Sabtu, September 10, 2016

Seputar bahasa dan kreativiti penyair


BAHASA adalah rumah dan tanah air para penyair. Di situlah dia lahir dan dibesarkan. Di situ juga dia tumbuh dan berkembang. Kemudian dia mengembara untuk memberi makna terhadap kehidupannya, sebelum pada akhirnya kembali ke rumah keabadiannya. Yang pasti dia akan meninggalkan khazanah bahasanya yang bakal diikuti generasi selanjutnya.
Bahasa adalah jati diri penyair. Kerananya, penyair yang kehilangan bahasanya, akan kehilangan segalanya dan kehilangan jati diri.  ‘Yang tak berumah takkan menegakkan tiang’, begitu kata pada salah satu bait  puisi penyair Republik Czeck, Rainer Maria Rilke,  ‘Di Batu Penghabisan ke Huesca’.

Salah satu tugas penting seorang penyair adalah memelihara, memperkaya, memperasa dan mempertahankan bahasanya. Kerana, itulah perjuangan menegakkan jati dirinya. Apatah lagi, sekarang ini pada kenyataannya, bahasa adalah salah satu benteng terakhir nasionalisme yang masih mampu bertahan di tengah  sumber misteri dan inspirasi  yang terkandung di dalamnya. Menjadikan karya-karya, yang hakikatnya adalah untuk mengangkat dan mempertahankan harkat dan martabat kemanusiaan. Karya-karya inilah yang kelak menjadi keterlibatan para penyair terhadap pembentukan kebudayaan bangsa dan tanah airnya. Bukan menulis untuk sekadar suka-suka melainkan siaga dengan motif yang jitu.

Seorang penyair ialah seorang seniman yang mencipta karya dan secara langsung atau langsung   membincangkan   kehidupan.  Alatnya,   seperti   disebutkan   di   atas,   ialah bahasa. Untuk   menjadi   seorang   penyair   yang   baik,   dia   harus   mengenali   bahasa  itu   dengan sesempurna mungkin kerana dengan pengetahuan ini, dia dapat mengambil atau mengutip daripada   beratus-ratus   ribu   perkataan   dan   menyusunnya   dalam   rangka  makna   yang diinginkannya.

Seorang penyair ialah seorang seniman yang mencipta karya dan secara langsung atau langsung   membincangkan   kehidupan.  Alatnya,   seperti   disebutkan   di   atas,   ialah bahasa. Untuk   menjadi   seorang   penyair   yang   baik,   dia   harus   mengenali   bahasa  itu   dengan sesempurna mungkin kerana dengan pengetahuan ini, dia dapat mengambil atau mengutip daripada   beratus-ratus   ribu   perkataan   dan   menyusunnya   dalam   rangka  makna   yang diinginkannya.

Seorang penyair bagi Dr. Muhammad Haji Salleh, ialah seorang seniman yang mencipta karya dan secara langsung atau langsung membincangkan kehidupan. Alatnya, seperti disebutkan di atas, ialah bahasa. Untuk menjadi seorang penyair yang baik, dia harus mengenali bahasa itu dengan sesempurna mungkin kerana dengan pengetahuan ini, dia dapat mengambil atau mengutip daripada beratus-ratus ribu perkataan dan menyusunnya dalam rangka makna yang diinginkannya.

Karya-karya yang wujud dalam bentuk puisi, novel, cerpen, teater, dan karya budaya lainnya, yang hanya lahir kerana adanya bahasa dan seluruh inspirasi yang disediakannya. Eksistensi seorang penyair, sasterawan, budayawan, adalah kerana karyanya. Karya-karya itu hanya lahir daripada proses kreativiti, dan kreativiti itu hanya dapat tumbuh dan berkembang, jika ada media ekspresinya yang hidup dan menggairahkannya, dan itu adalah bahasa. Kita belajar menulis puisi, belajar membangun kreativiti, sejak degup kehidupan manusia ini bermula. “Kun Fayakun “ itulah kata pertama. Itulah puisi pertama. Itulah imaji pertama yang mengaliri darah dan nafas para penyair. Dan kerana itu pulalah, bahasa Melayu sebagaimana wujudnya, dan kesedaran awalnya, adalah bahasa yang sangat kreatif, imaginatif dan ‘menggairahkan’.

Bahasa yang baik bagi penyair, adalah bahasa yang memberikan kebebasan kepadanya untuk mengembangkan dan mengolahnya menjadi media komunikasi yang mudah, ancar, dan bermakna dalam karya-karyanya. Keadaan yang demikian diperlukan penyair untuk menghasilkan karya-karya yang kuat, termasuk karya sastera. Karya-karya yang besar hanya lahir daripada bahasa yang merdeka, yang bebas, yang lentur, yang tidak terkurung dan terperangkap dalam berbagai aturan dan tata bahasa yang kaku dan beku.

Dalam hal ini, bahasa Melayu, adalah salah satu bahasa yang sangat apresiatif. Bukan hanya memiliki kemerdekaan dalam bentuk dan struktur bahasanya, juga memiliki keindahan dalam diksi,  intonasi, dan ritmanya sehingga menjadi bahasa yang sangat puitis. Lihatlah syair, salah satu bentuk karya sastera Melayu. Atau pantun, gurindam, seloka dan sebagainya. Membacanya, seakan kita bernyanyi. Kita berdendang. Kerana itu, ada yang menyamakan keindahan bahasa Melayu itu dengan keindahan bahasa Sepanyol. Bahasa yang merdeka, yang bebas, adalah bahasa  yang selalu memberikan inspirasi, yang seakan tak pernah diam. Terus menggelitik batin penyair untuk terus meluapkan ekspresi, yang terus mengajaknya untuk terus menggali mencari inti esensinya. Bahasa yang demikian sangat diperlukan untuk proses kreativiti menghasilkan karya-karya sastera, terutama puisi. Kerana bahasa yang merdeka itu sangat imajinatif. Berapa ramai yang boleh melakukannya, bahkan para penyair yang telah menulis puisi bertahun-tahun ada masanya gagal melahirkan sebuah karya atau karya-karya yang terbaik, yang boleh diingat-ingat, manis disebut dan dihafal malah. Berapa ramai antara kita dapat mengingat puisi-puisi A.Samad Said, Usman Awang atau Kemala? Tolak para peserta sayembara dekalamasi puisi. Saya sendiri tidak mampu mengingat puisi yang saya tulis. Tentu anda akan ketawa. Ya saya akui hal itu. Sebagai penulis, bagaimanapun, dia mempunyai kelebihan tersendiri yang tidak dipunyai orang lain. Antara penyair dengan penyair yang lain juga kelihatan wujud perbezaan yang ketara dari sudut teknik penulisan, pemilihan diksi, gaya bahasa, stail pengungkapan dan sebagainya.

Pada saya menulis puisi itu adalah menulis metafora, menuangkan ‘imaginasi’. Dengan sepatah kata, serangkai  dengan hanya satu kata saja, penyair sudah bisa menghasilkan sebuah puisi yang penuh makna. Lihat puisi Usman Awang yang berjudul ‘Melayu’, atau puisi panjang Kemala ‘Meditasi’ atau A.Samad Said dalam ‘Al-Amin’, dan karya-karya luar biasa As-Suhaimi, dalam buku-bukunya ‘Wajah’, ‘Taman Takwa’ dan beberapa yang lain, atau yang sangat terkenal sajak-sajak Chairil Anwar berjudul ‘Aku Ini Binatang Jalang’ dan sajak satu baris penyair Sitor Sitomurang, ‘Bulan di Atas Kuburan’. Kalau permata dari Sabah pula kita telah dihadiahkan melalui kelahiran penyair-penyair terbaik seperti Jasni Matlani (Dongeng Perkebunan), Norawi Haji Kata (Akta Batin), Soibil Madun (Laut Sebuah Ayunan), Ramzah Dambul (Dari Cinta kepada Cinta) dan Mabulmaddin Shaiddin (Stensil Pari-Pari), Jair Sulai (Kebun Hayat), Sahara Jais (Cinta Seroang Aisyah) dan tanpa melupakan Amil Jaya (Suatu Amanah), Jamdin Buyong (Ada dalam Tiada) dan Zaiton Ajamain (Bagai Layang-layang).

Kerana itu, di negeri kita ini, misalnya,  karya-karya besar dan kuat, banyak lahir dari para penyair atau sasterawan yang berlatar belakang dan bertutur dalam bahasa Melayu walaupun barangkali ada yang berasal daripada kaum Kadazan-Dusun, Bajau, Sino Kadazan, Orang Sungai dan sebagainya, kerana pengaruh dan keunggulan bahasa Melayu yang sangat imaginatif itu dan atas sebab dasar Pendidikan Kebangsaan. Bahkan ada yang mengatakan, semua orang boleh jadi penyair, kerana memiliki bahasa Melayu, salah satu bahasa yang mempunyai semua aspek puitikal terbaik sebagai bahasa puisi. Bahkan pernah dikatakan juga, masyarakat kita di Sabah ini lebih baku bahasa Melayunya berbanding di negeri-negeri lain. Ini menjadi satu nilai tambah dan yang menggahkan dunia sastera Malaysia sebenarnya.
Meskipun puisi-puisinya ditulis dalam bahasa Melayu, tetapi di dalam puisi-puisi itu dapat dirasakan gaya pengucapan yang menampilkan semangat dan tradisi tuturan lokal, jejak awal sejarah dan budaya ibundanya. Muncul sejumlah kata-kata lokal, bahkan yang sudah termasuk kata-kata arkais. Bentuk-bentuk pengucapan, terutama  puisi, makin banyak yang kembali ke struktur syair, gurindam, dan berbagai bentuk lain dalam bahasa-bahasa sukuan.

Puisi-puisi ini, akan semakin kelihatan kelokalan, keasalannya, bila sudah dibacakan. Dan pada kenyataannya, meskipun dominasi bahasa ibunda, gaya penuturan setempat, karya-karya itu tetap komunikatif, dapat dirasakan, dapat difahami, kerana pada hakikatnya bahasa itu, bagaimanapun bezanya, rohnya adalah pada kesamaan rasa, yang dapat dibangkitkan dalam bentuk simbol-simbol, dalam isyarat-isyarat. Lihatlah bagaimana bahasa prokem itu masuk dan mengaduk-aduk karya sastera, termasuk puisi, cerpen dan novel, terutama bahasa Bajau atau Kadazan atau Murut dan bahasa pergaulan di Sabah. Ini merupakan impak daripada penganjuran peraduan menulis karya kreatif oleh Lembaga Kebudayaan Negeri Sabah sejak beberapa tahun yang lalu yang mensyaratkan penyerapan kosakata-kosakata lokal (baca: etnik). Juga bahasa Facebook, bahasa Twitter, dan yang sangat fenomenal adalah bahasa Android, yang mampu membangun komunikasi secara luas, hanya dengan simbol-simbol (simile), yang betapa pun asing dan aneh, tetapi seakan dapat berbaur dan berkomunikasi dengan komuniti mereka yang berbeza.

Bahasa juga adalah bahagian daripada kesejarahan. Dalam pemahaman harfiah, bahasa memang berfungsi sebagai alat untuk berkomunikasi. Dimulai dengan simbol-simbol, lalu kata, lalu kalimat, dan seterusnya. Kini, bahasa komunikasi, kembali kepada simbol-simbol, meskipun lebih universal. Bahasa Melayu sebagai bahasa yang merdeka, kreatif, imaginatif, dan sugestif, ada di dalam proses modenisasi dan simplikasi komunikasi manusia dalam berbahasa, ikut membangun simbol-simbol universal itu.

Kerana itu, ungkapan klasik - takkan Melayu hilang di dunia, sepanjang mereka masih memiliki bahasa, sepanjang masih memiliki simbol-simbol yang universal. Masih ada kira-kira 300 juta umat Melayu di dunia. Maka tegakkanlah Melayu di atas pancang bahasanya. Sebab  kalau orang Melayu sudah kehilangan bahasanya, maka mereka kehilangan segala-galanya. Dan hampir kepada satu pembuktian apabila memilih dasar, memandang ke timur sedangkan bahasanya, memandang ke barat. Inilah realiti yang amat sukar lagi dibendung terutama dalam kalangan adikuasa kita!

PUSTAKA IQBAL NAZIM
© 2016

Tiada ulasan: