SAYA
dilahirkan di tangan Nenek Susur - bidan kampung ketika masyarakat Sabah berada
di bawah era pentadbiran British North Borneo Company pada tahun 1960.
Ayah saya berasal daripada suku kaum Murut Muslim, bekerja sebagai penoreh getah; sementara ibu suku kaum Jawa.
Latar awal kehidupan kecil, dibesarkan dalam kawasan perladangan getah (Lumadan
Estate) dan terdedah dengan aktiviti seni pementasan bangsawan, sandiwara,
persembahan kugiran dan tarian di tempat kelahiran yang dipergiat oleh para
pendidik sekolah dan warga ladang. Penggiat seni ketika itu terdiri daripada
para guru dan pekerja ladang getah. Setiap bulan diadakan persembahan seni dan
pelbagai aktiviti yang diminati masyarakat ladang. Lumadan Estet (kini Ladang
Lumadan, getah diganti dengan penanaman kelapa sawit) memang amat terkenal
dengan aktiviti seni dan kebudayaan. Ada sebuah panggung wayang di ladang itu di
mana di situlah saya pernah beraksi membaca puisi ketika dalam tahun tiga
sekolah rendah (berusia sembilan tahun). Saya pernah bercita-cita menjadi guru
tetapi tidak pernah bercita-cita menjadi penulis. Apakah bakat namanya(?)
tiba-tiba menjelma ketika berhijrah ke Kota Kinabalu apabila mendapat tawaran
kerja di Jabatan Penyiaran (RTM Sabah). Di Kota Kinabalu (1979), saya
berkenalan dengan Hajah Zaiton Haji Ajamain, penulis dan pemimpin Kumpulan Anak
Seni. Saya menjadikannya guru awal saya dalam dunia sastera. Di sinilah
semuanya bermula; daripada menjadi penari kepada 'penggila' puisi.
Saya sentiasa
belajar daripada pengalaman masalalu dan malah pengalaman yang bakal tiba.
Daripada kritikan kedua orang tua yang amat saya sayangi tentang kehidupan ini,
terus belajar daripada itu dan juga panduan oleh para guru saya sama ada dalam
bentuk akademik mahupun langsung kepada bakat penulisan yang saya punyai.
Begitu juga para sahabat yang dekat, mengakrabi kehidupan mereka. Saya sering
membaca tanda-tanda sebuah kehidupan yang saya alami dan saya percaya
pengalaman itu dialami juga oleh orang lain. Pengalaman yang sama tapi tidak
serupa ini barangkali boleh dikongsikan nikmat dan hikmahnya. Bezanya tentu
sahaja kerana saya bercerita melalui puisi yang langgamnya bersifat peribadi,
namun ada juga yang memerlukan jangkauan lebih mendalam dan memerlukan bacaan
lebih lanjut.
Puisi harus
sentiasa hidup dalam kehidupan. Setiap detik dan hari ada bicara bungkam yang
lahir dalam kehidupan. Pelayaran hidup yang diragami suka dan duka disertai
hiruk pikuk peristiwa sentiasa memberikan makna yang istimewa. Dengan
bersederhana dalam kehidupan, beruzlah dan menqiami diam yang bermakna,
menziarahi kedamaian yang dicari, membesarkan sebuah cinta Maha Agung,
bermujahadah dan bermuhasabah menjadikan kita pasrah, patuh, tunduk, sedar
betapa kerdilnya kita di sisi Yang Maha Esa. Meski ia bersifat fitrah dan
lumrah bagi insan yang beriman, tetapi kepada insan lain pengalaman batin
seperti ini memberi kias serta
panduan yang terbaik untuk mentarbiah diri agar menjadi
insan yang kamil.
Sebagai penyair saya selalu memandang sesuatu itu tidak mendasar seperti
adanya. Sesuatu yang akan berlaku tentulah disebabkan sesuatu yang lain sama
ada kita menyedarinya atau tidak. Saya percaya sesuatu itu ada puncanya yang
mengakarkan pelbagai peristiwa. Tanpa mengambil kira apakah peristiwa itu besar,
kecil atau sederhana. Peristiwa akan mendasar kepada pembinaan kemanusiaan dari
pelbagai hala seperti pemikiran, cara hidup, harapan atau cita-cita, kebenaran
dan pengalaman. Sesuatu peristiwa sentiasa menjanjikan kerana kehidupan
sentiasa menyedarkan kita kepada hakikat tidak akan terbina sesuatu tanpa
sebarang permulaan. Setiap permulaan akan menjadikan sesuatu itu lebih besar,
lebih terarah kepada pembinaan keagungan. Jatuh dan bangun sebuah bangsa
misalnya akan meninggalkan pengajaran meneruskan kelangsungan kehidupan. Sebuah
bangsa juga tidak akan dihormati tanpa melalui peristiwa demi peristiwa yang
berharga. Kematangan bangsa juga selalu didasari kemampuan kita melalui
fasa-fasa pembinaan pemikiran yang besar.
Antara sedar dengan tidak, kita sebenarnya menjalani pola sejarah yang sama
sebagaimana yang dilalui oleh seluruh umat manusia sejak zaman awal lagi.
Sejarah yang kita lalui tidak jauh berbeza dengan sejarah masyarakat yang wujud
sebelum kita. Walaupun kita telah menyaksikan perbezaan yang amat ketara dari
segi peradaban dan perkembangan sejarah manusia, namun itu hanya berbentuk
kebendaan semata-mata. Manusia tidak pernah berbeza sejak awal lagi dari segi
penggunaan akal, buah fikiran, perasaan, nafsu, keperluan komunikasi, dan
sebagainya. Ciri-ciri ini merupakan antara unsur yang tidak mungkin akan
berubah selagi manusia masih kekal dengan unsur kemanusiaannya yang semula
jadi.
Manusia mempunyai persamaan sejak zaman purba sehingga hari ini, terutama
sekali dari aspek pencorakan sejarah hidup manusia. Pola yang dimaksudkan ialah
pergelutan manusia dengan dirinya sendiri dalam mencari hakikat kehidupan.
Manusia sentiasa dihantui oleh persoalan seperti dari mana dia datang,
bagaimana dia wujud, apa matlamat hidupnya di dunia ini, ke mana dia akan
pergi, dan sebagainya.
Demikianlah apa yang ingin kita rasai sebagai pengamat kehidupan. Melihat
cermin peribadi tidak mungkin dapat menggambarkan apa-apa dengan mengabaikan
perihal yang lain menerusi ketajaman sentuhan panca indera. Dalam keberadaan
kita, kita merasakan ada produk yang amat berharga untuk menterjemahkan
keunikan kemanusiaan ini. Di manapun kita berada, kita akan mengamati situasi,
perbezaan dan persamaan bahkan hal-hal baru yang memerlukan penelaahan. Kita
menterjemah dengan memindahkan setiap rasa kepada suatu kaedah yang berbeza
tetapi sentiasa melahirkan pengalaman baru kepada orang lain. Persoalan
kehidupan sedikit sebanyak akan mencerminkan peribadi, sikap, pemikiran dan
visi tentang sesuatu yang diperkatakan. Sebagai penyair pula, kita tidak dapat
membebaskan diri daripada perkara yang berlaku di sekitarnya kerana dunia
penyair adalah manusia di sekitarnya. Interaksi dengan diri sendiri, alam,
masyarakat dan manusia di sekeliling akan mencorakwarnakan sikap penyair dan
tanggapannya terhadap persekitaran dan persoalan yang diangkatnya dalam
sesebuah produk karya. Tidak terdapat batasan baginya mengungkapkan persoalan.
Persoalan adalah sesuatu yang pelbagai tanpa batasan, terpulanglah kepada
kekreatifan, imaginasi, bakat dan ketajaman pemerhatian serta kepekaannya untuk
mengolah persoalan sama ada besar ataupun sebaliknya.
Dan saya berada di dalamnya, dalam individu penyair yang tidak henti
mengharung gelora kehidupan. Dengan puisi membesarkan jiwa. Puisi
menenggelamkan semua perasaan yang menakutkan. Puisi difahami sebagai terapi
dan taman paling indah. Jangan berikan apa-apa kecuali puisi. Puisi itu
kehidupan dan cermin sejuta mata.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan