PENULIS dan pengarang harus bersabar jika merasakan menjadi
penulis atau selepas itu pengarang yang disegani tidak melalui cabaran yang
tersendiri, berbanding menukar haluan. Misalnya menjadi ahli politik, atau
tukang masak, meniaga buku atau buat kek. Apa bezanya, bukankah di sana-sini
juga ada cabaran? Penulis dan pengarang tidak dapat lari daripada hal-hal
berkaitan rempah ratus kepengarangan. Kita memang mahu apa yang kita buat
dibaca orang. Tetapi bukan semua orang suka apa yang kita buat. Bagaimanapun
ini bukan hadangan. Jika anda fikir menulis ini sekadar menulis tanpa mengikuti
pandangan orang lain, misalnya penilai, pembimbing atau teman-teman, tiada juga
masalahnya.
Saya pernah terjumpa seorang sahabat yang 'tewas' meneruskan projek penulisannya semata-mata tidak bersetuju karyanya dirombak pembimbingnya. Peristiwa ini berlaku sedekad yang lalu. Sahabat saya ini tidak lagi menulis sampai sekarang padahal beliau pernah menerima Hadiah Sastera Sabah, cerpen-cerpennya juga bagus sekali dan amat prolifik ketika itu. Apabila novelnya dirombak habis, katanya,baik dia tidak tulis langsung. Saya suka ketegasannya itu dan memang tidak wajar juga tindakan pembimbing tanpa membuat perbincangan terlebih dahulu.
Berlaku juga dalam
sebuah peraduan, seorang penulis menang sayembara menulis novel, bila hendak
diterbitkan, novel itu terpaksa dibaiki. Apabila terbit orang tidak tahu novel
itu bukanlah karya asli penulisnya. Saya ingat nama novel itu tapi tidak
perlulah disebut. Begitu juga nama pengarangnya yang masih aktif hingga kini
malah menjadi penggiat aktif NGO sastera di Sabah. Beracam-macam ada, jika mahu
diceritakan. Misalnya jika saya bagi tahu ada juga pengarang terkenal yang
menyunting karya popular bernafas erotik. Memang tidak wajar kan? Saya fikir
kepelbagaian cabaran harus diharungi. Mungkin ada dalam kalangan kita suka pada
cabaran. Cabaran itu sahabat yang baik. Tidak mustahil juga segelintir penulis
yang tidak sukakan cabaran. Ada penulis yang tidak senang apabila karyanya
dikritik. Belum lagi dirinya sebagai penulis dikritik! Saya juga pernah dan
sering tersentak apabila dikritik. Ini lumrah.
Realitinya kita masih lemah. Kita berusaha untuk memperbaiki.
Kekuatan mental kita perlu. Selalunya saya abaikan sahaja sebab saya tahu ada
penulis lain yang gemar buat provokasi. Kita ini lemah, banyak yang perlu
dipelajari. Saya selalu ingatkan diri saya agar jangan pernah mengalah. Kita
buat sahaja. Apabila ada yang memperkatakan buah fikiran kita dan
mempertikaikannya pula, hadapilah dengan sabar. Bahkan kita berhak
mempertahankan kerana karya itu kita punya. Orang boleh bagi pandangan dan kita
juga boleh bagi pandangan kita. Tiada dosanya juga. Lainlah niat kita
menyimpang, misalnya ingin menghasut atau menabur fitnah atau
memburuk-burukkannya.
Barangkali elok juga kita sama-sama
ikut catantan kali ini sedikit sebanyak tentang kritikan yang tidak ramai
gemari terutama yang alergi kritik. Mereka tidak mahu untuk dikritik, ini salah
siapa? Hal ini disebabkan juga sering seorang kritikus bertindak sebagai
algojo. Kritik yang dilontarkan sering bersifat rekayasa dan subjektif. Apalagi
dalam perkembangan dunia seni sekarang, ada kalanya juga kritikus tidak
mengikuti lajunya arus perkembangan dunia seni, yang kenyataannya sudah semakin
mengglobal. Akhirnya sering terlihat seniman sebagai seorang yang diletakkan
sebagai terdakwa.
Berdasarkan kasus tersebut, ternyata
ramai seniman mati di tengah jalan. Gejala ini sangat merugikan pertumbuhan
kreativiti seniman dan perkembangan kesenian di tengah-tengah masyarakat
pendukungnya. Untuk itu dalam tulisan ini akan dipaparkan pendekatan terhadap kritik seni dari berbagai
sisi, seperti kritik sebagai penilaian atas nilai, sebagai media informasi, motivasi
dan kritik sebagai tolak ukur, yang pada gilirannya dapat membantu kelancaran
pertumbuhan seni pada masa datang.
Sebagai sebuah kritik yang
difungsikan untuk menilai suatu nilai seni dari objek kritikan, banyak hal yang
harus diperhatikan. Dari masalah teknik dan tidak teknik serta unsur penunjang
dari objek kritikan yang mendalam, penilaiannya perlu diketahui dan difahami
oleh seorang pengkritik dalam melancarkan kritikannya.
Memang menilai sebuah nilai seni
tidak semudah menilai "dua tambah dua sama dengan empat”. Nilai di sini
ibarat sesuatu yang tersembunyi di balik hijab. Ia lebih merupakan sesuatu yang
bersifat abstrak yang terjadi dalam sebuah karya seni. Kita tidak langsung
dapat mengatakan bahawa pertunjukan sebuah tari tersebut mengalami kegagalan,
dengan kata lain kurang dapat memprojeksikan konsepnya ke dalam sebuah
koreografi atau sebuah konsep bunyi yang diprojeksikan dalam aplikasi komposisi
muzik.
Menurut Kwant (1975: 19): Kerana berkisar pada nilai-nilai, maka
kepekaan terhadap nilai harus memegang peranan pokok dalam kritik. Kalau
kepekaan terhadap nilai itu tidak ada, kritik menjadi tanpa hormat. Orang yang
mampu memberikan kritik seni hanyalah dia, yang peka terhadap nilai-nilai
artistik yang ada dalam sebuah karya seni.
Dalam memberikan penilaian ada
hal-hal tertentu yang perlu diperhatikan iaitu seperti aspek teknik dan tidak teknik.
Kedua aspek ini sangat menentukan seorang kritikus dalam melancarkan
kritikannya. Yang dikatakan aspek teknik adalah hal-hal pokok dalam sebuah
karya seni. Hal-hal yang pokok tersebut misalnya untuk seni tari adalah penari,
pemuzik, alat muzik pencahayaan, komposisi, kostum, rias dan koreografi tari
secara menyeluruh seperti: desain lantai, desain atas, ruang, dinamik,
dramatik, dan transisi, kemudian ‘property’ dan ‘setting’. Kedua, untuk muzik
adalah pemuzik, alat muzik, melodi, ritem, dan komposisi muzik yang dimainkan,
desain dinamik, dramatik, dan harmoni.
Ketiga, untuk teater adalah pemain (aktor dan aktris), pencahayaan, dialog,
bloking, kostum dan rias, mimik atau ekspresi, akting, alur cerita yang
didesain, terakhir ‘property‘ dan ‘setting’. Dan, keempat, untuk seni rupa (tidak
pertunjukan) seperti : jenis cat, jenis kampas, jenis kuas, komposisi
ruang, komposisi warna, arah dan dimensi, teknik projeksi.
Dalam aspek tidak teknik kita lebih
banyak berbicara secara ekstrinsik dari sebuah karya seni. Hal-hal yang
bersifat ekstrinsik perlu dipertimbangkan, sebab aspek ini sangat terkait
dengan keberhasilan sebuah karya seni. Aspek tidak teknik dapat dijabarkan
sebagai berikut; pertama adalah aspek pendidikan dan pengetahuan seniman,
selanjutnya kedudukan di lapangan (seperti adanya insiden dalam sebuah
pertunjukan), psikologis, saranan dan prasarana, cerita atau naskhah dalam
tari dan teater, lingkungan tempat tumbuhnya seorang seniman, latar belakang
budaya, waktu (waktu dalam proses), judul dan sinopsis, klasifikasi seni
(kontemporer, kreasi, tradisi, modern, post modern, happening art).
Pada persoalan kritik sebagai
penilaian dirasa perlu membedah objek kritikan dengan sistematika penilaian.
Sistematika sangat efektif dalam menentukan objektivitinya sebuah penilaian. Di
sini sengaja kita bicarakan masalah objektiviti, hal ini lebih disebabkan untuk
menghindari kritik yang berniat jahat, atau kritik yang bermuara hanya pada
rasa senang atau tidak senang pada suatu objek.
Sistematika yang akan dilakukan
adalah sistematika analisis dan penilaian. Kedua sistem ini dapat dilakukan
pada semua objek seni. Sebelum melakukan analisis perlu adanya data. Data yang
diperlukan adalah data tentang objek tersebut yang bersifat tidak teknik
seperti : idea (gagasan), judul, sinopsis, naskhah cerita, jenis karya, bentuk
penyajian, abstraksi karya, biodata seniman, konsep garapan, gambaran karya
terdahulu, jenis klasifikasi seni (kontemporer, kreasi, natural, tradisi,
happening art) dan sebagainya.
Seluruh data perlu difahami.
Dalam melakukan analisis perlu
mensingkronisasikan data dengan apa yang dilihat (apa yang disaksikan).
Di sini tempatnya seorang kritikus, mempertemukan antara aspek teknik dan tidak
teknik. Pertemuan kedua aspek ini pada gilirannya diharapkan menghasilkan penilaian
yang objektif.
Langkah selanjutnya masuk pada tahap
apa yang dinamakan penilaian. Dalam penilaian sudah ada sebuah pernyataan dan kesimpulan yang akan
dilontarkan. Pada kenyataan kedua ini sudah dapat dinyatakan tingkat
keberhasilan dan tingkat kegagalan. Di sini juga sudah dapat dilontarkan
tentang nilai artistik dan estetik terhadap sebuah objek kritik.Sebagai hasil penilaian,
perlu adanya argumentasi yang melatar belakangi pernyataan tentang nilai
tersebut. Argumentasi diperoleh setelah melakukan analisis pada kenyataan
pertama.
Apabila dikaitkan kenyataan yang
panjang ini dengan pemilihan judul sesebuah karya, juga menuntut hujah yang
konkrit terutama sekali setelah judul sesebuah karya itu ditolak oleh penilai
atau penerbit. Sering kita dengar segelintir penulis yang tidak berpuas hati
lantaran terjadinya perubahan-perubahan yang tidak sewajarnya dilakukan.
Seperti dinyatakan di awal catatan ini, sehingga menyebabkan penulis terbabit
patah hati lalu meninggalkan dunia penulisan buat selama-lamanya. Apakah
penulis ini bersalah? Apakah penulis ini alergik kritik? Mungkinkah semua
penulis harus menolak pandangan orang lain kerana haknya untuk mempertahankan
karya yang sudah diberikan sepenuh tumpuan. Nah, mencari jawapannya sudah tentu
bukan ditujukan kepada satu-satu pihak. Penulis perlu bersikap terbuka, begitu
juga para penilai, pembimbing dan penyelaras projek. Mungkin ini bukan sebuah
kesimpulan tetapi sebagai penulis, kita harus sentiasa bersikap terbuka ketika
berhadapan dengan cabaran-cabaran begini dan bersiap sedia menolak anggapan
penulis itu alergik kritik!
PUSTAKA IQBAL NAZIM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan