Isnin, Januari 23, 2023

IPS - Kekal dengan dukungan wasatiyyah dan istiqomah



Saya tidak berapa ingat tarikhnya ketika Abd Naddin menemui saya di pejabat apabila saya kata nak undur diri sebagai Ketua Dua IPS. Itu cerita lama. Kini dah lebih 3 dekad saya bersama persatuan penulis ini.

IPS itu bagaimana ya?
Hebat
?
Mantap
?
Terbaik
daripada yang lain? Mungkin ya, mungkin tidak. Pada saya IPS sifatnya sangat sederhana. Dianggotai pengikut yang sederhana. Wawasannya tidak terlalu besar namun tetap berjejak. Ada masanya naik dan turun dari segi aktiviti tetapi tidaklah wajar dilihat tidak memberikan sebarang makna kepada gerakan susastera di Sabah khasnya dan tanah air amnya
Apa IPS dah berikan kepada peta sastera Sabah? Ia telah melahirkan penulis berwibawa. Pada saya sejenis kesungguhan wujud di dalam diri seseorang bahawa apa yang telah saya buktikan tidak bererti itulah pesona IPS kerana setiap orang memiliki personanya sendiri. Mungkin ada pencetusnya, mungkin aktiviti-aktiviti organisasi, mungkin program penataran agensi berkaitan dan yang pasti dari dalam diri seseorang. Dia ada bakat dalam dunia penulisan dan sebagainya dan konsisten. Gigih memperkasa bakatnya, dan kebetulan ia juga bergerak aktif dalam persatuan yang kebetulan penulis yang sangat menunjukkan iltizam yang tinggi untuk melaksanakan aktiviti persuratan dan seumpamanya. Prestasi persatuan yang dianggotainya begitu berwibawa, berintegriti dan istiqomah.
Ciri-ciri ini saya fikir wujud secara semula jadi. Berukhuwwah dalam suasana kesederhanaan. Ketika mengetuai IPS selama 2 dekad kami menjunjung semangat sederhana agar terlepas dari sifat-sifat ujub dan memperkasa hal-hal yang menyebabkan lupa diri kerana menganggap lebih itu dan ini. Kita bersama-sama bangun dan bergerak secara sederhana. Syukurlah, sifat wasatiyyah terus berlaku dan difahami generasi penerus.
Kini generasi kedua menerajui persatuan yang baru berusia 33 tahun. Untuk menuju ke angka 50, sudah pasti IPS terus dinamik kerana pengalaman yang
terbaik
adalah menyertai gagasan semasa bersama kekuatan ahli yang pelbagai latar disiplin mereka. 17 tahun mendatang bukan bermakna hanya untuk tempoh itu, sudah tentu kesiagaan generasi penerus akan dilahirkan dari masa ke masa. Saya yakin pimpinan sekarang memiliki upaya yang tersendiri. Sebagai generasi awal kami bertindak menyokong kewibawaan mereka. Sesungguhnya kecemerlangan akan berlaku seiring keikhlasan dan kesediaan berkongsi kebolehan. InsyaAllah.




Tiada ulasan: