1. 1. Setakat ini berapa jumlah (a) cerpen (b) puisi (c) esei sastera dan (d) skrip drama yang Haji telah hasilkan?
A - Cerpen (50) B – Puisi (1454) C –
Esei Sastera (244) D – Skrip Drama (15)
2. Apa
tema/mesej yang Haji mahu sampaikan melalui karya puisi Haji? i.e soal
kemanusiaan? Alam sekitar dan sebagainya.
Kritik sosial – kemanusiaan, dakwah,
politik dan alam sekitar.
3. Bagaimana Haji
mendapat inspirasi untuk menulis puisi atau cerpen?
Melalui pembacaan, melalui internet,
status-status di Facebook, cerita kawan-kawan dan gelagat manusia sekeliling.
4. Adakah Haji membuat
penyelidikan sebelum menghasilkan karya puisi atau cerpen?
Ya.
5. Apa topik/tema yang paling digemari Haji?
Kritik sosial.
6. Sejak bila Haji bergiat
aktif dalam penulisan kreatif? Dalam kewartawanan?
1979 dalam bidang penulisan kreatif. Dalam kewartawanan tidak banyak sesekali menulis berita dan artikel budaya.
7. Pernah ikuti kursus
atau bimbingan dari mana-mana pihak?
Bengkel penulis
utama saya ialah Bimbingan Penulis Anak Angkat bersama Allahyarham Dato’ Ahmad
Kamal Abdullah (Kemala) pada tahun 1987 dan Bengkel Penulisan MASTERA (Majlis
Sastera Asia Tenggara) bersama Allahyarham Dr Sapardi Joko Damono, Dr Abdul
Hadi WM dan Taufik Ismail di Pusat Bahasa Jakarta, Indonesia.
Saya juga pernah
mengikuti bengkel-bengkel teater, seni tari dan bengkel penulisan berkala. Antara
pembimbing saya ialah Zulkifli Zain, Haji Marzuki Ali, Fahd Razi, Dr Jeniri Amir
dan Dr Mana Sikana. Saya gemar menimba ilmu penulisan. Program penataran
terkini saya sertai adalah bengkel perolehan untuk menerbitkan buku puisi bertemakan
semiotik yang dibimbing oleh Dr. Mohamad Shahidan dan Sdr Zainal Panit (Zaen
Kasturi).
8. Penulis/sasterawan Malaysia/Antarabangsa yang menjadi idola Haji?
Dato’ Kemala dan Dato; A. Samad Said di Malaysia.
Jika di peringkat antarbangsa Sapardi Joko Damono (Indonesia), Johar Buang
(Singapura).
9. Pandangan dan
cadangan Haji tentang apa yang boleh dilakukan untuk memupuk tabiat membaca di
kalangan masyarakat Malaysia?
1. Memperbanyak bahan
bacaan. Menyediakan dana pembiayaan percetakan kepada agensi berkaitan seperti
DBP atau kepada para penerbit buku persendirian. Kerap dianjurkan peraduan
penulisan.
2. Promosi buku.
Melaksanakan aktiviti apresiasi seperti bicara buku atau bedah karya kepada
khalayak yang lebih besar seperti di kawasan perumahan, tapak-tapak tamu yang
sesuai selain secara berkelompok di dewan-dewan komuniti perumahan,
perkampungan dan perbandaran.
3. Kerap menganjurkan pameran dan jualan buku melalui karnival atau pesta buku.
4. Menganjurkan pertandingan membaca dan apresiasi buku baik dalam kalangan pelajar mahupun umum.
5. Di peringkat sekolah apresiasi buku harus dilakukan lebih agresif lagi bukan setakat membantu pelajar yang lemah dalam pembacaan tetapi memberikan galakan kepada mereka untuk terlibat dalam pembikinan sesebuah buku dan sebagainya.
6. Persatuan-persatuan
penulis harus bergerak aktif dalam membantu ahli-ahli yang memiliki buku mereka
sendiri untuk memasarkan, melakukan promosi melalui apa jua flatform yang mesra
maklumat seperti media-media sosial dan sebagainya.
10. Bagaimana pula Haji
melihat potensi dan masadepan penulisan bidang kesusasteraan di Sabah?
Malaysia?
Bagi saya, masa
depan dunia persuratan di Sabah khasnya dan Malaysia amnya telah bergerak
dengan sangat baik. Keperluan genre-genre sastera masih ada. Soal pendekatan
mengetengahkan bahan-bahan penulisan sastera kreatif bukan masalah besar kerana
masyarakat boleh memilih sama ada pembaca secara manual atau melalui maya
(e-book).
Kita telah
menyaksikan buku-buku seperti novel sangat berlambak di kedai-kedai buku di
mana-mana juga di tempat lain. Seolah-olah tiada pembeli untuk buku-buku
berkenaan. Sebenarnya, pada pandanga saya, penerbit atau penulis harus
melakukan gerak kerja yang komprehensif bagaimana setiap buku itu sampai kepada
para pembaca.Mereka perlu sensitif kepada keperluan pembaca. Contoh tema apa
yang sering menjadi pilihan pembaca. Sasaran buku harus kepada siapa dan
seterusnya.
Promosi seperti
pameran dan jualan sangat popular ketika ini di Malaysia. Di Sabah juga mula
ada tetapi perlu diperluaskan lagi. Perlu wujud agensi atau badan-badan pemasaran
yang boleh membawa penerbit atau penulis memperkenalkan buku-buku mereka. Agensi
kerajaan seperti Perpustakaan Negeri di seluruh negeri boleh memainkan peranan
ini. Di Sabah kita ada pasar atau tamu pada setiap minggu bahkan banyak program
sosial yang dianjurkan pihak Kerajaan mahupun swasta. Peluang harus diberikan
kepada penerbit atau penulis mengambil bahagian.
Ini bagi saya
antara cara untuk memecahkan kebuntuan bagaimana buku-buku sampai kepada
sasarannya.
11. Pemasaran dan
kebolehpasaran karya-karya kreatif juga satu isu besar di Malaysia, khususnya
di Sabah. Apa pandangan Haji?
Saya berpendapat
jika perlu diwujudkan sebuah pusat pemasaran buku bagi para penulis yang
menerbitkan secara persendirian. Ini saya fikir sebagai salah satu lagi
pendekatan dalam isu pemasaran dan keboleh pasaran karya-karya kreatif di
Sabah. Pada masa ini, memang ada segelintir penulis yang menggunakan pendekatan
pasarkan buku melalui media-media sosial yang dilihat lebih mendekat kepada
khalayak. Cuma kita tidak ada kajian sejauh mana pengaruh media sosial mampu
menarik para pembeli buku-buku para penulis berkaitan.
Pusat membeli belah
misalnya boleh memainkan peranan menyediakan gerai-gerai mampu sewa sebagai
langkah memberikan peluang para penulis atau peniaga buku. Peranan perpustakaan
juga penting, begitu juga pusat-pusat pengajian tinggi.
Saya kembali fokus
kepada pusat pemasaran buku, tidak semata-mata menyediakan tempat atau ada
pekerja dan sebagainya tetapi harus diperluaskan lagi dari segi promosi.
Sebagai contoh menganjurkan bicara buku atau bedah karya. Perlu ada sinergi
bersama dengan agensi berkaitan seperti Dewan Bahasa dan Pustaka,
persatuan-persatuan penulis atau persatuan-persatuan pelajar di pusat-pusat
pengajian tinggi. Biasanya semua ini memerlukan dana pengajuran program. Bagi
saya masih ada ruang untuk sama-sama memikirkan kerana yang penting khazanah
buku yang ada sampai kepada masyarakat pembaca.
Kita juga sering
melihat peluang pemilikan buku dalam kalangan masyarakat itu kepada peranan
para pemimpin yang mempunyai peruntukan tertentu khusus kepada pembinaan minda
sihat dan madani. Maksudnya ke arah memajukan pemikiran besar melalui
pengilmuan. Buku-buku merupakan keperluannya. Baik kreatif mahupun ilmiah,
pendekatan ini perlu. Para pemimpin berkaitan menggunakan dana tahunan mereka
membeli sebanyak mungkin buku-buku tulisan pengarang-pengarang tempatan untuk
disalurkan kepada pusat-pusat dokumentasi atau perpustakaan-perpustakaan
seluruh di kawasan masing-masing termasuk di jabatan-jabatan Kerajaan dan
premis-premis swasta.
Mungkin pandangan ini amat klise. Namun bagi saya buku-buku atau apa juga bentuk penerbitan yang memuatkan karya-karya kreatif harus dimanfaatkan seluas-luasnya kepada masyarakat. Setiap orang perlu sensitif kepada perkembangan buku semasa. Media-media masa baik elektronik mahupun yang berbentuk manual harus turut memainkan tugas ini. Para penulis perlu memahirkan diri dalam kepesatan teknologi maya seperti TikTok dan seumpama dengannya. Mungkin cara ini kelihatan sangat santai tetapi sesuai mengikut keperluan zaman.
12. Nyatakan sedikit mengenai fungsi dan aktiviti RUPHA.
RupHA menempatkan mini perpustakaan – Pustaka Iqbal Nazim dan Rumah Ngaji Baitul Muqaddam. Perpustakaan mini ini menyimpan lebih kurang 7 ribu judul buku pelbagai jenis termasuklah yang berkaitan dengan agama, politik, sastera, budaya, ensaiklopedia, majalah dan sebagainya. Pustaka ini dibuka kepada umum terutama para pelajar pengajian tinggi yang berhampiran. Pustaka ini pernah meraih hadiah pertandingan sudut bacaan di rumah anjuran DBP Cawangan Sabah pada 2020.
RupHA diwujudkan juga sebagai pusat setempat aktiviti persuratan dan dakwah di Sepanggar. Saya mendaftarkan sebuah komuniti melalui Kelab Penggiat Komuniti Buku Negeri Sabah atau KEBUKU dengan Pendaftar Pertubuah Malaysia pada 2020. Dari KEBUKU saya meletakkannya menjadi sebuah akademi kecil dengan menganjurkan program-program sastera.
Sementara Rumah Ngaji Baitul Muqaddam pula menyediakan khidmat mendidik sebagai pemula kepada masyarakat kampung persekitaran dalam pengajian al-Quran terutama dalam kalangan kanak-kanak dan kaum ibu.
RupHA mempunyai sebuah dewam mini yang dinamakan Dewan An-Nur, boleh dijadikan dewan mengaji dan juga pusat kegiatan bagi mana-mana pihak yang ingin memanfaatkannya.
13. Sedikit
latarbelakang kerjaya Haji.
Pada tahun 1979, saya
diberikan tawaran bekerja oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sabah di
Jabatan Penyiaran Negeri Sabah. Saya ditempatkan di Unit Urusan Rancangan
Radio. Tugas saya antaranya mengendalikan urusan penyediaan pita-pita rakaman
yang digunakan oleh para penerbit rancangan radio. Selain itu, unit ini juga
menyelaras penggunaan studio-studio untuk tujuan rakaman rancangan-racangan
para penerbit. Dua tahun kemudian saya dipindahkan ke Unit Seranta. Unit ini
saya terlibat dengan dua pengalaman tersendiri. Pertama pengurusan perpustakaan
bahan-bahan bacaan dan rujukan. Kedua, menyelaras jadual-jadual rancangan radio
Sabah untuk tujuan siaran di surat khabar tempatan.
Setahun selepas
itu, saya dipindahkan pula di Unit Rancangan Radio Bahagian Pembangunan dan
Pelbagai Bahasa. Di unit ini saya digalas tugas sebagai penerbit rancangan
radio. Pengalaman pertama saya mencari bahan untuk rancangan radio membuat
rakaman ucapan sebuah majlis pelancaran penggunaan bulb lampu. Saya diarah oleh
penyelia, untuk menemuramah pihak pengurusan syarikat berkenaan. Pengalaman ini
sungguh bermakna sekali walaupun banyak yang kurang. Mungkin penglibatan saya
dalam dunia penulisan kreatif ketika itu memberikan anjakan yang memberikan
inspirasi untuk melakukan yang terbaik dalam tugasan yang diberikan. Berlaku
juga sesuatu yang lucu saya alami semasa bertugas di Bahagian Pembangunan ini
kerana saya hanya diberikan tugas sebagai penerbit dan menulis skrip tetapi
suatu hari saya menyampaikan secara ‘live’ sebuah rancangan radio, selepas itu
saya dipanggil oleh Pengelola Rancangan Radio dan menegur kesalahan saya itu.
Sebenarnya rasa ingin mencuba saya sungguh tinggi walaupun saya tahu suara saya
tidak sesuai untuk digunakan di udara. Kalau dibandingkan dengan penyampai
radio sekarang saya fikir lebih suara kami kurang lebih.
Pada tahun 1985
saya meninggalkan Jabatan Penyiaran kerana menerima tawaran bekerja di
Suruhanjaya Pilihan Raya Negeri Sabah. Di jabatan ini saya menggalas tugas
sebagai Penolong Pegawai Penerangan/Pilihan Raya. Jawatan ini digalas oleh dua
orang sahaja bagi setiap negeri di seluruh Malaysia. Tugasnya agar mencabar
kerana sentiasa berhadapan dengan orang awam terurama pengundi dan ahli-ahli
politik. Saya diberikan peranan memberikan penerangan mengenai urusan-urusan
penting berkaitan pilihan raya seperti urusan pendaftaran pemilih, urusan
penjalanan pilihan raya dan persempadanan bahagian-bahagian pilihan raya.
Bagaimana pun tanggungjawab yang sentiasa menguji ketahanan fiizikal dan mental
setiap kakitangan di SPR ialah semasa berlangsungmya proses Pilihan raya Umum
(PRU) atau Pilihan raya Kecil (PRK). Sepanjang berkhidmat di SPR selama 30
tahun, saya telah melalui 7 PRU dan puluhan PRK.Saya juga terlibat dalam
mencipta logo SPR yang masih digunapakai sekarang.
Pada 2015, saya
bersara daripada perkhidmatan kerajaan secara pilihan pada usia 55 tahun.
Apabila bersara, saya mengurus Rumah Puisi Hasyuda Abadi. Saya juga melibatkan
diri sebagai Jururunding sebuah syarikat pelaburan di Kota Kinabalu. Selain itu
saya bergerak aktif di Masjid al-Mujahidin Kampung
Gudon, Manggatal,
pernah menjawat tugas sebagai Timbalan Pengerusi masjid tersebut dan kini
menggalas tugas sebagai Setiausaha Pengurusan Masjid. Melalui masjid ini saya
mengikuti Kursus Sijil Insentif Pengurusan Masjid anjuran Pusat Islam UMS dan
Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Neger Sabah.
Selepas bersara saya menaik taraf pustaka mini di RuPHA dan mewujudkan beberapa aktiviti persendirian melalui Akademi RupHA dan penubuhan Kelab Komuniti Penggiat Buku Negeri Sabah (KEBUKU). Di RupHA, saya sediakan sebuah dewan mini yang dijadi tempat aktiviti sosial dan keagamaan menerusi Rumah Ngaji Baitul Muqaddam. Di RupHA ini juga dijadikan pusat operasi Ikatan Penulis Sabah.
14. Tempat lahir dan tarikh lahir.
Saya dilahirkan di Kampung Lumadan, Beaufort,
Sabah pada 1 September 1960.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan