Selasa, Mei 16, 2023

The Marks of Maturity (Tanda-tanda Kematangan)

Anda mungkin perasan satu paradoks dalam kalangan pelajar hari ini. Walaupun terdapat pengecualian, generasi ini maju dari segi intelek, tetapi ketinggalan dari segi emosi. Mereka kehilangan banyak tanda kematangan yang sepatutnya mereka miliki.Dari perspektif intelek, pelajar hari ini telah didedahkan kepada lebih banyak perkara daripada saya semasa membesar—dan jauh lebih awal. Mereka telah menggunakan maklumat tentang segala-galanya dari ruang siber hingga teknik seksual sebelum mereka menamatkan pengajian dari sekolah menengah. Segala-galanya akan datang kepada mereka lebih awal.

Ahli sosiologi Tony Campolo berkata, "Saya yakin kita tidak hidup dalam generasi kanak-kanak jahat. Kami hidup dalam generasi kanak-kanak yang tahu terlalu banyak terlalu awal.”

Sebaliknya, pelajar telah terbantut dalam kematangan emosi mereka. Mereka nampaknya memerlukan lebih banyak masa untuk benar-benar "membesar" dan bersedia untuk tanggungjawab yang datang dengan masa dewasa. Ini adalah hasil daripada banyak faktor, termasuk ibu bapa yang berniat baik yang melayang di atas anak-anak, tidak membenarkan mereka mengalami kesakitan kematangan. Ia seperti kanak-kanak yang cuba membantu seekor rama-rama baru keluar dari kepompong, dan kemudian menyedari bahawa mereka telah melakukan sesuatu yang merugikan: Rama-rama itu tidak cukup kuat untuk terbang apabila ia bebas.

Terdapat satu lagi sebab mengapa remaja bergelut dengan kematangan. Para saintis mendapat pandangan baharu tentang perubahan luar biasa dalam otak yang mungkin menjelaskan mengapa tahun-tahun remaja begitu sukar bagi golongan muda dan ibu bapa mereka. Dari umur 11-14, kanak-kanak kehilangan beberapa hubungan antara sel di bahagian otak mereka yang membolehkan mereka berfikir dengan jelas dan membuat keputusan yang baik.

Pemangkasan Otak

Apa yang berlaku ialah otak mencantas dirinya sendiri, melalui perubahan yang akan membolehkan seseorang anak muda bergerak ke kehidupan dewasa dengan berkesan. "Sambungan otak yang tidak berkesan atau lemah dipangkas dengan cara yang sama seperti tukang kebun akan memangkas pokok atau belukar, memberikan tumbuhan bentuk yang diingini," kata Alison Gopnik, profesor perkembangan kanak-kanak di UC Berkley.

Remaja yang mengalami perubahan otak ini boleh bertindak balas secara emosi, menurut Ian Campbell, pakar neurologi di U.C. Makmal Penyelidikan Tidur Davis. Perubahan mood dan sikap tidak bekerjasama dan tidak bertanggungjawab semuanya boleh menjadi akibat daripada perubahan ini. Kadang-kadang, pelajar tidak dapat menjelaskan mengapa mereka berasa seperti yang mereka lakukan. Otak mereka berubah dari otak kanak-kanak kepada otak dewasa.

Kawasan yang pakar dalam bahasa, contohnya, berkembang pesat sehingga kira-kira umur 13 tahun dan kemudian berhenti. Lobus hadapan otak yang bertanggungjawab untuk penaakulan peringkat tinggi dan membuat keputusan tidak matang sepenuhnya sehingga awal 20-an, menurut Deborah Yurgelun-Todd, ahli sains saraf di Pusat Pengimejan Otak Harvard. Terdapat sebahagian masa apabila bahagian otak kanak-kanak telah dipangkas, tetapi bahagian dewasa tidak terbentuk sepenuhnya. Mereka "di antara" — dimaklumkan tetapi tidak bersedia.

Garisan bawah?

Pelajar hari ini menggunakan maklumat yang mereka tidak bersedia sepenuhnya untuk mengendalikan. Bahagian dewasa otak mereka masih terbentuk dan tidak bersedia untuk menerapkan semua yang masyarakat lemparkan kepadanya. Fikiran mereka mengambilnya dan memfailkannya, tetapi kehendak dan emosi mereka tidak bersedia untuk bertindak dengan cara yang sihat. Mereka boleh menjadi lumpuh dengan semua kandungan yang mereka makan.

Mereka sangat ingin dapat mengalami dunia yang mereka lihat di tapak web atau dengar di podcast, tetapi tidak menyedari bahawa mereka tidak bersedia untuk pengalaman itu secara emosi. Mereka benar-benar berada di antara kanak-kanak dan orang dewasa. (Inilah jenius di sebalik penarafan filem dan nasihat budi bicara penonton di TV.) Saya percaya pelajar yang sihat dan matang ialah pelajar yang telah berkembang dari segi intelek, kemahuan, emosi dan rohani. Saya juga percaya ada tanda yang boleh kita cari semasa kita melatih mereka ke arah kematangan.

Tanda-tanda yang Perlu Dicari

Apakah tanda-tanda kematangan? Kita semua suka apabila kita melihat seorang anak muda yang membawa diri dengan baik dan menunjukkan tanda-tanda matang. Mereka berinteraksi dengan orang dewasa secara dewasa. Pelajar-pelajar itu benar-benar menyegarkan.

Di Growing Leaders kami berusaha untuk membina tanda ini dalam kalangan golongan muda, berumur 16-24, sambil kami bekerjasama dengan sekolah. Perkara berikut tidak lengkap, tetapi ia adalah senarai ciri yang saya perhatikan pada golongan muda yang luar biasa matang — dari segi intelek, emosi dan rohani. Jika anda seorang ibu bapa, ini adalah senarai kualiti yang baik untuk mula berkembang dalam diri anak anda. Jika anda seorang jurulatih, guru atau dekan, ini adalah tanda-tanda yang kami harapkan dimiliki oleh setiap pelajar apabila mereka tamat pengajian. Untuk itu, ini adalah tanda-tanda saya berharap setiap orang dewasa menjadi model untuk generasi yang datang di belakang mereka.

1. Seseorang yang matang mampu mengekalkan komitmen jangka panjang. Satu isyarat utama kematangan ialah keupayaan untuk menangguhkan kepuasan. Sebahagian daripada ini bermakna pelajar dapat mengekalkan komitmen walaupun mereka tidak lagi baru atau baru. Mereka boleh komited untuk terus melakukan perkara yang betul walaupun mereka tidak merasakannya.

2. Orang yang matang tidak goyah dengan sanjungan atau kritikan. Apabila orang dewasa, mereka lambat laun memahami bahawa tidak ada yang sebagus yang kelihatan, dan tidak ada yang seburuk yang kelihatan. Orang yang matang boleh menerima pujian atau kritikan tanpa membiarkannya merosakkan mereka atau mempengaruhi mereka kepada pandangan yang menyimpang tentang diri mereka sendiri. Mereka selamat dalam identiti mereka.

3. Orang yang matang mempunyai semangat merendah diri. Kerendahan hati selari dengan kematangan. Kerendahan hati tidak memikirkan diri sendiri; ia kurang memikirkan diri sendiri. Orang yang matang tidak termakan dengan menarik perhatian kepada diri mereka sendiri. Mereka melihat bagaimana orang lain telah menyumbang kepada kejayaan mereka dan boleh menghormati mereka. Ini adalah bertentangan dengan kesombongan.

4. Keputusan seseorang yang matang adalah berdasarkan watak, bukan perasaan. Orang dewasa—pelajar dan orang dewasa—hidup mengikut nilai. Mereka mempunyai prinsip yang membimbing keputusan mereka. Mereka mampu untuk maju lebih daripada sekadar bertindak balas terhadap pilihan hidup, dan menjadi proaktif semasa mereka menjalani kehidupan mereka. Watak mereka menguasai emosi mereka.

5. Seorang yang matang menyatakan kesyukuran secara konsisten. Saya telah mendapati bahawa semakin saya matang, semakin saya bersyukur, untuk kedua-dua perkara yang besar dan kecil. Kanak-kanak yang belum matang menganggap mereka layak menerima segala kebaikan yang berlaku kepada mereka. Orang dewasa melihat gambaran besar dan menyedari betapa baiknya mereka memilikinya, berbanding kebanyakan penduduk dunia.

6. Orang yang matang tahu mendahulukan orang lain sebelum dirinya. Seorang yang bijak pernah berkata: Orang yang matang adalah orang yang agendanya berkisar pada orang lain, bukan diri sendiri. Sudah tentu ini boleh menjadi melampau dan tidak sihat, tetapi saya percaya jalan keluar dari kebudak-budakan melepasi keinginan anda sendiri dan mula hidup untuk memenuhi keperluan orang lain yang kurang bernasib baik.

7. Orang yang matang mencari kebijaksanaan sebelum bertindak. Akhirnya, orang yang matang boleh diajar. Mereka tidak menganggap mereka mempunyai semua jawapan. Semakin bijak mereka, semakin mereka sedar bahawa mereka memerlukan lebih banyak kebijaksanaan. Mereka tidak malu untuk mendapatkan nasihat daripada orang dewasa (guru, ibu bapa, jurulatih) atau sumber lain. Hanya orang yang bijak mencari kebijaksanaan.


Tiada ulasan: