Rabu, Jun 12, 2024

Suatu Kelainan yang Baharu



SETIAP hari di tempat kita sendiri, orang berpuisi dengan bebasnya kerana inginkan kelainan yang baharu. Mereka mahu pemimpin yang baharu dan sebuah pemerintah yang lain. Orang-orang sanggup berbuat apa sahaja, berpidato, berhujah dan berpuisi. Namun alangkah indahnya ketika kita memandang lebih jauh ke dasar penciptaan Ilahi yang tak henti menganugerahkan cahaya-Nya, keindahan dan kebahagiaan:

Melewati tujuh puluh danau
dan gunung ganang
bersahutan seru, bertahanlah
ketika membaca perjuangan
rasa setia menerima takjub
ujian Tuhan

Tujuh puluh zat
tujuh puluh rahsia
tujuh puluh rasa
tujuh puluh iqtifa'
tujuh puluh makna
bertemu keajaiban
sembunyi dalam bunyi
berbunyinya sunyi dalam nyanyi

Tak dibiarkan terjadi
saat semboyan membuka zarah 
yang terbenam di lahad keagungan
bentangkan anak-anak busur zikir
dalam kembang qiam hajat 
memunajat sifat 
terangilah oleh cahaya

Datang serta kembali
tiba dan pulang
jelaskanlah agar kalbu
adalah matahari memataimu.

(Hasyuda Abadi, Matahari Takjub, Jom Sastera, 9 Jun 2017)

Keindahan dalam kehidupan dapat dirasai sekiranya kita melakukan apa yang diimpikan oleh kita sendiri yang mampu untuk memberi kebaikan atau manfaat kepada orang lain di sekeliling. Pelbagai cara dapat kita lakukan untuk memastikan perkara ini berlaku di dunia hari ini.

Maka berbahagialah hamba Allah yang menjadikan saat terindah dalam hidupnya ketika terjadinya keinsafan. Di saat bertaubat nasuha dan berjanji melakukan kebaikan melalui ibadah secara istiqamah. Saat beriadah dalam kesunyian dengan teguh mengimani tauhid dan mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala.  

“Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: “Rabb kami adalah Allah” kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka (beristiqamah), maka malaikat akan turun kepada mereka (dengan memberi khabar gembira): “Janganlah kamu merasa takut dan bersedih hati; dan bergembiralah dengan (memperoleh) syurga yang telah dijanjikan Allah kepadamu. Kamilah penolong-penolongmu dalam kehidupan dunia dan di akhirat; di dalamnya (syurga) kamu memperoleh apa yang kamu inginkan dan memperoleh (pula) apa yang kamu minta”. Sebagai hidangan (balasan yang kekal bagimu) dari (Allah) Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (QS Fushilat: 30-32).

Meja SNS
Akademi Rupha

Tiada ulasan: