Rabu, September 20, 2023

PERSURATAN ISLAMI MEMPERKUKUH INTEGRASI MASYARAKAT MADANI

ABSTRAK 

MAKALAH ini akan membincangkan peranan persuratan Islami dalam memperkukuh integrasi Masyarakat Madani. Istilah madani buat pertama kalinya ketika Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Perdana Menteri Malaysia dari tahun 1993 hingga tahun 1998, mengungkapkannya dalam Simposium Nasional sempena Forum Ilmiah Festival Istiqlal di Jakarta, Indonesia pada 26 September 1995. Namun begitu, istilah tersebut telah wujud berabad lamanya, lebih lama sebelum wujudnya Malaysia dalam bentuknya yang sekarang. Dalam konteks integrasi masyarakat majmuk di negeri ini, salah satu tumpuan yang boleh diperkatakan ialah bagaimana dunia persuratan Islami mampu dikaitkan dalam jati diri masyarakat. Salah satunya adalah usaha yang lebih jauh bagaimana pendidikan dijadikan sasaran utama memahamkan masyarakat. Sasaran ini amat perlu didahulukan agar sumbangan yang tulus dan benar lahir untuk menjadi tonggak penting. Berpandukan kepada pemikiran-pemikiran tokoh persuratan Islami kita dapat merumuskan kepentingan tatakelola diri setiap individu dalam masyarakat memperkasakan semangat madani, ketamadunan sebagai faktor asasi punca kesedaran atau punca revolusi kebudayaan ini iaitu penjelasan rasional mengenai konsep yang dibawa oleh Islam. 

Kata Kunci: Persuratan Islami, Madani, Integrasi 

MUKADIMAH

SETIAP karya sastera pastinya mengandungi hal yang baik. Dalam bahasa Sanskret, sastera atau susastera berasal dari kata ‘su’ yang bererti ‘baik’ dan ‘sastera’ yang bererti ajaran, sehingga dapat diertikan bahawa susastera itu adalah sebuah ajaran yang berisi kebaikan yang ditujukan kepada manusia dengan tujuan kebaikan pula.

Sastera dalam bahasa lain sering kita sebut sebagai ‘literature’. ‘Literature’ berasal dari bahasa Latin iaitu ‘litera’ yang bererti tulisan. Literature dapat diertikan sebagai sesuatu hal yang berkaitan dengan tulisan. Akan tetapi tidak setiap tulisan dapat dikatakan sebagai sebuah karya sastera.

Pengertian sastera dalam Islam pula sastera lebih jitu kerana terasnya yang sangat kukuh iaitu berakarkan Al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w. Fungsi  sastera  Islam  itu  untuk  menegaskan kebenaran dan  kebaikan yang  menimbulkan kesan-kesan  keindahan dan  nilai-nilai estetika yang mendalam. S.  Othman Kelantan,  dalam bukunya  ‘Arah Pemikiran Sastera  Malaysia’,  yang  menggariskan  bahawa  yang  dinamakan kesusasteraan  Islam  itu  antara  lain  ialah  karya-karya, terutama dalam bentuk kreatif,  yang  menunjukkan  kemurnian  akhlak,  moral,  meransangkan  manusia untuk berbuat baik, bersyukur kepada nikmat Tuhan dan menyedari kebesaran-Nya memberi kesan yang positif kepada manusia dan menjelaskan sesuatu yang konstruktif”.

Sesebuah karya itu dibina dalam bentuk struktur yang baik dan dalam Bahasa yang  kreatif  dan  imaginatif.  Keperluan  estetika  diperlukan  dalam  kombinasi antara bentuk dan isi.” (Utusan Malaysia, 2008)   Ini  memperlihatkan  kemurnian  nilai  estetika yang  dipadu dalam  sastera Islam,  yang  tercetus  dari  kesedaran  Tauhid  yang  tinggi,  untuk  menegakkan aspirasi  moral  dan  memperkukuh  tujuan  ketuhanan,  seperti  dijelaskan  oleh Mohd.  Kamal  Hassan  (1981):  dalam  perspektif  Islam,  penghasilan  seni  dan sastera hendaklah bertujuan, antara lain, meninggikan apresiasi manusia tentang semua nilai-nilai  yang baik, murni  dan diredai oleh Allah  s.w.t. Dan seni  dan sastera  yang tinggi  nilainya  ialah yang  boleh mendorong ke arah pencapaian tingkat ketakwaan, kemakrufan, kesolehan dan budi yang lebih mantap”.

Fungsi  ideal  sastera  Islam  ialah  memanifestasikan  pengalaman  tauhid  dan memangkin perubahan “dengan  cara dan gayanya yang  tersendiri, sastera selalu berfungsi sebagai sumber daya dorong yang kuat ke arah perubahan sosial dan budaya.” (Siddiq, 2012:137). Aspirasi perubahan ini tuntas diperjuangkan dalam penghasilan  sastera  yang  bertujuan  menyempurnakan  fungsi  transformatifnya yakni taghyir al-waqi‘ wa tahsinuhu iaitu dalam rangka merubah realiti yang ada dan memperbaikinya.Dalam merealisasikan misinya, untuk membawa pesan yang mendidik dan merubah ini, sastera Islam tidak sekadar mengungkapkan apa adanya (what is) tetapi sekali gus merangsang ke arah apa yang seharusnya (what ought to be).(Siddiq 2012). 

Madani dalam Persuratan Islam

Secara ringkasnya, masyarakat madani[1] dapat difahami sebagai masyarakat yang membangun bersama tamadun yang menaunginya secara dalaman dan luaran. Pembangunan secara dalaman merujuk kepada kepercayaan seseorang terhadap sesuatu yang hanya difahami oleh akal dan hati dan penterjemahannya menerusi penampilan dan tingkah laku, manakala pembangunan secara luaran merujuk kepada ciri-ciri yang dapat dilihat dalam sesebuah tamadun di depan mata seperti pembangunan bandar, bentuk pemerintahan, susun lapis sosial dan sistem komunikasi simbolik.

Kedatangan Islam ke rantau ini telah banyak memberi kesedaran dalam aspek pendidikan dan ilmu pengetahuan masyarakat Melayu. Islam telah melahirkan semangat keilmuan dalam  kalangan penduduknya untuk mencari dan mempelajari ilmu pengetahuan. Menurut Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas bahawa; "Islam membawa semangat rasionalisme dan intelektualisme bukan sahaja di kalangan istana dan kraton, malah sampai juga dengan lebih merebak di kalangan rakyat jelata". Faktor asasi yang merupakan punca kesedaran atau punca revolusi kebudayaan ini ialah penjelasan rasional mengenai konsep perihal wujud yang dibawa untuk pertama kalinya oleh Islam.

Pandangan sarjana tersebut menunjukkan kesedaran yang dicetuskan oleh Islam meliputi juga bidang keilmuan. Hal berkenaan juga menggambarkan pola kesedaran dalam aspek-aspek yang bersifat keilmuan ini yang melibatkan golongan atasan dan istana malahan juga golongan bawahan dan rakyat jelata.

Kedatangan Islam telah berjaya memberi kesedaran kepada masyarakat di Alam Melayu ke arah bersifat ilmiah dan saintifik serta dapat meninggalkan era sebelumnya yang mengutamakan sesuatu yang bersifat tahyul dan khayalan untuk menuju ke sesuatu yang berbentuk realistik. Semenjak penerimaan Islam, kegiatan agama, ilmu dan pendidikan Islam diusahakan secara bersungguhsungguh oleh para ulama dan pendakwah Islam.Seluruh masyarakatnya termasuk raja dan kerabatnya, pembesar serta rakyat jelata didedahkan dengan ilmu pengetahuan Islam. Maka secara langsung atau tidak langsung telah mengubah persepsi atau tanggapan masyarakat terhadap pegangan agama, kebudayaan dan ilmu pengetahuan.

Islam sebagai ad-Din jelas memberikan imbangan yang wajar antara duniawi dan ukhrawi. Agama ini membawa penganutnya agar sentiasa berwaspada terhadap peranan masing-masing dalam semua bidang ilmu termasuk ilmu persuratan, peradaban dan kesusasteraan. Peri pentingnya ilmu persuratan (membaca, menulis dan berkarya) ini telah difirmankan Allah dalam Surah al-‘Alaq, 1: “bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan”. Adapun, tiap-tiap tingkat penglibatan ini menuntut pencapaian yang tinggi dan keredhaan Ilahi.

Sesungguhnya, Islam sangat mementingkan ilmu dalam penulisan mahupun berkarya. Penulisan yang baik lahir daripada pembacaan yang berkesan. Manakala, hasil pembacaan yang berkesan dapat dizahirkan melalui penulisan; dan menjadi cerminan diri. Maka, jelaslah bahawa Islam menuntut penganutnya untuk menambahkan ilmu pengetahuan melalui pembacaan yang mendalam. Selain itu, Islam juga menggalakkan penganutnya untuk menulis, sebagaimana firman Allah S.W.T dalam Surah al-Qalam, 1 dan 2: “Nuun. Demi pena dan apa yang mereka tulis”. Ayat ini menunjukkan dengan jelas bahawa kepentingan penulisan dalam perkembangan ilmu; kerana ilmu dan penulisan sama sekali tidak dapat dipisahkan.

Dalam konteks ini, Sasterawan Negara Kemala, turut bersetuju bahawa penyair Islam tidak harus memisahkan diri dengan ilmu dan pengetahuan. Mereka juga perlu memiliki daya pemikiran yang kritis dan inovatif, seiring dengan konsep ta‘aquli; yang merupakan elemen penting dalam melahirkan sasterawan Islam yang mendukung nilai-nilai intelektualisme (‘akliah). Kemala turut menasihati mereka agar menghayati makna intelektualisme secara ilmiah dan sewajarnya menurut landasan Islam (Kemala, 1994: 155).

Menurut Kemala, Sastera Islam mestilah lahir dari sasterawan yang mempunyai asas akidah Islamiah yang kukuh, yang berpegang teguh pada al-Quran dan al-Sunnah (Kemala, 1989: 15). Penyair Islam yang sejati sewajarnya menghayati al-Quran dan menjadikan al-Quran sebagai rujukan utama; kerana di dalam kitab suci ini sarat dengan contoh dan panduan tentang kehidupan seperti: visi, harapan, nilai ilmu, kemuliaan hati, keadilan, penderitaan, khianat, dendam, fitnah, keangkuhan, pembalasan dan pelbagai manfaat yang besar dalam al-Quran. Dengan ketakwaan yang tinggi, penyair Islam dapat menyuburkan rasa kecintaan kepada Allah SWT dan menerima hakikat bahawa kebenaran yang mutlak adalah hak milik Allah semata-mata 

Pancaran Persuratan Islam

Dalam sejarah peradaban Islam, konotasi perkataan sastera itu melambangkan sesuatu yang cukup penting dalam masyarakat. Sastera dalam Islam didefinisikan sebagai 'adabbiyyat', yang bertitik tolak daripada perkataan 'adab'. Kedudukan makna adab itu sendiri paling signifikan tercermin dalam sejarah kesusasteraan Islam seperti yang diterangkan oleh ahli sejarah tamadun Islam, Marshal S. Hodgson: [2]“A central position in adab was held by Arabic literature: especially the poetry and the rhyme prose, which held a position of honour not accorded to any other arts. The spoken word well put moved cultivated men as nothing else in life was permitted to, and its refinements were explored by a galaxy of remarkable verbalists.” (Hodgson, 1958:452).

Mengikut Professor Syed Muhammad Naquib al-Attas, perkataan 'addaba' menyemai dan mengukuhkan adab ke dalam diri boleh diertikan juga sebagai mendidik. Makna pendidikan yang dimaksudkan oleh al-Attas bukanlah seperti mana yang kita biasa fahami yang bersifat satu dimensi bahkan merangkumi amal dan juga proses pendidikan yang menekankan penggunaan serta pengamalan ilmu secara baik dalam masyarakat. Para ilmuan Islam terdahulu telah mengikat kemas kata kunci ‘ilm (ilmu), ‘amal (amal) dan adab untuk menggambarkan konsep pendidikan yang sebenar dalam Islam iaitu ta’dib. (Al-Attas, 1980:25).

Dr. Sir Muhammad Iqbal menerusi puisinya melihat peradaban barat yang bakal menemui ‘ajal’nya kerana tamadun itu berdenyut pada degupan nadi dan nafas peradaban yang nazak kerana ia bergayut pada ranting-ranting yang rapuh. Ketika kamus Oxford menandakan peradaban sebagai peningkatan mental dan fizikal melalui latihan dan perkembangan intelektual, Syeikh Afzalur Rahman menjelaskan bahawa ‘ini bukanlah jiwa kepada peradaban, tetapi merupakan akibat dan kebenaran daripada peradaban, Semua ini ibarat daun dan buah daripada peradaban. Nilai atau harga mana-mana peradaban tidak dapat ditentukan berdasarkan keadaan luaran sahaja.

Asas penting.yang diletakkan oleh Afzalur Rahman sebagai paksi peradaban ialah bagaimana manusia melihat kehidupan, bagaimana matalamat hidup mereka, perwatakan, persiapan sertan bagaimana mereka berhubung sesame manusia. (Arifin Arif: 2001: 140). Maknanya peradaban itu merujuk kepadaa kecemerlangan manusia dari sudut spiritual, akal dan fizikal. Perkara ini jugalah yang dilihat oleh al-Faruqi ketika ajaran Islam itu menyimpulkan bahawa tauhid sebagai pemberi identiti kepada tamadun Islam.

Kesebatian makna antara konsep adab dengan ilmu yang benar dan berguna, dengan amalan yang ikhlas dan betul telah dijelaskan dengan tuntas berkenaan takrif adab yang dikemukakan oleh al-Attas: “Adab ialah pengenalan dan pengiktirafan hakikat bahawa ilmu dan segala yang wujud teratur bertingkat-tingkat mengikut martabat dan darjatnya masing-masing. Serentak dengan itu adab juga ialah pengenalan dan pengiktirafan tempat yang wajar bagi seseorang berhubung dengan hakikat tersebut serta kebolehan dan potensi jasadi, akli dan rohani diri masing-masing.” (Al-Attas, 1980:26)

Oleh sebab itu kefahaman sastera yang tercermin daripada kata asal 'adabiyyat' haruslah disulami dengan kefahaman ilmu yang betul agar nilai diri dan masyarakat dapat diletakkan pada tempat yang betul sehingga lahirnya tamadun atau peradaban dalam masyarakat tersebut seperti dijelaskan oleh al-Attas: “Jikalau dalam Islam kesusasteraan itu diberi nama 'adabiyyat', maka kenyataan itu menjelaskan bahawa kesusasteraan itu dianggap sebagai penyimpan peradaban, penampung ajaran-ajaran serta kenyataan-kenyataan yang mendidik diri dan masyarakat nescaya menyerapi adab, sehingga dapat mengangkatnya naik dari taraf rendah manusia liar ke taraf luhur insan adabi. Jadi kesusasteraan mempunyai tujuan serta tugas yang berangkap dengan pendidikan umum; dia mecara-senikan ajaran-ajaran serta kenyataan-kenyataan yang memupuk adab menerusi bahasa luhur, yang menegaskan keadaan serta kedudukan hakiki pada cita-rasa insani.” (Al-Attas, 2001:121)

Penjelasan dan perkaitan sastera Islam yang menjadi asas kepada sastera ilmi tidaklah bermakna ianya beku dan jumud dari segi aspek estetikanya, malah ia turut menekankan aspek “indah dan bermakna” yang menjadi matlamat akhir sesebuah karya dalam sastera ilmi. Di sini Mohd. Affandi Hassan memetik contoh daripada al-Quran berkenaan cerita yang tersemat dalam Surah Yusuf. Menerusi ayat yang melambangkan “kesabaran yang indah” (Sabrun Jamilun, 12:18) menggambarkan kekuatan iman dan keteguhan hati dengan sifat tawakkal yang murni dan ikhlas. Sifat cinta kepada Allah yang dilakarkan oleh Nabi Yaakub timbul daripada iman yang sempurna dan cinta kepada anak nya (Nabi Yusuf) cerminan daripada kasih sayang seorang bapa sekaligus melahirkan “sabrun jamilun” tersebut.

Direnungi makna cinta kepada anak yang menimbulkan penderitaan sambil dipertentangkan dengan cinta kepada Allah yang menimbulkan tawakkal dan harapan, ia berhasil melahirkan kesan yang berbeza, dan ini sekaligus memberikan makna yang positif kepada kedua-duanya pada masa yang sama memberi gambaran berkenaan konsep taqwa. Perihal bapa yang kehilangan anaknya seperti satu kejadian biasa yang mungkin tidak menarik atau mengharukan tetapi diberi makna yang mendalam dan indah dengan penggunaan bahasa yang tepat di samping isi atau perutusan yang benar seterusnya mengetengahkan maksud indah dan bermakna yang seharusnya menjadi hakikat dan fungsi sastera dalam Islam (Mohd. Affandi Hassan, 2005: 28).

Hujah yang dikemukakan oleh Mohd. Affandi Hassan ini senada dengan apa yang al-Attas tegaskan berkenaan puisi bersifat keislaman daripada aspek “indah dan bermakna”: Puisi bersifat keislaman bukan hanya yang sekadar berdaya menyelipkan di sana-sini kalimat-kalimat keagamaan (baca: istilah Arab) seolah-olah yang demikian itu sudah cukup menunjukkan keislaman sifat dan bentuknya. Ciri-ciri yang menandakan puisi bersifat keislaman, antara lainnya, harus membayangkan kebenaran yang ditayangkan oleh budi dan rasa. Kebenaran yang tercermin dalam akal dan kalbu itu pula harus dijelmakan dalam bentuk rupacita yang menepati kisah keadaan dan yang diperjelas menuturi cerita mithali memadai perkara yang dimaksudkan. Ia juga harus mengandung pelajaran dan nasihat, memurnikan martabat ilmu dan amalan akhlakiah, menuntut penerapan keadilan serta perangai adabi dalam diri dan masyarakat insani.

Penulis puisi bersifat keislaman tentunya harus mendalami kefahaman akan Islam dan sejarah pemikiran serta tamadun Islam; sebab dengan kefahaman demikian sahajalah baharu boleh dia jadi sedar akan keadaan zamannya, akan permasalahan pokok yang terdapat di dalamnya, dan akan seterusnya pelajaran dan nasihat yang harus diambil daripadanya. Dia harus mengambil teladan daripada karya luhur pujangga lama, memahami sejarah lama serta cerita-cerita bidalan bijaksana. Dan dalam hal kepekaan terhadap keadaan semasa tiada harus membiarkan kejahilan dan kezaliman berleluasa tanpa teguran. Pandangan hidup serta pertimbangan rasa dan penilaian akalnya harus dikemukakan dalam bentuk puisi menuturi percakapan berirama menepati bawaan bahasanya.

Sesungguhnya ciri-ciri puisi yang disebut bersifat keislaman itu merupakan ciri-ciri puisi dan persajakan yang 'kulli' – yakni universal dan juga terdapat dalam kesusasteraan kebudayaan-kebudayaan yang bertamadun tinggi.” (Wan Mohd Nor, 2004: ix). Konsep kesusasteraan itu sebenarnya harus direnungkan sebagai merangkum tulisan yang meliputi bidang kebudayaan termasuk hasil agama, falsafah, sejarah, hukum dan undang-undang serta adat-adat istiadat, kesenian; ia menjelaskan sifatnya dalam mitos, dongeng, hikayat, baikpun dalam bentuk epik, roman atau sebagainya lagi; dalam prosa dan puisi dan tentu juga memasuki bidang-bidang pemikiran politik dan pendidikan – pendek kata ia meliputi bidang-bidang ilmiah yang dikaji dalam rangka ilmu-ilmu kemanusiaan dan kemasyarakatan. Kesusasteraan itu sesungguhnya mencerminkan tamadun, yang merupakan kehidupan intelek. (Al-Attas, 1972: 65).

 

Penutup

Malaysia menjadi tumpuan, menjadi tajuk berita bukan kerana kejayaannya mencatatkan pertumbuhan ekonomi menakjubkan atau kembali menjadi harimau Asia, tetapi kerana hal-hal yang berkaitan dengan integriti. Maka keperluan besar kepada teras integrasi adalah keutuhan kepada setiap individu dalam masyarakat. Masyarakat memerlukan ilmu sebagai asas memahami, menghayati dan mendalami.

Integriti dalam mana-mana kumpulan masyarakat adalah penentu kepada kepercayaan. Sebagai pe­mimpin dan parti politik ia penentu kepada kepercayaan rakyat, dan sebagai negara ia penentu kepada kepercayaan masyarakat antarabangsa untuk berurus niaga dengan kita terutama yang membabitkan aliran masuk pelaburan.Bukti menunjukkan terdapat hubungan antara kepercayaan terhadap ahli politik, baik dari komuniti perniagaan dan rakyat dengan persepsi rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya. Berintegriti bermaksud tidak mengamalkan rasuah, memiliki stan­dard tingkah laku yang tinggi (berkaitan nilai-nilai adabbiyyat) yang membantu me­ngukuhkan kredibiliti dan kesahihan terhadap mereka yang terlibat dalam membuat keputusan dasar, menjaga kepentingan awam dan memulihkan keyakinan dalam proses pembuatan dasar.

Dalam konteks teras persuratan, boleh dirumuskan bahawa keperluan baik para pengarang dan khalayak yakni masyarakat yang hebat bagi menonjolkan peranan sastera ke arah membentuk masyarakat madani dapat diserlahkan dengan meneliti karya sastera yang dihasilkan atau pertimbangan bahawa karya sastera adalah pancaran daripada keperibadian, keintelektualan dan kebijaksanaan pengarang yang dibentuk  oleh pendidikan dan latar masyarakatnya. Sungguh jelas bahawa ilmu mejadi teras besar dalam ungkayah mempekasa jatidiri ummah keseluruhannya. Melalui karya sastera dapat dilihat kesedaran atau sikap pengarang sebagai manusia yang diberikan kelebihan oleh Allah s.w.t. dan seterusnya dapat dilihat kebijaksanaan pengarang dalam mempergunakan kelebihan tersebut dengan rasa tanggungjawab melalui daya kreativitinya untuk membangun kemanusiaan bagi mewujudkan masyarakat yang diharapkan. 

 

Rujukan:

Ahmad Kamal Abdullah.1980. “Sastera Islam” dlm. Sekitar Pemikiran Kesusasteraan Islam. Kuala Lumpur: Gagasan Persatuan Pendidikan Islam Malaysia (GAPIM).

Ahmad Kamal Abdullah.1989. Unsur-Unsur Islam dalam Puisi Melayu Moden. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ahmad Kamal Abdullah. 2010. Simbolisme dalam Puisi Islam di Malaysia 1970-1990. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Al-Attas, S.M.N. 2019. Islam: Faham Agama dan Asas Akhlak. Kuala Lumpur: Ta’dib International.

Ampuan Dr. Haji Brahim Ampuan Haji Tengah. 2009. Fungsi Sastera. Negara Brunei Darussalam: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ariffin Arif. 2001. Kota Madani. Kota Kinabalu: Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS)

Ensiklopedia Sirah, jld.1. Penterjemah Zahara Salleh. 1993. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mohd. Affandi Hassan. 1992. Pendidikan Estetika daripada Pendekatan Tauhid. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mohd. Kamal Hassan. 1981. Konsep Keindahan dalam Islam dan Hubungannya dengan Seni dan Sastera: Suatu Pandangan Umum. Islamiyyat, 3, 39-50.

Siddiq Fadzil.  2012. Islam dan  Melayu: Martabat  Umat dan Daulat Rakyat. Selangor: Akademi Kajian Ketamadunan.

S. Othman Kelantan. 1987. Arah Pemikiran Sastera Malaysia. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Wan Daud, W.M.N. 2012. “Al-Attas: Ilmuan Penyambung Tradisi” dalam Adab dan Peradaban: Karya Pengiktirafan Untuk Syed Muhammad Naquib al-Attas, disunting oleh Mohd Zaidi Ismail dan Wan Suhaimi Wan Abdullah, 1-60. Kuala Lumpur: MPH Group Publishing.



[1] Istilah ‘masyarakat madani’ buat pertama kalinya ketika Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Perdana Menteri Malaysia dari tahun 1993 hingga tahun 1998, mengungkapkannya dalam Simposium Nasional sempena Forum Ilmiah Festival Istiqlal di Jakarta, Indonesia pada 26 September 1995. Namun begitu, istilah tersebut telah wujud berabad lamanya, lebih lama sebelum wujudnya Malaysia dalam bentuknya yang sekarang pada tahun 1963. Malah, masyarakat madani itu sendiri telah wujud seiring dengan kewujudan tamadun manusia dan tamadun-tamadun yang dipecahkan mengikut agama, bangsa dan kawasan geografi. 

[2] Kedudukan utama dalam adab dipegang oleh kesusasteraan Arab: terutamanya puisi dan prosa sajak, yang memegang kedudukan kehormatan yang tidak diberikan kepada seni lain. Kata-kata yang dituturkan dengan baik meletakkan lelaki berbudaya terharu kerana tidak ada perkara lain dalam hidup yang dibenarkan, dan penyempurnaannya diterokai oleh galaksi ahli verbal yang luar biasa.

Tiada ulasan: