Rabu, Februari 22, 2023

ROBERT FROST (1874-1963)



Robert Frost dilahirkan pada 26 Mac 1874, di San Francisco, di mana bapanya, William Prescott Frost, Jr., dan ibunya, Isabelle Moodie, telah berpindah dari Pennsylvania sejurus selepas berkahwin. Selepas kematian bapanya akibat batuk kering ketika Frost berusia sebelas tahun, dia berpindah bersama ibu dan kakaknya, Jeanie, yang dua tahun lebih muda, ke Lawrence, Massachusetts. Dia mula berminat membaca dan menulis puisi semasa tahun sekolah menengahnya di Lawrence, mendaftar di Kolej Dartmouth di Hanover, New Hampshire pada tahun 1892 dan, kemudian, di Universiti Harvard, walaupun dia tidak pernah memperoleh ijazah formal.

Frost hanyut melalui rentetan pekerjaan selepas meninggalkan sekolah, bekerja sebagai guru, tukang kasut, dan editor Lawrence Sentinel. Puisi pertamanya yang diterbitkan, "My Butterfly," muncul pada 8 November 1894 dalam akhbar New York The Independent.

Pada tahun 1895, Frost berkahwin dengan Elinor Miriam White, yang dengannya dia berkongsi penghormatan valedictorian di sekolah menengah, dan yang menjadi inspirasi utama untuk puisinya sehingga kematiannya pada tahun 1938. Pasangan itu berpindah ke England pada tahun 1912, selepas mereka mencuba dan gagal dalam pertanian di New Hampshire. Di luar negara tempat Frost bertemu dan dipengaruhi oleh penyair British kontemporari seperti Edward Thomas, Rupert Brooke, dan Robert Graves. Semasa di England, Frost juga menjalin persahabatan dengan penyair Ezra Pound, yang membantu mempromosikan dan menerbitkan karyanya.

Pada masa Frost kembali ke Amerika Syarikat pada tahun 1915, beliau telah menerbitkan dua koleksi penuh, A Boy's Will (Henry Holt and Company, 1913) dan North of Boston (Henry Holt and Company, 1914), dengan itu membina reputasinya. Menjelang 1920-an, beliau adalah penyair paling terkenal di Amerika, dan dengan setiap buku baharu—termasuk New Hampshire (Henry Holt and Company, 1923), A Further Range (Henry Holt and Company, 1936), Steeple Bush (Henry Holt and Company , 1947), dan In the Clearing (Holt Rinehart & Winston, 1962)—kemasyhuran dan penghormatannya, termasuk empat Hadiah Pulitzer, meningkat. Frost berkhidmat sebagai perunding dalam puisi kepada Perpustakaan Kongres dari 1958–59. Pada tahun 1962, beliau telah dianugerahkan Pingat Emas Kongres.

Walaupun kerja Frost pada asasnya dikaitkan dengan kehidupan dan landskap New England—dan, walaupun dia seorang penyair dengan bentuk dan metrik ayat tradisional yang tetap menjauhkan diri daripada pergerakan dan fesyen puitis pada zamannya—Frost hanyalah seorang penyair serantau. . Pengarang meditasi yang mencari, dan selalunya gelap, pada tema universal, dia adalah seorang penyair moden dalam kepatuhannya kepada bahasa seperti yang sebenarnya dituturkan, dalam kerumitan psikologi potretnya, dan dalam tahap karyanya diselitkan dengan lapisan kekaburan dan ironi.

Dalam ulasan 1970 The Poetry of Robert Frost, penyair Daniel Hoffman menggambarkan karya awal Frost sebagai "etika Puritan bertukar menjadi lirik yang menakjubkan dan membolehkan untuk mengatakan dengan kuat sumber kegembiraannya sendiri di dunia," dan mengulas mengenai kerjaya Frost sebagai "American Bard": "Beliau menjadi selebriti negara, pemenang penyair kami yang hampir rasmi, dan penghibur yang hebat dalam tradisi penguasa bahasa vernakular yang terdahulu, Mark Twain."

Presiden John F. Kennedy, yang pada perasmiannya Frost menyampaikan sebuah puisi, berkata tentang penyair itu, "Dia telah mewariskan bangsanya sekumpulan ayat yang tidak dapat binasa dari mana orang Amerika akan selamanya memperoleh kegembiraan dan pemahaman." Dan yang terkenal, "Dia melihat puisi sebagai cara menyelamatkan kuasa dari dirinya sendiri. Apabila kuasa membawa manusia ke arah keangkuhan, puisi mengingatkannya tentang batasannya. Apabila kuasa menyempitkan bidang kebimbangan manusia, puisi mengingatkannya tentang kekayaan dan kepelbagaian kewujudannya. Apabila kuasa rosak, puisi membersihkan."

Robert Frost tinggal dan mengajar selama bertahun-tahun di Massachusetts dan Vermont, dan meninggal dunia di Boston pada 29 Januari 1963.

Tiada ulasan: