oleh
Hasyuda Abadi
(yang mewakili Malaysia dalam Acara Baca Puisi Dunia Numera 2014)
(yang mewakili Malaysia dalam Acara Baca Puisi Dunia Numera 2014)
PERSATUAN Sasterawan
Nusantara Melayu Raya (Numera) Malaysia ditubuhkan pada 31 Disember 2011
bermatlamat menjaga mutu bahasa, sastera dan seni Melayu. Bermula 21 Mac 2014 hingga
24 Mac 2014, persatuan ini telah mengadakan Acara Baca Puisi Dunia Numera 2014
di ibu Negara Kuala Lumpur. Acara ini merupakan kali yang kedua seumpamanya ia
dilaksanakan. Acara dua tahunan yang dimulai pada 2012 ini diadakan bagi
memperkasakan bahasa dan sastera Melayu ke tingkat yang lebih gemilang selain
menjadi sebuah pengacaraan penyatuan seniman dan pengkarya yang menghimpunkan
sejumlah sasterawan, sarjana, seniman dan artisan. Kali ini ia melibatkan 6 buah
negara iaitu Malaysia, Singapura, Indonesia, Brunei, Belgium dan Russia.
Acara baca puisi berprestij yang dirasmikan oleh Ketua
Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, Dato' Dr. Awang Syarian ini telah juga diisi
dengan majlis Anugerah Puisi Dunia Numera. Anugerah ini telah diberikan kepada
empat penerima hadiah utama iaitu Rosmiaty Shaari, Syarifuddin Ariffin, Basri
Abdillah dan Muhammad Rois Rinaldi.
Para penyair yang menyertai acara ini terdiri daripada yang
terpilih menerusi pemerhatian dan tapisan khas. Begitu dinyatakan oleh Sasterawan Negara (SN) Dato' Haji Dr. Ahmad Kamal Abdullah (Kemala)
selaku Presiden Numera. Dari Indonesia penyair-pelukis Acep Zamzam Noor
merupakan antara penyair yang diundang. Di sampingnya adalah Sastry Bakry, Rara
Gendis Danerek, Fakhrunnas MA Jabbar dan Soni Farid Maulana. Sementara Profesor
Hudan Hidayat yang turut hadir membawa misi sastera nusantara sempena pertemuan
kami ini.
Dari Singapura diwakili oleh Asnida Daud seorang aktivis
seni. Negara Brunei Darussalam pula diwakili Tuan Haji Jawawi Haji Ahmad.
Belgium mendatangkan Jean Severy, manakala Anna Pogadaeva dari Russia.
Sementara saya bersama Datuk Dr. Zurinah Hassan, Poul Nanggang, Profesor Che
Husna Azhari dan Roseni Hiplee mewakili Malaysia. Di samping barisan penyair
terpilih, acara ini turut dihadiri oleh pemerhati seperti Hajah Zaiton Ajamain,
A. Ghafar Ibrahim, Siti Zainon Ismail, Asmira Suhadis, Ariany Isnamurti, Akhmad
Taufiq dan Abrar Khairul Ikhrima. Mereka ini merupakan pakej yang saling
mencanaikan keindahan warna puisi acara gilang gemilang versi Numera ini.
Dalam lingkaran merekayasa puisi, sering sahaja kita
dipertanyakan prosesnya. Secara dasar memang masing-masing penyair memiliki
caranya, pendekatannya, pengalamannya ketika meneroka alam puisi sebelum
ia dijabarkan secara meluas kepada dunia
khalayak. Demikian kata Dr. Arba'ie Sujud ketika mengisi acara pemakalahan.
Terlalu banyak mahu diceritakan kerana puisi itu bersangkut soal kehidupan. Ia
juga berkait dengan dunia pengalaman. Tidak sedikit pengalaman menceritakan
masa sudah bahkan masa depan. Lazimnya pengalaman akan mencorakkan
kelainan-kelainan pemikiran, maksudnya fokus atau hala tuju isu yang
diperkatakan. Semisal hal-hal semasa, masa lalu dan masa depan itu semampunya
digarap penulis. Mungkin jangkauannya meragut masa yang pendek, tidak mustahil
menerawang waktu yang amat panjang. Terserah kepada keperluan, kreativiti dan
kemesraan fikir, kata serta situasi kreativiti.
Sejarah itu menarik orang bukan orang menarik sejarah, kata
Profesor Hudan Hidayat. Kerana itu sejarah itu penting. Dalam konteks sejarah
kreativiti, ia bukan suatu paksaan untuk berkata atau memperkatakan. Kalau kita
mahu melorongi ke segenap diri penyair di mana juga, dikesan bahawa setiap
mereka melalui sumber-sumber tertentu. Misalnya kesan linguistik berlatarkan
budaya meletakkan dunia fikir sebagai mendapan pengkaryaan menjadi lebih
dinamik. Budaya itu sifatnya andatila. Sungguh luas bahkan kadang berkuasa.
Terserah kepada sesiapa juga bagaimana ia berusaha membuka ketajaman akliahnya.
Dato' Kemala menikmati puisi ibarat minum syarbat asyik,
yang meneguknya akan terasa haus kembali dan dia ingin meneguk syarbat puisi
itu lagi dan lagi. Dunia manis yang ceria. Dunia mensejahterakan manusia
sejagad. Bagi Acep Zamzam Noor, puisi baginya merupakan dunia ghaib yang sukar
untuk menceritakan bagaimana ia terjadi walaupun telah diceburi kesekian kali
lamanya. Proses penciptaan itu seperti memproses batu arked, begitu inginkan
hasilnya yang terbaik ia harus melalui proses yang panjang. Sebuah hasil karya
yang jadi itu adalah hasil yang lahir dengan rasa kasih sayang, kepuasan dan
keselesaan. Kita harus mengharapkan hala tuju kebaikan bertunjangkan nawaitu
yang murni.
Setiap penyair bertolak dari daerah yang sama, penyair akan
menjadikan watak peribadinya sebagai model untuk menggarapkan idea dalam
penulisannya. Ini dikatakan oleh Haji Jawawi Haji Ahmad. Seorang bernama Rara
Gendis Danerek, penyair berbadan kecil dari Jakarta meyakini puisi sebagai
salah satu karya sastera yang dianggapnya sebagai sebuah karya sastera tingkat
tinggi. Dia mempercayai bahawa karya sastera itu harus nikmat dan bermanfaat.
Sekali pun kata-kata dalam puisi dirasakan sulit untuk dicerna dan difahami
namun ketika pembaca mencuba mencari pemaknaan hingga membuat orang yang
mendengarkannya merasa nikmat dan memahami isi dari puisi tersebut.
Daripada kepercayaan Sastry Bakry, ada hubungan antara
keperibadian dan karya sastera. Kualitinya ditentukan kualiti daya nalar,
kehidupan, pengalaman dan lingkungan penulis. Menilai sebuah karya sastera
bererti juga menilai ideologi atau fikiran-fikiran seseorang. Kadang pilihannya
ada dalam jiwa pengarang namun persepsi yang muncul boleh sahaja di luar diri
pengarang. Sastry merumuskan sastera adalah merpati yang mampu mendengarkan
pesan dan menghanyarkannya pada kita semua agar berubah menjadi manusia yang
memiliki peradaban dan keadilan.
Saya berasa bertuah diundang menyertai acara puisi dunia
yang bagi saya bukan baru. Pada tahun 2000 saya terlibat menyertai acara Baca
Puisi Dunia Kuala Lumpur anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka. Bezanya versi Numera
ini setiap penyair utama diberikan ruang untuk memperkatakan proses penciptaan.
Sebagaimana pernah saya hadiri dalam Program Pertemuan Penyair Korea-Asia
Tenggara pada 2011 di Pekanbaru, Riau, setiap penyair diundang membacakan
proses kreatif masing-masing. Tidak rugi memberitahu proses diri tetapi
mengikuti setiap jalur proses ciptaan kepenyairan para penyair lain itu sudah
pasti cukup penting. Meskipun gambarnya mungkin sama yang kanvasnya puisi namun
cerita serta prosesnya sungguh berbeza. Barangkali pemula seseorang itu hanya
hal-hal mengenai peribadi yang biasa-biasa semata-mata, hanya berupa
catatan-catatan kecil atau lakaran-lakaran mengisi buku nota, kotak rokok,
kertas tisu dan sebagainya, namun itulah akhirnya yang bakal mengangkat menjadi
sebuah karya agung yang bernilai tinggi.
Saya suka memetik sebuah kata-kata Pramoedya Ananta Toer
yang dipetik oleh penyair dari Sarawak, Roseni Hipeli dalam anekdotnya: orang
boleh pandai setinggi langit, tapi selama ia tidak menulis, dia akan hilang di
dalam masyarakat dan dari sejarah. Menulis adalah bekerja untuk keabadian.
Soalnya, apakah sorot ini yang menjadi pegangan atau intipati pemikiran kita
dan anda yang sudah punya cita-cita ke arah dunia itu?
Selain diadakan di Sanggar Tun Sri Lanang DBP, acara baca
puisi ini juga diadakan di Quayside Hotel Melaka, di Theatre Datuk Faridah
Merican Sentul, di Juempa d’Ramo dan UPSI Perak. Semoga sahaja, akan terlahir
atau dilahirkan karya-karya yang bisa digarap oleh manusia yang berfikir
terhadap para pemikir iaitu para penyair yang menyerahkan jiwa raganya. Pada
satu titik yang menjadi idealisme Numera menurut SN Dato' Kemala yang mahu
melihat agar jurang perbezaan diketepikan sambil kesepaduan matlamat menjadi
agenda utama melayu Numera.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan