Rabu, Jun 12, 2024

Gagasan apapun, biarlah berdiri sendiri!



Keaslian lokal maksudnya apa? Merujuk kepada kekayaan sumber alam lokal yang boleh diterjemah kepada fenomena semasa bahkan masa mendatang dalam pelbagai dimensi wahana yang sesuai termasuklah puisi baik moden atau tradisional.
Kita biasa membicarakan soal kearifan tempatan yang identik dengan kelaziman masyarakat yang pelbagai. Keadaannya tidak mungkin akan muktamad dalam keadaannya yang boleh ubah, mudah berubah. Puisi moden dan trasional masih mampu hidup dengan sendiri. Masih menjadi pilihan utama kebanyakan orang terutama penggiat sastera kreatif.
Kelahiran apa yang dikatakan gagasan baharu menerusi puisi esei bukanlah suatu yang membimbangkan seolah-olah semua genre bakal tenggelam. Tidak mungkin, tetapi biarlah apa jua yang wujud itu hidup dengan pendekatan masing-masing. Kita bebas memilih genre yang disenangi dan yakin pilihan itu terus berkembang sebagai hasil yang bermakna.
Mode kepada suatu yang baharu memanglah terasa bahangnya. Sekejap juga bakal hilang. Kepada yang mahu mencuba silakan berusaha mendalami, jika difikirkan akhirnya bukan suatu yang sia-sia. Menulis apa pun bidang merupakan aktiviti berfikir, medannya mungkin berbeza-beza, sambil halatujunya masih sama. Bila tiba kepada soal halatuju pastinya pilihan itu sangat diyakini. Saya fikir tidak perlulah melabelkan baik dan tidaknya sesuatu gagasan itu, biarkan masing berdiri sendiri. Jika itu pilihan, pilihlah. Selesai.
Baik sentimen 'puisi kabur' atau 'puisi esei' yang diperkatakan, timbul tenggelam, apa yang kekal hidup adalah 'puisi' itu sendiri. Kita punya pandangan yang tidak sama, bagaimanapun secara sederhana sentiasa meraikan apa juga yang memberikan manfaat dengan harapan perbincangan yang matang harus terus berlaku.
Semoga.
HA

Tiada ulasan: