Rabu, Februari 01, 2023

CATATAN-CATATAN KECIL

Saat datang sanjung orang lupa saat ia disanjung sebahagian nikmat Allah telah gugur. Sebab itu ia terus mencari sanjung agar ia sendiri tak gugur. Saat berandaian begitu meski berasa tersanjung sesungguhnya bersama nikmat yang kosong. Dan ia terus tanpa henti mendamba. Sehingga tak tahu pada satu hari ia ingin kembali seperti asalnya itu lebih mulia, lebih tiada adalah lebih ada di sini-Nya.

28/8/2022

Merdeka dulu dan sekarang ini ujian. Dulu dengan ujian-ujiannya. Kini dalam ujian-ujiannya juga. Tugas merdeka kita sekarang tentulah bukan kerana mahu melawan penjajah. Tugas kita sekarang ialah melawan sesuatu yang salah berlaku di tanah air kita. Sedar atau tidak inilah fokus rakyat sekarang. Lazimnya pada setiap merai ulangtahun kemerdekaan seluruh negara akan menyambut dan memberitahu bagaimana negara bebas daripada belenggu penjajah dan penjajahan. Nyatanya masa lalu itu telah pergi, yang tidak pernah pergi adalah perbuatan jahat yang ditinggalkan bangsa penjajah. Perbuatan jahat inilah yang harus dilawan. Namun sebilangan rakyat sangat taasub kepada yang jahat ini. Inikah bala yang Tuhan telah kirim? Setiap tahun rakyat melaungkan Merdeka! Merdeka! Merdeka! Merdekakah kita dalam kebodohan ini?

28/8/2022

Berjiwa besarlah duhai sahabat biar pun dilihat seperti tidak berguna. Setiap perbuatan kita akan dipertanggungjawabkan di hari akhir kelak. Yakini dalam perjuangan kita bakal menemui saat yang sangat merimaskan iaitu ketika berada di suatu puncak kejayaan. Bahkan tidak semata-mata perbuatan zahir tetapi lebih rahsia daripada itu. Kita tidak tahu betapa Allah memelihara aib kita.

26/8/2022

Kisah mega berada di hujung. Kalau episod berakhir hari ini esok dengar cerita baharu. Semua orang inginkan suatu pengakhiran dengan kemenangan cuma tidak pasti di pihak mana? Sutradara yakin pada skripnya boleh diubah takdir. Kun fayakun Allah. Hanya semoga dipermudahlan buat semua pihak. Baik yang melawan rasa tidak bersalah atau yang menentang kuasa yang telah luruh tetapi masih mengharapkan keajaiban terjadi.

23/8/2022

Biasanya dialog orang lama terbatas pada masa lalu. Dialog orang muda memandang masa depan. Dialog perlu terus berlangsung. Libatkan dua golongan ini. Sangat berguna.

23/8/2022
 rea

Tiada ulasan: