BUKAN selalu
kita mengalami peristiwa yang menguja. Bukan juga selalu kita mengungkapkan
sebuah apresiasi terhadap masa lalu. Zaman kegemilangan tidak bermula tanpa peristiwa namun
peristiwa tidak mungkin dapat kita lihat dan rasai tanpa usaha merakam,
menyimpan dan menjaga sebaiknya. Bukan juga mudah mewujudkan sebuah
khazanah tanpa minat yang mendalam. Apakah keperluan sebuah khazanah itu tanpa
mengambilkira kepentingannya selain disebabkan minat atau keinginan sebagai
apresiasi kita terhadap masa sudah?
Kita sering mendengar tokoh-tokoh budayawan
dan sasterawan yang memiliki khazanah masing-masing. Mereka melalui zaman yang
terbaik kerana berjaya merakamkan setiap peristiwa tidak semata-mata dengan
ingatan. Tidak semua insan yang berjaya dalam zamannya mampu mengingat dengan
sempurna setiap detik peristiwa. Namun mereka yang berakal, kreatif dan
sentiasa menyayangi masalalu tidak akan membiarkannya berlalu begitu sahaja.
Ingatan itu harta paling berharga tetapi
tidak mungkin dapat dikongsikan jika tidak diceritakan. Seandainya ia tidak
dipindahkan misalnya dalam bentuk tulisan, lukisan, imej-imej dan sebagainya,
sudah tentu tiada apa yang mampu diterjemahkan mengenai suatu zaman yang
sewjarnya kita hargai. Suatu masa yang begitu memberikan nilainya untuk
sesebuah generasi.
Setiap generasi memiliki khazanah
masing-masing dalam apa juga bidang tidak terkecuali berkaitan dengan sastera,
bahasa dan budaya. Intelek mereka tersimpan di situ bersama citra generasi
sebelumnya. Setiap generasi juga sudah pasti melahirkan individu-individu yang berwawasan
dan agung. Kita begitu mengaguminya atas dasar pemilikan itu.
Pengajaran masa sudah tidak akan berjaya
dihayati hanya seandainya bahan-bahan berbetuk fizikal tidak disimpan dengan
baik, tidak dipelihara dengan sebaiknya, tidak dirawat dengan sesempurnanya dan
tidak dijaga oleh orang-orang yang mempunyai kesungguhan tertentu terhadapnya.
Khazanah merupakan harga yang tidak akan sama nilainya dengan apa pun. Khazanah
adalah harta masa depan untuk masalalu yang sentiasa hidup kerana ada yang
beriltizam menghidupkannya.
Sebagai pencinta
karya sastera, kita sewajarnya sentiasa beriltizam agar bahan-bahan sastera dipelihara dan
bahkan dipulihara. Di Sabah, beberapa orang tokoh besar kita memiliki mini muzium
sendiri, misalnya Allahyarham Datuk Haji Shuhaibun Yussuf melalui Dangau
Budayanya di Papar. Koleksi beliau menjadi rujukan ramai ilmuan dan pelajar
universiti. Datuk Haji Jamdin Buyung, penyair Sabah yang tidak asing, juga merekayasa
sebuah muzium mini di rumahnya di Putatan. Keunikan muzium keluarganya ini
terserlah kerana ketelitiannya mengumpul data, fakta dan juga foto-foto lama.
Beliau juga meletakkan salasilah keluarganya dengan begitu lengkap. Kita juga
boleh mengikuti sejarah gerakan sastera sejak awal. Selain kedua tokoh ini,
Allahyarham Datuk Haji Ismail Abbas (Amil Jaya) juga menyimpan kumpulan buku
yang besar. Haji Hussain Kasau dan Jasni Matlani juga demikian, ribuan judul
buku boleh ditemui di rumah mereka. Namun demikian, memiliki atau menyimpan
sesuatu khazanah itu tidak bererti andainya ia tidak dipulihara dengan ciri-ciri
bersistem.
Semasa melawat
Laman Sastera K.Manis, sasterawan Brunei baru-baru ini, saya dan rakan-rakan begitu teruja dengan
penampilan ruang khazanahnya, dari luar sehingga ke dalam. Di luar laman,
K.Manis membina sebuah tugu buku gergasi yang menempatkan secara simbolik pintu-pintu
yang memuatkan puisi-puisi pentingnya mengikut dekad. Sebelum masuk ke pintu
laman sasteranya, terdapat sebuah ruai aktiviti. Menarik sekali, K.Manis atau
nama sebenarnya Haji Moksin Haji Abdul
Kadir, memulakan mukadimahnya dengan menyebut 'pintu' sebagai salah sebuah
puisi yang terdapat di bahagian depan laman sasteranya. Melawat laman sastera
K.Manis, saya teringat Dangau Budaya Datuk Haji Shuhaibun. Persamaan mereka
menyimpan apa sahaja bahan tulis termasuklah kad-kad undangan perkahwinan.
Bezanya Datuk Haji Shuhaibun mengumpul kad-kad hari raya. Beliau juga merekod
kehadiran pengunjung.
Kecenderungan
ini merupakan suatu kelaziman
dalam kalangan seniman yang begitu menghargai apa sahaja yang mempunyai nilai
sentimentalepada si pengumpul. Sesetengahnya menghargai pemberian orang lain.
Sesetengahnya pula mencari benda-benda yang disukai seperti tongkat, majalah-majalah
lama, gasing, nota-nota catatan dan sebagainya. Semua itu begitu bernilai,
menguja bagi para pengunjung, memberikan aspirasi dan inspirasi buat generasi
selepasnya untuk mengagumi, menghargai, mengetahui, mempelajari seterusnya
mendalami sesetengah artifak itu dari sudut sejarah dan asal usul.
Haji Hussain
Kasau misalnya, menterjemahkan pemikirannya lebih ke hadapan apabila meletakkan
konsep 'iqrak' dalam usaha mengangkat sastera sebagai sebahagian daripada penyebaran
ilmu. Beliau menamakan sebuah lokasi menarik miliknya sebagai 'Puncak Iqrak'
dengan iltizam menempatkan para ilmuan, pengkaji serta pelajar berserasehan mengenai
isu-isu berkaitan sastera dan budaya. Saya fikir lebih ramai mereka yang
berkemampuan mewujudkan mini perpustakaan masing-masing. Jika K.Manis di Brunei
tumpuannya kepada genre puisi, apa salahnya pengarang di Sabah memilih genre
cerpen atau novel sebagai mauduk simpanan untuk dijadikan rujukan. Bukan
sekadar koleksi buku tetapi kajian, hasil kajian, rakaman, keratan akhbar dan
majalah disediakan sebegitu informatif sebagai bahan rujukan.
Para penulis
juga boleh mewujudkan
pusat hentian di rumah masing-masing, seperti yang pernah saya singgahi di
Lantera Timor Jakarta, selenggraan sekumpulan graduan yang begitu mencintai
ilmu. Di hentian ini mereka mengatur pelbagai program berkaitan sastera, tontonan
filem, diskusi buku dan jualan buku-buku yang terpilih. Tentu sekali banyak
manfaat yang diterima selain atas sebab kepelbagaian itu menjadi pilihan para
penulis mengikuti sesi perkongsian sebagai mengisi masa lapang, apa tah lagi
seandainya bidang-bidang yang disebutkan tadi merupakan kecenderungan mereka
secara khusus. Sesiapa sahaja yang datang di ibu kota boleh singgah, memesan
minuman atau makanan, mengakses internet melalui kemudahan wifi yang
disediakan, sambil membaca buku dan surat khabar. Di situ juga boleh dijadikan
hentian pertemuan para penulis, ahli persatuan, pelajar dan sebagainya.
Para penulis
semakin ingin memaknakan pemikiran mereka. Penulis juga begitu teruja untuk
memperlihatkan kesungguhan mereka. Apa salahnya, dengan sedikit sumbangan
mereka menggerakkan usaha pemartabatan sastera itu melalui pintu rumah
masing-masing. Seperti kata K.Manis, bukankah dalam kehidupan
kita begitu banyak sekali pintu yang harus dilalui. Semoga pintu rezeki terus
terbuka buat kita membesarkan ruai sastera kita masing-masing.
PUSTAKA IQBAL NAZIM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan