Khamis, November 08, 2007

Catatan yang Tertangguh

Sejak beberapa hari lepas saya kepingin menulis sesuatu yang boleh difikirkan bersama. Tiba-tiba pada satu hari ketika kudapan dengan JY, deria rasa seorang yang mahukan dunia sasteranya dibangunkan dengan cara yang lebih tuntas mula gemas, apabila dia meminta saya mewara-warakan sebuah aktiviti bengkel penulisan cerpen. Bukankah bagus, usaha memberikan bimbingan kepada penulis-penulis baru dengan harapan siapa tahu dapat dibina angkatan terkini di pentas sastera kita beberapa tahun kemudian. JY mulai membayangkan apa yang ada dalam fikiran sahabat dan abangnya ini. Saya hanya tahu membuang sebuah keluahan berat saat itu. Siapalah kita, saudaraku. Itu kata saya kepada JY. Saya mahu lupakan sementara waktu hal ini. Bila membaca tulisan Abd. Naddin di Kemsas tentang pertemuannya dengan Ibu Dayang Salmah Salam yang antaranya berkaitan dengan nama-nama premis seperti hospital di Kota Kinabalu (Queen Elizabeth) dan Sandakan (Duchess of Kent), rupanya masih ada nama-nama yang sudah seharusnya digantikan. Misalnya, Maktab Perguruan Kent atau Pekan Beaufort. Tentulah akan ada ungkapan bahawa nama atau tempat yang bernilai sejarah perlu dikekalkan. Tetapi ironinya pula ada satu tempat yang langsung tidak menepati makna sebuah nama dengan unsur-unsur setempat. Apa yang saya maksudkan ialah 'Warisan Square' yang menjadi laluan ke Anjung Senja di Bandar Raya Kota Kinabalu. Istilah 'warisan' itulah yang menjadi masalah saya. Warisan apa? Abd Naddin tahu ini kerana saya pernah menghantar SMS baru-baru ini. Warisan barat? Aktiviti di situ malah lebih dekat kepada 'Little Europe' sebenarnya. Nama-nama kedai pun jauh lebih kepada untuk pelanggan-pelanggan yang berada. Ya benar barangkali di situ menjadi tumpuan para pelancong. Mungkin saja saya salah. Orang kecil yang hanya tahu makna 'warisan' itu sebagai sesuatu yang harus dihargai lantaran punya nilai masa lalu.

Sebetulnya saya berada di atas meja yang sama dengan bapak Surya Irawan ketika apa yang difikirkan belum sampai di penghujungnya. Bapa Surya Irawan? Setahun lalu saya bertemu di Kuala Lumpur, juga tanpa disangka. Orang yang pernah memberi laluan karya saya tersiar di akhbar kira-kira 26 tahun lalu berada di hadapan saya selepas tidak bertemu apabila beliau bersara sebagai editor akhbar Harian Ekspress. Kali ini di Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Sabah ketika beliau sedang mengurus dokumen perjalanan keluarga untuk ke Bandung. Beliau sudah kelihatan berusia (seperti yang anda lihat di muka depan laman web Kemsas). Kami mula bercerita apabila Pak Surya bertanya khabar IPS. Beliau menyentuh bagaimana karya-karya sastera popular yang memang baik dari segi estetikanya tetapi kosong hal-hal dalaman seperti nilai falsafah. Karya seperti ini memang menjadi pilihan lantaran mudah difahami dan memperihalkan citra semasa yang dominannya kepada golongan remaja dan dunia cinta. Diakui memang tidak salah hal-hal cinta terus menjadi intipati citraan para pengarangnya yang ramai wanita (?), tetapi dalam tempoh berapa tahun ia boleh bertahan? Pak Surya mengingatkan saya supaya menulis sesuatu yang boleh membangunkan sastera secara menyeluruh. Buat kritikan tetapi biarlah kritikan itu membina tanpa niat yang lebih kepada ingin menjatuhkan orang lain. Karya yang bernilai sastera walaupun apa pun mauduknya seperti memberi komentar harus ada unsur seninya. Pembaca malah akan merasa teruja, penulis yang karyanya dikomentar juga merasakan bahawa sesuatu teguran atau kritikan itu tidak memberikan sebarang masalah dalaman. Tidak terkongkong kepada ingin menegak benang atau mencanai kesalahan yang lebih 'kuman' padahal tanpa disedari ada kesalahan 'gajah' di hadapannya! Saya tidak pernah lupakan Pak Surya Irawan yang pernah mengatakan pada tahun 1986 di Sandakan bahawa beliau juga gemar kepada puisi-puisi eksperimen. Dan, memang benar bahawa ketika beliau menjadi Editor Bahasa Malaysia akhbar Daily Express, sastera di surat khabar kelihatannya hebat berbanding akhbar-akhbar lain yang ada ketika itu. Peluang para penulis menulis lebih banyak berbanding sekarang kecuali sebuah cerpen dan beberapa buah puisi pada penghujung minggu. Kalau pun mahu berbangga dengan wacana sastera yang ada masa ini, masih juga belum banyak memberikan ruang kepada para penulis melebarkan agenda sastera untuk difikirkan bersama khalayak ramai.

Dua manusia yang sering berada dalam fikiran saya inilah, Surya Irawan dan seorang lain Haji Hussain Qasau. Sesekali saya tidak berasa ketiadaan apabila berhadapan salah seorang daripada mereka ini. Namun untuk sastera di surat khabar, ketiadaan Surya Irawan memang amat dirasai bagi mereka yang tahu sejarah sastera di Sabah.

Tiada ulasan: