Dalam kumpulan puisi ‘Kembali Di Lahad Rahsia’ Hasyuda Abadi sekali lagi tampil meneruskan keprolifikannya serta memperlihatkan setingkat lagi aras perkembangannya sebagai penyair. Dengan meneruskan kebiasaan menggunakan perbendaharaan dan ungkapan kata yang segar, beliau terus mengisahkan dirinya, masyarakatnya dan menyampaikan amanat yang menguatkan lagi keyakinan kita bahawa pengarang ini sentiasa menyatakan sesuatu yang hidup bersamanya.
Ini dengan sendirinya menidakkan
anggapan Roland Barthes bahawa pengarang itu terpisah daripada karyanya sebaik
sahaja karya itu dihasilkan. Sebaliknya pengarang sebenarnya sentiasa hidup di
dalam karyanya dan begitu juga kehidupan masyarakat yang diperkatakan. Hujah
bahawa pengarang sudah mati selepas karyanya dihasilkan dan pembaca berhak
mentafsir apa saja tentang karya atau teks yang ada di hadapannya tidak begitu
sesuai dalam menanggapi karya Hasyuda Abadi.
Kita
perlu ingat bahawa penyair mempunyai persepsi dan daya intuisi tersendiri kesan
daripada interaksinya dengan alam persekitaran dan alam diri. Persepsi dan
intuisi inilah yang berkembang dalam karya Hasyuda Abadi, walaupun ia berubah
dari satu fasa ke satu fasa dalam sejarah kepenyairannya. Justeru, pembaca
mesti memahami konteks sejarah, budaya, fasa kehidupan peribadi yang membantu
melahirkan puisinya. Jika penyair dimatikan selepas karyanya dilahirkan,
pembaca
juga mungkin menghadapi kesukaran untuk mentafsir kod
makna yang disembunyikan oleh Hasyuda Abadi di sebalik teks puisinya
Dalam
menanggapi dan memahami karya puisi
Hasyuda Abadi yang termuat dalam kumpulan
puisi ini kita perlu hidupkan penyair di
dalam karyanya. Kita perlu mencari di manakah penyair berada di antara getaran
kata, tingkahan konsonan dan kepelbagaian vokalnya. Di manakah dia berdiri di
celah-celah kehalusan muzik bahasanya dan keindahan seni warna lukisannya.
Semua ini terungkai apabila membaca 122 buah puisi yang dibahagikan kepada tiga
bahagian iaitu Berjalan ke Arah Cahaya, Lebur dalam KerahsiaanNya dan Usikan
Kalbu.
Hasyuda Abadi telah menulis puisi lebih
daripada dua dekad. Di sepanjang tempoh itu penyair ini telah melalui pelbagai
getar pengalaman dan peristiwa yang akhirnya mematangkan kehidupannya. Penyair
telah merempuh kisah suka duka, pertemuan dan perpisahan, gelak tawa di antara
tangisan, kebencian dan kerinduan, seperti juga pengalaman yang pernah dilalui
oleh manusia lainnya. Namun, di tengah-tengah itulah dunia
kepenyairannya terus berkembang. Di tengah-tengah
kepelbagaian rentak kehidupan itulah terjelma kata-kata dalam segala kehalusan
susunannya, keindahannya dan kedalaman maknanya. Jika pembaca hendak
menyelami makna itu, pembaca juga hendaklah menyelami dunia peribadi
penyairnya. Malah dalam beberapa buah puisinya yang termuat di dalam kumpulan
puisi ini, watak ‘aku’ muncul dan kemunculannya lebih sebagai
penegasan kepada kehadiran penyair di dalam teks puisinya.
Di dalam puisi Kesilapan perhatikan
watak ‘aku’ ini menyesali kesilapannya:
jika (ku)tahu, dari dulu (aku)
bersedia,
mungkin kau tak percaya; hakikatnya,
(aku) tak mungkin tak melakukannya.
jika (ku)tahu, mungkin, (aku)
harus selalu
memandang diri(ku) dari luar diri,
memang lucu; hakikatnya,
(aku) tak mungkin tak melakukannya.
jika (ku)tahu, dari mula (ku)buat
keputusan, di hadapan(ku) adalah
ranjau-ranjau kesilapan; hakikatnya,
(aku) tak mungkin tak melakukannya.
(hlm. 7)
Walaupun dalam beberapa
buah puisi lain penyair ini bereksperimen di segi bentuk dan teknik persembahan
puisi, tetapi maknanya masih menyelitkan dunia peribadi
penyair. Dalam puisi Mula yang Berhenti misalnya
Hasyuda tetap menggunakan ganti nama diri ‘aku’ mengimbangi bentuk puisinya
yang menggunakan teknik perulangan seperti berikut:
(aku) harap tiada henti yang
bermula
tiada riuh yang bungkam
tiada
bunyi yang diam
tiada damai yang dendam
tiada tenang yang suram
tiada selesa yang gumam
tiada suka yang muram
(hlm. 66)
Puisi ini tidak sahaja
memperlihatkan keindahan di segi keharmonian penggunaan perbendaharaan kata,
tetapi juga bentuk lahiriahnya, teknik perulangan yang digunakan penyair dalam
memberikan penegasan dan keindahan makna atau imej yang hendak disampaikan.
Malah lebih penting lagi ialah memperlihatkan penyair di dalam teksnya.
Sebahagian besar puisi-puisi Hasyuda
Abadi merakamkan pengalaman kerohanian memperteguhkan lagi ikatan keagamaan
yang mendewasakannya. Penyair juga mengadaptasi bait-bait puisinya berdasarkan
perjalanan hidup Rasulullah S.A.W misalnya dalam Merpati ketika
Rasulullah S.A.W bersembunyi di gua Thur. Diikuti peristiwa orang-orang kafir
yang gagal mengesan jejak Baginda:
tiba-tiba
kalian ada di sini
merpati
yang liar
dan
labah-labah datang dari langit
tidak siapa
tahu
kerana
sarang dan jaring
memberi
ruang kepada sesuatu yang diburu
meyakini
tiada nafas berhembus di situ
oleh
pertolongan Tuhan
kau tak
jadi menggaru betismu
wahai
ahli-ahli kufar!
(hlm. 34)
Dalam
puisi-puisi yang lain pendekatan penyair menyerlahkan tanggungjawabnya sebagai
seorang yang ingin menyampaikan amanat atau pesan kepada seseorang yang lain.
Di dalam puisi Uzlah misalnya penyair merakamkan:
jika kau
memilih diam gembirakanlah
hatimu, kerana diam itu uzlah. kau
telah kembali kepada diri dan peribadi
kau akan menemukan akar dan punca
segala perkara.
(hlm. 111)
Di dalam puisi Gemilang
Muhasabah penyair mengungkapkan pula:
jika kau
bahagia gembirakanlah hatimu
kerana bahagia yang hakiki adalah
anugerah Ilahi yang tidak pernah kau
ceritakan. kau merasa bahagia apabila
rahsia
semakin berada di dasar dalam
kalbumu
yang tersimpan gemilang muhasabah.
(hlm. 117)
Puisi-puisi di bahagian akhir
dalam Kumpulan Puisi ini merupakan
ungkapan-ungkapan terapi. Puisi-puisi tersebut mengajak
kita agar menerima dengan perasaan yang terbuka terhadap apa juga peristiwa
dalam kehidupan ini sama ada dalam situasi gembira, duka dan seumpamanya.
Dalam Pintu Peristiwa, Hasyuda Abadi mencatatkan dengan
kesedarannya bahawa:
jika
kau menerima musibah yang berat
mahupun
yang tidak kelihatan atau
kedengaran
oleh sesiapa, gembirakanlah
hatimu
kerana ada jawapan ketika
ditanyakan
detik kau menghadapinya
dengan
tabah dan menjadikannya pengajaran
atau
muhasabah terhadap peristiwa
masa lalu
yang mengubahmu jauh
daripada
yang maha benar.
(hlm128)
Membaca puisi Hasyuda Abadi yang termuat dalam kumpulan puisi ini
sesungguhnya menjadikan kita merasa seolah-olah sedang membaca rahsia batin
penyair. Batinnya sentiasa gundah gulana hendak berkata-kata menggali semurni
mungkin makna di sebalik kehidupan di lahad rahsia yang dianugerahi Ilahi.
Sebagai pembaca kita tetap merasakan kehadiran penyair di dalam teksnya.
Kehadirannya sebagai salah seorang ahli dalam masyarakat yang menceterakan
kehidupan sebagaimana yang dialaminya atau sebagai seorang hamba dalam mencari
kasih Khaliknya.
Tetapi pada sisi lain dunia kepenyairan Hasyuda Abadi
sebenarnya masih lagi berkembang. Penyair
ini terus rajin berkarya. Penyair yang baik dan rajin sepertinya tidak selalu
lahir di dunia ini. Dia hanya muncul sekali dalam satu generasi. Itulah
kelebihan Hasyuda Abadi dan kita masih lagi belajar memahami dirinya, mengenali
sistem tanda yang dilahirkannya. Namun yang pasti, setiap karya puisi yang
dilahirkan oleh penyair ini adalah satu langkah lagi ke arah pengukuhan
peribadi dan jati dirinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan