MENULIS merupakan
salah satu kegiatan berbahasa secara aktif, ekpresif yang digunakan untuk
menyampaikan gagasan, pesan, sikap dan pendapat secara tidak langsung kepada
pembaca dalam bentuk tertulis sedangkan puisi adalah pancaran kehidupan sosial,
gejolak kejiwaan dan segala aspek yang ditimbulkan oleh adanya interaksi baik
secara langsung atau tidak langsung, sedar atau tidak sedar.
Menulis puisi
merupakan kegiatan untuk melahirkan dan mengungkapkan perasaan, idea, gagasan
dalam bentuk tertulis dengan memperhatikan diksi (pilihan kata), bentuk dan
bunyi serta ditata secara cermat sehingga mengandung makna khusus sesuai dengan
kedudukan diri penulis dan lingkungan sosial yang ada di persekitarannya.
Saini (1993:153) menyatakan bahawa
menulis puisi dapat membuat seseorang menggunakan kata-kata secara konotatif,
menyusun irama dan bunyi, menyusun baris-baris dan bait-bait dengan
memperhatikan pengilangan serta tipografi yang dapat mengungkapkan fikiran dan
perasaan. Pedoman menulis puisi menurut Saini (1993:154) adalah penyair
berusaha sebaik-baiknya menuliskan apa yang ada dalam hatinya dengan jelas dan
konkrit. Ertinya, apa yang ditulis harus jelas bagi dirinya sehingga jelas pula
bagi orang lain. Apabila puisi yang ditulis
jelas, pesan yang ingin disampaikan lebih mudah difahami oleh penikmat
puisi.
Apakah yang
dimaksudkan Pendekatan Emotif? Menurut Semi (1990:155), pendekatan emotif dalam
pembelajaran sastera merupakan upaya guru memanipulasi emosi pelajar. Ertinya,
guru menciptakan suasana emosional tertentu sehingga emosi mereka muncul.
Djamarah (1996:75) menyatakan bahawa pendekatan emosional (pendektan emotif)
adalah upaya untuk menggugah perasaan dan emosi pelajar. Pendekatan mengajar
yang perlu dipertimbangkan adalah
seperti ceramah dan bercerita.
Pendekatan emotif
dalam pembelajaran puisi adalah suatu pendekatan yang berusaha menemukan
unsur-unsur yang mengajak emosi atau perasaan. Emosi itu dapat berhubungan
dengan isi atau gagasan yang menarik dan perasaan yang dialami pelajar. Pendekatan
emotif merupakan suatu pendekatan yang digunakan guru untuk memunculkan suatu
suana tertentu pada diri pelajarnya. Pendekatan emotif merupakan pendekatan
yang tepat untuk diterapkan dalam proses pembelajaran puisi khususnya pada
keterampilan menulis puisi kerana pelajar menjadi lebih peka terhadap emosinya
dan kehidupan sekitarnya. Hal ini diperkuat oleh pendapat Hunt (dalam
Sakdiayah, 2002) yang menyatakan bahawa puisi adalah luapan gelora perasaan
yang imajinatif (imaginative passion).
Prinsip dasar yang melatarbelakangi
pendekatan emotif ini adalah pandangan bahawa karya sastera sebahagian daripada
karya seni yang hadir dalam masyaraktat dengan keindahan penyajian bentuk serta
isinya yang sarat makna. Pada proses
pembelajaran bahasa, ada beberapa hal penting yang harus diperhatikan agar
tercipta iklim belajar yang kondusif, kerana pembelajaran bahasa khususnya
kegiatan pembelajaran menulis puisi merupakan proses untuk menciptakan puisi.
Ada beberapa langkah teknikal yang harus dilakukan guru bahasa Melayu. Langkah
tersebut antara lain :
1) Menentukan
tema : tema yang ditentukan bersifat kondisional disesuaikan dengan tujuan
pembelajaran menulis puisi.
2) Merumuskan
tujuan umum dan tujuan khusus pembelajaran yang didasarkan dari kompetensi
dasar yang diacu: tujuan khusus pembelajaran harus bermakna, kontekstual,
fungsional serta relevan dengan kemampuan pelajar.
3) Merancang
materi pembelajaran.
4) Merancang
senario pembelajaran untuk mencapai kompetensi dasar yang diinginkan. Senario
yang dirancang harus dapat membangkitkan minat dan motivasi belajar pelajar
untuk menulis puisi, merangsang mereka sehingga terdorong melakukan refleksi
dan membangunkan pemahaman internal daripada puisi yang ditulis.
5) Menentukan pemanfaatan sumber
pembelajaran dan media yang relevan.
Dalam proses
penciptaan sebuah puisi terlebih dahulu yang harus difahami adalah mengenal
hidup dan kehidupan sosial, kerana sebuah karya puisi yang baik tercermin nilai-nilai
baik dari dalam diri penyair atau pelajar terbabit mahupun kehidupan sosial
masyarakat. Bahan–bahan yang terangkum daripada situasi dan peristiwa sosial
dalam masyarakat merupakan bahagian daripada inspirasi bagi diri pelajar untuk
menghasilkan karya sastera berupa puisi. Sayuti (1985:184) menyatakan bahawa
puisi merupakan pengungkapan pengalaman penyair lewat kata-kata. Pengalaman
yang diungkapkan itu boleh berupa pengalaman intelektual, emosional dan
imajinal. Proses penciptaan puisi yang ideal berawal daripada pengalaman ini
mempunyai beberapa tahapan. Menurut Jalil (1985:20) ada enam tahap dalam proses
penciptaan puisi iaitu :
1) Pengalaman: suatu hal yang
sangat penting bagi seorang penyair untuk mengetahui secara sebenar setiap
peristiwa yang berkaitan dengan apa yang akan diterangkan dalam sebuah karya
puisi.
2) Penafsiran :
suatu kebulatan fikiran yang sementara dan pandangan sementara pula terhadap
suatu peristiwa atau terhadap suatu pengalaman yang mampu diungkapkan secara
tertulis.
3) Penilaian :
merupakan penentuan keyakinan benar atau tidaknya sesuatu peristiwa. Seorang
penyair tidak boleh seenaknya menilai salah dan benarnya suatu hal atau
peristiwa. Sebelum itu perlu pembekalan kepada jiwa penyair, kerana pada tahap
ini seorang penyair belum dapat menuliskan sebuah karya puisi yang baik dan
sesuai dengan perkembangan kehidupan. Oleh sebab itu penyair perlu melakukan
adaptasi dan penguasaan diri untuk mencari keinginan nurani secara utuh.
4) Penghayatan:
penghayatan mempunyai kedudukan yang sangat penting untuk mewujudkan sebuah
karya puisi yang baik dan sesuai dengan perkembangannya. Pada tahap
penghayatan, seorang penyair melakukan pemikiran dan penggalian yang dalam
disertai dengan pandangan yang luas terhadap suatu peristiwa dengan berbekal
ilmu pengetahuan serta keyakinan. Proses penghayatan merupakan penentu arah
pada proses penciptaan puisi yang diinginkan.
Kegiatan menulis
dengan pendekatan proses dilakukan secara bertahap dari awal penggalian idea
sampai tahap penyuaran atau percetakan. Tompkins (2010: 52-60) membagi tahapan
dalam menulis menjadi lima tahap yaitu pra-penulisan, membuat draf, membaca
semula, menyunting dan penyiaran. Tompkins juga menekankan bahawa tahap-tahap
menulis ini tidak merupakan kegiatan yang linear. Proses menulis bersifat
non-linear, ertinya merupakan putaran berulang. Misalnya, setelah selesai
menyunting tulisannya, penulis mungkin ingin meninjau kembali kesesuaiannya
dengan kerangka tulisan atau draf awalnya. Kegiatan-kegiatan yang dilakukan
pada setiap tahap itu dapat dirincikan lagi. Dengan demikian, tergambar secara
menyeluruh proses menulis, mulai awal sampai akhir menulis.
Proses
pembelajaran dalam penulisan puisi tidak mungkin pernah berakhir kerana ia akan
melalui fasa-fasa yang tidak pernah selesai. Proses ini akan berterusan
meskipun telah menemukan sesuatu yang memberikan maknanya. Paling tidak telah
memberikan sesuatu kesan emosi kepada pembaca. Bagi pelajar, proses menulis
harus tidak merasa jemu untuk mengamati fasa-fasa yang dimaksudkan. Sudah pasti
bagi yang tegar dan sabar, puisi-puisi yang bakal terlahir itu akan menentukan
tahap dan taraf yang wajar meletakkannya sebagai karya yang bermutu serta
diterima para pentelaah dan pembaca.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan