Oleh Hasyuda
Abadi
hasyuda@gmail.com
PERNAH saya ditanya untuk apa puisi diciptakan? Saya berkata
puisi bukan sahaja dicipta tetapi juga perlukan apresiasi. Puisi tanpa
apresiasi mungkin biasa terjadi tetapi dengan apresiasi puisi menerima
pemaknaan yang lebih lanjut. Apresiasi merupakan kecenderungan untuk menikmati
nilai sebuah karya. Bagaimana membaca dan menikmatinya bersesuaian dengan
bentuk sesebuah puisi yang siap.
Sekurang-kurangnya dua situasi membaca puisi biasa ditekuni
pembaca iaitu pertama secara mandiri, yakni dibaca dan didengar oleh diri
sendiri. Keduanya, puisi dibaca dan didengarkan kepada orang lain dengan
sejelas-jelasnya. Yang kedua ini lazimkan kita dapat ikuti dalam acara baca puisi
atau peraduan-peraduan deklamasi puisi. Mungkin ini belum menjadi jawaban yang
tepat sesebuah puisi itu tercipta. Puisi sebagai sebuah karya seni harus
diciptakan dengan kreativiti yang melahirkan perjalanan jiwa seorang penyair,
dan diksi dipilih dari unsur yang dihayati oleh penyair. Benarkah perlunya
kemahiran untuk menulis puisi? Meski pertanyaan ini kurang penting bagi
sesetengah yang menulis puisi namun tampak perlunya apabila karya dipilih
antara karya yang baik dengan yang tidak. Baik atau tidak itu juga sifatnya
subjektif. Maksudnya oleh setengah peneliti atau pembaca, pembacaan mereka
tidak sama.
Penyair juga harus dapat menemukan nilai-nilai yang ada dalam
masyarakatnya dan mengangkatnya menjadi sebuah karya yang sanggup memberi
manfaat bagi kemanusiaan. Salah satu jaminan yang penting dalam kreativiti
adalah kejujuran penyairnya terhadap apa yang dia kuasai. Boleh dikatakan bobot
sebuah puisi dan juga karya
sastera lainnya adalah untuk mengungkapkan kebenaran universal.
Dalam sesebuah puisi, kebenaran itu terbungkus
oleh metafora seperti sutera tipis yang indah dan halus motifnya. Di situlah
tantangan utama bagi seorang penyair untuk melahirkan sebuah puisi yang bagus,
ia harus melewati sebuah perjuangan kreatif yang tidak mudah. Perjuangan
merangkai kata-kata menjadi suatu kesatuan unifikasi yang utuh yang mampu
menggelorakan perasaan dan mampu menyentuh kalbu.
Setiap penyair yang baik pasti memiliki arah dan punya obsesi
tertentu dalam berkarya di mana ia dengan setia dituntut terus menerus
mengunyah kata demi kata untuk mencapai kesempurnaan estetiknya, sekali pun
proses itu harus ia lewati berulang kali dengan susah payah. Mengolah gagasan
yang sama terus menerus adalah merupakan bentuk obsesi, kerana kata-kata boleh
diciptakan kembali lewat sekian banyak pendekatan atau diproses kembali melalui
segala aspek kreatif untuk mencapai
sebuah impresi yang baharu dan lebih segar dengan gaya pengucapan yang lebih
bernas. Oleh kerana itu seorang penyair yang baik pada hakikatnya tidak pernah berhenti
bereksperimen kerana setiap bentuk percubaan penulisan pengalaman dan
perenungan ke dalam puisi adalah upaya untuk memperoleh jawapan daripada
kegelisahan puitik seorang penyair untuk menemukan kata-kata yang tepat
mewakili perasaan dan isi hatinya.
Menelurusi
proses kreatif penulisan puisi sama asyiknya dengan menulis puisi itu sendiri.
Setiap penyair sudah pasti memiliki cara pandang yang berbeza tetapi secara
esensial akan mengarah pada titik yang sama, yakni puisi sebagai medan ekspresi
dari bayang-bayang pengalaman. Perlu diingat bahawa puisi itu mudah dipelajari
tetapi isi dan mutu puisi sangat bergantung kepada intensiti penghayatan si
penyair terhadap berbagai pengalaman hidup yang menarik perhatiannya. Termasuk
juga dalam hal ini adalah penguasaan akan kata dan bahasa.
Meskipun
penulisan puisi boleh dipelajari tetapi kenyataannya tidak mudah. Salah satu
alasannya adalah bahawa seorang penyair itu harus peka terhadap keadaan
jiwanya, perasaannya, dan juga terhadap seluruh pengalaman hidupnya yang
bersifat fizik ataupun metafizik. Secara fizik bererti sang penyair mengalami
atau melihat sendiri kejadiannya. Sedangkan secara metafizik adalah pengalaman
tidak-ragawi yang hanya berhubungan dengan perasaan (tidak dengan tubuhnya).
Kepekaan
itu penting bagi seorang penyair. Sebab itulah mengasah kepekaan perlu
dilakukan untuk memperlancar daya kreatif seorang penyair dalam menulis
puisi-puisinya. Inilah yang nantinya akan menjadi bank naskhah pengalaman
seorang penyair. Dari sini pula dapat disimpulkan bahawa menulis puisi itu
tidak akan lahir dari ‘ruang batin yang kosong’. Lalu bagaimana dengan
imaginasi?
Imaginasi
memberi gambaran yang menyenangkan ke dalam fikiran dengan menjadikan segala
sesuatu lebih sempurna daripada apa yang diketahui sebelum ini. Imaginasi
menghalang kita untuk berpuas hati dengan keadaan sekarang mahupun keberhasilan
masa lalu, dan terus mendorong kita untuk mengejar kesenangan yang belum pernah
dicuba untuk atau keutamaan yang ideal.
Kunci
menuju imaginasi kreatif ialah asosiasi. Asosiasi terbentuk oleh tiga hukum
iaitu: Kedekatan - kasut bayi mengingatkan kepada si bayi; Kemiripan - bila
melihat gambar singa teringat gambar kucing; Kontras - seorang kerdil akan
mengingatkan kepada raksasa.
Tindakan
kita dalam hidup merupakan hasil asosiasi dengan keyakinan, idea dan
kepercayaan yang sudah ada. Asosiasi juga bekerja melalui suara. Contohnya,
saya sering mendapati bahawa waktu yang paling kreatif adalah ketika saya
mendengar orang berbicara.
Menurut
‘Kamus Kesusasteraan’ (DBP, 2015:138) pula imaginasi adalah ‘kebolehan
menggambarkan sesuatu dalam fikiran. Imaginasi tidak bersifat kenyataan tetapi
dipenuhi khayalan dan angan-angan. Imaginasi mampu membentuk imej atau
representasi dalam karya sastera’.
Dalam
menulis puisi, imaginasi itu lebih berdasar kepada pengertian kedua kerana
pengertian pertama sudah terangkum di sana. Agar imaginasi kita kena atau tepat
pada sasaran maka kita pun harus mampu menguasai kata-kata dan bahasa dengan
baik. Kata-kata dan bahasa adalah alat untuk mengomunikasikan bayang-bayang
pengalaman yang hendak diekspresikan di atas kertas.
Kalau
diksi sudah dikuasai tentu pada saatnya kita akan berhadapan dengan rima dan
ritma. Fungsi keduanya ini sebagai penegasan dari apa yang ingin disampaikan
oleh penyair. Permainan unsur bunyi
dalam struktur puisi akan membangun makna puisi yang bersangkutan. Jelas sudah
bahawa puisi tidak hanya dibangunkan oleh sembarang rangkaian kosa kata dan
gramatikal yang melahirkan pesan, tetapi juga dibangun oleh unsur-unsur estetik
bunyi daripada rangkaian vokal dan konsonan yang berlagu dan berirama.
Mengukuh
kepunyaan dalam konteks mendalami bagaimana pencarian kata dan bahasa dalam
penciptaan karya kreatif khususnya puisi perlu melalui fasa-fasa tertentu. Masa
lalu sering menjadi harga yang berwibawa dan membaca segala peristiwa dengan
tekun.
Satu-satunya
nasihat bagi pengarang muda ialah sesuatu yang mungkin sangat baru bagi
sebahagian mereka, iaitu membaca. Jika anda senang menulis, kenapa anda meremehkan
apa yang sudah ditulis? Membaca bukanlah semata yang tersurat, tetapi juga yang
tersirat. Bacalah alam. Bacalah peristiwa. Bacalah orang-orang yang ada di
sekitar kita. Bacalah segala hal yang membuat kemanusiaan kita menjadi penting
bagi orang lain, yang apabila kita tidak ada membuat orang lain merasa
kehilangan. Membaca … akan membuat kita lebih bernilai. Lebih-lebih lagi jika
kita membaca sendiri tulisan yang sudah kita buat, hingga mengetahui berbagai
kesalahan sebelum orang lain mengetahuinya. “Perbaiki tulisan anda dengan
mencari kata, membaca, dan menulis,” kata Gary Provost.
Imam
Syafi’i juga mengatakan, goresan penaku di tengah lembaran kertas, terasa lebih
indah berbanding khayalan. Aku terjaga setiap malam untuk belajar, pada saat
orang-orang lelap tertidur.
Cuma
terjadi pendekatan yang saya anggap sebagai penulis yang malas apabila
membentuk sebuah puisi berdasarkan bunyi atau jumlah kata yang tidak
menggambarkan terlahir sebuah karya yang boleh dipertimbangkan sebagai karya
yang wajar dibaca dan diapresiasi. Puisi bukan semata kata-kata tetapi
kata-kata yang indah akan mencipta kesegaran yang tersendiri. Kesegaran pada
puisi itu sendiri dan kesegaran dinikmati pembaca puisi. Di mana letaknya
keindahan dan kesegaran pada sebuah puisi yang kontot dan terbantut yang begitu
skima oleh pilihan kata-kata yang dipaksa-paksa dengan sengaja. Dewasa ini para
penulis kita cepat teruja dengan eksperimen apatah lagi diikuti oleh pengikut
yang ramai. Soalnya, akhirnya ke mana bentuk karya seperti itu? Saya percaya ia
akan berakhir dengan eksperimen demi eksperimen seterusnya. Maka jadilah karya
yang popular bukan karya yang bermutu.
Sebelum
mengakhiri catatan ini, penyair bukan seorang yang hanya suka kepada imaginasi
tetapi juga dunia nyata yang berguna buat manusia. Sebab, puisi tidak mungkin
akan menghidupkan semula seseorang yang disayangi namun citra yang unik dari
bahasa dan kata-kata yang disatukan melalui diksi terpilih segar dan
unsur-unsur keindahan sentiasa ‘menghidupkan’ cintanya. Itulah nikmat puisi
yang diciptakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan