Sabtu, Oktober 20, 2018

Puisi


PANDANGAN DI SEBERANG JALAN
Dua helai daun yang gugur di hadapan pengadilan mencari kebenaran antara timbunan daun-daun kering.

Kedengaran gempa gempita di jalanan bukan tsunami bumi tetapi mereka meniup kemarahan terhadap perubahan cuaca. Ada kejengkelan dan ada kebencian padahal hanya helaian daun yang gugur, yang menerima tamparan angin baharu dari semarak burung-burung di belantara.

Di persekitaran telah lama berdoa agar datang cuaca baharu buat mereka. Pohon besar dan tua di seberang jalan itu harus diratakan dan disirnakan dari pandangan dan ingatan. Ketika serpihan daun-daun ini dikutip cahaya purnama dan para semut serta soldadu ulat di dahannya menyapa dengan tanpa sukma, layu sayu dan pilu.

Apakah masih mampu daun-daun menjadi baja buat pohon-pohon yang bertunas, hanyalah sebuah kepercayaan yang tak mungkin lunas. Mustahil, sergah angin yang berligar di udara. Ini cuaca baharu biarlah lahir dauan-daun baharu yang mulus menuju di puncak dengan aman dan amanah.

Izinkan tumbuhan yang layu dulu ikut mekar bersama mendukung dan menyokong. Matahari menyinari segala kemahuan biar pun ada purnama yang meminjam cahayanya.

Di atas jalan keadilan ini bawakan obor dijulang menjadi sinar meluncurkan siaga perjuangan. Bakar ragam fitnah menjadi sunyi redup hidup sejahtera ukhuwwah bersama.

RupHA, 2018




SUKA-SUKA

Kita suka jika semua suka, lebih suka jika sejujurnya menyapa saat salah, pabila silap masih bisa digilap.

Bukan sokong hanya di lidah, mata liar, hati membakar, niat dicalar. Satu hari pabila jalan mula bersimpang, lidah mula mencabang, merobek-robek busana, mencalar balar jiwa.

Di situ lahir domba-domba diadu dan giuk-giuk iri menjalar. Bagus dihindar, kerana kita suka untuk semua suka bukan mencuka suka yang telah lama luka.

RupHA, 2018






PENUMPANG

Sebelumnya seperti rumputan di jalan, disapa tidak apa lagi melihat kerana hanya rumputan, sama seperti habitatnya yang lain. Apatah tumbuhan yang menumpang. Kau dengar bingarnya. Kini berbeza siapa pula yang menumpang. Dulu rumputan yang melata sekarang menjadi perhatian di atas jalan yang amat berharga. Satu persatu habitatnya dicatat dibela dan dibelai. Habitat manusia dalam menilai dan memberi harga diri.

RupHA, 2018




MENARIK TALI DI AIR

Bertikam lidah bukan berbalah, andai kau belah-belah dengan bilah belati, aku tetap tabah; kadang beralah bukan bererti kalah, sambil mencelahnya cahaya ada indahnya cinta, jika kau mahu memahami makna sedia setia kerana memilih berpada dalam bermadah, tertib ketika bersuara, ibarat menarik tali dalam air, tali tidak putus air tidak berkocak.

RupHA, 2018


  
LIDI

Hanyalah sebatang lidi apalah kuatnya. Kau siapa? Kau bingung bila menjadi lidi kerana tak tahu tak mampu menjadi sapu. Yang kau tahu hanya melukis mimpi di laman yang penuh kesumat. Sekali angin menyiku kau bakal patah! Bersederhanalah tatkala faham kekuatan sebatang lidi bahkan menyatu menjadi ikatan yang padu malah tak bersatu.

RupHA
27.9.2018



DARI KERIKIL KE KERIKIL

Bermain dengan kata-kata sering mengajakku dan kalian semua berkongsi senda. Kami tak ingin ketawa cukuplah sendawa kenyang menelan celoteh sandiwara.

Kelmarin kau kutip kerikil yang berkecai itu tanpa mahu berkata malu. Bahkan dari balut rupa yang pongah menghabiskan bidikan serta bisikan orang-orang yang rungsing. Tiada keberanian untuk berjiwa besar daripada santun jiwa yang kental.

Sebuah kamus aib telah diangkat menjadi kemanusiaan. Tiada berasa pelik apa lagi mencambahkan tunas pendewasaan. Sekadar seekor kepala dikerumuni soldadu yang tunduk angguk mengecap pedih di leliang lukanya.

RupHA
25.9.2018



PENYAIR MARHAEN

Aku duduk di sisi penyair dan penyiar di bawah 
tenda yang suram sambil membaca fikiran 
sama ada akan jatuh ke laut atau terbang ke 
langit. Tongkat ini memandu. Apakah kau 
tahu?
Aku hanya penyair, katamu, selayaknya
menyantuni marhaen yang tidak pernah 
memberitahu deritanya, selidi sate dan 
air kupi itu, kataku, mungkin memadai, kita
pernah menyulam ilmu dari yang tahu, sajilah
setelah kembali tidak hanya bekas angin
mengiring.
Pekat malam ketembusi jalan paling indah
bersama matahariku. Penyiar tak akan berkata
apa yang berlaku di udara. Penyair bahkan 
bisa meraih fikirannya di mana-mana.

Sipitang - Lumadan, 2018


TALI
Antara dua saling bertekak
di sini tidak
di sana juga tidak
jadilah tali penegak
gelora di jiwa berombak
api telagah yang marak
inilah tali yang mengikat
jangan silap menyulam kata
jangan salah memilih lilitannya
ikat jangan sembarang niat
tidak hanya semangat 
tanpa mulia jiwa disemat

jika menjadi tali jadilah pengikat
yang utuh dan tegap
kalau longgar mudahnya terlepas
hilanglah prinsip simpul yang dipegang
sebagai azimat berzaman
jadilah tulang dan tunjang
jangan biarkan pengikat khianat

Penentu siapa menang siapa tewas
berawaslah ketika tali direntang
jangan jauh alihnya dari niat
perjuangan tidak semata pada kuat
tumpuan dan gerakan harus senafas
pinggirkan nafsu hanya mahu
rentap dan beringat tali ini 
bukan digenggam hujungnya
bahkan seluruh siratan kalbunya.

RupHA
13 Sept 2018




















 

Tiada ulasan: