Oleh Hasyuda Abadi
Kini mereka menjadi pemimpin bagi dirinya, bangsa, agama
dan negaranya. Namun sastera diberikan jenama yang lain yang dikeluarkan
daripada jati diri seseorang hingga sastera itu sendiri akan hilang dan mati. Ketika sastera dikatakan hanya
selayaknya berada di muzium sejarah menjadi suatu kesedihan dan elegi untuk kita
semua.Tapi benarkah ia akan mati atau akan hilang tatkala sastera tidak lagi
menjadi subjek di sekolah? Tahukah kita bahawa para pelajar sekolah itu pun
hanya menumpukan kepada peperiksaan bukan disebabkan sastera itu berguna.
Sastera tetapi berakar selagi kita masih boleh
berkata-kata dengan indah, selagi kita masih menikmati makna falsafah
kemanusiaan dan selagi kita bahagia menjadi insan yang berfikir. Sastera tidak
akan hilang, percayalah. Saya percaya sastera terus
hidup selagi kemanusiaan hidup. Selagi manusia perlukan kata-kata tulisan kerana
menulis adalah sastera. Budaya tulis itu adalah antara elemen-elemen sastera
sejak aktiviti ini dikenali di zaman batu. Saat manusia masih memiliki emosi
memugarkan lagi kepercayaan terhadap sastera. Dengan emosi manusia
berkata-kata. Berkata-kata itu melibatkan bahasa. Bahasa itu juga elemen dalam
sastera. Saya suka berkata jangan patah hati sastera bakal dimatikan. Sebenarnya
banyak lagi penjelasan bahawa sastera adalah sebuah dunia yang luas. Kita
melanjutkan kerja memperkasa sastera bukan kerana sastera akan mati.
Tanggungjawab kita melestarikan semua elemen, unsur, bahan dan sebagainya untuk
manusia dan kemanusiaan. Sastera hanya akan mati apabila dunia ini mati!
'Hidup'nya sastera berupa dunia yang tidak kelihatan
tetapi ia dirasai dan dinikmati. Dari segi intrinsiknya, acuan menikmati itu
juga tidak sama antara pembaca atau penikmat yang lain, yang berbeza latar
kehidupan, latar pendidikan dan status dalam masyarakat mereka khususnya
berkaitan dengan sikap, nilai dan dorongan. Dalam Puitika Sastera Melayu, Dr. Muhammad
Haji Salleh meletakkan sastera sebagai alatan dan ekspresi bangsa Melayu yang
terpenting, kerana di dalamnya juga tercakup karya-karya agama, adat istiadat,
hukum, sejarah, salasilah, perubatan dan sebagainya. Ke dalamnya dicurahkan
segala fikiran orang Melayu tentang tatanilai untuk dijadikan teladan, hubungan
antara manusia yang melancarkan perjalanan masyarakat, malah hal-hal harian
yang dapat membantu seseorang pembaca atau pendengar dalam hidupnya. Sementara
itu . Pramoedya Ananta Toer dalam novelnya Bumi
Manusia dalam konteks sastera beliau mengatakan bahawa hasil
sastera dan seni itu ialah keindahan.
Pengalaman merasa wujud indah itu terlalu kompleks, malah menjadi persoalan
yang abstrak dan boleh sekaligus konkrit. Pengalaman estetik dalam dunia
sastera menjadi persoalan falsafah dan menjadi teka-teki intelektual yang
dibahaskan dengan hangat sejak zaman Yunani Purba hingga kini.
Wellek dan Warren (1956:240) juga menyebutkan bahawa
sastera ialah ‘aksi sosial dan etika’, suatu perlakuan atau perbuatan sosial
sesuatu bangsa. Aksi boleh berupa tindakan jasmaniah, pemberontakan, perebutan
kuasa atau serahan untuk memajukan bangsa. Secara abstrak, aksi juga boleh
merupakan usaha memilih yang baik daripada yang buruk, yang lurus daripada yang
berliku-liku. Dalam hal lain, sastera juga tidak silu-silu memberikan gagasan,
contoh dan petunjuk ke arah bagaimana manusia dapat menjadi lebih sempurna,
lebih maju dan lebih baik. Dalam berbuat demikian sastera menggerakkan manusia
berfikir, dan seterusnya bertindak ke arah kesempurnaan, kemajuan dan kebaikan.
Ada yang mengatakan bahawa sastera tidak akan ke
mana-mana sekiranya sastera tidak dibesarkan dalam masyarakat. Soalnya, masyarakat itu siapa? Penulis, pembaca,
penganalisis sastera juga menjadi bahagian masyarakat ketika mereka tidak
menulis, membaca atau menganalisis. Masyarakat yang membaca itu pula tidak akan
memberikan sebarang respons terhadap bacaannya. Siapa tahu bahawa idea atau
pemikiran penulis telah mereka ketengahkan dalam dunia masing-masing. Siapa
tahu pemikiran para penulis mereka telah transformasikan dalam kerjaya atau
dalam organisasi. Sesungguhnya memahamkan masyarakat sifatnya subjektif kerana
pada saya sastera adalah alami yang hidup dengan sendiri dalam diri manusia,
siapa pun dia.
Menghayati perbincangan sastera mutakhir di Sabah ia tidak
sekadar membaiki pintu tetapi mengajak kita membukanya dengan berhemah.
Alangkah besar dan luasnya dunia sastera itu sebenarnya. Pasti tidak semudah menyusun
kata-kata. Sastera pasti akan mengalami evolusinya sendiri secara tidak
disedari. Ini perlu dilihat daripada perspektif yang lebih luas. Sastera harus
mampu dimanipulasi secara sihat dan jujur. Memang benar juga, ramai tidak
menyedari 'kematian' itu sebenarnya berlaku, kerana ada kalangan yang tidak merasai
'roh' sastera itu sebenarnya. Semua ini berpunca daripada tipisnya program
pengisian. Hujah saya, sambutan masyarakat yang semakin mengecil. Masyarakat
yang dimaksudkan termasuklah penggiat, pelanggan sastera malah pengurus sastera
itu sendiri. Apa yang terjadi, wujud sikap asal jadi, tidak serius dan seperti
melepas batok di tangga.
Penggiat tegar dalam persatuan penulis terus merasakan
tidak menerima layanan yang sewajarnya padahal pengorbanan yang mereka lakukan
bersifat sukarela semata-mata mendambakan agar dunia sastera terus bernafas
dengan segar di bumi yang mewah dan merdeka. Sedangkan segala kemewahan itu
hanya dinikmati sesetengah pihak yang bijaksana menggunakan peluang, manakala
penulis terus dihantui peluang terbaik, sampai bila, kita tidak tahu. Ramai
penulis yang merajuk dan tidak mungkin terpujuk, mereka ini merupakan penulis
yang begitu berwibawa pada satu tempoh. Sebenarnya yang berada di muzium
sejarah ialah para penulis yang telah hilang sedang sastera tetap
berligar-ligar di lapangan manusia yang terus menikmati makna sasteranya.
Jika pandangan dari luar mengatakan bahawa Sabah
mempunyai kumpulan penulis yang hebat saya fikir ia tidak semudah sekadar
tanggapan tanpa merujuk kepada roh kegiatan sastera yang lebih menyeluruh. Kita
perlu melahirkan lebih ramai penulis, bukan setakat ramai bahkan perlu
mengangkat karya mereka dengan prasarana-prasarana sedia ada. Memang tidak
mudah. Pengurus sastera termasuklah pemimpin kerajaan yang berkaitan, yang
hanya faham tentang tanggungjawab kerana mereka dibayar gaji barangkali hanya
mampu melakukan pada tahap-tahap yang telah ditentukan. Nilai tambah yang
diperlukan oleh pelanggan mereka amat sukar ditemui saat ini. Natijahnya,
para penulis dan penggiat sastera mahu tidak mahu perlu menjana kewibawaan
mereka dengan menggerakkan aktiviti mereka sendiri. Penulis tetap berkarya.
Mereka mengadakan pertemuan-pertemuan sesama rakan, berbincang dan menjalani
proses penciptaan mengikut acuan merekai. Kumpulan-kumpulan membaca buku di
lokasi-lokasi strategik juga membantu menyemarak nikmat sastera itu sendiri.
Merekalah masyarakat sastera yang memasyarakatkan sastera.
Semua ini hanya berupa elemen-elemen sokongan yang menyebabkan
aktiviti sastera dirasai kewujudanya. Apa yang sering dipertikaikan hanya
berhubung dengan soal pengisian bukan bertujuan mencari salah siapa. Mencari
langkah terbaik agar kita boleh meneruskan acuan yang pernah dibina oleh
generasi masa lalu. Tanpa sastera, sebahagian besar daripada ilmu bangsa Melayu
tidak akan sampai kepada kita hari ini, atau kepada berpuluh generasi sebelum
kita yang memerlukannya. Sekiranya pupus cerita-cerita lisan dan tulis dalam
bentuk manuskrip, maka akan hilang pulalah ilmu bangsa itu. Di sisi kemegahan
yang kita ada kita juga terlupa bahawa masih banyak kelemahan terjadi di luar
sedar. Kita tahu tidak pernah ada kesempurnaan untuknya. Kita boleh memperbaiki
ketika kita terlupa untuk melakukan kebaikan tetapi segala kelemahan itu
natijah lantaran cabaran-cabaran yang hebat. Setiap hari kita akan berbicara
dalam ungkapan sastera, berlapis makna tetapi ada masanya kita terpaksa berkata
di luar sastera, kita berdebat secara sihat. Kewajarannya sentiasa kita
fikirkan berdasarkan hujah-hujah yang membawa kedewasaan lebih matang.
PUSTAKA
IQBAL NAZIM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan