Sabtu, Oktober 20, 2018

Puisi

WAYANG
Memang gigih saat kamera masyarakat merakam segala ragam saling disambut dirai dengan perang.
Tak payah gendang, mata-mata ada dalam peristiwa, ikuti tayangannya, tak perlu sutradara, segala tersedia produksi hidangan perdana momokan biar sekecil kuman.
Kamera masyarakat membuat liputan melipat-lipat bobrok, saat diselak rahsia peristiwa ia menjadi box office, biar tak kelihatan pekerja panggung, pentasnya sukma manusia.
Proses anugerah lima tahun akan diikuti bukan sekarang, maka persiapkan kewibawaan, paparkanlah kewibawaan yang dibawa, jangan sesiakan kesetiaan, sebilangan telah sirna oleh tipu daya.

RupHA
10.10.2018


GHURUR 

Fitnah melawan fitnah apa yang akan terjadi tatkala mahu membuka lorong bohong yang kelihatan hanya keributan. Ya keriuhan kian diperkasai, diisi isi-isi sampah perbahasan, seperti tak ada lagi sinar yang mengangkat ruh ketulenan, telah di mana syurga diri berada seperti dulu gemilang kini digulung-gulung hela helah.

Jika di singgahsana berasa cukup sempurna berada sedikit tinggi, menggalas sedikit kuasa, berbakti beberapa amanah sedikit mencuba, telah berani berkata beza pada buatnya, meninggi diri lebih dari seharusnya. O sungguh terpedaya oleh ghurur yang disangka mahsyur menghumban kepalsuan bersamanya.

Siapa sebenarnya lebih bahagia untuk dihormati, lebih dihargai dari bobroknya harga kejanggalan berbuat kebaikan. Maka yang ditumpu adalah kekalutan. Kekalutan dibalut kulit-kulit yang mulai lari dari kepala.

RupHA
10.10.2018

 SELOKA BERADAB

Bebas boleh bebas asal tidak terlepas dari landas. Bebas boleh bebas asal tidak terbabas dalam tingkah berawas. Bebaslah bebas, harus diurus juga adab yang lurus. Andai patah adab tumpaslah makna bebas. Bebas membawa pedas padah. Mari santunkan bahasa yang sederhana. Tak salah berkias asalkan tidak terkial-kial masa bermadah. Latihi diri pada waspada teman beringat. Kalau jatuh jangan ditimpa tangga. Manalah sempat naik bila tak lagi sempat menempat diri. Akhirnya merempat di anjung sendiri.

RupHa
10.10.2018


SEKAM SUKMA

Tak sulit membaca benci 
begitu ketika suka
hanya sebaris aksara huruf
kutahu di mana sukmamu berpaut

Seperti tak lagi ditemui maksud
dari tabii alam yang kalut
tak diam kalam dan lidah mencarut
inti kejahatan jua dibiar berbalut

Bukan payah melupakan masalah
lebih mudah memelihara bara
dalam sekam parah membarah
kerana pilihan bertahta di mata beraja

RupHA
9.10.2018

Tiada ulasan: