Kebenarannya, baik buruk, jahat
atau tidak bukanlah faktor penentu nasib manusia. Dimensi dasar nilai hidup
manusia adalah baik dan buruk, benar dan salah, indah dan tidak indah,
sebenarnya belum cukup. Masih ada dimensi mendasar lainnya.
Ada orang mengucapkan sesuatu dan
melakukannya. Ada orang mengucapkan tetapi tidak melakukan. Ada yang melakukan
tetapi tidak mengucapkan. Ada yang tidak mengucapkan dan tidak melakukan
bersama kepelbagaiannya.
Ada orang yang tahu sedikit
tentang sedikit hal. Ada orang tahu banyak tentang sedikit hal. Ada orang tahu
sedikit tentang banyak hal. Ada yang tak tahu banyak tentang banyak hal dengan
kepelbagaiannya.
Ada orang mengkritik dan
memberikan jalan keluar. Ada orang mengkritik tetapi tidak dapat memberikan haluan
keluar. Ada orang memberi jalan keluar tanpa mengkritik. Ada orang tidak
mengkritik dan tidak memberi jalan keluar dengan kepelbagaiannya juga.
Ada orang berjuang
berteriak-teriak, dan melaksanakan perjuangannya. Ada orang berjuang tidak
berteriak tetapi mewujudkan perjuangannya. Ada orang berjuang dan tidak sibuk
mengumumkan di media bahawa ia berjuang kerana teriakan mengganggu strategi
perjuangannya. Ada orang berteriak-teriak dan tidak berjuang dengan segala
kepelbagainya.
Ada orang yang mengerti dan
mengerti bahawa ia mengerti. Ada orang mengerti tetapi tidak mengerti bahawa ia
mengerti. Ada orang yang tidak mengerti tetapi mengerti bahawa ia tidak
mengerti. Ada orang yang tidak mengerti dan tidak mengerti bahawa ia tidak
mengerti, juga dengan kepelbagainnya.
Ada orang sedang berdagang dan
memusatkan diri, perlu pelayanan terhadap pelanggannya. Ada orang berdagang
sibuk pada apa kemahuannya terhadap pelanggan sehingga lupa apa mahunya
pelanggan. Ada pedagang yang tidak peduli amat pada kemahuan pelanggan dan
tidak memberikan perhatian kepada apa mahunya sendiri dalam berdagang.
Ada orang berperang dengan
berbekal semangat dan keyakinan untuk menang, dengan menghitung cuaca, medan
dan musuh. Ada orang berperang sangat teliti menyelidiki kekuatan cuaca, medan
dan musuh sehingga tidak sempat menghitung kekuatan dan kelemahannya sendiri.
Ada orang berperang sibuk membanggakan kehebatannya sehingga merasa tidak perlu memperhitungkan lawan. Ada orang
yang berperang yang atas musuh tidak terhitung dan atas dirinya sendiri juga
tak terhitung dengan segala kepelbagaian dan ragamnya.
Ada orang sangat khusyuk dengan
prinsip dan idealisme dan sangat sungguh-sungguh memikirkan strategi terapan
prinsipnya. Ada orang yang total memegang prinsip sampai tidak punya kekuatan
dan waktu untuk memikirkan bagaimana menerapkannya. Ada orang yang habis
usianya untuk tata kelola dan tata kerapan sampai tidak ada prinsip yang
tersisa, di dalam dirinya. Ada orang tidak peduli pada prinsip dan tidak
sungguh-sungguh melakukan apapun.
Ada orang ingin memberikan
kebahagiaan kepada orang lain dalam keadaan dirinya tidak bahagia. Ada orang
memikirkan itulah kebahagiaan yang terbaik diberikan olehnya tanpa sedikit pun
penghargaan kerana tidak memahami apa yang diberikan itu soal bahagia atau
tidak. Ada orang tidak peduli bahagia atau sebaliknya kerana yang penting
baginya dirinya bahagia.
Memperaga diri dengan nawaitu
yang baik asalnya untuk kegembiraannya, dengan wajah dan penampilan yang
sempurna, sebenarnya titik tolaknya itu tidak berhasil apabila bukan semua
orang menyukai atas alasan tertentu. Ada orang merasa cukup cantik tapi cantik itu lahir di luar. Ada orang di luar
jelek sedangkan penampilan jiwanya cukup mempesona baik dan menjadi ingatan ramai
orang.
Ada orang cukup kaya seperti
tidak menerima makna kekayaannya. Ada orang cukup miskin tetapi menerima
kekayaan yang melimpah ruah daripada Ilahi. Walaupun kaya, yakin diri ketika
bercakap dan dengan bangga memberikan keputusan atau pandangan, dia begitu
diberikan perhatian kerana kekayaannya dan kedudukannya dalam masyarakat.
Kerana miskin atau tarafnya tidak begitu berada, jarang didengar kata-katanya
malah sesuatu yang benar sering ditafsir salah. Inilah kepelbagaian nasib
manusia.
Memberi makan anak-anak sekolah
dengan memberikan makan ibu atau bapa guru ada orang membeza-bezakannya. Untuk
murid seketul daging ayam yang dikerat kecil, untuk ibu atau bapa guru dua
ketul daging ayam yang dipotong besar dan enak masakannya. Orang memberikan
beza kerana kedudukan dan kerana siapa dia. Orang memberikan tempat duduk yang
empok untuk VIP sambil orang-orang kampung hanya kerusi kayu yang tidak
beralas. Jika beralas dibezakan warnanya, dengan beza itu kita tahu untuk siapa
dan kepada siapa, memang itulah kepelbagaiannya.
Benar bahawa ketika mencari
sempurna mesti tidak terjumpa kerana kita mencari, padahal ia datang tanpa disedari
dan ungkapan itu bukan daripada diri sendiri melainkan nilaian oleh yang lebih
arif. Macam sang ayam jantan, macam juga sang bebek, macam juga sang pungguk, macam
sang helang, macam juga sang gajah atau sang belang yang sering dijadikan
analogi kehidupan manusia. Gagah, garang, besar, temberang, bersuara besar dan
seumpama dengannya tidak akan kelihatan demikian apabila nilaian atau tafsiran
dibuat selain dirinya sendiri, selain diri kita sendiri.
PUSTAKA IQBAL NAZIM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan