinjau dari sudut
pembelajaran pula, bagaimana multimedia tadi dapat membantu kefahaman dan
penghayatan pelajar dalam dimensi baru itu? Kesan-kesan sastera dan seni
sastera tidak harus dikorbankan semata-mata kerana adaptasi. Penghasilan dari
sudut pembelajaran adalah diharapkan ia dapat membantu kefahaman teks secara
lebih bermakna. Ia diharap dapat membina keyakinan dan kesoronakan pelajar
menikmati karya sastera. Yang penting adalah keupayaan bahan multimedia membuka
ruang pemikiran, dan kesedaran pelajar terhadap unsur-unsur sastera yang
dikaji. Pelajar dapat melihat dan mengesan secara kritis apa yang selama ini
tidak dapat ditemui dalam pembacaan.
Antara kepentingan yang diharap
dapat membantu pelajar dalam penggunaan multimedia adalah: Keupayaan multimedia
membantu pelajar memahami dunia pengarang. Melalui pendedahan dengan bahan
bantu secara multimedia pelajar dapat memahami pemikiran pengarang serta
karyanya. Pelajar juga dapat menikmati karya sastera dengan lebih mudah apabila
mereka dapat akses kepada rujuan lain seperti biodata pengarang, istilah
sastera, dan makna kosa kata dalam karya sastera. Pelajar dapat memahami latar
dengan mudah melalui foto dan video. Ini membolehkan pelajar dapat menimba
pengalaman yang sama sebagaimana pengalaman pengarang ketika menghasilkan karya
sastera. Pelajar juga dapat menikmati karya sastera dari pelbagai perspektif
seperti diperdengarkan bagaimana teks sastera itu dibaca atau dideklamasi,
serta keupayaan melihat dimensi lain seperti perspektif ekonomi, sosial, dan
sejarah dalam karya berkenaan. Bahan-bahan bantu ini antara yang penting untuk
menjadikan multimedia lebih relevan dengan teks semata-mata.
Pandangan ini adalah sebagai
dimensi yang harus difikirkan dalam penggunaan multimedia dalam sastera.
Meskipun tujuan bahagian ini diketengahkan kepada pelajar adalah untuk
membolehkan pelajar menghasilkan bahan sastera menggunakan multimedia, tetapi
pengetahuan tentang kepentingan multimedia dalam pendidikan juga harus
diperolehi. Ia sebagai langkah pertama ke arah penghasilan bahan sastera
mengunakan multimedia.
Kita harus
bergerak dalam perubahan ini. Sastera harus dinikmati dengan gaya baru dan
wahana baru yang lebih berkesan. Kita tidak harus biarkan sastera tertinggal
dari arus pembaharuan ini sebaliknya berupaya membina dimensi yang lebih
efektif dengan pembaharuan yang ada.
PUSTAKA IQBAL NAZIM
1 ulasan:
Masih membeli dan membaca buku tetap memberi pengalaman yang bermakna.
Catat Ulasan