Anda mungkin perasan satu paradoks dalam kalangan pelajar hari ini. Walaupun terdapat pengecualian, generasi ini maju dari segi intelek, tetapi ketinggalan dari segi emosi. Mereka kehilangan banyak tanda kematangan yang sepatutnya mereka miliki.Dari perspektif intelek, pelajar hari ini telah didedahkan kepada lebih banyak perkara daripada saya semasa membesar—dan jauh lebih awal. Mereka telah menggunakan maklumat tentang segala-galanya dari ruang siber hingga teknik seksual sebelum mereka menamatkan pengajian dari sekolah menengah. Segala-galanya akan datang kepada mereka lebih awal.
Ahli
sosiologi Tony Campolo berkata, "Saya yakin kita tidak hidup dalam
generasi kanak-kanak jahat. Kami hidup dalam generasi kanak-kanak yang tahu
terlalu banyak terlalu awal.”
Sebaliknya,
pelajar telah terbantut dalam kematangan emosi mereka. Mereka nampaknya
memerlukan lebih banyak masa untuk benar-benar "membesar" dan
bersedia untuk tanggungjawab yang datang dengan masa dewasa. Ini adalah hasil
daripada banyak faktor, termasuk ibu bapa yang berniat baik yang melayang di
atas anak-anak, tidak membenarkan mereka mengalami kesakitan kematangan. Ia
seperti kanak-kanak yang cuba membantu seekor rama-rama baru keluar dari
kepompong, dan kemudian menyedari bahawa mereka telah melakukan sesuatu yang
merugikan: Rama-rama itu tidak cukup kuat untuk terbang apabila ia bebas.
Terdapat
satu lagi sebab mengapa remaja bergelut dengan kematangan. Para saintis
mendapat pandangan baharu tentang perubahan luar biasa dalam otak yang mungkin
menjelaskan mengapa tahun-tahun remaja begitu sukar bagi golongan muda dan ibu
bapa mereka. Dari umur 11-14, kanak-kanak kehilangan beberapa hubungan antara
sel di bahagian otak mereka yang membolehkan mereka berfikir dengan jelas dan
membuat keputusan yang baik.
Pemangkasan
Otak
Apa
yang berlaku ialah otak mencantas dirinya sendiri, melalui perubahan yang akan
membolehkan seseorang anak muda bergerak ke kehidupan dewasa dengan berkesan.
"Sambungan otak yang tidak berkesan atau lemah dipangkas dengan cara yang
sama seperti tukang kebun akan memangkas pokok atau belukar, memberikan
tumbuhan bentuk yang diingini," kata Alison Gopnik, profesor perkembangan
kanak-kanak di UC Berkley.
Remaja
yang mengalami perubahan otak ini boleh bertindak balas secara emosi, menurut
Ian Campbell, pakar neurologi di U.C. Makmal Penyelidikan Tidur Davis.
Perubahan mood dan sikap tidak bekerjasama dan tidak bertanggungjawab semuanya
boleh menjadi akibat daripada perubahan ini. Kadang-kadang, pelajar tidak dapat
menjelaskan mengapa mereka berasa seperti yang mereka lakukan. Otak mereka
berubah dari otak kanak-kanak kepada otak dewasa.
Kawasan
yang pakar dalam bahasa, contohnya, berkembang pesat sehingga kira-kira umur 13
tahun dan kemudian berhenti. Lobus hadapan otak yang bertanggungjawab untuk
penaakulan peringkat tinggi dan membuat keputusan tidak matang sepenuhnya
sehingga awal 20-an, menurut Deborah Yurgelun-Todd, ahli sains saraf di Pusat
Pengimejan Otak Harvard. Terdapat sebahagian masa apabila bahagian otak
kanak-kanak telah dipangkas, tetapi bahagian dewasa tidak terbentuk sepenuhnya.
Mereka "di antara" — dimaklumkan tetapi tidak bersedia.
Garisan
bawah?
Pelajar
hari ini menggunakan maklumat yang mereka tidak bersedia sepenuhnya untuk
mengendalikan. Bahagian dewasa otak mereka masih terbentuk dan tidak bersedia
untuk menerapkan semua yang masyarakat lemparkan kepadanya. Fikiran mereka
mengambilnya dan memfailkannya, tetapi kehendak dan emosi mereka tidak bersedia
untuk bertindak dengan cara yang sihat. Mereka boleh menjadi lumpuh dengan
semua kandungan yang mereka makan.
Mereka
sangat ingin dapat mengalami dunia yang mereka lihat di tapak web atau dengar
di podcast, tetapi tidak menyedari bahawa mereka tidak bersedia untuk
pengalaman itu secara emosi. Mereka benar-benar berada di antara kanak-kanak
dan orang dewasa. (Inilah jenius di sebalik penarafan filem dan nasihat budi
bicara penonton di TV.) Saya percaya pelajar yang sihat dan matang ialah
pelajar yang telah berkembang dari segi intelek, kemahuan, emosi dan rohani.
Saya juga percaya ada tanda yang boleh kita cari semasa kita melatih mereka ke
arah kematangan.
Tanda-tanda
yang Perlu Dicari
Apakah
tanda-tanda kematangan? Kita semua suka apabila kita melihat seorang anak muda
yang membawa diri dengan baik dan menunjukkan tanda-tanda matang. Mereka
berinteraksi dengan orang dewasa secara dewasa. Pelajar-pelajar itu benar-benar
menyegarkan.
Di
Growing Leaders kami berusaha untuk membina tanda ini dalam kalangan golongan
muda, berumur 16-24, sambil kami bekerjasama dengan sekolah. Perkara berikut
tidak lengkap, tetapi ia adalah senarai ciri yang saya perhatikan pada golongan
muda yang luar biasa matang — dari segi intelek, emosi dan rohani. Jika anda
seorang ibu bapa, ini adalah senarai kualiti yang baik untuk mula berkembang
dalam diri anak anda. Jika anda seorang jurulatih, guru atau dekan, ini adalah
tanda-tanda yang kami harapkan dimiliki oleh setiap pelajar apabila mereka
tamat pengajian. Untuk itu, ini adalah tanda-tanda saya berharap setiap orang
dewasa menjadi model untuk generasi yang datang di belakang mereka.
1.
Seseorang yang matang mampu mengekalkan komitmen jangka panjang. Satu isyarat
utama kematangan ialah keupayaan untuk menangguhkan kepuasan. Sebahagian
daripada ini bermakna pelajar dapat mengekalkan komitmen walaupun mereka tidak
lagi baru atau baru. Mereka boleh komited untuk terus melakukan perkara yang
betul walaupun mereka tidak merasakannya.
2.
Orang yang matang tidak goyah dengan sanjungan atau kritikan. Apabila orang
dewasa, mereka lambat laun memahami bahawa tidak ada yang sebagus yang
kelihatan, dan tidak ada yang seburuk yang kelihatan. Orang yang matang boleh
menerima pujian atau kritikan tanpa membiarkannya merosakkan mereka atau
mempengaruhi mereka kepada pandangan yang menyimpang tentang diri mereka
sendiri. Mereka selamat dalam identiti mereka.
3.
Orang yang matang mempunyai semangat merendah diri. Kerendahan hati selari
dengan kematangan. Kerendahan hati tidak memikirkan diri sendiri; ia kurang
memikirkan diri sendiri. Orang yang matang tidak termakan dengan menarik
perhatian kepada diri mereka sendiri. Mereka melihat bagaimana orang lain telah
menyumbang kepada kejayaan mereka dan boleh menghormati mereka. Ini adalah
bertentangan dengan kesombongan.
4.
Keputusan seseorang yang matang adalah berdasarkan watak, bukan perasaan. Orang
dewasa—pelajar dan orang dewasa—hidup mengikut nilai. Mereka mempunyai prinsip
yang membimbing keputusan mereka. Mereka mampu untuk maju lebih daripada
sekadar bertindak balas terhadap pilihan hidup, dan menjadi proaktif semasa
mereka menjalani kehidupan mereka. Watak mereka menguasai emosi mereka.
5.
Seorang yang matang menyatakan kesyukuran secara konsisten. Saya telah
mendapati bahawa semakin saya matang, semakin saya bersyukur, untuk kedua-dua
perkara yang besar dan kecil. Kanak-kanak yang belum matang menganggap mereka
layak menerima segala kebaikan yang berlaku kepada mereka. Orang dewasa melihat
gambaran besar dan menyedari betapa baiknya mereka memilikinya, berbanding
kebanyakan penduduk dunia.
6.
Orang yang matang tahu mendahulukan orang lain sebelum dirinya. Seorang yang
bijak pernah berkata: Orang yang matang adalah orang yang agendanya berkisar
pada orang lain, bukan diri sendiri. Sudah tentu ini boleh menjadi melampau dan
tidak sihat, tetapi saya percaya jalan keluar dari kebudak-budakan melepasi
keinginan anda sendiri dan mula hidup untuk memenuhi keperluan orang lain yang
kurang bernasib baik.
7.
Orang yang matang mencari kebijaksanaan sebelum bertindak. Akhirnya, orang yang
matang boleh diajar. Mereka tidak menganggap mereka mempunyai semua jawapan.
Semakin bijak mereka, semakin mereka sedar bahawa mereka memerlukan lebih banyak
kebijaksanaan. Mereka tidak malu untuk mendapatkan nasihat daripada orang
dewasa (guru, ibu bapa, jurulatih) atau sumber lain. Hanya orang yang bijak
mencari kebijaksanaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan