Jumaat, Ogos 12, 2005

Apakah yang anda lihat sebagai pengarang?

Sesetengah pihak kurang bersetuju mengkategorikan para penulis. Yang penting bahan penulisan mereka. Mungkin ada benarnya apabila kita membuat kajian terhadap kesinambungan mereka berkarya. Apakah penulis yang sesekali menulis itu sudah boleh diberikan gelaran? Siapakah yang berhak melakukan gelaran? Isunya di sini, sesiapa saja berhak membuat pilihan atau menggelar seseorang sebagai penulis yang berwibawa di atas asas kewibiwaannya menzahirkan pemikiran yang baru dan bernas, corak penulisan yang baru, menulis secara berterusan dan terlibat secara langsung dengan percambahan pemikiran terhadap pembinaan dunia sastera tanah air. Sikap dan pandangan masing-masing ternyata berbeza-beza. Samalah apabila kita memberikan sebuah sajak kepada 1000 orang pelajar, kita akan mendapat sebuah laporan yang sama banyaknya dengan bilangan pelajar itu yang menjadikannya 1001 penafsiran termasuk pengarang itu sendiri.

Sama ada ABM Fajeer atau Dr.Haji Chacho Haji Bulah bahkan para penulis lain seperti Norsabah (Jamdin B), Ramli AR, Rubiah Nordin, R.Hamzah Dua, para penulis muda yang ramai sekali, bahkan penulis yang mula aktif menulis dalam usia yang agak lewat seperti Suhaili Riman sebagaimana disebut oleh Seniman Masa Kini dalam Kemsas, kita harus memberikan perhatian. Memang sedikit payah untuk kita mendapatkan sebuah karya yang relevan dan baru seperti ditulis Dr. Chacho walaupun setelah 8 tahun berehat. Namun pertanyaan Lokman Samad yang cenderung dalam kajian sastera tradisi di UMS, terhadap ABM Fajeer dan Dr.Haji Chacho telah meninggalkan beberapa kesan yang baik untuk dilebarkan pembicaraannya.

Saya percaya kehadiran Dr. Haji Chacho masa ini akan membantu semula rentak kegiatan para penulis lain yang pernah bersama kita. Padangan Dr. Haji Chacho memang benar bahawa 'keabangan' ABM Fajeer di antara kita semua. Ini dapat dijelaskan lagi apabila kita membaca dan mendalami aktivitinya sejak beliau dibangku sekolah lagi. Begitu juga dalam tulisan-tulisannya di Kemsas. Penobatan Tokoh Penyair Islam 2004 kepadanya amat tepat. Untuk lebih lanju anda dijemput melayari Taman Siber ABM Fajeer.

Tiada ulasan: